Panic dubbeldekker, ervaringen?

Klopt veel 3mm gamma triplex. Enige beperking is mn snijbed van 40x40 maar kom een heel eind. Liggers ff moeten delen maar die versterk ik nog met een plaatje
 
even wat gegevens waarover ik de laatste week wat zitten denken heb.
ik weet niet of het veel uitmaakt het gewicht van een panic, maar blijkbaar zouden de flatspins moeilijker gaan bij overgewicht.

op de club vliegen 3 panics, 2 methanol 1elektro 6s allen 3.2 a 3.4 kg vliegklaar
zelf had ik er vroeger eentje op 2.8kg vliegklaar

de laatste ARF versies en kit versies zouden een vlieggewicht hebben van 2.4 kg op papier. ze schrijven ook 4 cellen lipo setup voor, maar hun voorgeschreven motor gaat van 5/6cellen en weegt ook een 300 gram net zoveel als mijn motor die ik heb op 6cellen in een ander toestel.

ik heb nu het volgende
stabilo =29gram
rudder+vin =17gram
romp met accuplaat en deksel+middenstruts 230gram
zijstruts vleugels = 40gram

al deze stukken samen zijn dus goed voor een 320gram
(voorheen had ik een romp enkel uit 4mm populierentriplex met veeeeeel gaten, maar die woog toen al 340 zonder de rest erbij.)

de vleugels maak ik in 4delen, voorlopig weegt 1deel +-100gram ( wel zwaardere beplanking dan gewoonlijk maar wel beresterk

dus de 2vleugels samen 400 gram + nog de ailerons erbij 100gram?

dat wil zeggen alle houten constructies samen 820 gram
de cover +-200 gram?
landingsgestel? geen idee

setup
brushless motor 300gram, esc en ontvanger 100,lipo 600,servo's 200 is samen 1200gram aan rc setup...

ja dus die 2.4kg is mogelijk vermoedelijk!

ik heb tussen de struts een deksel voorzien met magneten. De accu(of tank) kan op een aparte plank, die schuif je in de romp en komt vooraan klem te zitten tussen 2 lagen waardoor deze niet op en neer kan. in de lengterichting moet deze nog gefixeerd worden.

full


full


full


full


full


full
 
Dat van het stabilo is en kielvlak is een goed idee. Wil je dat bestand delen?
Ik heb binnenste stuk nu masief van de romp. Deel wat het 6mm maakt. Maar dat kan ook lichter zie ik :) heb al zitten denken om de romp van balsa te maken maar maakt het duurder. Hier komen 5 modellen met 6.5cc denk ik mischien nog een 6e electro
De struts heb jij enkel die moeten eigenlijk uit 6mm zag ik.
 
ik heb de romp binnenste een deel 3mm gammaply
de buitenzijden zijn 4mm balsa, ook onderkant romp. de bovenkant romp(achterste deel is 6mm balsa)
rudder vaste vin is versterkt met 2 strookjes 1mm vliegtuigtriplex( doe ik ook nog in stabilo)
de struts zijn 4mm populierentriplex. de originele panic die vliegt op de club heeft ook 4mm struts, moet dus wel voldoende zijn.
hier ook lang getwijfeld om balsa te gebruiken of niet, maar ik heb dus voor de romp 3 plankjes balsa van 4mm nodig gehad. ik heb mn balsa besteld bij conrad, wat momenteel de goedkoopste was(duitsland nog iets goedkoper, maar met de verzendkosten duurder dus)
de panics bij os vliegen met 10cc en is denk ik ook de meeste aangeraden.
nu ik denk 2.4kg of zelfs wat meer op 6cellen lipo zal brute power zijn.

enige grote verschil met de originele is dat die zijn rolroeren taps lopen van 7naar 6cm en die van mij van 5 naar 4 ( 2 balsaplanken ipv 4 balsa planken)
 
Ben zeer benieuwd wat het gewicht van die van mij gaat worden. Xpwr 22cc ligt alvast klaar in ieder geval.
 
alexzzz ikzelf heb ook nog geen benul welke motor of rest van setup. (wel dat er 2vleugelservo's komen en geen 4) die xpwr is idd zelfde gewicht als de hacker of axi motor van een clublid zijn panic. die heeft wel zijn neus 6cm verlengt voor zijn cg, maar dit zou niet mogen zijn denk ik. die xpwr zal wel tonnen power hebben haha. twijfel nu ook:p

vleugels: bouwplaatje gemaakt voor links en rechts. met enkele blokjes erop om recht te bouwen.
achterlijst uit 2 delen, eenmaal gelijmd haal je het onderste deel eraf en kleef je het achterop de vleugel voor extra vlees voor de scharnieren, die ook al uitgelaserd zijn. Ik heb me voor de vleugels gebaseerd op die van de kit ( zoek maar eens op de manual van de avicraft panic kit) ook de cap strips zijn gelaserd.
de neuslijst is in de kit een 3hoek lat, bij mij bestaat die uit 3delen gewoon om het bouwen makkelijker te maken en het "d"box effect te hebben voor de beplanking wat induwen tegengaat

