parapent

Echt super benieuwd hoe deze 'wilde hond' gaat vliegen.
Als dit ding werkt krijg ik nog meer zin om er ook één in dit formaat te maken.
Dan alleen de duinen nog hierheen verplaatsen.

p.s. de A-lijnen op 10 % van de neuslijst? Lijkt me een heel eind neus zonder ondersteuning, of is het bij 1:1 ook zo?

p.p.s. Bewaar voortaan je plastic afval: [media=youtube]PqJqkVBRJn0[/media]
Heb deze meneer gemailed voor het ontwerp en mogelijk delen op googledocs ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, Vliegen wil deze Dingo wel!
Gister getest, eerst in de ochtend stond de wind nog een beetje noord zodat hij nog schuin tegen de boulevard kwam. 470gram magneet eraan gehangen en hop! zo de lucht in. vloog echt prachtig al! en kon soaren op boulevardmuur van 2 meter hoog ofzo.

Daarna snel verder gegaan met het harnasje en de action man. Jammer genoeg draaide de wind steeds verder naar NO. Toen ik weer op de boulevard stond kwam de wind bijna helemaal langs het strand. Zwaar turbulent, rond kracht 3/4 met vlaagjes. Toch maar gaan gooien en uiteindelijk nog wel een paar mooie korte stijgvluchtjes gehad in thermiekbelletjes :).
Snelheid heeft hij in ieder geval, stallen lukt ook prima, moet alleen nog trimmers erop maken, en hij pakt met zijn handjes af en toe de risers vast... wat een schijterd.. dan issie wel stabiel, maar kan ik niet meer sturen.. Misschien kwam het alleen omdat ik boven de stenen vloog en hij bang was te vallen ;)

hpim0739.jpg

hpim0752.jpg

hpim0751.jpg

hpim0749.jpg

hpim0746x.jpg

mooi schermpje dat plastic ding.
Soort mooie vorm van de leonardo. A/R valt nog mee, heeft alleen wel kleine tipjes...
Ben benieuwd naar de surfplan file idd.

Proficiat!
Klinkt goed.
Ik denk dat dit 'm dan wordt als ik mijn Action Man de luchtdoop geef.
Wellicht ben ik weer eigenwijs en pas ergens iets aan...
ERG MOOI HARNAS!
Daar ook een patroon van misschien?

p.s. Deze zou dus ook boven de dijk hier moeten kunnen vliegen als ik je foto's zo zie.
p.p.s. kunje ook een remlijn-lay-out plaatsen op googledocs? (ik zal in de table of content iets opnemen over niet commercieel gebruik van de ontwerpen..)
p.p.p.s. je was al redelijk zeker van je zaak toen je 'm boven die auto's vloog ;)

En ondertussenis het mooi terrasweer, veel werken en moet ik veel tekenen voor mijn opleiding.... Ergens in de zomer maak ik deze.

Laatst bewerkt:
Harnas is een remake van mijn nieuwe Harnas waarmee ik komend weekend in de Vogezen ga vliegen :). Charly Titan:
titanzoom.jpg

meer plaatjes: Charly Titan
Ik heb gewoon dit zij-aanzicht geprint op het goede formaat voor de actionman. paar keer geprobeerd. Die 2 keer ruim uitgesneden uit nep-cordura en dan het dwarsvlakje zelf verzinnen.
Poppetje zit vast met de schouderbandjes die weer met 2 drukknoopjes vast zitten. Houd het prima!
Nu alleen nog op zoek naar iets van een minispanbandsysteempje ofzo om de trimmers werkend te maken :).

Stuurlijnen wil ik nog een keertje opnieuw maken denk ik. Toompunten wat naar buiten zetten zodat de tips strakker komen te staan dan het midden. En ook van visdraad. Tis apart spul, alleen de stuurlijnen heb ik nu van gewoon Dyneema en dat blijft ercht overal aan haken....

Als je ook zoiets wil bouwen lijkt het me leuk als je idd wat veranderd. Niet omdat ik niet wil dat hij nagemaakt wordt natuurlijk, maar meer om verschillende ideeën te testen. Ben benieuwd met watvoor verbeteringen jij komt!

Moet prima op een dijk kunnen vliegen idd.
En ik zat nog niet boven de auto's hoor, net er voor :roll: hahaha

Hartelijk dank,

Met die plaatjes moet het lukken en mooi harnas te maken.
En graag verander ik het e.e.a. aan je ontwerp.
Al is het maar omdat het anders kan....
En weer verder komen met ontwerpen e.d.
Ik vind het gaaf dat je zo radicaal durft te bouwen. Nooit gedacht dat een AR van 7.5 stabiel zou vliegen op 1:6 formaat.
En je had het over turbulente wind, dus dat lijkt wel snor te zitten.
Je had het ook over 'stallen', trek je dan de armen vol naar beneden en laat je de matras naar beneden donderen? Herstelt ie dan ook snel?
En de A-lijnen op 10% is dus ook geen probleem.

