parapent

Profiel van de C- Quadrifoil zou dus al beter moeten 'steken' .
Andere toming op dat ding en testen op de dijk...
Nu heb ik laatst een ' Tribal' kite gekocht (via marktplaats) heeft een AR van 6 ;)
Maar is wel meer dan vier meter span en 2.8 m2 oppervlakte. Zou bijna 3 kilo aan moeten om mooi te zweven...
Mini ding van mij wil ikop hellig testen en ook met motor uitrusten.
Heb jij een suggestie Sietse? Ding is 1m. span, een AR van 4.5 en een opp van 0.4m2 geloof ik.
Kun jij een voorstel doen voor een accu, motor, regelaar, prop combinatie?
Dan bestel ik iets bij Bidproduct ofzo....

@Sietse: p.s. enig idee van het profiel in je neiuwe PKD matras en zitten er ook d-ribben in?
p.p.s. Schrijft de Fransoos bij het filmpje van de slanke matras niet dat het ding eigelijk alleen lekker vliegt bij 0 wind...
6.5 is wel mooi, maar nog steeds erg onstabiel.

@ Emiel: heb jij ook mee-ontworpen aan de Gual, Junkie en de Tribal? En reflex in een buggie motor (de Winggine)? Dus toch voor meer stabiliteit iets aan snelheid en agressie inleveren...

Laatst bewerkt:
@ Emiel: heb jij ook mee-ontworpen aan de Gual, Junkie en de Tribal? En reflex in een buggie motor (de Winggine)? Dus toch voor meer stabiliteit iets aan snelheid en agressie inleveren...
de gual ken ik heel goed ;-) de junkie redelijk goed en de tribal van horen-zeggen. En reflex geeft inderdaad meer stabiliteit tov aggressie in de buggy.

als je de tribal wilt gebruiken moet je 'm ook helemaal omtoomen trouwens, geldt voor elke vlieger die als parapente omgecat wordt.

ajuus
emiel

Even verder gekeken dan mijn neus en nu zie ik je naam staan op de Wingine site.
Is het resultaat van al die moeite nu de ' Cooper' ?

Omtomen van een vlieger is duidelijk Ik was verbaasd wat voor instelhoek er nodig lijkt om er een RC model van te maken.

Weer een practische vraag:
Gebruiken jullie ook tipverdraaiing? Ik had het idee (ook gedaan bij het maken van de C-Quadrifoil) dat het verminderen van de instelhoek naar de tip toe een stabielere boog tot gevolg heeft. De tippen willen dan meer naar buiten trekken en het midden van de matras wil meer naar voren toe. Teveel vercshil kan natuurlijk het inklappen van het middendeel tot gevolg hebben....

En weer in kleine stapjes verder....

Weer een practische vraag:
Gebruiken jullie ook tipverdraaiing? Ik had het idee (ook gedaan bij het maken van de C-Quadrifoil) dat het verminderen van de instelhoek naar de tip toe een stabielere boog tot gevolg heeft. De tippen willen dan meer naar buiten trekken en het midden van de matras wil meer naar voren toe. Teveel vercshil kan natuurlijk het inklappen van het middendeel tot gevolg hebben....

En weer in kleine stapjes verder....

de cooper is weer van iemand anders, heeft niks met mij te maken.

tiptwist wordt gebruikt en ontstaat vanzelf bij het nastellen van een matras.

ps: als je een profiel 'lichter' zet (kleinere AoA) gaat ie juist minder trekken. De tips kunnen wel de spanning op de voorkant en achterkant beïnvloeden. De tips zijn daarnaast dusdanig klein dat ze nauwelijks trekkracht hebben.

ajuus
emiel

oops

Ik bedoelde eigelijk de tips meer instelhoek geven....
Washout bij vliegtuigvleugels geeft ook een stabielere vleugel (gebruik ik bij mijn F1B modellen) en dat is juist een negatieve verdraaiing.
Maar een vliegtuigvleugel heeft ook weer geen last van inklappende tippen ;)

Edit: Nog maar weer een nieuw idee:
Verloop van een race profiel in het midden naar een reflex profiel in de tippen.
Zou ook moeten helpen bij het in tact houden van de boog.....

