Parkracer

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door quatie, 23 mei 2016.

  1. quatie

    quatie

    Lid geworden:
    18 okt 2014
    Berichten:
    193
    Het was niet de bedoeling om iets te maken waar 95% van de overige modelbouw aan voldoet. Waar menigeen het heel leuk vind om in alle rust het zelfde rondje te vliegen ben ik daar na circa 1 vlucht op uitgekeken. De bedoeling was om iets anders te maken.

    Helaas heb ik in de modelbouw vaker meegemaakt dat als je afwijkt van het standaard pad het meteen niet goed is en dat vind ik jammer. Ik heb twee vliegtuigen die keurig volgens het boekje zijn gemaakt en ook gewoon goed vliegen. De vraag was nu kan ik iets extremers bouwenwat ook nog vliegt. Het antwoord is heel simpel, ja dat kan. Hij vloog, hij is controleerbaar maar alleen nog niet goed/makkelijk. door het kapotte schot voor de accu kon ik niet verder testen.

    Met veel feedback heb ik wat gedaan, met ander bewust niet omdat dat het doel voorbij schoot.

    De sport/hobby zou veel leuker zijn als meerderen dit zouden doen en delen.
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja we begrijpen wel wat de reden is dat je het zo doet maar het resultaat was echter voorspelbaar en daar proberen we je op voor te bereiden.
    Veel meer kunnen we niet doen.
    Je kist heeft nu nog slechts repareerbare schade dankzij hoog gras.
    Ik blijf nieuwsgierig naar je volgende stappen die aan zullen geven wat je er van geleerd hebt.:);).
     
  3. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    je hebt nu veel geleerd, maar je had beter eerst kunnen kijken wat het al allemaal gaf op dit gebied. enkele voorbeelden waarvan je de info op dit forum kan vinden is de PR2 van Paul Raaf, de speedster van de een of andere Zweed, en mijn Rapster serie welke weer afgeleid zijn van de speedster en de PR2.Maar er zijn nog meer voorbeelden. en je hoeft dan niet precies zo te doen als wij gedaan hebben, maar de info gebruiken voor een nieuw concept.

    Ik heb zelf al heel veel van bouwdozen gebouwd en gevlogen en weer verwerkt naar bouwdoos, maar ook zeer veel leuke modellen zelf ontwikkeld en gevlogen, de een vloog beter dan de ander, maar telkens leerde ik weer wat erbij.

    Dus, zoek de info op, bekijk wat je ervan kan gebruiken en waarom die spullen het wel direct wel goed doen en gebruik dat voor je eigen projecten.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als je graag afwijkende dingen wilt (gaan) doen, zou je ook hier eens kunnen kijken zo gauw het weer in Neder-Weert wordt gehouden. Prettig excentriek, en inmiddels één van de langst lopende modelvlieg-evenementen :)
    www.inter-ex.com
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2016
  5. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Dat zit er niet meer in Ron, er was in Nederland geen belangstelling meer in experimenteel gedoe. Nederweert is daarna geschrapt uit de lijst van organiserende velden, wat heel erg jammer is.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Da's erg jammer. Dan maar wat verder rijden, of de foto's en video's van (alle!) eerdere evenement bekijken voor inspiratie.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, mijn leven is te kort om iets anders te bouwen dan modellen die een mogelijke verbetering zouden kunnen zijn op wat ik daarvoor al had.
    En dat is eigenlijk al meer dan spannend genoeg, gezien de keren dat de verandering geen verbetering bleek.:frustie:
    In het verlengde daarvan lijkt het me dan dus logisch om anderen die verloren tijd te besparen door de 'don't ever do this agains' met hen te delen.
    Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als ik je niet duidelijk had gewaarschuwd.....
    Nou ja, ik had het model misschien wel boven de grond gehouden en dan tips kunnen geven hoe het verder te temmen. Want het ziet er heus niet onvliegbaar uit.
    Heb je het model om de lengteas gebalanceerd? Anders ga je statische en dynamische onbalans tegen elkaar laten werken en dat gaat maar bij 1 vliegsnelheid goed.
    In alle andere situaties moet je continue sturen om rechtdoor te gaan....
    En gezien de lage massatraagheid om die as heb je daar dan een dagtaak aan....;)
     
  8. KiloKnaller

    KiloKnaller

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Almelo
    Als ik het kistje zo bekijk.. haal de motor eens 1/3 naar achteren, 1/3 van de afstand tussen vleugel en motor. Dan je stabilo ca. 40% vergroten. Het zal dan een pak stabieler vliegen. Dan aan beide kanten nog 30% vleugel erbij, en je hebt bijna een oude kunstvluchtkist te pakken. Met name het stabilo is veel te klein, daar komen de meeste van je stabiliteitsproblemen vandaan.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    En dan heb je een "standaard" ontwerp, iets wat de TS juist niet wil.....
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Stel.. je wilt echt eens iets afwijkends bouwen...
    De Devastator uit Crimson Skies ...
    http://vignette1.wikia.nocookie.net...astator.jpg/revision/latest?cb=20090521181410

    voor zover ik heb kunnen vinden op het grote web zijn er maar een paar mensen mee bezig, waarvan de meeste waarschijnlijk al weer gestopt zijn.
    op flitetest is er iemand mee bezig (en die vliegt), ikzelf heb ook een vliegende versie.

    moet wel je ding zijn natuurlijk ;-)


    De vliegeigenschappen van de mijne zijn verrassend goed. vind ik dan.
    vliegt vrij vlot. zal alleen zeer zeker geen zweefwedstrijden winnen.
    maar dat zal geen enkele dubbeldekker.


    vanaf daar kun je natuurlijk nog veel gekkere dingen gaan bouwen.
    lang leve schuim!
    Gewoon niet te groot bouwen. klein beginnen.
    mijne is ook iets van 60 cm span. is wel een dubbeldekker.. enkele vleugel kan natuurlijk wat groter.
    bouwt lekker vlot. snel aanpassingen te maken.
    eenmaal de kinderziektes eruit, kun je groter.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    o, en bij de weg:
    een bungee is voor dit type kisten echt DE manier..
    vrij hoge stallsnelheid.. dus je moet eigenlijk zo hard gooien dat het toestel snel over de stallsnelheid heen komt.

    daar zit een grens aan.
    weet ik uit ervaring :D
    ik heb lang met een grondpen, elastiek en gewoon 1 haak kunnen lanceren. Toestel in de hand, 2 kilo trekkracht oid (lichte kist, alleen moeilijk op te gooien door de prop)
    heb nu een RBC micro horten.. MOET gelanceerd worden.. maar lanceert als op rails.

    en het is altijd een hele bezienswaardigheid.
    wel een verse onderbroek meenemen de eerste keer.
    eenmaal geschoten, stort hij met snelheid neer ;-)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik had het in het begin al aangehaald: het ontwerp lijkt nogal veel op de nanoracer PC-21 van Robbe.
    Ook klein en heftig:
    [​IMG]
    Maar ik vlieg er verdomd graag mee. Is het 5 Bft, kan ik er nog steeds mee vliegen, al weegt het ding nauwelijks 300 gram.
    Ja, hij moet snel gevlogen worden en ja, dat is leuk. Vliegt als een mes.

    Ik merk een gezonde wil bij de TS om wat dingen uit te proberen. Volgens mij kan er iets aan de aansturing van de ailerons gedaan worden. De TS ailerons zijn trouwens al iets groter dan de Nanoracer, want die komen maar tot de helft van de vleugel en hebben weinig uitslag. Toch rolt het ding als een gek :)
    Misschien iets lichter bouwen, en absoluut die quad prop vervangen.

    Ik laat mijn nanoracer altijd gooien door iemand anders. Eenmaal zelf geprobeerd en dat was "kap af in de omheining..."
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Bij een "parkracer"heb ik direct iets dergelijks in gedachte.
    Omdat ik meestal op beperkte ruimtes vlieg en het uiterlijk voor mij niet zo belangrijk is bouw ik het dan in depron.
    Met een lichte setup met een grotere prop en een vliegklaar gewicht van 150 gram heb je dan een beter werpbaar vliegtuig.
    Maar zo heeft iedereen zo zijn voorkeur en accepteert men de consequenties.;)
     
  15. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.299
    Locatie:
    REO
    Quatie,

    Veel succes met het finetunen van je model. Blijf ons laten weten wat de resultaten zijn en laat je niet afleiden door reacties hoe je model aan te passen tot iets wat jij niet wilt. Mij lijkt jouw model een 'darm' om te vliegen. In het begin geloofde ik niet dat het zou vliegen. Dat doet het inmiddels wel.
    Zolang jij niet klaagt over verspilde tijd, een hopeloos model, of verzin het maar zou er niemand moeten zeuren. Feedback geven betekent niet dat het ook opgevolgd moet worden.

    Lekker blijven modelbouwen en ons informeren.

    groet,

    Erik
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Eigenlijk sluit ik, geloof het of niet, me hier bij aan.:thumbsup:
     
    dries_neyrinck en Erik van Nes vinden dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zeggen dat iets niet kan, is simpel.. alles kan "doodgerekend" worden
    zolang je bouwt met een beetje berekende insteek (toestel breekt niet spontaan), komt het best goed.
    Het gewoon doen.. dat is leuk :D

    heb zelf ook al wat te vaak gehoord dat iets niet kan. en daarna werkte het toch..
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Mijn voorstel: pak 'ns de andere kant van het spectrum en bouw 's iets met wingload <10gr/dm². Dat kon wel 'ns een interessantere invalshoek dan die je nu hebt gekozen.
     

Deel Deze Pagina