Grrrr, nu kan ik me weer niet concentreren op dingen die ik eigenlijk moet doen....

Als je meer een standaard harnas wilt maken, moet je ongeveer die van Nace bouwen. Zoiets gebruiken de meeste mensen.
Maar ik vond dit wel weer leuker :).

Het probleem zondag was dat de wind van opzij kwam en ik dus maar heel even naar beneden kon zweven. geen laminaire stijgwind dus... Het stallen is idd armen helemaal naar beneden en dan schiet het scherm naar achter. Als je dat met 1 kant doet, heet het "negatief gaan". Dat deed hij prima :). Herstellend vermogen heb ik nog niet echt kunnen testen wegens gebrek aan hoogte... Zal wel niet geweldig zijn, zeker niet op minimum gewicht, maar goed.

De Theorie van de nieuwe echte wedstrijdschermen is ook zwaar belasten, hard vliegen en door de hoge celdruk toch stabiel ondanks A/Rs van 7.5 en hoger. Mocht ie inklappen, dan heb je wel een probleem, maar volgens de meeste gebeurd dat dus weer minder snel.
10 jaar terug was een wedstrijdscherm nog 28m², nu is 1 voor hetzelfde gewicht nog maar 21m². Vleugelbelastingen zaten heel lang rond de 3 tot 3.5, nu zitten ze op 4-4,5 kg/m².
Ik hoop dat ik hem een keertje echt mooi hoog kan testen.
Nu eerst nog het poppetje iets aanpassen.
Had hem zo ver uitgedremeld dat die ene cm plastic op zijn buik niet genoeg was om alle klappen te doorstaan, haha. Nu zit ie lekker vol met ingedikte epoxy.
Denk dat ik ook nog zijn armpjes ga buigen/breken. Dat ziet er toch mooier uit en stuuruitslag heb ik toch meer dan genoeg.

A-lijnen op 10%. tsja, vaak zitten de A-lijnen aan de rand van de opening vast. Ik had nog geen luchtinlaten gepland, dus had ik de A-lijnen maar op 10% gegokt. werkt prima :). Kan nog iets naar voren op zich.

concentratie is iets ongrijpbaars hè! hahaha.
huh, wat, hé wat ligt hier, ook leuk, wat was ik aan het doen?

Sietse een vraag over 1:1 parapentes.
Wat voor profielen worden daarvoor gebruikt?
Ik heb wel eens gelezen dat er vaak profielen met een redelijk lang dik deel worden gebruikt
(meer JOJO RM) voor celdruk en groter instelhoekbereik.
Of is dat tegenwoordig flauwekul?
En had je nog eens iets gebouwd met dat zeer gewelfde profiel? Iets van FX... geloof ik.

Ik ga eens kijken of ik je wilde hond met JOJO RM in he midden in Surfplan kan proppen...
p.s. Gevonden profiel van 1:1 (beginners) paraglider:
c18p.jpg

Of deze nu meer op JOJO of MH 102 lijkt?

Laatst bewerkt:
Einladung

zum

1. DMFV PARA - MEETING 2009

am 25.07.2009 in Bad Neustadt/ Saale

Hiermit möchte ich alle Interessierten recht herzlich zu einem Meeting einladen und denen die sich bereits angemeldet haben einige zusätzliche Informationen geben.

Zusätzlich möchte Ich alle bitten, für diese Veranstaltung noch zu werben, da ich nicht alle Modellpiloten kenne und erreichen kann.

Neben der seit fast 30jährigen DMFV- Sportklasse Zielspringen sollen auch die andern Disziplinen des Fallschirmsports, die der Gleitschirme und Lenkdrachen erfasst und ggf. ein Wettbewerb eingeführt werden.

Der DMFV veranstaltet deshalb mit diesen Modellen ein Meeting und möchte alle Interessierten recht herzlich einladen.

Auf zahlreichen Modellflugtagen kann man beeindruckende Vorführungen mit den oben aufgeführten Modellen sehen. Motorgleitschirme im Maßstab 1:1 (Pilotenpuppengröße 1,78 cm), Drachen mit etwa 3 Meter Spannweite, kleinere Motorgleitschirme mit Banner und Rauch, Vorführungen bei Nacht und die Schauspringen der Fallschirmspringer mit Rauchpatronen faszinieren die Zuschauer. Mit diesem Treffen soll ein überregionaler und internationaler Informationsaustausch ermöglicht werden. Vielleicht kann man aus diesem Meeting einen neuen Wettbewerb in dieser Modellklasse einrichten.

Das Treffen findet am Samstag, 25.07.2009 ab 10:00 Uhr bis ca. 19:00 Uhr statt.

