Phase 3 EF-16 foam jet

Mooie vluchten man, ziet er echt top uit,
Word tijd dat ik ook maar eens een mooie jet ga bouwen.
Allen dan niet met een EDF, maar gewoon met een propje

Echt mooi hoor Yeti
 
Yeti heet Bas :wink:
De oorzaak konden we heel duidelijk vaststellen door de antenne eerst op de vorige manier te laten lopen, dus vanuit de cockpit aan de buitenkant langs de romp naar achter. Hij loopt dan vrij dicht langs de regelaar en de motor. Dit is natuurlijk anders dan we bij meer "normale" modellen zijn gewend, de ontvanger zit dan achter de motor en regelaar en de antenne loopt mooi naar achter daarvan weg.
Uiteindelijk hebben we de antenne vanuit de cockpit direct naar een tip van de vleugel gespannen, dus loopt nu onder een hoek van ongeveer 45 graden t.o.v. de romp. We hebben hierna geen storing meer kunnen vaststellen, dus dit lijkt de optimale antennepositie voor deze f16.

Er worden inderdaad meer signalen via de hoogspanning verstuurd, maar dat zijn slechts informatiesignalen, daar zit geen vermogen achter, dus de straling daarvan is nihil.
We hebben een tijdje geluisterd met een kortegolfontvanger op 35.200MHz op de stand AM modulatie, dan kun je ook heel goed allerlei stoorsignalen horen omdat die amplitudeveranderingen veroorzaken. We stonden dus direct onder de hoogspanningsleidingen, nou ik kan je zeggen dat je er dan heel dichtbij staat, het lijkt wel of die leidingen op het laagste punt niet hoger dan 10m hangen?
Na uitschakelen van de Multiplex Cockpit zender was het volkomen stil op de kortegolfontvanger, alleen een beetje atmosferische ruis was te horen. Voor mij toont deze test voldoende aan dat je niet bang hoeft te zijn voor storing van hoogspanningsleidingen :D
 
bij mij ligt de antenne vanaf het begin al langs de vleugel, maar toch na 2 ontvangers te hebben getest (die ook vooraan liggen) krijg ik steeds weer VEEL storingen vanaf ik de motor op zet. zonder motor geen problemen !!!
ik moet dus nog even blijven verder zoeken :evil:
 
fastlane, hier de fotos zodat je kunt zien HOE de antenne nu precies loopt. Het uiteinde mag dus niet vrij rondwapperen, want dan kan het al mis gaan.

f16antenne1.jpg



f16antenne2.jpg



f16antenne3.jpg


De aanhouder wint .... en wat is hij trots ...
f162deproging.jpg
 
heren, ik heb er ook een.
Mar heb een paar vragen, waar ligt het cg?
heeft er iemand een bouwbeschrijving?
vliegt hij een beetje snel?
 
Het antwoord op je vraag is na de hack van het forum verdwenen. Ik vroeg daarin of de vraag nog geldig is ? Zoja, dan zoek ik het even op.
Wat betreft die snelheid , nou ja, het is duidelijk geen sniper of een F16 van HET-RC .... MAAR , deze vliegt dan ook maar op 3s lipo. En op zich gaat het redelijk vlot maar niet supersnel vind ik zelf. Kijk trouwens maar in het videootje dat ik enkele pagina's terug heb geplaatst dan kun je zelf beoordelen !
 
ok,

De elavons, moeten die omhoog staan? kwa Vstelling, of iets naar beneden?
Ik heb geen bouwbeschrijving, zou iemand die eventueel kunnen sckannan?

Grt,
 
ok.

Nu heb ik zelf een vraag over de F-16 en dat heeft te maken met de uitslag van de roeren. Als ik nu een roll maak dan is het geen zuivere roll om de lengte-as maar meer een kurktetrekker. De roeruitslag naar boven en naar beneden is op dit moment gelijk voor beide roeren.
ik moet dus differentiatie aanbrengen. Maar welke uitlsag moet ik beperken ?
Stel ik wil rechts-om rollen (met de wijzers van de klok mee, vanaf de achterkant van het toestel gezien). Moet dan het linker roer minder ver naar beneden uitslaan ?
Of gewoon het rechter roer minder ver naar boven ?
 
ok.

Nu heb ik zelf een vraag over de F-16 en dat heeft te maken met de uitslag van de roeren. Als ik nu een roll maak dan is het geen zuivere roll om de lengte-as maar meer een kurktetrekker. De roeruitslag naar boven en naar beneden is op dit moment gelijk voor beide roeren.
ik moet dus differentiatie aanbrengen. Maar welke uitlsag moet ik beperken ?
Stel ik wil rechts-om rollen (met de wijzers van de klok mee, vanaf de achterkant van het toestel gezien). Moet dan het linker roer minder ver naar beneden uitslaan ?
Of gewoon het rechter roer minder ver naar boven ?

Het roer dat naar beneden gaat moet dan minder uitslag hebben.
 
Je moet het zo zien Bas, iedere roeruitslag remt het model een beetje af. Een roeruitslag naar boven werkt mee in de juiste richting, een roeruitslag naar beneden werkt juist tegen :(
Bv. jij wilt rechtsom, het rechterroer gaat omhoog, het model kantelt daardoor naar rechts, maar ook remt het roer iets rechts, de goede kant op dus.
Echter het linkerroer gaat naar beneden, hierdoor kantelt het model ook naar rechts, prima dus, maar het linkerroer remt ook iets en dat is dus naar LINKS, helaas, dit werkt dus iets tegen.
Daarom is het beter om bij rolroeren, en dus ook elevons, de uitslag naar beneden iets minder te maken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo EDF fan's,

Hierbij wat foto's van de Phase 3 F16's van Marcel en mij.
Hopelijk kunnen we ze komend weekend invliegen ;)

Samen op een kiek
DSCN1268_%28Medium%29.JPG


Jeroen
DSCN1270_%28Medium%29.JPG


Marcel
DSCN1271_%28Medium%29.JPG


MVG,

Jeroen van Gog
 
Back
Top