Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Ok, kijk maar dat weten we dan ook weer :-)

Maar ik droom wel lekker verder want dit is wel heel wat mooier dan mijn eigenbouwertjes, die moeten dan maar onder de Rafale tzt ;-)

Heb ook weer inserts gemaaktt, vondt in m`n rommelbak nog een aantal schuimbanden waarvan er diverse mooi in de band pasten.
Dus deze zitten er nu ook in, word de band net even wat steviger van :-)

He Berto,
goed bezig. Morgen is het goed weer... maiden?

heb je de eerste set remmen zelf gemaakt? Kon het niet meer terugvinden tussen de koffieleutjes etc ;-)

Hee Peter,

een nieuwe poging staat pas weer voor begin december gepland :-(

Hoop voor die tijd OF een nieuwe ECU te hebben OF een grotere motor :-)

En ja, de eerdere remmen waren eigenbouw net als ik bij m`n Formost gedaan had, werkt overigens ook prima.
Heb het eigenbouw setje ook niet voor niets gemaakt gaan die tzt gewoon in de Rafale :yes:

Schtesne kwamen bij Gerald vandaan en heb ik thuis op de PC staan, kan ik vanavond wel even door sturen.

De schetsen zijn maar een richtlijn, zelf komt er nog wat gefrutsel en eigen inzicht bij kijken om alles goed te krijgen.

Maar misschien heb je aan onderstaande foto`s ook al wel genoeg.

De rembus met het slangetje erin wat uitzet als er druk op komt en zal remmen aan de binnenkant van de wielvelg:
rem1.jpg

En met druk erop:
rem2.jpg

De wielvelg en de rembus:
rem3.jpg

En in elkaar:
rem4.jpg

rem5.jpg

rem6.jpg

Laatst bewerkt:
De velgen bestaan uit 2 delen en die zitten met de inbussen aan elkaar.

Zie je PB.

Laatst bewerkt:
Nieuwe poging

Na heel wat mailtjes versturen naar diverse winkels/bedrijven zonder enige reaktie :roll: (het gaat zeker TE goed) eindelijk een winkel gevonden die wel reageerd :banana:

Dus zojuist een Projet Hornet III ECU aangeschaft incl. wat toebehoren en nu maar afwachten.
Volgens de verkoper werken alle sensors etc. gelijk dus kwam weer wat goedkoper uit (en nu dus maar afwachten of dat echt zo is ;-) ).

Hoop eind deze week dat dus te ontvangen.

Ben ook nog met een aantal 120`ers bezig geweest maar dat liep uit op niets, de meesten komen net uit boven m`n budget, dus dat moet maar even wachten (mooi om weer voor te sparen ;-) ).

Had wel een leuke turbine op het oog op Ebay (jaja) maar met die automatische biedprogramma`s vis je achter het net voor de leuke koopjes.

Tot op 20 seconden voor het aflopen stond de turbine te koop voor 750euro.
Ik 800 euro bieden en stond boven aan :banana:

Voor welgeteld 2 seconden, toen gingen de automatische bieders aan de gang en eindigde de turbine op bijna 1200 euries.
En voor dat geld kan ik er ook 1 kopen, die ik nog kan zien lopen.

Dus dan maar even niet.

Brengt wel weer wat extra maar ook leuk werk met zich mee.

Ga vandaag de turbine en toebehoren kompleet demonteren (damn, alle kabels weer loshalen :-( ).

Dan ga ik een teststand maken om de turbine op te kunnen laten proefdraaien, tevens even iets fabriceren zodat ik de stuwdruk kan meten.

Dit zal als eerste gebeuren met de orginele Jetcat ECU.
Tevens zal ik eens noteren hoe langzaam de motor erover doet om van idel naar de 118.000 toeren te komen.

Als ik daar allles van weet dan gaat de Hornet III ECU erop.
Hierin kunnen we redelijk veel aanpassen en ik ben benieuwd of ik dan de motor ook "sneller" krijg.

Tevens kan ik hiermee het maximum toeren wat opkrikken wat de F-15 wel lekker zal vinden.

Als de motor naar behoren start en loopt en dat diverse keren achter elkaar zonder "enge" zingen op de teststand dan mag die pas de kist weer in.

Ik hou jullie op de hoogte.
(wie weet van het weekend al, ik moet werken maar dat kennen jullie onderhand wel van mij :lol: ).

Verder zijn beide hoofdwielremmen klaar en gemonteerd, ga waarschijnlijk de kist nog iets achtereover laten hangen door een extra gaatje te boren.

We komen er wel maar nu eerst weer wachten op Pieter Post.

