Eigenlijk was ik van plan om deze winter een Flying Cloud te gaan bouwen, een lekker grote vliegende (zweef)vleugel met een mooie organische vorm. Maar op de proef-F5J wedstrijd versnipperde ik mijn mooie Elipsoïd... en toen moest er toch wel eerst een nieuwe Elipsoïd komen. Om nou ook nog een Flying Cloud te gaan aanschaffen (en, vooral ook, de electronica daarvoor) dat zou er wel erg in gaan hakken... maar toch had ik erg veel zin in een langdurig en als het kon enigzins eigenzinnig bouwproject, dus ik ging op zoek op Internet.
Op RC-Network vond ik deze:
Het RC-Network draadje vind je hier: Parabola 2009 , oder Parabola "Reloaded"
Een aantrekkelijke typische Horten zwever, een échte, zonder verticale vlakken. Niet zo erg groot, 180 cm span; de ingewanden kunnen voor een groot deel komen uit wat ik nog zo'n beetje heb liggen. Het toestel borduurt verder op de Parabola van 2005, en de ontwerper is Bernd Melchisedech.
Als je het freespakket bestelt, moet je ook nog drie carbon pijlschachten kopen ("Easton Fatboy 340"). Daarvoor zit bij het pakket het adres van een sportwinkel in München die die dingen verkoopt. Ik heb es geGoogelt of ik ze ook niet in Nederland kon kopen; dat scheelt verzendkosten nietwaar. En jawel, verschillende pijl-en-boogsport-winkels kunnen ze leveren, iets duurder dan de Duitse... maar alleen geleverd met een dozijn tegelijk! Okee, dan maar uit Duitsland...
Daar ging nog iets mis waardoor de verzending een dikke week duurde, terwijl ik zat te kwijlen over het freespakket, maar uiteindelijk waren ze er. Mooie carbon pijpen van 10mm dik, niet unidirectioneel (=carbonvezels liggen allemaal in de lengte, buizen uit de vliegerwinkel) zoals we kennen van de vleugels van allerlei schuimpjes, maar heel dunwandig en opgebouwd uit meerdere lagen waarvan de vezels niet parallel lopen.
(Als ik terugdenk aan mijn mooie Yoda die helaas onbedwingbare flutterneiging had denk ik, met deze buizen erin had die het vast beter gedaan...)
Zo komt het freespakket aan, met de manual en wat afbeeldingen op CD-rom erbij:
Omdat ik toch zat te wachten op die pijlschachten, tijd zat om alles vast uit te drukken en netjes te bundelen. Uiteraard hebben ook bij dit ontwerp alle ribben voetjes, zodat de wash out vanzelf goed wordt; dat maakt een heel fraaie sculptuur van zo'n pakketje ribben:
De merkwaardige welving in het pakketje ontstaat ook omdat de vleugel rond loopt maar de carbon ligger natuurlijk recht is; de afstand van ligger tot voor- en achterlijst verloopt dus over de hele vleugel, je kan dat goed zien op de eerste foto bovenaan.
Het is alweer een paar jaar terug dat de Parabola 2 ontworpen werd, en als je het draadje op RC-Network leest ontdek je dat er inmiddels al diverse aanpassingen zijn, sommige door (na)bouwers bedacht, andere door de ontwerper zelf aangedragen. Deze aanpassingen staan veelal niet op de tekening, maar zijn soms wel ingevoegd in de Bau-anleitung. Zo had het prototype de aansturing van de elevon-servo's via bowdenkabels (zeg maar zoals de eerste modelzwevers met ailerons veel hadden, omdat destijds de servo's nog te groot waren om in een vleugel in te bouwen). Deze bouwwijze wordt nu door Bernd Melchisedech afgeraden, teveel wrijving en problemen met de neutraalstand. Bernd raadt aan om de servo's gewoon vlak achter de elevons te plaatsen; maar niet alleen is het profiel daar eigenlijk te dun voor de servo's die ik heb liggen, ook betekent dat dat er veel gewicht achteraan wordt toegevoegd, een bekend probleem met gepijlde vliegende vleugels. Als die dan ook nog eens een duwprop hebben....
