parapent

aaah, die.
Das een goeie voor je 0.2 schempje idd. 8x4 propje is mooi daarvoor. eventueel voor wat meer snelheid een 7x5. Een parapente is alleen relatief langzaam, dus denk ik dat je meer heb aan de 8x4 of 8x4,3.
even kijken hoe je uitkomt met je gewicht, maar ik gok dat je nog wel een wat groter accuutje mee zou kunnen nemen.
Ik gebruik dat motortje nu ook op een snelle stunter met een 7x6 op 3 cellen, maar das wel de max... Gaat superhard en je moet niet te lang vol gas doen.. haha
gewoon op 8x4 of 8x4.3 op 2 cellen houden!

Met een 8x4 prop kan ik een shockflyer van 130 gram hoveren en eruit trekken. Met volle accu heb je dus zeker wel tegen de 200 gram stuwdruk. Ligt er dus aan hoe efficient je 1m² schermpje wordt, maar misschien trekt ie het net, maar das niet echt ideaal.
Voor 1m² zou ik minimaal een motor van +/- 50-80 gram nemen. Ik ben nu aan het testen met 1 van 80 gram en 3S2200mah voor de 1m², maar dat is nog steeds te licht volgens mij. motor is sterk genoeg, dat wel. Heb al gevlogen met 2x 3S2200 erin. puur voor het gewicht.

Hallo allen,

Jippie, het naaiwerk is klaar, als ik mn kabeltje van mn camera kan vinden zal ik de plaatjes posten, nu komt het lastige denk ik. Het lijnenplan, hoe lang moeten de lijnen worden, ik had vanuit surfplan het bridle dimensions plan geprint, moet ik dat aanhouden? Deze lijken me zo kort misschien is dat gezichtsbedrog, maar voordat ik alle lijnen knip......ehhhh lijkt me enige hulp welkom.

greetz, Hans

Hallo,

Voor de lijnen heb ik geloof ik in Surfplan meestal 55 tot 60 % van de spanwijdte aangehouden.
Langer kan, maar hoeft niet altijd stabieler te zijn.

Succes!

Ik hoop vandaag weer verder te komen met een gondeltje voor mijn mini.
Die krijgt dan een moter en drie servo's ;)

Gevonden!!!!!! het camera kabeltje bedoel ik dan, dus hierbij wat plaatjes.

full

full

full

Zoals gezegd, nu de toming nog, kben alvast begonnen en kijk wel hoe ik uitkom.

greetz, Hans ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de gegevens maar ff opgezocht in surfplan. Werkt beter dan zelf verzinnen.......

full

full

Het is een ontwerp van Erik die ik iets verkleind heb. Hoop dat het gaat werken idd.

Hans ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
flat AR van 6! lekker! :).
Wel relatief weinig celletjes lijkt het. Ben benieuwd hoe dat er in de lucht uit gaat zien.
Ik probeer in het vooraanzicht bij de skin tension view de cellen op het dikste punt ongeveer vierkant te houden qua afmetingen. dus dikste punt van de rib moet ongeveer even dik zijn als de breedte van de aanliggende cel. Maarja, daar heb je nu weinig aan. Ben dus benieuwd hoe hij eruit gaat zien!

Oh ja, als je nog gaat spelen in surfplan, speel dan ook eens met de Rib spacing. daarmee kan je in de tips aardig wat verbeteren. betekend in 99% van de gevallen dus wel dat je nog meer cellen nodig heb :).

Hey Sietse,

Weinig cellen....uhhh ik vond 20 cellen best veel voor een eerste poging. We zullen zien, nog 1 dagje werken en dan een heerlijk lang weekend, als het weer, en de kids, het toelaten ga ik de toming proberen, heb ik ook wat te doen op de camping. haha
Kan ik direct bekijken hoe de parapent gaat staan. Misschien kan ik dan gelijk kijken hoeveel gewicht eraan kan hangen.

greetz, Hans :-)

Gisteren even een snelle test met een te rap in elkaar geprutste gondel......
Ophangpunten onder de motor... niet goed.
'Bescherm-cirkel' te slap....niet goed.
Prop at lijnen en servohoorntjes op :(
De hoorntjes zaten los op de servos, dus alles is nog heel :)
Nu dxf aan het uitprinten en die dan netjes geruiken voor een betere gondel.
Alleen vind ik de instellingen neit om het ontwerp (na verkleining tot 60%) op het werkelijke formaat uit te printen.

even een korte update.
Ben na koninginnedag weer flink verder gegaan. De vrijmarkt, ideale plek voor actionmannetjes :).
Kees had er 3 toen hij me belde, Ik stond net voor een kleedje om de 4e te kopen, haha.
Voor een paar euro wil ik die dingen wel kapot zagen. Heb nu ook die servo's die nace gebruikt, dus nu alleen nog een harnas en een betere parapente.

