Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Tjah Ebay............blijft lastig. Ik heb tot nu toe alleen mijn geld terug gehad via de PayPal bescherming. Als je het gewoon hebt overgemaakt met een bankrekening, dan kun je ook een actie instellen tegen de verkoper, echter wordt daar volgens mij nooit meer wat mee gedaan door Ebay, heb zelf al een paar keer het product niet ontvangen namelijk (3x ofzo) en noooooooit meer wat gehoord daarop.....
 
heb zelf al een paar keer het product niet ontvangen namelijk (3x ofzo) en noooooooit meer wat gehoord daarop.....
Klopt en dat geven ze ook aan.

Mochten er echt niks meer gebeuren dan moet ik naar onze blauwe vrienden aangifte doen maar dat zal ook niks helppen.

Ach we hebben nog hoop.

Ondertussen al wel weer stiekum verder aan het kijken naar wat oudere gasstart P120 en 2 kandidaten gevonden, nu de vrouw nog even zien te overtuigen dat ik dat geld hier of daar wel vandaan kan halen (moet de baas maar weer even inspringen ;-) ).

We kijken wel.
 
@Peterjan.
Klopt helemaal, echter was het niet verantwoord om dit op een maiden te gaan forceren.


Gewoon weer proberen als de wind in het verlengde staat en als die P80 op 125K staat, no problem dan.
Het veld was behoorlijk nat van de afgelopen dagen wat zeker de helft aan rolweerstand vermeerderd had, en minstens 1 kilo verlies door de broekpijp, je neemt dan net effe te veel risico als toch gaat forceren.
Wil die F15 van Berto wel mooi vliegend in de lucht filmen.
Dat met die F18 viel tegen ja, had niet verwacht dat er zoveel nat gras opgezogen zou worden, hadden eerst wat pittige snelheid runs gedaan en na de 2e run was het vermogen zo goed als weg, direct de motor gestopt en gaan checken wat er aan de hand was, nou daar waren we zo achter, het neuswiel schept als het ware de troep op de baan hapklaar aan door de inlets, FOD zat zo goed als compleet dicht, gelukkig, als dit allemaal door de motor was gegaan was het niet goed gegaan met de P160er, kero vindt tie fijn maar gras lust die echt niet, zal zeker een stuk schelen als het gras droog is en het afgemaaide gras eraf gewaaid is.
Als ik de 1e keer vol pot en up had gegeven, had de F18 gewoon gehangen, maar ja op zo'n maiden doe je het wat rustiger aan zeker met een kist van een ander.
Als pleister op de wonde Berto en Leon maar lekker laten kachelen met m'n ouwe trouwe XL Velox, waren ze in ieder niet helemaal voor niets naar de zee gereden.
PS Berto heeft de 150e met de Velox gemaakt en Leon de 151e, daarna met Gerald nog 3 vluchten samen gemaakt, beetje bij elkaar weggehangen zoals op de plaatjes te zien is.
THX voor de kero Berto en Gerald, zal volgende keer m'n 25 liter kan wel weer menemen.

Bas, jij nog hartelijk bedankt dat je de moeite hebt genomen op wat plaatjes te schieten en te plaatsen.

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Berto ,
Wat verveelend te lezen dat de maiden niet gelukt is :( maar gelukkig ook geen schade :D

Als je wilt kun je ook de volgende keer naar het zuiden rijden (ipv oost) een fijne alsvalt circel van 100mtr doorsnee met uitloop op gras
(of in de winter op dinsdag 880mx25m):mrgreen:
Voor Gerald een bekende plek voor Ger weet ik niet

Succes en sterkte met de volgende poging :thumbsup:

kan ook op een lekkere winterdag koude lucht meer power
 
Heee Eric,

Alvast bedankt, zo dinsdag spreekt me wel aan, wil wel een van een "echt" veld vliegen ;-)

Maar we gaan rustig door, maingear ligt er al onderuit en de remmen worden even aangepakt, even zo de "wiellagering" zodat de wielen straks supersoepel lopen.

Verder ga ik het neuspootje een fraktie verlengen (lees de veergleuf iets naar onder uitbreiden) zodat de kist net iets positiever staat.
Hij staat nu erg vlak, mocht dat dan nog niet genoeg zijn dan de hoofdpoten iets laten zakken, of wat slappere veren erin, en bij de neus een wat stevigere.

Maar zelfs met een nieuwe ECU denk ik dat ik het vermogen maar zozo vindt voor starts vanaf korte grasbanen.
Dus een 120 moet er zowiezo maar komen tzt kan ik de Rafale ook vliegend maken en eens samen met Gerald Rafale`n :D
 
Noob.... ik denk dat je dat toch al ontgroeid bent inmiddels :) Je 2e kist vliegt bijna en een 3e begint aardig vorm te krijgen.

Meer vermogen start altijd lekkerder maar een p80 is wel iets zuiniger denk ik. Toch zou je met minder gas kunnen vliegen waardoor het verschil misschien weer mee valt.
 
Is het wel verstandig om een "oude" P-80 op 125Krpm te zetten?
Niet voor niets heeft JetCat zijn eigen ECU gelimiteerd?

Overigens is de P-120 op deellast juist zuiniger dan een P-80.
 
Volgens de kenners kan dat makkelijk, de toeren zoui ik ook alleen nodig hebben bij de start (jaja :lol: ) echter is het ook niet mijn ideaal idee maar momenteel wel even de goedkoopste en uitvoerbaarste.

