parapent

ik heb alleen niet de gekleurde lijntjes zoals bij jou! elke vlieger is anders he! :wink:

Bij mij is alles WIT :lol: en zit allles geknoopt aan 2 lijnen. Is verder geen wijsheid uit te halen. Wel zitten er aan de tips elk een lijntje. Maar of dat de stuurlijnen zijn en dan de rest hoofdlijnen weet ik niet.......

gr,

niels

die rode lijntjes zaten er bij mij ook niet hoor.
alles zat eerst aan die zwarte.

je moet gewoon de 2 achterste er afhalen.

die tiplijnen horen bij de hoofdlijnen als het goed is. Toch wel ff een fotootje gewenst, maar in ieder geval moet je op het scherm kijken waar de lijnen vast zitten en deze volgen. De lijnenrij het dichts bij de achterrand (TE) moet je van de 2 bundels loshalen en daar 2 losse setjes van knopen. Die dan aan een wat dikker touwtje en je hebt je remlijnen die aan de servo's komen.
Zowieso aan te raden om nadat alle lijnen bij elkaar zitten, een extra stukje dikker draad er aan te zetten. Dan raakt je bakkie minder snel verstrikt in de hoofdlijnen.

k thnx!

Had nu eerst die tiplijnen los gemaakt en gebruikt als stuurlijnen. Werkt dat dan niet gewoon hetzelfde als die remlijnen aan de achterrand waar jij het over hebt. Anders maak ik die setjes lijnen wel overnieuw!

gr,

niels

Nu ga ik dus de achterste lijnen als stuurlijnen gebruiken. Elk setje krijgt een eigen servo. De hoofdlijnen (aan de voorkant van de vlieger) worden geforceerd en vastgezet aan het frame. Omdat ik de servo's ga mixen met zo'n v mix kan ik dus beide servo armpjes naar beneden trekken waardoor hij flairt. DUSSSS!!!!!!!!!!!! :D kan ik ook beide servo armpjes naar boven doen waardoor ik de instelhoek verander in flight en dus de vlieger sneller kan afstellen.

@ sietse wat vind vind jij van mijn theorie? :lol:

Ik hoop dat het werkt. Dan kan ik namelijk testen door gewoon met de knuppel van het hoogteroer te spelen en zo de instelhoek veranderen!

Ik ben trouwens al een heel eind. Heb plankjes op maat gemaakt van balsa. Die heb ik gelamineerd en met 3hoekslatjes tot een bakje in elkaar gezet. Zo ff kijken of de lijm droog is en de boel eens schuren. Gewoon de servo;s eraan lijmen. Een 3cells 2200mah lipo erin met een 480 motor en gunther. Ik hoop dat mijn bakje op die manier zwaar genoeg is...

ik ga weer eens verder prutsen! :D

gr,

niels

moet lukken :).

Je theorie klopt een beetje. Je verandert in principe niet de instelhoek van het scherm. Je remt alleen meer of minder door de achterrand van het scherm meer of minder naar beneden te trekken. Je kan op die manier ook harder of zachter vliegen idd. Maar in principe moet je eerst het scherm "handen los" kunnen laten vliegen, dus stuurlijnen los. Dan moet ie stabiel zijn (wat de Buster dus niet was).

Uitkijken met moteren in het begin. Kan een lekkere puinhoop worden als je lijntjes erin komen :).

eindelijk wat vliegende foto's! en mijn systeem om de AOA te veranderen. Dat doe je dus niet alleen met de stuur/rem-lijnen, je kan hooguit wat afremmen daarmee.

para24.jpg

para25.jpg

para26.jpg

para27.jpg

groet
Jeroen

Heb ff door geprutst! :wink: Nu alleen nog de de lijnen aanknopen en de accu laden! Ik hoop vanavond de eerste tests te doen. Het ding ziet er niet uit, was ook niet bedoelt om mooi te zijn. Als het wat is en het werkt ga ik een goede en betere bouwen. Ik hoop dat ik een heel erg rustig dingetje in handen heb voor op een mooie avond! :D

gr,

niels

Niet vanavond dus :wink:

haha. Hij is wel helemaal klaar. Waar ik mee zit, ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet gaan starten. Heb nu een losse matras vlieger met een bakje eronder. De vlieger zal eerst snelheid moeten hebben wil hij echt gaat "hangen"

Geen flauw idee hoe dat op te lossen, zeker als ik denk aan al die lijntjes die in de klit kunnen :roll:

gr,

niels :D

Ey Jeroen, ziet er strak uit! Stuurt het een beetje lekker met dat aoa systeem? Ik heb het er toch maar bij laten zitten. Ga meer voor de echte parapente...
wel korte lijntjes trouwens idd...