ECU

@Berto.

Gewoon die ECU in plaats van de jetcat ECU zetten, de basis instellingen voor jou P80er staan er zo in, ACC en DeACC tijden zijn redelijk belangrijk net zoals de pomp start spanning en de callibratie run. bijzaak zijn de andere instellingen, zijn zo uitgevogeld voor die P80er.
Ik ken die Projet als m'n broekzak, is zo ingesteld op het veld, vele malen simpeler dan die Jetcat ECU.
Let op je thermokoppel, +/- 1 á max 1,5 cm van het turbinewiel en dan 5 mm in de stuwcone prikken.
En effe in de ECU zetten op hoeveel cellen NiMh of NiCd je gaat draaien.
Eigenlijk staat het allemaal in de duidelijke gebruiksaanwijzing van Projet.

Eerst op 120K kijken wat alle belangrijke waarden zijn, dan telkens 1K omhoog tot max 125K en dat heb je zeker 8 kilo trust uit z'n kont, waarschijnlijk ietsjes meer.

Ger.

Hee Ger,

ga er een beetje vanuit dat het plug en play is.

Echter als het een plug & pray wordt dan heb ik dat vlammetje liever op de testbok dan in m`n broekspijp ;-)

Eerst op 120K kijken wat alle belangrijke waarden zijn, dan telkens 1K omhoog tot max 125K en dat heb je zeker 8 kilo trust uit z'n kont, waarschijnlijk ietsjes meer.
Yep, is de bedoeling, en tevens daarvoor de testbok.
Wil gewoon ook weten wat die drukt zonder kist en broekspijp in de huidige configuratie.

En wat die doet met de nieuwe ECU.

Ik ken die Projet als m'n broekzak, is zo ingesteld op het veld
Zekers, maar ik wil hem ook leren kennen.
De testbok is dus meteen een leuke om de opbouw van het menu etc. te leren zodat ik straks niet afhankelijk van iemand ben (zoals op Ede dan moet ik hetr ook zelf doen :-) ).

We zullen zien, heb vanmiddag te horen gekregen dat ie morgen op de post gaat.
Woensdag, uiterlijk donderdag in huis moet lukken.

Komend weekend op het werk dus testdraaien zit er zeker wel in :yes:

Yep, altijd hard werken in de baas z`n tijd................................

voor mezelf ;-)

Heb na m`n werk (dat dan weer wel deze keer ;-) ) even 2 lade rails gehaald, morgen eens even en bok in elkaar knutselen.
Rolt soepel als ik het goed doe ;-), dan een veerunster eraan die tot 10 kg gaat (hebben we op het werk nodig om de slip van de Rotax gearbox te meten :roll: ) en een eenvoudige meetopstelling is geboren.

De veerunster is nou ook weer niet zo verschrikkelijk nauwkeurig halve kilo`s zijn goed genoeg af te lezen ;-)

Laatst bewerkt:
Testbed schiet redelijk op:
testbed2.jpg

testbed1.jpg

Zal alleen wel even een plaatje alu oid langs de veerunster plaatsen anders kan ik wel eens een nieuwe moeten bestellen voor de baas :lol:

Laatst bewerkt:
Hoi Berto, ziet er goed uit voor het werk wat je wilt doen. Zorg el wel voor dat je een eindnok ergens hebt voor als die krachtmeter los schiet.....

Hier is de krachtmeter die ik gebruik, tot 20 gram nauwkeurig. Kost weinig, is wonderbaarlijk precies voor de prijs en komt met die prijs inclusief batterijtjes én verzend kosten! Duurt een weekje.

DealExtreme: $9.75 DIGITAL HANGING SCALE

Groetjes,
Gerald

De turbine klan er niet afschieten, de rails is zo geplaatst dat de eindnok aan de voorzijde zit :-)
Wil het niet op m`n geweten hebben dat op vol pot ineens er een turbine gelanceerd wordt over EHHV heen :roll:

Mhhh, als ik de ECU weer terug verdient heb gaan we daar eens in investeren ;-)
Weekje is net te lang ook, wil vanb het weekend al gaan draaien en kan niet langer wachten.

Mhh tzt misschien maar een keer.

Laatst bewerkt:
Ik zou toch die eindnok nog even versterken met een dikke bout er doorheen ;) Zo'n railsje is niet gebouwd om een loeiende turbine tegen te houden :)

digi unser

Gerald bedoeld zo'n vis weger, niet zo'n gewoon weegschaaltje, heb er ook zo een, trek unser digi, maar ik kan tot 25 kg :mrgreen: meten.

Ger.

Back