Ab 20:00 Uhr wollen wir uns dann im Zelt über die Erfahrungen des Tages austauschen. Natürlich bei einem ordentlichen Essen.

Ab 22:00 Uhr ist dann ein zusätzliches Nachtfliegen vorgesehen.

Am Sonntag kann dann der Modellflugplatz ebenfalls noch genutzt werden.

Camping mit Strom am Modellfluggelände ist natürlich möglich.

Start und Bewertung (Prämierung mit Pokalen) wird in folgenden Gruppen erfolgen:

A - Schau- u. Formationsspringen mit Fallschirmspringern

B - Gleitschirme mit Seilstart oder Hangstart

C - Motorgleitschirme

D - Drachen mit Seilstart

E – Motordrachen

F – Beste Flugvorführung

Also, wer an dieser Idee Interesse hat, diese Szene aktiv mitgestalten möchte, der möge sich bitte per Mail an den Sportreferenten Udo Straub wenden.

Voranmeldung erwünscht.

Kontakt: fallschirm@dmfv.aero oder strudo@t-online.de

Nou, hele weekend veel te harde wind gehad.. .
Toch een gezellig weekend in de vogezen ervan gemaakt, maar niks gevlogen. Wel met modelzwevertjes en 1 keer in de rotor mijn kleine parapentje van een helling gegooid, maar dat schoot niet echt op met een halve storm van alle kanten...
eerstvolgende testvlucht wordt dus toch aan de kust .

Erik,
Profielen van echte parapentes zijn niet echt te vinden. Leuk dat je dat plaatje heb gevonden, waar heb je die vandaan?
Ik heb met Kees wel het profiel overgetrokken van zijn echte parapente, maar die moet ik nog in de computer zetten om te kunnen vergelijken. Ziet er op het eerste gezicht heel erg standaard clark-Y achtig uit...

Had jij die nog geen dan? :)

Ondertussen de files gevonden van dat plastic schermpjes. Ik zet ze zo op google docs.
Ik vond ze via een frans forum 'parapente-rc.com'.

Sow, vannacht terug gekomen van weekendje vogezen weer :).
Was lekker. 1 dag regen en onweer, andere dag lekker gevlogen. Mooie vlucht van 1.5 uur.

Laatste dag was het te onstuimig om nog zelf te vliegen, maar heb toen stiekem wel de Dingo van de startplek gesmeten :). Nou, dat viel alles mee zeg! Wat vliegt dat ding! Echt geweldig :). Hij steeg lekker en vliegt goed hard. Glijhoek zit ook wel snor volgens mij.
paar mooie rondjes gevlogen, thermiek kon hij ook wel aan, alleen de windstoten en turbulentie die met een regenwolk meekwamen waren vaak toch teveel. Een inklapper hersteld ie niet geweldig van, maar verder vliegt het prachtig dus. De truuk met dit scherm is ook om de uitslagen veeeeeeeeeeeel kleiner te maken. echt, 2 cm is zo'n beetje genoeg.

Er zijn foto's en film gemaakt, maar die krijg ik nog als het goed is.
Voor in de bergen dus wat instabiel, maar wel mooi, voor aan het duin is het als het goed is een racemonster zoals ik had gehoopt :).

Paar dingen werden nu ook wel duidelijk trouwens. De stuurlijnen moeten in het midden wat losser en aan de tips wat strakker. Tow points in Surfplan dus een stuk naar buiten. Als ik nu iets aan wilde remmen aan 1 kant om hem open te houden, stallde al snel het hele scherm...

Klinkt goed!
Misschien een iets stabieler profiel in de tippen stoppen voor meer stabiliteit...
En je denkt dat ie ook goed te motoriseren is voor de avonden zonder wind?
Die 'Sagita' heeft een losse file met stuurlijnen en dat towpoint staat aardig ver naar buiten.

Heb je met de Dingo nog last dat de tippen achterblijven omdat deze een langzamer profiel hebben?

E.
Ik moet echt tijd vinden om weer eens achter de naaimachine te kruipen (en hopen dat mijn vriendin hier niet meeleest...)

p.s. armen van je Actionman nog heel? Die van mijn pop lijken van soepeler materiaal dan de rest van de pop...

Stabiler profiel in de tippen is niet nodig volgens mij. Ze mogen wel iets meer open staan en iets meer geremd dan het midden.

Denk dat hij prima te motoriseren is, snel genoeg in ieder geval! Dat is dus mijn volgende project (nadat ik de stuurlijnen opnieuw heb gemaakt).

