Korte update van de eerste tests. Kan er kort over zijn: het is een uitdaging.
Dat laatste woord heb ik (veel) te veel gebruikt zien worden in eufi-talk.

Het zichzelf -maar meestal anderen- tegen beter weten in, moed inspreken voor iets wat men eigenlijk niet eens zou moeten doen...

Het meest nog misbruikt in personeelsadvertenties.
Vgl. een saaie, soms ronduit gevaarlijke baan wordt dan ineens "een job voor doorzetters, die geen uitdaging uit de weg gaan'
Bullshit, exuse my french.....

Ook hier lijkt me "een nagenoeg onhandelbare kist"

meer op zijn plaats.
Door het behoorlijke motorkoppel op de korte vleugels draait hij naar links. Pas als hij snelheid heeft kan je hem naar rechts corrigeren en dat doet hij dan ook heftig.
Volgens mij had iemand al een verwachting in die richting uitgesproken....

:
Een klein kistje als dit heeft nagenoeg geen massatraagheid en reageert dus als een gek op de ailerons.
Ik denk dat je met je -te enthousiaste- tegenstuuractie de vleugel hebt overtrokken met als gevolg een snaproll linksom. Op een meter boven de grond gaat dat niet altijd even lekker... (uitdaging?

)
Dus ik moet nog het een en ander afstellen.
Ik zie dat toch echt anders. Hoge vleugelbelasting, gecombineerd met te weinig luchtsnelheid is dodelijk. Zoals je hebt kunnen ervaren. Je blijft 'afstellen' 'until blue in the face'....
Maar eerst moet ik het schot na de accu verstevigen. Door een harde landing gelukkig in hoog gras is de accu door dat schot geschoten.
Zodra dat schot blijft zitten, breekt er weer iets anders. En onderwijl wordt dat model zwaarder en zwaarder....
De enige kans die ik nog zie is lanceren met een katapult (zoals sommige EDF's, die lijden soms ook aan dezelfde kwaal) zodat je meteen voldoende luchtsnelheid hebt en/of een stabilisatie op het ailleron kanaal. Die is sneller en preciezer dan je ooit zelf kunt sturen.
Blijft dan wel weer de 'uitdaging'

om zo'n systeem zo af te stellen dat het meteen de eerste keer goed werkt....
Natuurlijk wel een een positieve afsluiting: Als het je lukt om dit model uiteindelijk zonder verdere hulpmiddelen goed te vliegen, dan zou ik zeggen, schuif gelijk door naar de pylonrace groep. Daar zijn dergelijke talenten meer dan welkom.