parapent

hey hallo Jeroen,

Zag ik laatst dat scherm n iet ook voorbij komen op een Franstalig forum? :)
Maar het gaat vooruit zo te lezen. Mijn mini m oet nog steeds een fatsoenlijke eerste vlucht maken.....

Tof Jeroen!
24% zou goed zijn voor een free flight gok ik, maar voor gemotoriseerd moeten ze toch nog wel een stukkie sneller staan...

Had je al een AOA systeem erop? Anders kan je dat nog proberen.
Video Gallery

Ik zit nog steeds te bedenken hoe ik zo klein mogelijk een speedsysteem, stuurlijnen en liefst ook evenwichtsturing bij elkaar kan gooien...
Voorlopig nu weer even snel bezig om een nieuwe actiemeneer om te bouwen met zijn armpjes gebogen ipv recht naar voren. Op die manier heb je een kleinere uitslag (wat ik nodig heb met deze racemat) en het ziet er wat beter schaal uit. niemand vliegt met zijn armen helemaal naar voren of opzij...

Gewicht voor 1m² moet idd wel richting de kilo gaan, dan zit je prima gok ik. Met AOA systeem zou je met wat minder nog prima kunnen vliegen denk ik, maar het bochtenwerk gaat beter met een hogere vleugelbelasting (net als in het echt).
Voor de antenne... tsja, blijft lastig. Je kan hem in een lijn naar boven naar het scherm spannen. Ik had die van mij op de paramoteur idd eerst om de "kooi". dat ging prima op zich... maar heb ook wel eens gewoon om het bakkie gewikkeld. (ging niet geweldig).
Uiteindelijk wil ik mijn MX12 ombouwen naar 2.4ghz speciaal voor de parapentjes. Dan heb je zelf maar een korte antenne en op de ontvanger ook.

Heb nu 4 soorten vislijn om te testen dus. allen dyneema.
1e is fel gele Berkley Fireline. 0.17mm, 10.2kg
2e is donkergroene Spiderwire EZ Braid 0.17mm, 8.4kg
3e is Geel goedkopervissen.nl type 10, 6.5KG
4e is groen goedkopervissen.nl type 15, 11KG
hpim0947w.jpg

De fireline en de EZbraid zijn dure rolletjes, 15 tot 20 euro voor 100/110 meter. Goed dun en superglad. De EZBraid lijkt iets dunner en minder stug van de 2. De Fireline heb ik nu op de Dingo zitten.

De 2 rolletjes van Goedkopervissen.nl zijn ook gevlochten dyneema. Het lijkt een heel stuk opener en ietsje dikker. vooral de 11KG versie. De 6.5 KG is sterk zat als het goed is, dus denk dat ik vooral daarmee door ga. grote voordeel is dat het 14.5 euro voor 270 meter kost. dat scheelt nogal... Het lijkt alleen alsof die fireline voorgerekt is en deze niet ofzo. Als je deze namelijk even strekt of tussen je nagels strak trekt, dan lijkt hij compacter te worden en veel gladder net als de fireline. Lijkt ook alsof er bij de Fireline en EZbraid een soort was in zit ofzo.. Maar goed, met goede knoopjes zijn ze beide goed te knopen. Binnenkort ga ik voor het Blauwe schermpje wat ik nog heb nieuwe lijnen maken en die maak ik dan wel van het goedkopervissen.nl spul. eens kijken hoe dat wil.

Bij de Dingo heb ik echt niet 1 probleempje gehad met de fireline. Enkel de stuurlijnen zijn van vliegerdyneema en een beetje naaigaren... (had niet meer). Daar kwamen continu knoopjes in en die bleven continu hangen achter ieder onregelmatigheidje...

Laatst bewerkt:
AOA mechanisme heb ik er altijd al op gehad
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/X6gvwFHNx4I&hl=nl&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/X6gvwFHNx4I&hl=nl&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

toen zat het nog los op een kanaal maar nu heb ik hem gecombineerd op het hoeveelheid motorvermogen.

Afgelopen vlucht heb ik hem niet gebruikt omdat ik eerst een goede basis afstelling wil hebben en ik zit nu redelijk in de buurt. Ik denk dat het nog iets lichter moet omdat het m.i. nog teveel schommelt als je gas terug neemt.

Eerst nog maar een paar keer testen!

Jeroen

@ Sietse, Wat weegt jouw action man/Dingo combi zonder ballast?
Ik wil in mijn ontwerp niet met een te groot opp. komen.
Twee meter span, AR van ruim 6 denk ik en 37 cellen (jouw 41 vond ik een te grote uitdaging...)

Erik

Goedenavond heren paramoteurs!

Ik heb het hele topic doorgelezen en wil zoiets ook eens proberen.
Ik heb mijn vliegers altijd zelf gebouwd/genaaid, dus kunde en materiaal is voorhanden, het schort alleen aan tijd, zoals bij zovelen.

Nu heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering ooit eens een aantal matrasjes bij de Aldi aangeschaft (leuk voor de kinderen, samen met eenzelfde vlieger...) alleen die krengen hebben nooit fatsoenlijk willen vliegen, ondanks eindeloos geklooi met de toomafstelling.

Nu heb ik deze motor liggen;
TP Brushless-Motor 1520KV Outrunner -bis 1300g- #813 bei eBay.de: Schiffe (endet 19.07.09 21:15:06 MESZ)
en een aantal Lipo's 2S en 4S evenals regelaars en zender/ontvanger/servo's.