Ondertussen zitten de servo's in het poppetje, ben al aardig ver met een remake van mijn eigen harnas (Charly Titan :cool: ).
En een ambitieus matrasje is in wording... A/R van 7.5, 41 cellen, 2m span... :mrgreen:.
Noem hem de Dingo 7.5. Staat ook op de gmail account nu voor geïnteresseerden, maar ben dus nog aan het bouwen. Dus geen garantie :)
Hij is vrij om na te bouwen, maar natuurlijk niet voor commercieel gebruik.

Op dit formaat en zoveel cellen is het doek volgens mij erg belangrijk ( bij al onze matjes eigenlijk). Voor deze gebruik ik nu Porcher marine van iets van 40 gram ofzo. Binnenkort kan ik misschien wat 20 grams porcher overnemen.
Deze wordt dus van de 40 en het onderdoek van een misterieus reststukje wat nog 10 keer zo soepel aan voelt!

Erik, als het verschalen niet lukt kan je hem naar mij sturen, wil wel wat proberen hoor :).
En mja, het kooitje moet wel goed zijn ja, heb met de mini's wel eens het halve schermpje opgegeten, hahaha.

Ik heb nu alle stukjes klaar liggen incl D-ribjes..
Wilde even kijken hoe lang mij camera aan kon staan en dus maar laten lopen toen ik ribjes uitsneed.. nou ja, dan maar ff inkorten en in elkaar flansen. Wie weet zijn er nog mensen gek genoeg ook om zoiets te willen bekijken??? Youtube dan maar, leuk muzakje eronder, dan is er nog wat afleiding....
Aan het einde komt ribje 1 (de kleinste), die heb ik wat meer realtime afgespeeld.

<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/OIKV5vXRGIc&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0x006699&color2=0x54abd6"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/OIKV5vXRGIc&hl=nl&fs=1&rel=0&color1=0x006699&color2=0x54abd6" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>

Oh ja, wel leuk dus, mijn simpele fotocamera kan filmen tot het sd kaartje vol is :). Heb nu speciaal voor het parapenten een houdertje in mijn harnas gemaakt voor de camera en een verlengkabeltje voor de accu. Kan nu gewoon 1 cell 4500mah meenemen. Nu nog een kaartje van 8Gb en dan kan ik complete vluchten filmen!

Laatst bewerkt:
Hey Sietse,

Leuk filmpje, ik zie alleen de laatste minuten wat zwart beeld met alleen tekst.
Ik heb ook een actionman weten te bemachtigen, alleen niet via de koniginnendag markt, de dochter van mn vriendin heeft er eentje afgestaan, na enige dwang hahaha.

Ik ben de laatste tijd wat minder actief bezig geweest met de toming van mijn chute, maar de helft zit er nu aan, alleen begin ik het idee te krijgen dat de lijnen wat zwaar worden, eerst maar eens proberen. Kan later de lijnen toch vervangen voor dunnere.

Dan moet ik ook nog de actionman gaan behandelen, dat wordt een leuke operatie. Welke servo's gebruik je voor dit?

Tot een volgende keer, greetz Hans.

Hai Hans.

De lijntjes mogen erg dun zijn. qua sterkte is alles namelijk volgens mij veeeeeel te sterk. Met hetzelfde doek en lijnen heb ik bv ook die vlieger van 3.4 m² gemaakt die mezelf hard de lucht in slingerd... Das even wat anders dan een actionmannetje van nog geen kilo...
De lijntjes kan je dus zo dun mogelijk houden, maar wel net zo dik dat het niet makkelijk in de knoop komt en nog wel te knopen is.
Ik zat nog te denken aan vislijn of zelfs naaigaren... Sterk zat, alleen wordt dat al snel 1 grote knoop volgens mij..

deze gebruikt Nace ook:BMS-705MG
Hobbycity Online R/C Hobby Store : BMS-705MG Low Profile High Torque Servo (Metal Gear) 6.0kg / .18sec / 34g $25.20

Bij het filmpje heb ik blijkbaar wat verkeerd gedaan in windows moviemaker idd..
FF ingekort dus maar :). is nog aan het uploaden..

Mooi filmpje!
Krijg er meteen weer zin in om een nieuw scherm te maken.
Alleen nog tijd vinden.

