Bouwverslag Pander D 1:4

Landingsgestel begint wat te worden.
Welk elastiek kan ik het beste gebruiken voor de vering?

full


full


full


full


full
 
Hoi Wouter, dat ziet er weer goed uit :thumbsup:
Elastiek 3mm bestel ik meestal bij Mick Reeves, Toni Clark verkoopt het ook (maar is wat dikker) en wellicht kun je het in NL ook ergens kopen
(evt. bij een watersport zaak?) Het wordt ook wel gebruikt voor de bunjee start van E-kisten.
Post-elastieken werkt niet, wordt bros na verloop van tijd
Als je de onderste pijp van je landingsgestel iets verlengd (evt. koolstof stang inlijmen) kun je hier het elastiek omheen halen.

Groeten, Ralf
 
  • Like
Reactions: WV
Chique. Mooi gedraaide busjes ook!
Heb intussen elastiek besteld bij paracord. In allerlei kleurtjes per meter verkrijgbaar.
 
Begonnen met de mal voor de motorkap. Met een paar formers de belangrijkste lijnen vastgelegd, met "Roofmate" de stukken ertussen opgevuld. Als de boel goed droog is in vorm schuren.

full


full


full
 
De eerste vleugel is voorlopig klaar. :-)
Bespannen met solartex.

full


full



De mal voor de cowl afgewerkt en van Vivak een contramal getrokken.

full


Deze contramal gebruik ik om een epoxy cowl te maken.

full


De andere delen van de motorbeplating probeer ik te maken van alu plaat.
 
Mooi werk Wouter!
Hoe heb je de kap getrokken, ziet er strak uit, heb je een eigen vacuüm apparaat gemaakt?
Solartex is een van mijn favoriete bespanmaterialen, het werkt heerlijk
Je Pander komt mooi tot leven, dat gaat van het voorjaar al wel vliegen denk ik

Groeten, Ralf
 
Dank je, Ralf :-)
Ik heb jaren geleden dit vacuüm apparaat gemaakt. Gewoon een houten kistje met gaas aan de bovenzijde, gaatje aan de zijkant voor de stofzuiger en voila.
Het ging deze keer niet echt lekker, ik denk dat de kap een beetje te groot was voor m'n apparaat.

vacu.jpg
 
Kleine modificatie:
Door zo'n tonnentje te gebruiken ipv een kwiklink scheelt dit weer de nodige ruimte in de aansturing van het rudder :)
Hierdoor moest de servo wel iets lager geplaatst en de uitsparing in de romp iets groter worden.

full



Dit is wel een dingetje, maar ik denk dat het gaat lukken, spherisch gebogen motor/rompbeplating uit aluminium :)
Bewerkt met zeep, een brander en een houten pollepel.
Dit is het sterkst gekromde deel, bijna klaar.

full


full
 
Hoe/waarmee knip/snijd ik de randen van het aluminium?
Ik heb een blikschaar, maar daarmee krult de plaat langs de knipnaad op. :-(
Snijden met een mes is ook geen optie, want er is niets meer vlak aan de gebogen plaat.
 
Lintzaag werkt ideaal.. Anders zou je het ook nog ruim kunnen knippen en dan op de schotelschuurmachine schuren tot de plek waar je hem wil hebben. Dremel met een slijpschijf?

En als je de rand lichtjes hamert, is dat niet voldoende om hem weer netjes recht te krijgen? eventueel daarna weer polijsten.
 
  • Like
Reactions: WV
Met een knabbelschaar. Ik heb in een ver verleden er stukken mee uit een nieuwe auto geknipt! En ook alu plaat tot 1,5 mm, niet met deze, maar een ander type/merk.
Pander wordt mooi Wouter :thumbsup:.
 
  • Like
Reactions: WV
Lintzaag werkt ideaal.. Anders zou je het ook nog ruim kunnen knippen en dan op de schotelschuurmachine schuren tot de plek waar je hem wil hebben. Dremel met een slijpschijf?

Lintzaag heb ik niet en de rest is allemaal niet ideaal. Door het uitgloeien is het alu erg zacht en voor je het weet 'hapt' het gereedschap er in er is het alu geknikt. Ik heb ook al twee slijpschijfjes in mijn dremel gebroken...
Maar we komen er wel, de knabbelschaar maar eens proberen.
 
Back
Top