Niels, kijk even naar mijn filmpje in het begin. Zo over je hoofd starten als ik met die kleine deed werkt met een grote ook vaak. Kan je eerst een stukje zweven en dan rustig de motor erbij. Lijntjes in je prop is idd een groot probleem....

Anders als je op een helling staat met wind, kan je het schermpje netjes opzetten door hem met 1 hand aan de tip te begeleiden.

Thanx!

Stuurt het een beetje lekker met dat aoa systeem?

Geen idee, ik heb het nog niet gebruikt. Dit is wel ongeveer de manier waarop ik het ongeveer wil gaan gebruiken, constructie technisch moet het eerst veel beter worden voor ik het ga gebruiken.

wel korte lijntjes trouwens idd...

Klopt, dat zag ik ook later pas toen het er al op zat. Bij de volgende zou de verhouding realistischer moeten zijn en worden dus een stuk langer en dunnere lijntjes.

Niels, kijk even naar mijn filmpje in het begin. Zo over je hoofd starten als ik met die kleine deed werkt met een grote ook vaak. Kan je eerst een stukje zweven en dan rustig de motor erbij. Lijntjes in je prop is idd een groot probleem....

Ja dat werkt prima!

Ik had van het weekend alleen dat de antenne in de prop sloeg. Dwars door midden en op sommige plekken flink beschadigd. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Ik gebruik een ontvanger die bij mijn MX12 zender zat...

Groeten
Jeroen

hallo,

even op terug komen.

ik heb dus 24grams motorke(van perba)
12amp regelaarke
2cellen 1500mah
3cellen 1000mah
3cellen 1500mah
en enkele servokes. daarmee wil ik zo iets gaan bouwen. nu heb ik ook een zeil besteld bij lindinger.
zou dit werken en iemand een idee hoe zwaar mijn karretje dan moet zijn? moet de motor iets onder een hoek naar boven? en zal dit wel lukken met die motor??

hier het zeil: http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1458_1538&products_id=58050

Je zal het zeil anders moeten tomen omdat de vlieghoek van een parapente anders is dan die van een vlieger. De spanwijdte van deze vlieger is 122cm, ik gok dat het zo'n 0,5m^2 is. Met de aanname van 1kg per 1m^2 kom je dus op een gondel totaal gewicht van 500gr. Met een beetje brushless aandrijving bij dit gewicht heb je al gauw teveel power maar beter teveel dan te weinig :lol:

Dit is natuurlijk allemaal theoretisch gel*l, de praktijk zal het echt moeten gaan bewijzen!!

heb je ook specs of een website van die motor? De motor staat bij mij gewoon recht en dat gaat prima.

Succes
Jeroen

dat is ongeveer de motor die ik nu ook gebruik met 3S lipo en 9x4/7 prop en mijn gondel is nogwel een stuk zwaarder en mijn chute 0,75m^2 groot

moet wel lukken denk ik!

jeroen

hallo, dus dit moet gaan lukken, het "zeil" zal wel nog weekje duren eer het hier is) maar ik kan de gondel al maken. ik denk van die te maken die hier ergens in de post staat met plannen erbij(3wielekes) houten constructie 3mm vliegtuigtriplex
dus maken dat de gondel in totaal op ongeveer 500gram uitkomt???

eclipse86 zei:
hallo, dus dit moet gaan lukken, het "zeil" zal wel nog weekje duren eer het hier is) maar ik kan de gondel al maken. ik denk van die te maken die hier ergens in de post staat met plannen erbij(3wielekes) houten constructie 3mm vliegtuigtriplex
dus maken dat de gondel in totaal op ongeveer 500gram uitkomt???

Het liefst zo licht mogelijk bouwen, gewicht kan je altijd nog toevoegen op gewenste plekken. Zorg voor een hele stevige constructie, hoe zwaarder je gondel hoe groter de impact als tie neerstort dus hoe groter de schade. Ik heb inmiddels gondels van lego, depron, triplex gehad. Nog 1 van onbreekbaar plastic icm met galsfiber en dat gaat prima.

Succes
Jeroen

Back