Laatst bewerkt:
Edit: Nog maar weer een nieuw idee:
Verloop van een race profiel in het midden naar een reflex profiel in de tippen.
Zou ook moeten helpen bij het in tact houden van de boog.....
dat klopt, zit in alle moderne racematrassen. Komt de stabiliteit niet heel erg ten goede, maar de snelheid wel.

ajuus
emiel

Hmm.....
Welke stabiliteit? Klapt de neus eerder in of de tippen?
(Filmpje van die fransoos laat instabiliteit zien bij de lancering, neus klapt even in)
Kan me wel weer voorstellen dat het helpt bij de tipdrag.
Van reace naar reflex is eigenlijk ook weer een negatieve tipverdraaiing (achterlijst gaat omhoog).
En misschien zijn bij een reflex profiel de tipwervels minder?

Eens een aantal van deze profielen in Profili met elkaar vergelijken.
Wat is een reële instelhoek a ? een graad of zeven?

Eens een aantal van deze profielen in Profili met elkaar vergelijken.
Wat is een reële instelhoek a ? een graad of zeven?

mijn kennis en kunde komt vanuit de vliegerwereld en daar gaan we als volgt te werk:
matras laten vliegen:
- als de neus inklapt eerst de b lijn iets aantrekken (voorste lijn=a, middelste=b enz)
- daarna mogelijk nog iets met de c lijn doen om wat meer lift te creeren.

Mijn huidige parapente heeft een AoA instelling middels servo's en dus kan ik eenvoudig de hele rij a, b of c toomlijnen korter/langer maken. Het geheel moet nog vliegen, dus ik moet nog aan de bak ;-)

In surfplan staat de AoA (instelhoek) bij mij op 0 graden. Het primaire toompunt nagenoeg op 0% en ik moet nog afstellen bij de nog uit te voeren hernieuwde eerste vlucht. In een vorige setup vloog ie al behoorlijk met deze instellingen.
De mijne is trouwens een echte parapente, zonder prop dus. AR zit dik over de 5 en oppervlakte is 1 m^2. Ik kan de AOA per helft instellen met servo's en ben heel benieuwd wat dat bijdraagt aan bv het stuurgedrag.

ajuus
emiel

:O Klinkt goed.
Volgens mij kom ik met mijn AoA en towpoint op 25% op hetzelfde uit.
Lijkt me nog steeds een erg grote hoek, maar da's meer een gevoel.
Ik wil mijn modellen in eerste instantie ook zonder prop vliegen, aan de dijk fozo.

Heb je een speedsysteem (AoA instelbaar met servo) en remlijnen?
Wilde ik bij het 2 m. model ook maken. En dan uiteindelijk helemaal over de top gaan en de gondel nog links-rechts kunnen laten zwaaien. Van Sietse begreep ik immers dat je een 1:1 parapente ook veel stuurt met gewichtverplaatsing.

Heb je een speedsysteem (AoA instelbaar met servo) en remlijnen?
Wilde ik bij het 2 m. model ook maken. En dan uiteindelijk helemaal over de top gaan en de gondel nog links-rechts kunnen laten zwaaien. Van Sietse begreep ik immers dat je een 1:1 parapente ook veel stuurt met gewichtverplaatsing.
ja, ik heb zowel individuele AoA instelling als remservo's. Samen met de lier-servo zitten er 5 in een erg klein kastje ;)

Sturen met gewichtverplaatsing deden we 30 jaar geleden al met tweelijns vliegers :lol:

ajuus
emiel

Lier servo?
Ik heb twee jaar geleden wel eens een blauwe maandag op de hei geprobeert een parapente model op te lieren.... geen succes. Maar dat model vloog los ook al niet te best.
Met wat voor matras vlieg jij nu?

Lier servo?
Ik heb twee jaar geleden wel eens een blauwe maandag op de hei geprobeert een parapente model op te lieren.... geen succes. Maar dat model vloog los ook al niet te best.
Met wat voor matras vlieg jij nu?
yep, een servo die de lier losgooit. Lieren met een parapente werkt op zich goed mits de parapente maar recht omhoog gaat. Als ie een afslag maakt kun je beter stoppen, onderweg corrigeren is niet aan de orde....

