parapent

eerst ff je lijntjes aanpassen. Alleen de stuurlijnen aan je servo's en de hoofdlijnen aan je bakkie zoals ik al zei ;).

ff update van mij. ben net terug van vakantie.
Veel zitten klooien met de PKD Buster 0.7m2.
uiteindelijk een compleet nieuwe toming erop gezet. Gewoon zelf verzonnen en in elkaar geknoopt op de camping als de wind te hard werd om met mijn echte parapente te vliegen! haha, kan vakantie nog beter??

Bustertje heeft alleen een wat te dun en liftend profiel gok ik. was amper stabiel te krijgen... of hij klapt in, of hij stallt.. toch paar leuke fotootjes weten te maken :).
Volgende project word om het scherm van Nace na te maken. Ik weet nu wel genoeg om dat tot een goed einde te brengen hoop ik :).
Meer info: http://www.bolha.com/oglas2220107

Mijn houten bakkie bestond uit 4 penlites, ontvangertje en 2 standaard servo's. Uiteindelijk te plekke met glasvezel en CA flink versterkt wat hem best crashresistend maakte! Moest alleen ook een flinke steen in om genoeg druk in het schermpje te krijgen...

hpim0738sv4.jpg

hpim0720sz3.jpg

hpim0682mi9.jpg

hpim0825xt6.jpg

hpim0806ud0.jpg

hpim0812ek6.jpg

hpim0815wa1.jpg

hpim0816sm4.jpg

hpim0817zw2.jpg

hpim0819ov9.jpg

Planelover_CrAzY_Murdock zei:
Hier de nieuwste creatie:
[video width=640 height=480:41a4bfa5f8]http://www.ulrichprinz.com/air/speed/SpeedSoaring.avi[/video:41a4bfa5f8]
Ze hebben alles echt wel geweldig goed nagemaakt zeg :worship: :lol:

Dat is de Ozone Bullet - een nieuwe parapente voor Speed Flying. Niet echt geschikt om als model na te maken.

"The Ozone Bullet, and other gliders designed for Speed Flying use, must only be launched and landed with skis in suitable ski terrain. Launching or landing the Bullet without skis is expressly prohibited and extremely dangerous"

Wat ze hier aan het doen zijn is met dat ding starten in wind die te hard is voor gewoon vliegen, die Bullet komt er nog net tegenin maar de piloot kont zonder hulp niet weg..

Arthur

eclipse86 zei:
ik heb nog een 24 grams motorke van perba liggen 12amp regelaartje enzenz. weet iemand welke parapante/zeil/parachute hiervoor geschikt is?
opp, profiel,...
of zijn er bestaande parachutjes die dienst kunnen doen? groeten

Ik heb in de tijd geleerd en ondervonden dat je gondel niet te licht moet zijn tov het zeiloppervlak. Houdt ongeveer aan 1kg per 1m^2 zeiloppervlak. Mijn eerste gondel was geloof ik onder de 400gr en mijn zeiloppervlak 0.75m^2 en dat was eigenlijk te licht. Nu weegt het net onder de 700gr en vliegt het met een 0,75m^2 zeiloppervlak prima.

ik ben nu ook een 1m^2 zeil aan het maken voor deze gondel, eens kijken of dat ook nog goed vliegt. ik wilde in ieder geval wat oppervlak overhouden om eventueel de gondel uit te rusten met camera waardoor die weer zwaarder wordt.

Elk soort matrasje is wel te gebruiken maar moet wel anders getoomd (andere hoekinstelling) worden, zie eerder in dit topic

succes
Jeroen

jups, Die Nace gebruikt voor 2meter span (bijna 1m2) een bakkie van 880 gram.
hij vloog ook met een scherm van 2.4 meter. Vloog ook prima, alleen niet stabiel genoeg voor echt turbulente omstandigheden.

maarja, dat anders tomen werkt niet altijd... (blijkt).
De Buster van PKD (die oranje op mijn foto's) heeft volgens mij gewoon een te instabiel profiel ofzo... Is niet echt stabiel te krijgen. Heb al geprobeert met flinke instelhoek, maar dan moet je flink in de remmen om hem niet voor in te laten klappen.. Ietsje meer rem en hij stallt... Kleine marge dus.

