Yeti heet Bas :wink:
De oorzaak konden we heel duidelijk vaststellen door de antenne eerst op de vorige manier te laten lopen, dus vanuit de cockpit aan de buitenkant langs de romp naar achter. Hij loopt dan vrij dicht langs de regelaar en de motor. Dit is natuurlijk anders dan we bij meer "normale" modellen zijn gewend, de ontvanger zit dan achter de motor en regelaar en de antenne loopt mooi naar achter daarvan weg.
Uiteindelijk hebben we de antenne vanuit de cockpit direct naar een tip van de vleugel gespannen, dus loopt nu onder een hoek van ongeveer 45 graden t.o.v. de romp. We hebben hierna geen storing meer kunnen vaststellen, dus dit lijkt de optimale antennepositie voor deze f16.
Er worden inderdaad meer signalen via de hoogspanning verstuurd, maar dat zijn slechts informatiesignalen, daar zit geen vermogen achter, dus de straling daarvan is nihil.
We hebben een tijdje geluisterd met een kortegolfontvanger op 35.200MHz op de stand AM modulatie, dan kun je ook heel goed allerlei stoorsignalen horen omdat die amplitudeveranderingen veroorzaken. We stonden dus direct onder de hoogspanningsleidingen, nou ik kan je zeggen dat je er dan heel dichtbij staat, het lijkt wel of die leidingen op het laagste punt niet hoger dan 10m hangen?
Na uitschakelen van de Multiplex Cockpit zender was het volkomen stil op de kortegolfontvanger, alleen een beetje atmosferische ruis was te horen. Voor mij toont deze test voldoende aan dat je niet bang hoeft te zijn voor storing van hoogspanningsleidingen