Ik vlieg uiteraard met een zelfbouw matrasje. In mijn vliegerwereld heb ik de Gura ontworpen, een heftige racematras. Deze heb ik aangepast voor parapenten en dus heet ie Gurapente :) Redelijk hoge AR (5,5), MH93 profielen en elke cel getoomd.

ajuus
emiel

sow, gaat goed hier :).
Prachtige informatie Eric en Emiel!
Zo schieten we weer wat op!

de PKD century moet ik nog even naar kijken of hij D-ribben heeft, dacht het wel. Maar die laat ik liever intakt als vlieger, daar is hij namelijk iets te goed voor :).
Profiel weet ik niet.

Emiel, die Gurapente, heb je daar foto/film van? Ben wel erg benieuwd! Hoe groot is die, watvoor gewicht heb je eraan en hoe zweeft ie?

Mijn 1e modelparapente actie was toen er bijna geen wind was op vakantie in frankrijk iets van 10 jaar geleden ofzo. Had toen een Peter Lyn Peel 2.8m².
Prachtig matje, 2lijner, VEEEEl reflex. Heb ik toen een zak met stenen aan gehangen en aan 1 vliegerlijn opgelierd. vloog het halve veld over :). (met de lijn er nog aan bij gebrek aan RC).
Later heb ik dit schermpje ook nog RC gevlogen met het bakje van een deltading. puur gewichtsturing. Vloog prima, alleen is het schermpje ietwat traag...

Bij het experimenteren heb ik idd wel gemerkt dat je de AOA van de tips wat gestallder moet zetten dan het midden. Tips klappen vrij snel in, het midden niet echt.

Seze Gurapente mag dus nog zinj eerste vluchtjes maken of heeft ie al gevlogen en had je het laatst alleen over een nieuwe gondel eronder waarmee je weer wil testen?
Ondertussen lees ik op foildesign (yahoogroup) dat er aan een depowerbare Gual geknutseld word door sommigen....
Is een dergelijk systeem ook denkbaar voor een rc parapente en hoe werkt het (link naar een duidelijke tekening)?
Even gekeken op google....
Guides unlimited How a depower kite works review. Kite Reviews, Buggy Reviews, Mountain Board Reviews
@ Emiel: jij hebt dus eigenlijk al zoiets op je matras..
In eerste instantie dacht ik dat depoweren werkte door de spanwijdte aan te passen (harmonica effect).

De gurapente heeft al een aantal vluchten gemaakt:
2539473296_bffc6a43de.jpg

Let niet op de gondel, die is helaas overleden. Er is ook nog een filmpje van: yY2PO3GpANs[/media] - parapent test

De AoA verandering kan depower genoemd worden, maar de echte depower gaat wel wat verder.... Ook kun je je afvragen wat de effecten van depower op een matrasje van 1m^2 is....

Depoweren door de spanwijdte aan te passen is zoooooo 70's ;)

ajuus
emiel

Laatst bewerkt door een moderator:
:) ziet er al veelbelovend uit.
Misschien maak ik op mijn minimatras ook onafhankelijke AoA sturing en geen remlijnen...
Scheelt weer weerstand en ik kan trimmen gedurende de vlucht..
Morgen weer naar mijn ouderlijk huis waar een naaimachine op me staat te wachten.
Ik neem een camera mee, dan kunnen julie de vorderingen volgen en commentaar geven.

mooi schermpje Emiel! Maar het lijken wel erg lange lijnen! Is dat nodig?
En had je er al mee aan de helling gevlogen? Ik ben echt op zoek naar een goede glijhoek bij een flinke snelheid (zoals alle wedstrijd parapenters in het echt...)

Erik, wordt het Live-TV? ;)

Heey Emiel. Je bent goed bezig man. Mijn RC Mini cooper gaat ook als een speer. Ik kan nu een half uur vliegen op een Lipo accu van 1800mAh. Met dan constant half gas vermogen.

We spreken binnen kort wel een keer met een hele groep af om eens lekker te gaan vliegen.

Gr Kevin

Nou, ben nu eindelijk over de streep en heb besloten om zelf ook maar eens te leren wat een naaimachine is! 1 middagje les gehad van Kees bij vliegerop en daarna gelijk mijn eigen ontwerp maar gaan bouwen. Heb nu bijna het boven en onderdoek af, maar daarna komt natuurlijk het moeilijkste! zie ik nog even tegenop. Deze word niet goed gok ik, nogal slingerd genaaid enzo, en 4 ker hetzelfde stukje losgehaald en opnieuw gedaan enzo, dus ik ga er alvast maar van uit dat deze niet gaat werken, dan kan het alleen maar meevallen!

Back