Denk dat het idee van Nace zijn profiel een stuk beter is. Powerkites vliegen toch anders...

Heey!

Ik heb nog een 1,60 matras liggen. Daar wil ik wat mee maken. Bakje met servo's en een brushless is allemaal geen probleem.

Maar waar ik mee zit. Kan iemand mij precies uitleggen hoe het nou zit met de stuurlijnen en hoofdlijnen. Ik wil 2 servo's gebruiken. Maar als ik de boel daarbij mix moet ik toch ook gewoon kunnen flairen? Of heb ik dat verkeerd?

gr,

niels

sietse zei:
Denk dat het idee van Nace zijn profiel een stuk beter is. Powerkites vliegen toch anders...

Wat is zijn idee dan?

In de buster zit vooral een liftend en positief profiel, de instelhoek is daar inderdaad niet goed af te stellen voor een paraglider.

Hij gebruikt de MH91 en ik de MH93 die net iets meer flex heeft en in mijn laatste matje vliegt dat prima.

Jeroen

Heb beetje met Nace zitten mailen en hij gebruikt inderdaad MH91, maar dan verdikt tot 18.5% zelfs.

Dat bedoelde ik met zijn idee. Het is geen liftend profiel, maar een "op z'n kop" profiel. De vleugel is dus in principe een stabiele vliegende vleugel.

Gister nog even bij kees geweest en hij had weer wat tofs! In ieder geval heeft hij het scherm van Nace nu ongeveer in de computer zitten. Is nu bezig met toomlijnen uittekenen enzo.
Maar wat helemaal cool was, hij had een mini speedsysteem gemaakt :). Was nog een eerste proto, maar zag er al vet uit! Volgende word een stuk compacter en dunner, hoewel dit er al cool uit zag dus..

Voor degene die niet weten wat een speedsysteem is. Bij een echte parapente heb je naast de stuurlijnen ook nog een doorlopende lijn onder je zitje door met een stokkie eraan. Op dit stokje kan je je voeten plaatsen en door je benen te strekken die lijn aantrekken. Deze lijn versteld door middel van katrolletjes de instelhoek van het scherm (intrappen is sneller). Ideaal om vlagen enzo op te vangen. Lijkt me ook wel prachtig om in een model te hebben. Met een servo, of gewoon met knoopjes verstelbaar. Kan je afhankelijk van de wind hem ff wat sneller zetten.

GAAAAAAFFFFFF!!!! :D :D sietse kan je die tekening van de parapente even door mailen naar mij? ben erg benieuwd! :D

Heb beetje met Nace zitten mailen en hij gebruikt inderdaad MH91, maar dan verdikt tot 18.5% zelfs.

Zo'n klein matje mag best dik zijn, veel langzamer wordt het er niet van door het kleine oppervlak maar je houdt wel een lekkere 'body'. Ik heb hem 19%, ik hou van ronde getallen:-)

Gister nog even bij kees geweest en hij had weer wat tofs! In ieder geval heeft hij het scherm van Nace nu ongeveer in de computer zitten. Is nu bezig met toomlijnen uittekenen enzo.

Niet namaken maar beter, toch! :wink: Wat voor programma gebruikt kees?

Maar wat helemaal cool was, hij had een mini speedsysteem gemaakt :). Was nog een eerste proto, maar zag er al vet uit! Volgende word een stuk compacter en dunner, hoewel dit er al cool uit zag dus..

foto's?? Ik heb het er ook op zitten maar nog niet gebruikt omdat ik niet tevreden ben met de constructie, eerst dat eens fatsoenlijk maken.

Jeroen

ik heb nog geen foto's, ook geen screenshots van dat programma. Hij is met hulp van een paar anderen van vliegerop met de compu bezig. Met welk programma weet ik eerlijk gezegd niet. Zal het eens vragen.

Heb jij misschien foto's van jouw speedsysteem?

