parallel lipos

Maar nogmaals, kan het kwaad als ik met 2 lipo parallel vlieg en ze daarna apart laad?
Ik check toch altyd of de cellen gelijk opgeladen zijn en meestal is het 4.2 alledrie(een enkele keer zit er een bij die 4.19 is maar meestal zijn ze gelijk.
Ik vlieg normaal met 3s 8000 ,maar had nog 2 st 3s 4000 liggen dus heb een parallel kabeltje gemaakt en wou dat ook proberen.Maar als dat beter niet kan doe ik het niet.Wil geen risico lopen dat het spul naar beneden komt.

Maar nogmaals, kan het kwaad als ik met 2 lipo parallel vlieg en ze daarna apart laad?
Ik check toch altyd of de cellen gelijk opgeladen zijn en meestal is het 4.2 alledrie(een enkele keer zit er een bij die 4.19 is maar meestal zijn ze gelijk.
Ik vlieg normaal met 3s 8000 ,maar had nog 2 st 3s 4000 liggen dus heb een parallel kabeltje gemaakt en wou dat ook proberen.Maar als dat beter niet kan doe ik het niet.Wil geen risico lopen dat het spul naar beneden komt.

Nee maakt niet uit (is eigenlijk het beste zelfs)

Kan het kwaad als ik eerst een lipo aansluit op de parallel kabel die al verbonden is met de ESC's en daarna pas de 2de lipo erop aansluit? Bij het aansluiten van de eerste lipo staat dus alles al onder stroom.
De connector van de parallelkabel (niet degene verbonden met de lipo's) zou ik rechtstreek op het PCB bordje solderen.

Zou daar een beetje voorzichtig mee zijn. De spanning van de eerst aangesloten Li-Po kan al wat gedaald zijn en dan sluit je daar een volledig volle Li-Po parallel op aan.

Het is ook verstandig van uit de ESC 's naar de twee Li-Po's gezien de boel volledig symmetrisch te houden. Dat weet je ook zeker dat beide Li-Po's evenveel aan de stroomvoorziening bijdragen.

Heb inmiddels al een tijdje een Hyperion 1420 en laad nu mijn 4 dezelfde packs in serie.
Net even een laadkabel en een balancekabel gemaakt.
Gaat prima moet ik zeggen, geen omkijken naar, cell gap is 0,003 Volt.
Wel zorgen dat de packs even leeg zijn anders duurt het balanceren een uur :)
Kan heel het proces ook op de PC volgen, helemaal happy.

Parallel laden

Hallo!
Als ik 2 lipo's wil laden van bvb 2200 mAh,hoe moet ik mijn lader instellen:
- als 2200 mA
- of 4400 mA
Met dank voor een antwoord.

Twee pakketten van 2200 mAh parallel aangesloten, hebben een capaciteit van 4400 mAh. Als je met 1C wilt laden is de laadstroom 4400 mA, mits beide pakketten precies gelijk zijn (capaciteit, productiebatch, gebruik, laadttoestand e.d.).

Bedenk wel dat ook de balancerkabels parallel aangesloten moeten worden, anders kan er niet gebalaceerd worden.

Lees ook dit eens door: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Bedenk dat er voorwaarden worden gesteld aan parallel laden. Zoek maar eens met de zoekterm "parallel laden".

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo!
Als ik 2 lipo's wil laden van bvb 2200 mAh,hoe moet ik mijn lader instellen:
- als 2200 mA - of 4400 mA

Hangt van je lader af. Is dat een lader die normaal 1 accu kan laden? Is een lader met balancer?
Normaal zou dat 4,4 A voor 1C laden zijn. Maar als je een lader met balancer hebt kan je die niet normaal gebruiken. Ik zou dan liever mijn lipo's behandelen zoals het hoort (dus 1 voor 1 gebalanceerd laden), en wat meer tijd nemen.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Ik zie dat N.P.S. ongeveer hetzelfde zegt, alleen snap ik de werking van parallel aangesloten balancer kabels niet. Maar ik ben ook maar een groentje op dit gebied:D.

Ad, dat groene zal wel meevallen...

Als je twee Li-Po pakketten parallel laadt moet de lader alle cellen kunnen balanceren. Sluit je van één pakket de balancerkabel aan, dan worden alleen de cellen in dat pakket gebalanceerd. Sluit je via een verloopstekker beide balancerkabels parallel aan, dan worden de cellen twee bij twee gebalanceerd. Parallel geschakelde cellen gedragen zich als één cel.

Parallel geschakelde cellen gedragen zich als één cel.

Zoiets vermoedde ik al, maar is dus zeker niet optimaal als de onbalans bij de twee accu's nogal verschilt.
Verder, moet je die dubbele balancer kabeltjes dan zelf fabrieken, of zijn die zo verkrijgbaar?

Groet,

Ad

PS
Ik volg dit wel omdat het me interesseert, maar ik heb geen praktijkervaring met lipo's.

Er bestaan balancerbordjes voor parallel laden (de chinees maakt wat de klant vraagt). Anders brengt de soldeerbout redding.

Je hebt helemaal gelijk dat onbalans voorkomen moet worden. Ben ook geen voorstander van parallel laden. Zeker niet als je niet precies weet waar je mee bezig bent.

Maar tegenwoordig moet alles snel en nog sneller. Er is er geen geduld om twee pakketten na elkaar op een veilige manier te laden.

precies heb met parallel laden nooit problemen doe dat al jaren. Zou er alleen geen 6 stuks parallel laden ( wel gedaan maar dat veroorzaakt toch vaak 0,01 a 0,02 volt verschil tussen de cellen ) dan is een lipo bv 4.18 4.22 4.19 niet prettig dus. Met 2 lipo's parallel gebeurde dat nooit. Parallel laden is top je benut de maximum capaciteit van je lader zonder je accu's met teveel C te laden. Maar inderdaad wel in de gaten houden en liever niet meer dan 0,1 volt per lipo verschil . ( dus niet een half lege lipo met een lege parallel laden ) Wil je dat toch dan eerst de lege accu laden tot hij de spanning van de halflege bereikt heeft dan stoppen en halflege bijprikken en samen verder laden.

Dan weet jij waar je mee bezig bent. Vele anderen weten dat niet. Dat is nou precies mijn bezwaar...

Kan ik 2 lipos van 3 of 4s parallel aansluiten via xt60 connectoren.
Lipos zullen tegen de 5000 mah zijn en gaan op mijn hexa.

Daar zijn speciale kabeltjes voor.

601Bx601A-2PP.jpg

Dat is weinig exact, want je geeft niet op hoeveel stroom je hexacopter vraagt, of met hoeveel C je accu's ontladen kunnen worden (dat is dan de bovengrens).
XT60 heten zo omdat ze iets van 60 ampère continu kunnen hebben zonder te heet te worden.

Groet,

Ad Bakker

Ik gebruik mijn lipo's ook parallel om te vliegen maar laad ze apart op.

Parallel laden via zo'n speciaal boardje vond ik niet super.
Je moet echt twee lipo's hebben die helemaal tot op hetzelfde niveau zijn ontladen.
Anders kun je eeuwen wachten tot de tweede lipo vol is in 'balancing mode'.

Nu heb ik gewoon twee aparte laders wanneer het snel moet gaan...

hoeveel kwaad kan het nu als ik 2 3s lipo's van verschillende merken wil gebruiken en verschillende leeftijden om parallel te schakelen op mijn quad?

is dit echt af te raden?

Zoniet dan ga ik vanavond even een kabeltje solderen!

Back