Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Zojuist een Gerald metertje besteld, wilde nog even proefdraaien maar het regent weer eens.

Planning is om de motor komend of volgend weekend nog 1 a 2 keer te starten, gewoon om even te weten dat ie goed en vlamloos start.
Dan maandag de kist weer in.
Dinsdag proefdraaien en meten met het metertje wat de werkelijk stuwkracht is en dan met goed weer een nieuwe maiden poging :D

Volgens de kenners kan dat makkelijk, de toeren zoui ik ook alleen nodig hebben bij de start (jaja :lol: ) echter is het ook niet mijn ideaal idee maar momenteel wel even de goedkoopste en uitvoerbaarste.

Berto, Waarom hebben de "kenners "jou niet verteld dat je met je originele jet cat ecu ook de toeren kan opschroeven.;)
Door gewoon met je GSU een code in te toetsen kan je in een hoofd menu van jetcat komen en de instellingen veranderen.
waaronder het toerental zowie zo naar 120k en wij dachten zelfs naar 123k
ook je acceleratie en deceleratie kan je veranderen.
(het is hier allemaal al geprobeerd en gelukt)
het toerental opschroeven werkt bij de p80 maar sneller werd geen van de p80ers hier.
ze hebben dat bij oude p80ers tot nieuwe p160sxen met originele ecu's van V2.0 tot V6.0 gedaan.(mijn P200 is binnenkort aan de beurt):mrgreen:
Je moet wel even de code hebben natuurlijk, maar er zijn er een aantal hier op het forum die dat hebben ;)
ik niet , ben zelf niet zo goed met electronica

Ik ben natuurlijk ook geen echte kenner , maar kom wel her en der waar ik wel eens wat opsteek;)
p.s code kwam ooit gewoon van de mensen die bij jetcat zelf werken.

gr Maikel

Laatst bewerkt:
Mocht iemand die code weten dan weten ze me te vinden ;-)
Het is hier in ieder geval nog niet voorbij gekomen.

Of dat oude P80`je van mij er sneller door wordt betwijfel ik ook maar zover zit ik nog niet in het proberen.
Al voelt ie in het midden gebied wel sneller aan.

Naja, nu ben ik in ieder geval al zover, mocht m`n orginele Jetcat ECU het in de toekomst ook kunnen dan kan ik met de Rafale een vertikale raketstart maken met die P80 ;-)

Heb ook de off switch functie werkend gekregen :-)

Moet kunnen ja, die Rafale zal ook iets van 8 kilo gaan wegen waarschijnlijk (iets meer denk ik met de nodige reparaties uitgevoerd).

Zo we zijn weer terug van een eigenlijk welverdiende vakantie, mocht wel weer naar een jaar hard werken (nou ja, werken, nou ja, aanwezig zijn dan ;-) ).

De vrouw en zoon is weg dus blijf met de dochter over, ga vanmiddag het werk maar eens bezoeken en m`n F-15 en P80 met testbank en digitale veerunster (zou er moeten zijn) ophalen.

Wil namenlijk vandaag of morgen nog even een start doen op de testbank en dan de motor + aanverwante zaken weer definitief inbouwen in de F-15.
Moet daarvoor een paar hele kleine aanpassingen doen maar dat zou niet voor moeten stellen.

Vanmiddag geen tijd gehad om de kist en de motor te halen dus net maar even naar het werk gecrost om het 1 en ander op te pikken.

Meteen even de zender mee om de motor eens te starten met de iets aangepaste instellingen.
En ik moet zeggen dat ziet er in het donker wel even heel iets anders uit dan in overdags.

De motor startte weer netjes in 1 keer, wel met een mooi blauw vlammetje maar dat zie je overdags niet.
Wel vindt ik nog steeds dat ie laat op gas ontsteekt, je hebt echt het gevoel van: "hij pakt hem niet" en dan ineens "poef".
De motor startte wel weer in 1 keer dus dat vertrouwen heb ik wel erin.

Eventjes iets gespeeld met het gas maar omdat de veerunster er niet tussen zat niet boven de 80.000 toeren geweest.
De uitlaat licht dan wel heel mooi op zeg :cool:

Maar ik was weer tevreden dus heb de motor weer uitgezet en klaar.

Was trouwens ook m`n eerste run met een schakelaar ipv de trim en dat werkte dus ook 100%.

Misschien, heel misschien dat ik morgen nog even een testdraaitje maak in de tuin maar het kan ook wel eens zijn dat ik hem vanavond nog even ga inbouwen.

Ik zie wel.

Maar we kunnen weer lekker knutselen thuis aan de jet :D

Vorige vrijdag (bij mijn flame-out vlucht) was het ook al vrij laat en zwaar bewolkt toen ik de T22 omhoog joeg. Bij de take-off merkte ik toen ook dat de uitlaat van de jetcat donkerrood gloeide. Gaf wel een gaaf afterburner effect :-)
Tijdens de vlucht heb ik het niet meer gemerkt, maar dan kijk je ook niet recht in de uitlaat.