Daarom heb ik besloten om de elevons cardanisch aan te sturen, via een carbon staafje. De servo's komen dan een flink eind naar voren uit, én naar het midden (wat óók gunstig is voor de gewichtsverdeling). Het is een expiriment voor mij, al weet ik inmiddels dat ik niet de eerste ben die zoiets maakt (en er schijnen zelfs kant en klare servo's voor in de handel te zijn, maar die ga ik niet gebruiken).
Op RC-Network vond ik deze:
Het RC-Network draadje vind je hier: Parabola 2009 , oder Parabola "Reloaded"
Een aantrekkelijke typische Horten zwever, een échte, zonder verticale vlakken. Niet zo erg groot, 180 cm span; de ingewanden kunnen voor een groot deel komen uit wat ik nog zo'n beetje heb liggen. Het toestel borduurt verder op de Parabola van 2005, en de ontwerper is Bernd Melchisedech.
Als je het freespakket bestelt, moet je ook nog drie carbon pijlschachten kopen ("Easton Fatboy 340"). Daarvoor zit bij het pakket het adres van een sportwinkel in München die die dingen verkoopt. Ik heb es geGoogelt of ik ze ook niet in Nederland kon kopen; dat scheelt verzendkosten nietwaar. En jawel, verschillende pijl-en-boogsport-winkels kunnen ze leveren, iets duurder dan de Duitse... maar alleen geleverd met een dozijn tegelijk! Okee, dan maar uit Duitsland...
Daar ging nog iets mis waardoor de verzending een dikke week duurde, terwijl ik zat te kwijlen over het freespakket, maar uiteindelijk waren ze er. Mooie carbon pijpen van 10mm dik, niet unidirectioneel (=carbonvezels liggen allemaal in de lengte, buizen uit de vliegerwinkel) zoals we kennen van de vleugels van allerlei schuimpjes, maar heel dunwandig en opgebouwd uit meerdere lagen waarvan de vezels niet parallel lopen.
(Als ik terugdenk aan mijn mooie Yoda die helaas onbedwingbare flutterneiging had denk ik, met deze buizen erin had die het vast beter gedaan...)
Zo komt het freespakket aan, met de manual en wat afbeeldingen op CD-rom erbij:
Omdat ik toch zat te wachten op die pijlschachten, tijd zat om alles vast uit te drukken en netjes te bundelen. Uiteraard hebben ook bij dit ontwerp alle ribben voetjes, zodat de wash out vanzelf goed wordt; dat maakt een heel fraaie sculptuur van zo'n pakketje ribben:
De merkwaardige welving in het pakketje ontstaat ook omdat de vleugel rond loopt maar de carbon ligger natuurlijk recht is; de afstand van ligger tot voor- en achterlijst verloopt dus over de hele vleugel, je kan dat goed zien op de eerste foto bovenaan.
Het is alweer een paar jaar terug dat de Parabola 2 ontworpen werd, en als je het draadje op RC-Network leest ontdek je dat er inmiddels al diverse aanpassingen zijn, sommige door (na)bouwers bedacht, andere door de ontwerper zelf aangedragen. Deze aanpassingen staan veelal niet op de tekening, maar zijn soms wel ingevoegd in de Bau-anleitung. Zo had het prototype de aansturing van de elevon-servo's via bowdenkabels (zeg maar zoals de eerste modelzwevers met ailerons veel hadden, omdat destijds de servo's nog te groot waren om in een vleugel in te bouwen). Deze bouwwijze wordt nu door Bernd Melchisedech afgeraden, teveel wrijving en problemen met de neutraalstand. Bernd raadt aan om de servo's gewoon vlak achter de elevons te plaatsen; maar niet alleen is het profiel daar eigenlijk te dun voor de servo's die ik heb liggen, ook betekent dat dat er veel gewicht achteraan wordt toegevoegd, een bekend probleem met gepijlde vliegende vleugels. Als die dan ook nog eens een duwprop hebben....
Daarom heb ik besloten om de elevons cardanisch aan te sturen, via een carbon staafje. De servo's komen dan een flink eind naar voren uit, én naar het midden (wat óók gunstig is voor de gewichtsverdeling). Het is een expiriment voor mij, al weet ik inmiddels dat ik niet de eerste ben die zoiets maakt (en er schijnen zelfs kant en klare servo's voor in de handel te zijn, maar die ga ik niet gebruiken).
Laatst bewerkt door een moderator: