pompebled
Forum veteraan
Vandaag zijn twee van deze boten bij mij thuis afgeleverd:
Rennboot P1 ARPRO 700EP mit Brushless Motor und 40A Regler - GB-Modellbau
Ik heb de versie met alleen een motor en hardware, daar de rompen wedstrijdlegaal worden gemaakt en er daarvoor andere motoren en Lipo's in komen.
Een paar jaar geleden heb ik als eens een Chinese Purple Light A-5 gekocht en daarvan viel de kwaliteit me niet mee, dus ik ben ietwat bevooroordeeld ten opzichte van de Chinese boten.
Eerste indrukken:
De boel kwam netjes verpakt aan (TNT post), er was weinig schade aan de doos, alleen één hoek ingedrukt, gelukkig zat er niks platgedrukt onder...
De boot ziet er fantastisch uit, de grote vlakken zijn geverfd en de rest bestickerd en van blanke lak voorzien. De meeste stickers zijn netjes aangebracht.
Het laminaat is glasweefsel en polyester, met de karakteristieke geur, redelijk afgewerkt, met hier en daar wat loshangende stukken glasweefselband op de rompdeling, niks ernstigs.
De rompen zijn beide te snel gelost uit de mal en direkt daarna verder bewerkt, je ziet dus de vorm van de motorsteun, de servohouder en batterijschaal afgetekend in de romp, omdat het laminaat bij het inlijmen hiervan nog niet voldoende was uitgehard.
Ook hebben beide rompen lichte oneffenheden in het achterschip, om dezelfde reden, te snel gelost, bij elke romp is het anders.
Voor het funvaren met deze boot zul je er niks van merken, pas als je de grens van deze romp gaat opzoeken, moet de romp perfect zijn.
Voor onze racetoepassing zitten we qua motorisering lang niet aan die grens, maar ik ga de grootste oneffenheden wel bijwerken.
De motorsteun en schroefaskoker zijn gelijmd en vastgezet met een stukje glasweefsel, netjes.
De geanodiseerde aluminium steunen voor de servo en regelaar zijn slordig geplakt en niet met glas versterkt, dat breek je er zó weer uit.
De bijgeleverde schroeven zijn kunststof drieblads en passen niet op de meegeleverde drivedog, als je ze wilt gebruiken moet er even een vierkant vijltje doorheen.
De (kogelgelagerde) schroefaskoker heeft een koppelings deel waar de koeling voor de Ø36 mm 1520KV buitenloper aan vast zit gebout.
Het is allemaal wat klein, de koppeling tussen motor en as is maar 8,5 mm buitenwerks en heeft een ruime passing op de Ø 4mm assen.
Helaas passen mijn Ø 10 mm starre koppelingen met een zuigende passing niet in de koppelingsklok.
De trimvlakken zaten (scheef!) aan de romp met zelftappers, die heb ik er dus gelijk maar afgehaald, en de gaatjes dicht geplakt.(zonder trimvlakken moet de boot ook goed varen...)
De doorvoer van de koelwaterslang van het roerblad naar binnen in de boot, is gewoon een gat, zonder verdere afdichting, het zit vrij hoog in de spiegel, dus lekken zal het gelijk niet, straks toch maar even een pijpje erin lamineren.
Ook de rubber balg voor de roerstang zit gewoon in een gat zonder verdere afdichting, idem.
De kap rust op een omlopende rand met een dunne rubber afdichtingsrand, aan de voorzijde zit een lip, die onder het dek grijpt, en achterop een snelsluiting, met een veer, die je moet indrukken en 90° draaien.
Waterdicht zal het niet zijn, zeker niet als je op je dak komt te liggen, want de beide sier uitlaat pijpjes, die in de kap zitten, zijn naar binnen toe open...
Wel is de kap van drijfvermogen voorzien.
Ik heb inmiddels alles wat ik niet kan/mag gebruiken eraf geschroefd, morgen begin ik met de herbouw, gevolgd door de eerste testruns.
