Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Yep, dus dat is de huidige insteek.

Ach je moet soms wat he ;-)

Ik kijk nog steeds iedere dag de lucht in hier in Huizen of ik een F15 langs zie scheren... (jaja ik weet dat je hier niet vliegt;) vind het gewoon een erg leuk topic om te volgen. ) het gaat gewoon om de spanning van de eerste vlucht die je gewoon aan voelt komen.

Maarten

Blijf kijken wie weet ooit............................................

Mocht ie weer eens thuis staan dan mag je ook wel even langskomen hoor :yes:

De motor heeft gelopen op de nieuwe ECU, welliswaar maar 1 keer maar hij deed het wel.

Heeft me wel 2 pluggen gekost tot nog toe, eerste keer had ik hem op kerostart staan en 6V vindt een plug niet leuk.
Bij de 2de plug trok ikzelf de draad stuk :roll:

Maar met de derde deed ie het wel, beetje rommelend en gorgelend in het begin maar tot de 114.000 zag en voelde het goed.

Wilde later op de dag nog een keer proberen maar dat werd niets, snapte er niks van maar op 1 of andere manier wil de akku niet erg en zakt tijdens starten onder de 6V en dan doet ie het niet.

Volgens de handleiding kan er een 5 t/m 8 cellen akku op, ik gebruik nu een 6 cellen akku die niet snel onder de 6V zou moeten komen.
Maar door te weinig geladen denk ik dat ie te snel onder de 6V komt en daarom de motor niet wilt starten.

Vanacht de akku eens goed doorladen en kijken wat ie dan doet.

Wil die dan nog niet lekker dan eens testen met een 8 cellen akku.

Hoop morgen meer starts te kunnen maken met wat beeldmateriaal.

Laatst bewerkt:
Zo, vandaag eens kijken wat de ECU doet met een echte volle akku.
Als die nu nog onder de 6V schiet dan gaan we zeker een meer cellen akku aanschaffen.

Maar eerst de pauze maar eens afwachten, moet alleen nu even ergens achter op het veld gaan staan, de baas kon gister de telefoon niet meer horen :cool:

Koop dan direct een 2 cellen lipo van 3000 mAh, dan ben je van al het gezeur af....... ;) Mijn formost heeft nu zelfs maar 1 accu :) Met een bec voor de ontvanger.

Bleh, LiPo, moet er ook meteen weer een lader bij :-(

Maar doe eens een betaalbaar voorstel incl. een betaalbare lader (zit zelf helemaal niet in de LiPo`s).

Met 8 cellen normaal zit je ook met het probleem dat je starter er niet op gebouwd is. Zo heb ik ook al 1 opgeblazen. 2s lipo komt overeen met 6 normale cellen en werkt op de meeste ecu's perfect.

Nou, deze turbine vlieger heeft het echt niet breed hoor :-(

Starterspanning met 8 cellen is geen probleem, die kan je instellen op een max. waarde.

Zla eens kijken wat ik doen, eerst maar eens laten lopen vandaag ;-)

Met die oudere accu moet hij ook gewoon lopen ;) Wellicht is de accu wat terughoudend met het koude weer :) Je motor zal het wel fijn vinden........

We zullen zien, alles ligt nu in een lekker warm hokje en dan straks............... :-)

Blijf kijken wie weet ooit............................................

Mocht ie weer eens thuis staan dan mag je ook wel even langskomen hoor :yes:

Lijkt me leuk Berto.. dan kom ik zeker langs.. of ik kom eens in Hilversum kijken komt vast goed...

Maarten

Je bent altijd welkom, laat maar weten.

De motor heeft weer gedraaid, het is nog geen Jetcat ECU start maar dat komt wel.
Kan aan de instellingen liggen of aan de plug, nadat ik dat voltage iets had verhoogd en een andere plug erin had gedraaid starte die direct.

Motor loopt ook mooi, lijkt ook sneller te accelleren maar dat moet ik nog even echt testen (`t begon weer eens te regenen).
vindt wel dat ioe zowiezo in het midden gebied sneller reageert.

Nou ja, nu hopen op wat meer tijd en echt test weer dan gaan we voor de final testing.

Volgende week een weekje weg, dan de motor erin en hopenlijk die week een nieuwe maiden poging......

Regen? Heb je geen mooie grote hal waar je de motor net binnen kan zetten met de kont naar buiten?

Jah, die heb ik wel.

De Hangaar leent zich daar mooi voor maar ik denk dat de leerlingen en de baas er minder vrolijk van worden ;-)

Net weer even kunnen draaien :-)

Motortje sprong nu bij de eerste poging direct aan :D
Vindt alleen dat het openen van de gasklep iets eerder mag, de motor is al ver in toeren gezakt voordat het gas opent en de motor op gas gaat draaien.
Komt een beetje over alsof die het daar "moeilijk" mee heeft.

En de motor vlamt een klein beetje als die eenmaal op kero overgaat/loopt, zal de pomp hiervan iets verlagen.

Verder draait ie lekker, hij is iets sneller, maar reageert in het mideengebied beduidend sneller.
Kan hiermee ook nog een beetje spelen met de Expo op het gas in de ECU maar dat zien we nog wel.

Op 118.000 rpm heb ik nu een EGT van 590 gr. C.
OOk al stiekum even 119.000 en 120.000 geprobeerd en de motor vindt dit niet vervelend.
Geen trilling of wat dan ook gevoeld zover :-)

Stuwkracht ligt dan ruim op de 9 kilo (ga toch maar eens zo`n Gerald metertje aanschaffen dan kan ik hem op de kist echt testen).