In de Rafale heb ik het straks zeker niet nodig, dan heb ik alleen maar voordeel van het snellere optoeren.
 
Een p120 is groter en zou daarom inderdaad efficienter moeten zijn maar ik wist het niet zeker. Klinkt wel logisch maar je weet het maar nooit met die turbines. Het extra gewicht zal niet zoveel doen denk ik.
 
Je hebt inderdaad veel aanhangers Berto ha ha ha! :D Kijk je effe niet, zijn er zó weer twee pagina's bij!

Inderdaad goede beslissing om maar effe te wachten. Nu ik de filmpjes zie had je inderdaad toch wel genoeg snelheid, mijn F15 heb ik met véél minder de lucht in getrokken maar dan moet je inderdaad wel wat knuppel feeling met het kistje hebben om dat met een gerust hart te doen.....
De 120SX is volgens de opgaves 60 gram zwaarder dan de 80SE
Mijn JG100 12kg tor weegt precies evenveel als je KJ66 in de Rafale, zal misschien een grotere accu bij de P120 zitten?

Enne...., je droom om ze ook eens zelf te maken? Je bent redelijk handig met een draaibank zie ik dusssss.....
compressor 100,-
turbinewiel 140,-
NGV 140,-
lagers 50,-
Blank materiaal alu/staal rvs plaat etc 150,-
Totaal ongeveer 600,-
...en een hoop knutsel plezier waar ik je graag bij help.

(ecu + pomp + sensors 250,- maar die was al onderweg?)

Niet iets wat je effe doet maar kan een hoop schelen in de toekomst als je meerdere motoren wilt. Die 18kg GR180 van mij is qua kosten plaatje precies gelijk aan een KJ66 of JG100. (Iets goedkoper zelfs omdat de compressor voordeliger is dan het dure KJ KKK wielletje) Turbine wieltjes en ngv zijn bij JETMAX | PRODUCTS even duur voor de 66mm en 70mm die ik gebruik.

Groetjes,
Gerald
 
Volgens de kenners kan dat makkelijk, de toeren zoui ik ook alleen nodig hebben bij de start (jaja :lol: )

Tja volgens de kenners , volgens mij zitten die bij jetcat ook:rolleyes:
ze hebben net als didier verteld niet voor niets de ecu begrenst.
denk er goed over na.

ik heb zelf een simjet opgeschroeft naar 126.000 rpm (op de bobcat)waarbij sandor mij al waarschuwde.
en ja hoor hij heeft nog gelijk gekregen ook , lagers al bij 10 uur compleet weg:oops:terwijl die makkelijk 25 tot 35 uur meegaan.
de enige waarschuwing die ik van hem heb aangenomen is niet volgas geven op de grond en zeker niet bij warme temperaturen.


Maar je moet het zelf weten.

geloof mij nou, verander niets en probeer het eerst nog een keer bij goede omstandigheden en trek vol up

en dat van je neuspoot dat hij positief moet staan had ik je in het begin al verteld.


gr maikel
 
Laatst bewerkt:
Temperatuur goed in de gaten houden is zeker heel belangrijk. Als deze niet tever op loopt zou het iets minder erg zijn. Boven de 650 graden zou ik niet meer gaan verhogen, dat is het niet waard lijkt me.

Jetcat begrenst natuurlijk niet voor niets maar er is ook een reden dat de latere motoren wel meer mogen. Ze geven niets vrij wat niet goed getest is. Als ze een motor nu tot 118k hebben getest begrenzen ze heb en verkopen hem. Als ze dan door testen en hij 121k blijkt te kunnen zonder problemen worden ze daarna verkocht als 121k. Natuurlijk verbeteren ze hem ook wat ook een hoop uitmaakt en daarom moet je de temp in de gaten houden. Als die nu al dicht tegen de 650 loopt zou ik niet hoger gaan. Een se doet 580 en dat was al bij 120k dacht ik (weet ik niet zeker). Die mag dus nog wel wat meer. Temperatuur is niet heilig natuurlijk maar is wel een indicatie hoe de motor loopt.

Alles op eigen risico natuurlijk :)
 
Hee Gerald,

wie weet later als ik groot ben :D :D :D


En ja, als ik de video zo terug kijk heb ik zelf ook zoiets van dat kan verder.
Maar da`s nu, als je op het veld sta en die kist gaat ervandoor dan denk je toch even heel anders zeker bij een maiden.
Dan ook nog cross wind met een kist zonder rudders.......

Al met al ben ik blij met de gemaakte keuze, kan de kist maar 1 keer de grond in vliegen maar dat wel graag pas na een vlucht of tig ;-)


Maar voor een betere snelheid inschatting de volgende keer maar gewoon naast de baan gaan staan, zal ook al weer iets schelen.


Heb zojuist al wel weer gereageerd op een oud gasstart 120`ertje :oops:
Mocht dat doorgaan dan moet ik de vrouw nog op 1 of andere manier zien te overtuigen, afgelopen dinsdag (de 10e) weer niets gewonnen dus het moet toch ergens vandaan komen...............


@ Maikel,

Mocht die 120`er doorgaan dan is dat "probleem" ook uit de weg, dan wordt de 80`er opgefakkeld in de Rafale :D


(ik kan nu eigenlijk gewoon niet anders toch?!?!?!).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top