full


full
 
Maak jij de 2 vleugels uit 4 halve delen die je samenvoegt later? (ik maak ze direct uit 1 stuk)
 
ja normaal ook uit 1 deel, tot ik de handleiding zag, zij kleven 2helften samen en dan een glasmatje over de midden. als je wat nadenkt zit er denk ik wel een reden achter...
1) glasmat zorgt ervoor dat de balsa niet ingedrukt geraakt door de elastieken
2) het is zo gemakkelijker de liggers te laseren( al kan ik tot 1300mm gaan) maar vooral de beplanking is geen gedoe met "lasnaden" enzovoort. Ik heb wat zitten schuiven en als je de beplanking uit 1plank haalt kan je de vleugelribben uit de restdelen van die plank halen.... dus het gaat vooral om materiaalgebruik vermoed ik
 
Ja, er zal vast wel een reden achter zitten, maar die lasnaden is een fluitje van een cent, en al dat extra werk met lijmen, uitrichten, glasmat etc heb ik geen zin in :) Elastieken normaal strak op 1.5mm beplanking gaat gewoon goed. Vleugels uit 1 stuk is ook een flink stuk lichter. Ben nog aan het brainstormen over een manier zonder elastieken. We gaan het meemaken!
 
ik heb in het verleden zelf 3eigen panics gebouwd en gevlogen (15jaar geleden blijkbaar mn eerste) in 2018 heb ik dan 10kitjes gemaakt voor een andere club,hoofdzakelijk uit ply om het goedkoop te maken( heb ik nog ergens foto's enzo van, vleugels ook uit 1 stuk.
nu had ik vorige week die romp nog eens gelaserd en dacht ik van hmm moet lichter kunnen.

dat het sneller bouwen is uit 1stuk ben ik mee akkoord, extra lijmen? enkel die middenrib, uitrichten is voor mij ook geen probleem daar ik het plan niet geprint heb maar gewoon op een bouwplaat gelaserd heb waarop ik alles met taps kan inklikken, perfect haaks. glasmat is idd gewoon voor de "mindset" en elastieken op de beplanking is zeker haalbaar, ik ben wel van 1.5mm beplanking naar 2mm gegaan, en die is nu wel redelijk harde balsa(dus 1.5 zal zeker lichter zijn) maar deze is wel zeer strak nu.
Het lichter bouwen uit 1 stuk vleugel... (bwa ik gok dat hier zeker geen 10gram verschil in zit. het grote verschil zal hem liggen in de plankjes denk ik...
(een voorbeeld, ik had 10 plankjes 6mm besteld, allen gewogen, lichtste was 42 gram zwaarste was 96 gram voor dezelfde plank.)

in 2018 ook wat geprobeerd om zonder elastieken te werken en de vleugels perfect uit te lijnen met boutjes en deuvels, maar ben daarvan afgestapt... daar zat veel meer werk in...

in ieder geval ik ben verwonderd dat dit draadje plots terug voor een nieuw "panic team" kan zorgen. haha! en vooral benieuwd naar alle kleurenstellingen :p
 
Ja alleen 3mm triplex en 6x6 balsa latjes.
Stabilo en kielvlak moet ik nog even naar kijken.
Ben begonnen met de vleugel.
 
mooimooi, ik heb gisteren een landingsgestel geplooid, morgen hopelijk samenstellen, en de romp verder in de cover zetten. mijn motor esc en servo's zijn besteld en mss al onderweg!
 
Raymon, nog even geduld, Jürgen is geveld door de griep al 2 weken. Hopelijk kan hij maandag weer beginnen met lopende orders (ik sta ook op wat dozen te wachten).[emoji6]
Status na 1 bouwavond.
Mijne is nog niet verder gekomen nu andere bouwers helpen. Morgen met mn vleugels beginnen
Wacht nog steeds op de levering van balsabar.. is niet de snelste. Net of de bonen nog gekapt moeten worden.. haha
Bekijk bijlage 569221

Bekijk bijlage 569223

Bekijk bijlage 569226

img-20240131-wa0020-jpeg.569225
 
Ah goed dat je het zegt haha zit met smart te wachten 5 rompen zijn ruwbouw klaar. Dus zijn toe aan de vleugels volgende week donderdag gaan we weer bouwen zo als het nu lijkt. Hopelijk is het er dan en anders bouwstop.
Ben zelf al van eigen voorraad aan het snijden zodat ik wel door kan :-p
 
Back
Top