Toen de motor afgezet en nog een keer gestart en weer meteen lopen.

Begin er nu wel beter vertrouwen in te krijgen, testbed gaat mee naar huis en hoop van het weekend nog een keer te spelen hier of daar met de kleine aanpassingen.

Dan moet ie maar weer in de F-15 en er aan geloven, hele kleine verbeteringen kan GEr dan wel doorvoren bij de volgende poging.

Heb er weer zin in :yes: maar eerst een weekje weg :banana:

Motortje sprong nu bij de eerste poging direct aan :D
Vindt alleen dat het openen van de gasklep iets eerder mag, de motor is al ver in toeren gezakt voordat het gas opent en de motor op gas gaat draaien.

En de motor vlamt een klein beetje als die eenmaal op kero overgaat/loopt, zal de pomp hiervan iets verlagen.

Op 118.000 rpm heb ik nu een EGT van 590 gr. C.
OOk al stiekum even 119.000 en 120.000 geprobeerd en de motor vindt dit niet vervelend.
Geen trilling of wat dan ook gevoeld zover :-)

Stuwkracht ligt dan ruim op de 9 kilo (ga toch maar eens zo`n Gerald metertje aanschaffen dan kan ik hem op de kist echt testen).

Heb er weer zin in :yes: maar eerst een weekje weg :banana:

@Berto.

Wat heb ik gezegd over het toerental naar 125K?? wanneer de motor heel mooi in balans is en niet hoger dan 700 graden Egt, no problemo, geloof me nu maar, denk dat je de 9,5 kilo wel kan halen, hou je ruim 8 kio over in de kist met die broekpijp.
Pompstart spanning op 0.20 tot max 0.35 volt zetten, ligt er beetje aan of de pomp zwaar of licht loopt.
Startup delay, in auto start menu 50, op maximaal 15 tot minimaal 10 seconden seconden zetten, heat up op 0.5 sec zetten, recon ign op 100 graden zetten, gas valve close op 16 K (rpm's) en NIET op pulserend zetten maar 100% open, evenzo de fuel valve niet op puserend zetten, startmotor off op 18 K of tot ongeveer 20 K, want dan moet een goede motor al self sustaining kunnen draaien.
Ramp 1 acc op 3 sec zetten, ramp 2 op 1.5 sec, ramp 3 op 1 sec en ramp 4 op 0.7 sec, zijn mooi begin waarden en hier moet jou Jetcat al goed op reageren.
De-acc ramp 1 op 1,5 sec, ramp 2 op 1 sec, ramp 3 op 0.5 sec en ramp 4 ook op 0.5 sec.
Gloeiplug spanning op max 2 volt zetten, hou je door koperverliezen zo'n 1, 2 tot 1,5 volt over bij de plug.
Houdt er ook erg in dat je niet 5 keer achter elkaar gaat starten, dat vinden de Fett's in de ECU niet zo leuk, I just no :wink: na 3 mislukte pogingen effe wachten.
Pas als de motor echt lekker opstart, een callibratie runnetje maken om je pomp waarden vast te zetten,
De max start up temp op 950 graden zetten en de max acc temp op 900 graden, zit je wat de temp's goed.

Vergeet de zogenaamde vaste geheugen instellingen maar gewoon, Frank, Behotec en zo, iedere motor heeft zijn eigen karakter.

(en ik ben net terug van een weekendje kempervennen :mrgreen: )

Groet Ger.

Heee Ger,

jij naar Kempervennen geweest, wij gaan het meerdal even onveilig maken :D

125.000 lijkt mij ook geod haalbaar, zit dan ook zeker wel over de 9,5 kg heen denk ik, of mijn veerunster liegt nu, vandaar maar eens zo`n Gerald metertje bestellen ;-)

Pompspanning wil ik even verlagen naar 0.20V staat nu op 0.25V.

O ja, jouw menunummers werken niet, ze werken nu met andere menu aanduidingen 1.1 / 2.1 etc. maar daar kom ik wel uit.

Kijk gas staat nu op 80% pulserend, zal ik even naar 100% zetten, kero staat op 100%.

Gloeispanning staat nu op 1,9 of 2, had ik iets versteld maar geloof weer terug gezet.

Mijn Fett`s hebben nog geen krimp gegeven nadat ik het gister toch een paar keer (meer als 3 zeker) achter elkaar heb geprobeerd.

Start up en max. temp staan beide geloof ik nu op 1000.

Bedankt voor de waardes ga ze eens vergelijken.

En die vaste instellingen heb ik ook niet gebruikt, gebruik nu de algemene instellingen voor een Homebuilt gasstarter.

Denk dat ik het morgen nog eens ga proberen met wat kleine aanpassingen :yes:
Wil ook nog even een schakelaar gebruiken, vindt ik lekkerder dan de trim en dan werkt het hetzelfde als m`n Jetcat Ecu.

Heb je geen throttle cut? Die zet de trim ook een eindje terug. Dat werkt prima met een fadec / orbit. Stick op idle, schakelaar om en de motor gaat uit.

Heb je geen throttle cut? Die zet de trim ook een eindje terug. Dat werkt prima met een fadec / orbit. Stick op idle, schakelaar om en de motor gaat uit.
Nop, maar dat geen we wel even zo instellen.
Zo zat het met de orginele ECU ook en vindt een stuk lekkerder, daarnaast heeft die schakelaar ook voor de andere motorkisten dezelfde functie.

Zag net nog wat instellingen in het expert menu voor de acc./dec. beide hebben 11 mogelijke instellingen tzt eens kijken wat dat doet.

Laatst bewerkt:
Back