parallel lipos

Ik heb een hexacopter en wil graag twee lipo's parallel zetten. Kan ik die 'koud' aan elkaar hangen of is er elektronica voor nodig. Zijn er verder dingen waar ik op moet letten? Ik heb uiteraard gezocht op dit forum of er eerdere vragen waren over dit onderwerp maar kon geen antwoord vinden op de door mij gestelde vragen. Alvast vriendelijk bedankt voor de moeite om te antwoorden.
Marcel

Mits hetzelfde, dus merk, type, c waarde, s waarde, en aantal keer gebruikt.
Ja dat kan... Beter is de lipo dan in vervolg zo te laden , als hoe je hem gebruikt.
Dus ook de balacer stekkers parallel zetten...

Voor de goede orde, neem aan dat je het weet, maar even voor de zekerheid:

parallel is dus rood op rood en zwart op zwart.. (de accu connectoren)
Dat mag je met de balancers stekkers ook doen.

Vb: 2x 2200mah 3s lipo word dan in totaal 1x 4400mah 3s lipo

Zet je serieel, dan blijf je in de regel af van de balancer stekkers, of je maakt er een andere van, maar pas hier mee op! Zit een veninig foefje in..

Marcel,

Bij lipo's parallel is alleen de spanning belangrijk. Het vermogen aantal C enz is niet van belang. Mits je de accu's natuurlijk niet maximaal gaat belasten. Levert de ene accu wat minder dan zal de andere dit compenseren. De eindspanning is voor beide accu's gelijk. Ik gebruik zelf een 20C/3800mAh met een 25C/3250mAh accu. Maximale stroom van mijn hexa is 60A.

Check wel even de spanning voordat je ze aan elkaar gaat koppelen. Een lege en een volle lipo aan elkaar koppelen vinden ze niet zo fijn :wink:

Bij het in serie schakelen van pakketten is het wel belangrijk om gelijke pakketten te nemen omdat dezelfde stroom door beide pakketten gaat.

Strikt genomen heb je 100% gelijk, maar voor goede prestaties kan je beter dezelfde pakketen nemen.. Anders remt de slechte de goede af..

Ik vlieg met twee gelijke 6s 5000 mAh. Ik hou altijd de setjes bij elkaar en laad ze ook gelijk op.

Daarvoor gebruik ik dit bordje
PCB004.jpg

Hou er rekening mee dat er onbalans in de cellen ontstaat tijdens het ontladen. Bij het aansluiten van de lipo's op het betreffende bordje zal er een vereffeningsstroom gaan lopen. Van beide lipo's willen de eerste cellen dezelfde spanning hebben. Zo ook de tweede cellen van beide lipo's, enz.

De sporen zijn vrij dik dus het zal geen probleem zijn. Maar sluit je ze een keer aan terwijl er een cel leeggelopen is dan kan het zijn dat de vereffeningsstroom te hoog wordt en een printspoor van het bord wegbrand.

Kort samengevat: even meten of de verschillen niet te groot zijn voordat je ze in het bord prikt. Dan is het geen probleem.

De meeste laders met balanceer mogelijkheden zijn beperkt op de balanceerstroom. Of kunnen maar een beperkte stroom leveren op de balanceeruitgang , anders zouden de draden van het balanceer boardje ook wel wat dikker zijn ....
Dus zulke hoge stromen gaan er niet lopen .....;)

Of er nu een 4s 10.000 mah aan hangt of een 2s2p 10.000 mah maakt niks uit ........

Tussen de lipo,s zit geen lader maar dat boardje .

En daar kunnen wel hoge stromen gaan lopen .

Tot de printsporen zich oplossen in een wolkje :cool:

Mvg Johan

Back