De motor en Lipo/regelaar combinatie zijn aanzienlijk zwaarder dan wat ik onder jullie parapentes heb zien hangen, maar gezien de slechte efficiëntie van de beschikbare vlieger wou ik toch een poging wagen.

Welke prop zou ik hiervoor kunnen gebruiken?

Ik wil in eerste instantie alleen bescheiden rondjes kunnen vliegen, eerst moet de boel maar eens van de grond willen komen...

Groeten, Jan.

Oh ja, das waar Jeroen. srry. mijn geheugen is bagger...

@Erik,
Mijn actiemeneer weegt met harnasje, 4 penlites en ingebouwde servo's 600 gram. (vliegklaar dus). Schermpje is 0.55m²
Met een beetje lood erin vliegt ie ook nog prima, dus denk dat ik alsnog tot een kilo kan doorladen met meer wind. Maar zelfs met maar 600 ging het nog leuk in de vogezen!

@ Jan,
Motortje ziet er prima uit, staat alleen nergens hoe zwaar hij is. vind ik toch een belangrijke maatstaf voor een motortje. Maar goed, gezien de gegevens gok ik hem rond een gram of 80?
denk dat een 9 inch prop op 2 cellen lipo een leuke keuze is. Liefst eerst checken met een ampere meter natuurlijk...
Probleem van die vliegertjes is dus idd dat ze slecht vliegeren. Dat zegt ook wel iets over hoe het als parapentje zou kunnen werken, dus tsja... Wellicht dat hij zwaar overpowered nog wel kan vliegen. Dus nieuwe toomlijnen erop zetten en hem dan erg snel zetten. Zware bak, met vette motor eronder en dan heb je kans dat het nog best leuk kan vliegen. Heb die vliegertjes tot nu toe echter nog niet echt succesvol zien vliegen als model parapentje...
Maar als je zelf je vliegers heb gebouwd, dan zie je dat waarschijnlijk ook al gelijk aan dat aldi-matrasje...

Heb trouwens een tijdje terug een thunderbird ofzo gekocht bij de gamma. 1.8m² 2-lijnertje voor iets van 15 euro ofzo. Werd echt gedumpt, maar die vliegt wel echt leuk! Ideaal om aan iedereen even te geven die een keer wil proberen te vliegeren. Slopen ze niet mijn zelfbouw :).

Bedankt voor de informatie Sietse!

Ik zal er eens mee aan de slag.

Mocht een Aldi matrasje niet willen vliegen, dan heb ik ook nog een zelfbouw flexifoil met 2,5 m spanwijdte, misschien dat die, met een lijntje om de vlieger rond te zetten, ook nog een optie is.
Alleen ligt dat profiel, als vlieger, op z'n kop, of dat als para zal werken?

Het motortje weegt 100 gram, het vermogen is iets van 400W.
M'n Lipo's beginnen bij 175 gram en zwaarder.

Eerst maar eens naar de visbenodighedenwinkel voor een rolletje dyneema, de geslagen vliegerlijn, die ik voor éénlijners gebruik is voor het toom ongeschikt (behalve als je eindeloos wilt klieren met in elkaar gedraaide toomdraden...).
Dan een prop + meenemer halen en een frame van carbon maken, restjes genoeg...

Groeten, Jan.

Kijk, denk dat je met een Flexifoil een heel eind komt! Dat omgekeerde profiel zorgt voor een boel stabiliteit. Ze staan ook bekend om hun snelheid! Flink zware bak, met die motor en dikke lipo kan nog best een mooi idee zijn.
Ik zat er nog aan te denken om iets in de richting van een flexifoil te gaan maken, maar heb nog nooit met zo eentje gevlogen...

Een probleem bij modelparapentjes is ook dat de lijnweerstand extreem toeneemt als je het scherm verkleind... De flexifoil heeft daar natuurlijk een sterk punt :).
Ben benieuwd!

Waren er ook niet ooit commercieel verkrijgbare rc-vliegdingen tekoop bestaande uit een 'stacker' (1.8 m standaard Flexifoil) en een gondel?
Deze gondel had een soort mast naar het midden van de vlieger en dan twee lijnen voor de boogvorm. Sturing met gewichtverplaatsing denk ik.

Heey Jeroen is er weer, maar niet liegen he jij hebt een paar weken terug ook proberen te vliegen samen met mij en niet maanden geleden. Maar ja bij jou was het niet echt vliegen maar propellors koppen.

Ik zal er eens wat foto's van mijn bakkie bij zetten hier altijd leuk

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Gondel is helemaal van Allu. met twee servos. dat is een musthave

daar zijn we allemaal mee begonnen. ikke wel iig. ik heb gehoord dat hij het doet maar er zit weinig power in het motortje.

Ik heb gelijk alle elektronica eruit gerukt en brushless met lipo en 2.4 gHz erop gezet en zelfs met dat oranje matje deed hij het goed

Bedank Kevin,

Het ombouwen naar borstelloos moet dan wachten tot na de vakantie, zolang red ik me wel met 'weinig' power.
Waar draait dat spul op? 6 penlights, 7,2V?

Wat 2S lipo's kan ik in ieder geval wel meenemen, voor de langere vliegtijd.

Groeten, Jan.

Hmm en de Cooper lijkt weer op een ... Tribal!
En die heb ik nog liggen (2.8 m2...is wel een beetje groot)

Mooi dat zo'n racemat ook aan de motor vliegt.

Back