Niels, volgens mij heb je het prima door. Alle lijnen komen smamen op 4 punten. in principe draagt het bakje op alle lijnen op 2 punten. (links en rechts) daar komen dus alle lijnen samen behalve de stuurlijnen. die moeten (links en rechts los) aan de servo's worden bevestigt. Let er wel op dat je een langer armpje op de servo moet maken. Let er ook op dat dat armpje niet echt uitsteekt uit je bakkie. Anders is je servo bij de 1e test al stuk...

met 2 servo's op een v-mix kan je dus idd sturen door de ene kant meer te remmen en de andere minder. Door beide aan te trekken kan ietsjes remmen, en dus ook flairen voor de landing. Heb je lekker grote uitslagen dan moet een fullstall ook lukken. Hoop dat dat bij mij gaat lukken, lekker acro proberen. Dan kan ik eerst een acro truukje met mijn model doen voor ik hem in het echt probeer, hehehe

Dankje sietse! 8)

Denk dat het wel gaat lukken zo! Heb ik nu echt sterke servo's nodig voor een 1 meter 60 versie? Ik heb nog micro's met 1,5 kg en standaard met 3,5 kg. Sietse, jij ben DE expert dus waar zal ik voor gaan? :lol:

bedankt!

gr,

niels

ik heb van die 9 grams servo's(foto's pagina 15)
heb heel even staan gooien in me tuin en een beetje gestuurd, en dat kunnen ze makkelijk aan volgens mij. ik heb er nog niet mee gevlogen.
maar om dat het bakje best wat gewicht mag hebben kan je er ook standaard servo's in proppen.

groeten philip

Sorry sorry sorry sorry etc............... :oops:

Alle vlieger experts en paragliders, jullie zien mij vast als een grote s*kkel. Maar mijn matras vliegertje heeft 2 lijntjes aan een katrol zitten. Daar zitten allemaal dubbele lijntjes aan de matras vast maar aan de tips van de vlieger loopt aan elke zijde 1 lijntje, links en rechts. Zijn dat dan de stuurlijnen? Die moet ik dus los maken en de rest vastmaken aan het bakje en die twee buitenste lijntjes vast aan de servo's?

gr,

niels :oops:

probleem is niet echt wat ze aankunnen. Erg veel kracht heb je volgens mij niet nodig, maar wel wat.
Probleem is vooral de klappen die het bakkie maakt bij de 1e test. (gaat nooit in 1 keer goed). De tandwieltjes van microservo's zijn erg fragiel. Daarbij komt ook nog dat je eigenlijk vaak toch flink wat gewicht moet meenemen om hem goed te laten vliegen. Het scherm van Nace van 2m span heeft een bakkie van 880 gram. Hij gebruikt low-profile servo's van 36 gram.
Ik heb gewoon goedkope standaardservo's gebruikt. Lekker robuust en het gewicht boeit toch niet erg zegmaar :).

zou dus toch maar de standaard doen. als het scherm perfect vliegt en je blijkt te zwaar te zijn (wat me niet lijkt), dan kan je altijd kleinere servo's gebruiken.

@sietse, bedankt voor je antwoord! IS er nu ook een minimum gewicht voor het bakje om te zorgen dat hij vliegt. De vlieger van mij is trouwens 1 meter. Weet je misschien ook hoe het zit met die lijntjes. Weet niet echt wat de hoofdlijnen en stuurlijnen zijn + de eventuele aansluiting ervan. :oops:

gr,

niels

Ik kan niet helemaal wijs uit jouw foto;s bovendien zit het bij mij ook heel anders. Ik heb er foto's van gemaakt maar kan ff het kabeltje van de camera niet vinden.

gr,

niels

niels steigenga zei:
Ik heb er foto's van gemaakt maar kan ff het kabeltje van de camera niet vinden.

wil je ff die van mij lenen? :lol:

op die foto: dat rode en zwart draadje zaten eerst bij elkaar dus die 2 lijntjes die aan rood zitten zaten eerst ook bij zwart.
maar om te stuuren moet je die van elkaar halen.
aan dat rode lijntje zitten nu de 2 achterste kabeltjes, om mee te stuuren.

ik weet niet echt hoe ik het moet uitleggen :wink:

Back