De tippen blijven niet achter, dat kreeg ik gelijk ook te horen toen ik met het ontwerp van de Merlin begon. Zelfde A/R, 3.4m². Heb er al heerlijk mee gereden in de buggy en nog niks van achterblijven ontdekt... Denk dat eerder gebeurd als je met een racemat over de 100 km/h probeert te gaan...

mhh, die sagitta heeft dus MH91 op 15 procent. Stukje dunner dan de meesten tot nu toe... en de brakes staan 25% uit elkaar. naar zoiets wil ik ook...
Net weer dun visdraad gekocht. Even gevraagd, tis belachelijk duur spul. 18 euro voor 100 meter. Ik kan bij een viswinkel hier wel een rol van 1800 meter kopen en dan komt het op iets van 13 euro per 100 meter. maarja, das ff veel geld voor nu.

Mijn actiemeneer had na meerdere harde vallen van +/- 10 meter op beton een armpje gebroken. Bleek een duidelijke open elleboogbreuk te zijn.. Die heb ik net als in het echt dus maar gefixt met een stalen pin er doorheen...
Houd het tot nu toe meer dan goed!

Als iemand trouwens nog van die MG servo's nodig heeft, ik heb er nog genoeg op voorraad. Laatst waren ze vaak uitverkocht dus had ik maar even wat meer gekocht.
maarja, nu kan ik eigenlijk het geld wel weer goed gebruiken...

mja, heb 2 stukjes binnen gekregen en het lijkt hetzelfde doek als waar ik al een klein stukje van had. Mooi dus om te weten dat ik daar eventueel meer van kan bestellen. Dat gaat alleen wel via een importeur dacht ik, dus dan moet ik in 1 keer iets van 100 meter kopen... Zodra ik wat geld over heb doe ik dat wel, maar zit nu nog even krap...

Zag net trouwens nog een filmpje van een model van een bestaande parapente, de Sport 3.
Vliegt grappig, maar een beetje erg hetzelfde als die van Nace. Oftewel: megahelling met megastijgwind...
Oao3QMJyVcI[/media] - rc paraglider mini sport 3

Laatst bewerkt door een moderator:
Sow, gisteravond sinds maanden weer eens met mijn paramoteur/paraplane gevlogen. Het was heerlijk windstil weer, de ideale omstandigheid om de wijzigingen die ik maanden geleden heb gedaan van gondel en scherm aan te voelen en af te kunnen stellen.

Aan het scherm heb ik veranderd:
- Het toompunt van het hoofdtoom verplaatst van 0% naar 24%
- De remlijnen in het midden van het scherm verwijderd
- De buitenste remlijnen ingekort voor directer stuurgedrag

Aan de gondel heb ik veranderd:
- Ipv 1 stuurservo heb ik nu 2 stuurservo’s waardoor ik de mat ook langzamer kan laten vliegen of zelfs stallen door aan beide lijnen te trekken.

Bij de eerste test opgooi leek het al dat 24% te ver naar achter was, door het steltoom dat ik gemaakt had kon ik hem makkelijk verder naar voren zetten totdat de mat goed boven me kwam. Door de gondel op zijn kop te hangen heb ik op het oog de remlijnen afgesteld. Deze afstelling kan je alleen controleren door te gaan vliegen. Bij de eerste vlucht wilde die niet sturen, lijnen 1cm ingekort. Bij de tweede vlucht kwam er al iets meer beweging in, lijnen nog iets ingekort. Bij de derde vlucht zag het er goed uit en zag ik bij het sturen de TE (trailing edge) goed knikken, meer in de tips dan in het midden zoals ik het wilde. Mijn gevoel zei dat het sturen toch beter kan.

Ik ben ook al een tijdje aan het stoeien met het gewicht van de gondel. Mijn gondel is 760gr en ik vlieg met een mat van 1m^2 oppervlak en effectief 0.84m^2. Door met gewicht te testen heb ik een 22mm dop van een ratelset van 115gr onder het zwaartepunt van de gondel gebonden. Er moest even iets meer gas bij het starten bij maar daarna vloog het toch wel aardig goed. Door het groter gewicht zit er meer druk in het scherm en lijkt de gondel beter de bocht door te komen.

De gondel heeft wel iets te vaak de neiging om naar voren en achter te schommelen, wellicht staat mijn toompunt nog iets te kritisch (te zwaar) en mag het dus nog iets naar voren. Al met al een geslaagde vlucht en misschien wat info waar jullie weer wat mee kunnen!

Ik zit nog een beetje met de antenne, dat lange ding van bijna een meter zit vaak in de weg. Gewoon los laten hangen geeft de beste ontvangst (geloof ik) maar kans dat het een beetje ongelukkig in de propeller terecht is groot, dit heb ik al een keer gehad en toen was tie doormidden….. Ik heb hem ook al een keer om de veiligheidsring van de propeller gehad maar toen was de ontvangst niet zo goed geloof ik.
Wie heeft hier een mooie oplossing voor??

Jeroen

Back