Ondertussen ook weer een vliegpoging gedaan met mijn mini.
tien meter haalde ik wel (horizontaal, niet de hoogte in).
AoA van het scherm lijkt te groot. Ik heb er gelukkig servo's op zitten om dit te regelen, maar in de meest extreme stand was het nog teveel. Scherm bleef stall nijgingen houden.
Prop; 7*4 lijkt te klein (en ook smalle bladen).
8*4 met brede bladen ligt klaar.

Mag nog op de weegschaal.
Later meer.

@ Sietse: had je al plastisch chirurg gespleeld met A-man? Siliconen in de armen en benen?
Of wordt het dan A-men?
En je snijtafel, daar ligt een metalen plaat onder? Goed plan voor deze menier van werken!
En dat Porcher doek, is dat even soepel als parachutestof van 'parachute case' (F111 doek, geen idee wat dit spul weeg per m2)? Ben benieuwd naar het 20 grams doek.

@Hans: Ziet er mooi uit! Ben benieuwd naar de maiden. Als lijnen op mijn mini gebruikt ik de dunste dynema die ik kon vinden (1Kg breeksterkte geloof ik). Knoopt wel lastig, maar is sterkgenoeg en geeft weer wat minder weerstand.

Laatst bewerkt:
Mja, ik heb momenteel even gekozen voor wel tijd, geen geld...

Gister en vandaag dus flink aan de naaimachine gezeten en heb nu het onderdek af met alle ribben en D-ribben erop. morgen bovendek eraan en dan de lijnen nog...

Nu zit ik te kijken hoe ik risertjes en ringetjes enzo kan maken... lastig!

De A-man heeft wel wat ingrepen gehad, maar tot nu toe enkel om de schoudergewrichten de beweging te laten maken die ik wil door middel van zo'n kastje met antenne :).
Voor de rest geloof ik het allemaal wel. Fancy rubber stukje er tussen is mooi, maar volgens mij kunnen die servo's best wat aan (metalen tandwielen) en de armpjes zitten meestal vlak langs het harnas, dus niet al te open.
Beste kan je trouwens de pop echt van zijn schouders ontdoen zo'n beetje. Dus de armen met bevestiging vanaf de zijkant eraf dremelen. Ik begon door hem een open ruggetje te geven, maar daarna moest er nog zoveel uit de zijkant dat ik beter gelijk de hele zijkant eruit had kunnen halen!

Snijtafel is idd een flinke stalen plaat met stevig karton erop. Magneetjes uit harde schijven zijn ideaal :).

Het Porcher wat ik nu heb is een stuk soepeler dan gewoon chikara, maar niet zo soepel als echt parachuutstof. Maarja, dat is weer luchtdoorlatend...
Het andere doek waar ik nu een stukje van heb heeft een naam die ik niet meer weet. Wordt niet meer verkocht volgens mij...
20 grams porcher heb ik nog niet, maar ben ik ook erg benieuwd naar idd.

filmpje even aangepast.

en ik zei net weer bij de naaimachine: Dit is echt het laatste schermpje met zo'n hoge A/R die ik ga bouwen... komt geen einde aan die ribjes man! Maarja, dat zei ik bij de vorige ook...:roll:

Yow!
Schiet lekker op.
Luchtinlaten lekker ver naar achteren zie ik. Ik kon ze op de .sle file al niet goed zien...

Damn, die foto doet me denken aan de tijd dat ik zelf m`n 5 vierkante meter buggy vliegers maakte :D

Ziet er goed uit :yes:

Thnx!

Luchtinlaten had ik niet in surfplan staan. al dat randjes omvouwen had ik geen zin in, heb dus het onderdoek in elkaar genaaid en daarna met de soldeerbout vierkante gaatjes erin gebrand. Ik gok dat dat zelfs al sterk genoeg is, maar misschien dat ik er later nog een randje aan naai...

Hij zit in elkaar!
Wat een gepruts aan het einde zeg... en ja hoor. waar raakt het onderspoeltje leeg? 0 x raden... Jups, toen ik net een beginnetje maakte met alles in de tip weggepropt.. naja. uiteindelijk toch goed gekomen natuurlijk :).

Het ziet er echt vet uit en als ik even door de kamer zwiep lijkt hij erg snel en komt gelijk mooi in vorm!

De achterrand zat ik even over te twijfelen. had een lange TE extra om een dubbele zoom te maken. Uiteindelijk leek dat nu wel erg dik en te sterk te worden. Heb nu een dikke dyneema draad erin genaaid en dan 2 keer erover met een zigzagsteek. Volgens mij sterk zat en ziet er mooier uit vind ik :).
Nu de lijnen nog...

oh ja, breedte van het kleinste celletje bij de TE is bijna 3 cm!

Back