Foto's volgen.
Groeten, Jan.
Rennboot P1 ARPRO 700EP mit Brushless Motor und 40A Regler - GB-Modellbau
Ik heb de versie met alleen een motor en hardware, daar de rompen wedstrijdlegaal worden gemaakt en er daarvoor andere motoren en Lipo's in komen.
Een paar jaar geleden heb ik als eens een Chinese Purple Light A-5 gekocht en daarvan viel de kwaliteit me niet mee, dus ik ben ietwat bevooroordeeld ten opzichte van de Chinese boten.
Eerste indrukken:
De boel kwam netjes verpakt aan (TNT post), er was weinig schade aan de doos, alleen één hoek ingedrukt, gelukkig zat er niks platgedrukt onder...
De boot ziet er fantastisch uit, de grote vlakken zijn geverfd en de rest bestickerd en van blanke lak voorzien. De meeste stickers zijn netjes aangebracht.
Het laminaat is glasweefsel en polyester, met de karakteristieke geur, redelijk afgewerkt, met hier en daar wat loshangende stukken glasweefselband op de rompdeling, niks ernstigs.
De rompen zijn beide te snel gelost uit de mal en direkt daarna verder bewerkt, je ziet dus de vorm van de motorsteun, de servohouder en batterijschaal afgetekend in de romp, omdat het laminaat bij het inlijmen hiervan nog niet voldoende was uitgehard.
Ook hebben beide rompen lichte oneffenheden in het achterschip, om dezelfde reden, te snel gelost, bij elke romp is het anders.
Voor het funvaren met deze boot zul je er niks van merken, pas als je de grens van deze romp gaat opzoeken, moet de romp perfect zijn.
Voor onze racetoepassing zitten we qua motorisering lang niet aan die grens, maar ik ga de grootste oneffenheden wel bijwerken.
De motorsteun en schroefaskoker zijn gelijmd en vastgezet met een stukje glasweefsel, netjes.
De geanodiseerde aluminium steunen voor de servo en regelaar zijn slordig geplakt en niet met glas versterkt, dat breek je er zó weer uit.
De bijgeleverde schroeven zijn kunststof drieblads en passen niet op de meegeleverde drivedog, als je ze wilt gebruiken moet er even een vierkant vijltje doorheen.
De (kogelgelagerde) schroefaskoker heeft een koppelings deel waar de koeling voor de Ø36 mm 1520KV buitenloper aan vast zit gebout.
Het is allemaal wat klein, de koppeling tussen motor en as is maar 8,5 mm buitenwerks en heeft een ruime passing op de Ø 4mm assen.
Helaas passen mijn Ø 10 mm starre koppelingen met een zuigende passing niet in de koppelingsklok.
De trimvlakken zaten (scheef!) aan de romp met zelftappers, die heb ik er dus gelijk maar afgehaald, en de gaatjes dicht geplakt.(zonder trimvlakken moet de boot ook goed varen...)
De doorvoer van de koelwaterslang van het roerblad naar binnen in de boot, is gewoon een gat, zonder verdere afdichting, het zit vrij hoog in de spiegel, dus lekken zal het gelijk niet, straks toch maar even een pijpje erin lamineren.
Ook de rubber balg voor de roerstang zit gewoon in een gat zonder verdere afdichting, idem.
De kap rust op een omlopende rand met een dunne rubber afdichtingsrand, aan de voorzijde zit een lip, die onder het dek grijpt, en achterop een snelsluiting, met een veer, die je moet indrukken en 90° draaien.
Waterdicht zal het niet zijn, zeker niet als je op je dak komt te liggen, want de beide sier uitlaat pijpjes, die in de kap zitten, zijn naar binnen toe open...
Wel is de kap van drijfvermogen voorzien.
Ik heb inmiddels alles wat ik niet kan/mag gebruiken eraf geschroefd, morgen begin ik met de herbouw, gevolgd door de eerste testruns.
Foto's volgen.
Groeten, Jan.
Laatst bewerkt: