parapent

Kees kwam laatst helemaal een mooi gondeltje laten zien. Een behoorlijk goede kopie van een echt parapente harnas met gespjes, beenbanden, heupband en mini-carabiners :). Speciaal custom made voor zijn beertje! echt lache. Zal binnenkort misschien eens wat foto's schieten.

Hi,

Ik heb met het geweldige weer van afgelopen weekend mijn nieuwe schermpje kunnen testen aan zee in Julianadorp. Met wat zenuwtrekjes stond ik aan de start met de gedachte wat dit nieuwe schermpje ging brengen. Blijft hij vliegen of is crash nummer zoveel aan de beurt.... De angst werd al snel omgezet in vreugde. Hij vloog gelijk bij me weg!! Hoekinstelling is OK maar kan nog gefinetuned worden. Door gebruik van andere materialen stuurt het matje stukken beter en dat is erg plezierig. Ik was even bang dat het scherm te groot zou worden voor mijn gondel maar hij had geen moeite met deze 1m^2.

Met een beetje termiek boven de duinen zie je de paraplane omhoog gaan, je hebt minder vermogen nodig en zo zijn langere vluchten mogelijk.

Er was wel een beetje turbulentie als ik wat lager vloog. De tips van het schermpje deden al erg zenuwachtig en opeens sloeg 1 tip naar binnen en die kreeg ik niet meer goed. Vanaf ongeveer 10m hoogte kwam die in een spiraal naar beneden....geen schade! Oppakken en doorvliegen, geweldig! Ik heb de vorm van het scherm iets aangepast en hij vliegt nu een stuk stabieler.

Het scherm is nu in orde, nu mijn gondel en de hoekinstelling nog! Nu is de volgende vraag:

Bij het opgooien zit de antenne eigenlijk altijd in de weg en heeft dus al een keer in de propellor gezeten met als gevolg dat hij hem door midden sneed...... Ik wil de antenne eigenlijk netjes wegwerken.

Zou ik de antenne langs het frame van de gondel naar achter kunnen leiden en dat om de propellor protectie kunnen ‘winden’?? of beperkt me dat in het bereik, wat zijn de ‘stelregels’??

Groeten
Jeroen

gefeliciteerd!
Ik had hem bij mijn omgebouwde sky surfer om die grote propring gedaan idd. Maar goed, die was zo groot dat ie zichzelf nooit kon kruizen. Zolang hij dus niet een keertje over zichzelf heen gaat zit je redelijk veilig. Beste is los hangen, maar das irritant met een prop natuurlijk zoals je heb gezien.
Wat je ook kan doen (minder mooi alleen), is de antenne via 1 van de lijnen omhoog werken naar het scherm. prima ontvangst :).

Gewoon netjes wegwerken en dan een grondtest doen. weet je genoeg toch? :)

Ik heb vrijdag heerlijk gevlogen, maar dan nog met mijn echte parapente... Nu met een Gin Boomerang 2. Ging echt heerlijk. lekker wing-overen... Jammergenoeg was ik bij de laatste ietwat afgeleid...
Resultaat was inklappertje en ik de grond in... flink gat in het zand, dichtgeklapte longen en waarschijnlijk gekneusd werveltje... maar goed, ik kan er nog om lachen, dus het was het waard zullen we maar zeggen :D.

op naar de volgende keer! hehehe.

kan ik die antenne dan rondom gewoon met tape vastplakken of gaat er dan signaal verloren?

toevallig toch nog een fotograaf in de buurt geweest :lol:

groet
Jeroen

para-4-1.jpg

para-4-2.jpg

Ziet er goed uit :thumbsup:

Om de propellor protectie wikkelen is geen optie, weet niet hoe vaak die er omheen gaat maar ik zou het niet doen.

Los laten hangen is dan beter maar geen optie.

Je kan ook de antennen losje naar 1 van je toomtouwen leiden en de antenne hierlang richting de para laten lopen en hier en daar met een plakkertje vast zetten.

OK dan! Dat ziet er echt strak uit! Supermooi scherm!

Berto, waarom is om de propprotectie wikkelen geen optie? Bij mij werkte het prima. Ligt er alleen aan hoe groot je protectiering is en hoe lang de antenne is. Zoals ik al zei. Als ie niet eens een heel rondje haalt heb je hem prachtig uit liggen en kan je hem gewoon met plakband erop vast tapen. heb een 2.8m² scherm tot errug hoog doorgevlogen daarmee!
Je kan in ieder geval 1 keer er omheen laten gaan, zorg er gewoon voor dat hij niet zichzelf kruist! Dus als je meer dan 1 rondje nodig heb, moet je het laatste stukje toch los laten bungelen...

ik ga snel ff Kees porren dat ie door moet werken... begint nu wel te kriebelen weer! sjips hé!

Je hebt trouwens voor een flink boogvorm gekozen, afgekeken van de nieuwere schermen? is mooi te zien tussen de boomerang 2 en 4.

1e is mijn oude Swing Ventus. Die is uit 97 en redelijk vlak.
img3208bq2.jpg

img2712largern9.jpg

gek genoeg is de flink nieuwere Gin Boomerang 2 bijna bijna even vlak lijkt het.
soarenmetsietse2aug07rs7.jpg

De Boomerang 4 is echter met een flinke boogvorm gemaakt: de meeste nieuwere wedstrijdschermen en ook de vliegers gaan meer die kant op...
hpim0583io6.jpg

Heb je trouwens meer info over toomlijnen en bouwplan ofzo?

1 keer eromheen zal geen problemen opleveren maar er moet voorkomen worden dat de antenne zo vaak eromheen gewikkeld kan worden dat ze naast elkaar liggen.

Mijn antenne past niet helemaal om de protector heen dus dat komt mooi uit!

ik ga snel ff Kees porren dat ie door moet werken... begint nu wel te kriebelen weer! sjips hé!

Tja, als tie vliegt is dat wel een fantastisch gevoel hoor :lol:

Je hebt trouwens voor een flink boogvorm gekozen, afgekeken van de nieuwere schermen? is mooi te zien tussen de boomerang 2 en 4.
Heb je trouwens meer info over toomlijnen en bouwplan ofzo?

Hij is inmiddels minder boogvormig. Hij was iets te rond waardoor een tip inklapte bij instabiele wind en toen viel die van 10m naar beneden. Na de aanpassing vloog tie alweer beter.

Ik heb voor het toom 11 of 14kg dyneema gebruikt wat ik gewoon met een naald door het doek heengestoken heb, komt ook bij vliegerop vandaan...Het zijn eigenlijk indoor vliegerlijntjes.

Groet
Jeroen

ben stiekem ook weer met een mini bezig... kan het niet laten. Zat het filmpje van die 1e uit de 1e pagina's weer te kijken... Die vliegt trouwens nog steeds, ligt alleen nu ook bij kees :).
Tijd voor wat nieuws! Maar wel voor indoor dus! Word in 1e instantie weer een enkeldoeks depronribbendingetje, maar ben ook bezig met een dubbeldoeksribbendingetje...

lekker duidelijk dus. camera ligt ook nog bij kees dacht ik, dus maar ff met de webcam...
3S360mah, zelfbouw cd-rommetje die zo zuinig mogelijk moet zijn met een lekker grote prop met weinig spoed (das het idee in ieder geval). 7x3.5 gws nu. 1 9gr servootje voor gewichtssturing, of misschien alleen de achterlijnen.
snapvg8.jpg

Hij heeft z'n maiden gehad! Vliegt best leuk na een hele ochtend afstellen....
eerst had ik de besturing zo dat de voorste lijnen vast zaten aan het bakkie en alleen de achterste op de servo... Nadeel was dat hij erg agressief werd en eigenlijk direct stallde als je probeerde te sturen.

Uiteindelijk toch maar weer alle lijnen op de servo :). Stuurt een stuk beter, dus toen alleen nog ff de goed afstelling vinden en vliegen maar! komt erg precies allemaal, maar als het eenmaal lekker vliegt is het echt lache!

Nog geen filmpje, heb geen camera nog....

Bij dit bakkie heb ik het allemaal groot en ruim gebouwd. grote efficiente prop, en groter bakkie dat makkelijk zou moeten kunnen rijden...
Tis een paar keer gelukt om een redelijke touch and go te maken, maar echt lekker rijd het toch niet... best instabiel...

Nadeel is ook het torsiemoment van de prop... Heb hem al een keer achterstevoren gehad en je ziet hem zowieso echt ver gedraaid vliegen! Daardoor kan je soms ook lastig sturen. Met wat gas dosering en gevoel kan je dan best leuk netjes vliegen. vooral als het ff windstil is. Denk dat ik indoor echt een takketijd kan vliegen op die 3S360mah :).
Maar goed. volgende word denk ik weer een snel motortje met klein propje en zo klein mogelijk bakkie om het traagheidsmoment te verkleinen. Dan volgt ie de lijntjes beter.

Na het lezen van dit topic ben ik ook wel enthousiast geworden om hier iets mee te doen.

Wat zouden jullie mij aanraden om mee te beginnen? Zelf, goedkoop iets in elkaar zetten of een sky surfer (kloon) kopen en daarmee beginnen en oefenen. Ik heb nog geen vliegervaring en ik denk dat je met deze dingen een hele makkelijke instap hebt. Of heb ik het mis?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

haha, super :).
vloog heerlijk indoor! Echt bijna geen vermogen nodig. En volgens mij ruim 20 min achter elkaar gevlogen op 3S360 :).

Echt leuk!

De mijne heeft afgelopen weekend in Oostenrijk tussen de bergen gevlogen. Mensen kwamen van veraf kijken. Ze konden het verschil niet zien tussen een echte en een neppert :lol:

Jeroen

stoer :).

wil ik volgende vakantie dus ook kunnen doen. Liefst zelf er achteraan vliegen :D.

Ik kreeg naar aanleiding van dat filmpje op youtube trouwens ineens een mailtje van een portugees ofzo. Die wilde wel meer weten over het kleine schermpje. FF gezocht op rcgroups, maar mijn enkeldoeks schermpje is eigenlijk nergens te vinden... Gelijk dus maar ff een topic aangemaakt. misschien dat het aanslaat! Tis wel extreem simpel te maken, extreem crashbestendig en extreem leuk om te vliegen! hahaha
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=763749

heb nu de toomlijnen van mijn 1 meter high A/R schermpje af en met beetje rondslingeren voelt het al goed in ieder geval.

nou, ff nog wat fotootjes gemaakt van mijn paramoteurtje en het nieuwe schermpje (wat nog niet erop zit dus).
Het bakje ga ik nog aanpassen. Geleidingspunten moeten verder naar buiten, word ie weer stabieler van :).

Hier nog wat pics voor geïntereseerden.. (en mensen die toevallig hier langs komen en niks beters te doen hebben dan naar deze plaatjes kijken...)
hpim0868nz6.jpg

hpim0869ni3.jpg

hpim0870lr3.jpg

hpim0871ed8.jpg

hpim0872ra5.jpg

Mijn nieuwe High A/R schermpje. Voelt al goed. nou nog kijken of het wil vliegen :).
hpim0867el8.jpg

Eeeeeeeeeennnnnnnnnnnnnn. Kees belde vanmiddag dat ik nog ff langs moest komen....
en ja hoor! daar lag ie :D hehehe. echt supermooi schermpje. Beetje mee staan spelen en het voelt zeker alsof het wel wil vliegen. Spanwijdte is 2 meter. toompunt ligt alleen op 4%. misschien moet dat nog wat naar achter, maar voor nu: BEDANKT KEES! :D
hpim0875at9.jpg

Mooi!! Ben benieuwd hoe die er in de lucht met de gondel eronder uit ziet. en hoe die vliegt natuurlijk.

Wat is de oppervlakte?

en ja hoor! daar lag ie :D hehehe. echt supermooi schermpje. Beetje mee staan spelen en het voelt zeker alsof het wel wil vliegen. Spanwijdte is 2 meter. toompunt ligt alleen op 4%. misschien moet dat nog wat naar achter, maar voor nu: BEDANKT KEES! :D

De mijne stond getoomd op 0% en heb ik toen iets zwaarder gezet, voor mijn gevoel staat het nu weer iets te zwaar en ga ik hem weer terug zetten naar 0%.

jeroen

opp weet ik ff niet, kan het met meten wel ff gokken, maar denk dat kees het wel in de compu kan zien. zal het ees vragen. Span is in in ieder geval 2 meter.

mhh, dan is 4% dus zo gek nog niet :). maarja, ligt er denk ik ook wel aan of je met of zonder motor gaat vliegen. zonder kannie een stukkie zwaarder lijkt me. met motor stall je hem dan alleen veeeeel te snel

Back