parapent

ik nog niet, zou moeten kunnen, efficientie zal niet geweldig zijn alleen.
Pip was hier laatst en hij had van de Gamma een vliegertje gekocht. Een Rombus nogwat, 1.8meter voor 12 euro ofzo. zag er nog best leuk uit en in ieder geval iets beter dan de meeste extreem goedkope matrasjes.

Jammergenoeg zijn dit soort matrasjes vaak van vrij zwaar, stug doek gemaakt. Hierdoor heb je vrij veel gewicht nodig om hem een beetje druk te geven zodat hij in vorm komt... Dus met een setup met flink wat gewicht EN veel vermogen moet je kunnen vliegen.
Of ongemotoriseerd 1.5 kilo aanhangen en parachuutje spelen :).

Ik ben nu eerst nog bezig met een vliegertje van 3.4m² met een A/R van 7.5.... Stiekem heb ik nu echter tussendoor nog een 0.2m² schermpje uitgeprint. Misschien dat die toch nog even tussendoor komt :D hahaha

Ik ga dit binnenkort proberen ook met een Rhombus matrasje van een vliegerwinkel in zeeland.
Ben benieuwd of dit gaat lukken :p
Ik hoop wel op wat warmer weer want ik vind dit niet echt lekker weer om met een prachute te vliegen.

Groeten Yannic van Moerkerk

Ik heb nog wel wat 3mm triplex liggen met wat servo's...
Ben van plan et ook eens te proberen.. Weet alleen nog niet goed wat voor een motortje ik moe gebruiken. Iemand tips? Of toch maar een parachuutje:D

Sander, watvoor motortje ligt natuurlijk helemaal aan de rest van de setup. Hoe groot word het scherm, watvoor accu's heb je al enzo?

Yannic,
Pip had ook nog een vliegertje voor mij gekocht, dus binnenkort eens wat eraan hangen. Met die van hem hebben we al een beetje met gewichtjes zitten spelen, maar er moet aardig wat aanhangen om hem een beetje in vorm te krijgen volgens mij.
Verder is hij wel erg netjes gemaakt voor dat geld. Zit meer werk in dan vergelijkbare matrasjes!

Mijn idee dat het kleine 0.2m² schermpje tussendoor zou komen was niet heel gek.. 1 dagje werken en hij was af :).
Hij lijkt wel te kloppen qua looks. Heb nu een deel van de toming erop zitten, dus binnenkort ook hier wat gewicht aan hangen.
hpim0553lx6.jpg

Heb trouwens het hele weekend heerlijk gevlogen! Mocht ook wel weer eens een keer na die tijden Oostenwind...
Zaterdag heerlijk rondgehobbeld en nog een stukkie samen gevlogen met (volgens mij) een buizerd. Die zat me echt aan te staren en bleef ook een hele tijd meevliegen, vlak naast en boven mijn scherm. Super ervaring!
3WOUz2ADW6g[/media] - soaren 7 feb 09

Zondag gelijk ook mijn nieuwe Acrominator uitgetest (19m² acroschermpje). geweldig!
08022009160vj2.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
grappig dingetje, maar het matrasje ziet er werkelijk niet uit...

Heb het kleine gele schermpje trouwens met beertje eraan van een helling gegooid. Blijkt een redelijk parachuutje te zijn. Heb er alleen A en B lijnen aan, (eigenlijk A en C, wilde B nog maken, maar dit werkt ook :). )
Binnenkort weer eens een iets efficientere maken, maar de vorm is wel aardig in ieder geval. voelt goed.

Mijn vliegertje gaat in ieder geval de goede kant op eindelijk. 1 helft is nu bijna klaar. alleen nog de tip en de TE dichtnaaien. De andere helft heb ik het boven en onderdek klaar, ribben en D-ribben moeten er nog in en dan ook dicht...
hpim0585zr6.jpg

hpim0584vj0.jpg

Ook leuk dingetje misschien, ik heb van het weekend even aan een Paramania Taxi gevlogen. kwam amper vooruit met mijn eigen schermpje en toen mocht ik even de taxi proberen... 42m² met mijn volle 65kg... (2x zo groot als mijn andere scherm).
Het is echter een reflex vleugel, dus tikkie reflex erin getrimd en ik kwam idd makkelijk vooruit. prima te houden! Maarja, zoals verwacht niet al te efficiënt natuurlijk.
Nadeel is ook dat je de stuurlijnen niet meer aan mag raken, want dan klapt ie in...
Leuke is dat dat scherm dus ook gebruikt wordt om die 2 persoons "auto's" te laten vliegen.

Zou ik dit motortje kunnen gebruiken???
Conrad Bestnr.: 229115 - 89

Elektrische vliegtuigmotor X-Fly 400
Krachtige elektrische vliegtuigmotoren voor universeel gebruik.

Technische specificaties
Afm.: (Øxl) 27.7 mm x 57 mm
Afgiftevermogen: 37.7 W
Max. draaimoment: 0.44 Ncm
Efficiëntie: 72.3 %
Onbelast toerental: 16 800 omw/min
Nullast-stroom: 0.77 A
Nominale spanning: 6 V=
Stroom bij max. werking: 12.5 A
Voedingsspanning: 3,0 - 6,0 V=
Belast toerental: 8400 omw/min
Massa: 72 g

MVG

Laatst bewerkt:
Licht eraan watvoor matrasje je hebt hoeveel vermogen je dus nodig heb en welk gewicht je mee wild nemen.
Maar wat je nu aangeeft is een nogal ouderwetse borstelmotor.
Ga gewoon gelijk voor brushless. is niet eens duurder, maar wel lichter/sterker.