Ik ben trouwens ook benieuwd naar die jetcat ecu code. Altijd handig als je zelf wat kan aanpassen en experimenteren. Die ouwe jetcat van mij (gebouwd in 2005 volgens jetcat duitsland) is trouwens nog niet zooo traag met accelereren als ik jouw tijden zo lees Berto. Op een 4 seconden gaat die van mij toch van idle (32k) naar 123k RPM.
Je kan dat merken op het filmpje van me : net voor 0:07 kan je horen dat accelleratie begint en op 0:10 gaat ie er vandoor en hoor je geen toerental stijging meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
4 seconden redt ik zeker niet, zelfs niet naar 118.000 met de Jetcat ECU (maar ik heb dan ook een heel oud P80`je).

Vanmiddag even in de tuin gespeeld :D

Eerste start had ik er net niet helemaal opstaan, is soms moeilijk het verschil tussen "standby"en "rec" op de camera :roll:

Maar de kleine man wild ehem nog een keer zien en horen opstarten (stond met z`n neus tegen het raam) dus de 2de start is wel goed te zien hoe de motor een beetje "vlamt".

Verder draait de motor heerlijk zijn rondjes, nergens iets van trilling of wat dan ook te merken dus het geheel gaat de F-15 weer in :D

Hier het filmpje:
Jetcat P80 testrun met Projet Hornet III ECU

Laatst bewerkt:
Hier werkt ie gewoon met mediaplayer :roll:

Mochten er meerdere hetzelfde probleem hebben dan hoor ik het graag.

Bij mij werkt het filmpje prima.
Het gas ontsteekt bij de mijne nog later hoor Berto, de turbine staat bijna terug stil als het gas bij mijne ontsteekt. Hangt van de gasdruk af volgens mij. Ik start met zuiver butaan, terwijl een mengsel van butaan/propaan aangeraden is omdat dit een hogere dampdruk heeft.
Echter in de Carrefour kan ik butaan aanstekergas flesjes kopen aan 1.5 euro per stuk (daar start ik een 100 keer mee schat ik, busje is nu ongeveer half) en die passen precies op het slangetje voor de gasstart.
Toen de bus vol was in de zomer onstak het gas veel sneller. 'Het helpt als ik mijn gasbus wat kantel zodat er eventje een klein beetje vloeibaar butaan de leiding in loopt (en de gasstroom dus drastisch verhoogt) dan krijg ik veel sneller ontsteking. Bij lage temp en niet kantelen van de bus ontsteekt hij soms zo laat dat de rotor stil komt te staan voordat de starter terug aanspringt, en dan mist hij zijn start.
Nu ik eraan denk, mijn gasklep staat denk ik wel nog op 80%, die op 100% zetten zal misschien ook al iets helpen.

Lijkt me verder prima te draaien. Accelleratie lijkt gelijkmatiger dan de mijne. Mijn P160 gaat in het begin vrij traag, maar boven de 65K RPM veel sneller.

loeien!

Ziet er weer goed uit Berto!

Ik hou t in de gaten, geef ff een brul als je weer eens gaat loeien!

Groeten, De achterbuurman!

Start nu (nog) met een butaan/propaan daar ik die flessen heb gekregen van auto Wessel, straks zal het waarschijnlijk ook wel gewoon butaan worden.

Heb nu met de gasklep op 100% wel het gevoel dat ie wat lekkerder start al starte die met de orginele Jetcat ECU "sneller".

Maar het werkt elke keer weer de eerste keer dus heb verder niets te klagen.

Heee Achterbuurman, als je hem gister gehoord had je best even langs mogen wippen hoor had ik hem nog een keer gestart.
Die kleine man van mij vindt het veelste mooi en kan er zowiezo geen genoeg van krijgen (net als z`n pappie ;-) ).

Zal alleen nu niet vaak meer thuis gebeuren daar de motor nu weer ingebouwd gaat worden.

Maar een keer starten in de kist in de tuin is ook leuk :yes:

Laat je het wel weten dan als dsat weer een keer gebeurt :-)

Die 4 m2 gazon die ik nu heeft mag van haar wel weggebrand worden.
Voor de rest is de tuin lekker betegeld.

Mooi dus voor proefstartjes :yes:

Heee Achterbuurman, als je hem gister gehoord had je best even langs mogen wippen hoor had ik hem nog een keer gestart.
Die kleine man van mij vindt het veelste mooi en kan er zowiezo geen genoeg van krijgen (net als z`n pappie ;-) ).

Zal alleen nu niet vaak meer thuis gebeuren daar de motor nu weer ingebouwd gaat worden.

Maar een keer starten in de kist in de tuin is ook leuk :yes:

Laat je het wel weten dan als dsat weer een keer gebeurt :-)

Ik heb niks gehoord hoor... maar Huizen is natuurlijk ook zoooooo groot:rolleyes:

Maarten

Pas maar op, gisteren stond er hier ook al een buurman boos te zijn. Niet dat ik me iets van die idioot aan trek maar toch, de meesten vinden het niet zo fijn ;)

Back