En een regelaar kan je het beste met BEC nemen. Volgens mij is 90% van de kleinere regelaars zowieso met BEC, alleen met hogere voltages verkopen ze nog wel eens regelaars zonder ingebouwde BEC.

voorbeeld van een goedkoop en licht motortje in NL:
bm240821g
ietsje beter is deze denk ik:
221210
Beide met een 7x4 of 8x4 prop op 3S lipo

iets zwaarder:
bm240912
221706

en natuurlijk kan je verder elke soort en maat krijgen die je wilt...
Licht er ook aan wat je al aan RC heb natuurlijk

misschien voor de regelaar een iets zwaardere kiezen, licht eraan wat voor prop je erop gaat zetten.
en wat voor accu ga je gebruiken?

die ontvangertjes zijn prima

jups, vooral bij een parapentje hoef je niet al teveel op gewicht te besparen, dus een iets zwaarder regelaartje is niet erg. Bij die weet je in ieder geval wel zeker dat hij alles aan kan.

Heb je wel al een lader en Nimh accu?

Hallo allemaal,
Even een kort berichtje van mij.
Mijn minimatras heeft nog niet gecontroleerd gevlogen.
Komt hopelijk binnen kort (net terug van een lange vakantie).
Met foto's/film....
@ Sietse: Jouw mini lijkt best op die van mij, is ie helemaal eigen eigenwijsheid?
Of heb je mijn surfplanfile anders gemaakt (jij houdt je volgens mij zowiezo nooit helemaal 100% aan een bouwtekening).
Hoe stuur je 'm? ook met links en rechts kantelen van de hele matras, of alleen servo's aan de 'B-lijnen'?
Blijf ze leuk vinden die kleine dingen.

Benieuwd ook naar de andere experimenten met de Rhombus-vleugel en natuurlijk naar het CNC-Laser_gondel ding!

p.s.
Ondertussen had ik ook contact met een Fransoos (Youtube filmpjes van afgelopen week, zoek op 'rc paraglider').
Om .sle files te delen leek het me leuk een Google account hiervoor aan te maken...

Login: surfplan
pw: surfplan.sle

Ga naar 'dokumenten' en je vindt er mijn .sle files. (opgelsagen als .txt want Google snapt .sle niet...)

Mischien leuk om hier allerlei ontwerpen te verzamelen (an als je de 'table of content' ook vult, weet iedereen waar welke file vandaan komt en of het een werkend ontwerp is)

Grts,

E

Laatst bewerkt:
Lachen Erik!
Leuk idee. Zal eens kijken wat ik erbij zou kunnen stoppen, al heb ik nog niet veel goed vliegende...

Die kleine gele heb ik wel helemaal zelf geknutseld idd, beetje naar die van jou gekeken, vooral daardoor een veel dikker profiel gekozen. Hij is alleen bedoeld als een soort efficiente parachuut. Dus niet echt een parapente. Sturen met de stuurlijnen zoals een gewone ook doet.
Maar daar moet ik nog meer mee testen...

Ben nu wel bezig met een gemotoriseerd bakkie voor mijn High AR Single skin.
En heb net mijn grote 3.4m² vlieger af (met AR van 7.5). Gister mee gevlogen, wat een superding zeg! echt lekker :).
Mijn Zelfbouw Geprutsel - Vliegerforum.nl
merlin4.jpg

Mooi!
Wat voor truuks zitten er nu in deze vlieger?
(profielverloop, tipverdraaiing,.....)
En is ie tot parapent om te katten ;)
Bestanden van dit ding mogen naturlijk ook op google (als je je wedstrijdwinnende ontwerp wildelen natuurlijk)
Misschien ga ik binnen kort mijn ( 2.8 m2 ) Tribal ook eens op een buggy testen.
Lijkt me tof.

Ik den ook aan het motoriseren van de mini parapent (klein borstelloos moet het worden)

E.

Laatst bewerkt:
thnx :).
Aardig wat truukjes natuurlijk. Flink profielverloop EN tipverdraaiing. De tipverdraaiing mag nog ietsjes minder. Hij is ook meer dan stabiel genoeg nu.

Met een andere toming is het volgens mij ook een prima parapentje idd, alleen is dat niet heel makkelijk om te zetten. Dan moet ik de toming nummeren en met haakjes vastmaken ofzo??? Is ook nog best wat werk zo'n complete toming... Wel nog een tijd mee bezig geweest en moet de stuurlijn van de rechtertip nog opnieuw maken. (zoals je op de foto ziet...)

Binnenkort ga ik weer een klein parapentje maken. Net zoiets als die gele hierboven, alleen dan iets beter. Deze is namelijk met een soort extreem dik clark-Y profiel en enorme openingen... Zal leuk naar beneden vallen met flink wat gewicht eraan. Voor een brushless versietje wil ik toch wel iets efficienter...

Nu de 3.4m² Merlin af is kan ik daar misschien aan werken :).
Ik zet hem nog even niet op google als je het niet erg vind. Ik weet namelijk nog niet echt wat ik ga doen.. (met het ontwerp en mijn leven..)

Back