Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Heee Jaques,

Die F-15 vliegt zeker boven verwachting, had al veel goede verhalen erover gehoord en daar op ook de beslisiing genomen om hem aan te schaffen maar je wete natuurlijk maar nooit.

En met die opgevoerde P80 doet ie het voorlopig nog prima (ssst, niet tegen de vrouw zeggen ;-) ).

Nu dus lekker veel vliegen op de hei dus laat het maar een beetje vochtig blijven :yes:

Na een aantal van die vluchten wil je alleen maar meer, dus maar weer eens snel verder met de Rafale (O nee moet ook nog even een Formost in orde maken :cool: ).

Grt en tot laters,
Berto.

Yep, en het was stoffiger.

Ze hebben het nu gelukkig weer een beetje ingezaaid maar het blijft wat "zanderig".

Daarom was dat regebuitje gister niet zo erg.

Grond lekker nat, goed voor het gras.
En de hei minder droog zodat het in de categorie licht groen valt en we rustig kunnen jetten :D

Zo vanavond de rechterpoot van de F-15 even demonteren.

Kwam er achter dat er op de adapter weer best veel speling zat, kan wel kloppen daar de poot iets groter was dan de vorige en dus iets wat speling had op de adapter.

Denk dat ik binnenkort maar eens nieuwe adapters ga draaien.

Dus morgen dat even op het werk weer oplossen kan er woensdag weer mee gevlogen worden vanaf Ede.

Ben gister ook gebeld door iemand die een oude gasstart P120 heeft liggen + een Su-32.

Van de week maar eens even gaan buurten, wei weet is het wat.

Laatst bewerkt:
hei

Nop, alleen `s middags op Ede :lol:

Ik ben lid van een model club die vliegt op de uddelse hei .
mag er best wel vliegen met de formost maar brand gevaar houd mij een beetje tegen in het verleden heb ik er wel gevlogen met turbine de kans is niet zo groot dat de zaak in de fik gaat maar toch.
Wat denk jij. Gr Gerrit Jan

Hee Gerrit Jan,

Qua brandgevaar is het vliegen altijd lastig, via wat leden van Deelen waren we tijdens een vergadering overeengekomen dat er bij een bepaalde kleurcodering van drooghte niet gevlogen mocht worden.

Die site is nu verder uitgebreid en hier te vinden: www.natuurbrandgevaar.nl

De huidige afspraak is dat we bij code groen en licht groen gewoon mogen vliegen.
Oranje en rood zijn uit den boze, geel is een twijfelgeval maar dan wordt er ook niet gejet is de afspraak.

Ikzelf heb vorige jaar gevlogen op de hei zonder problemen, was toen de enigste.
Dit jaar zullen we regelmatig met z`n 2èn er vliegen en ik geloof dat er nog 1 of 2 andere jetvliegers zijn die af en toe op de hei vliegen.

Qua veiligheid en brandgevaar is het altijd een discussie, heb op de hei ook wel eens een Funjet de grond in zien gaan waarbij de LiPo openscheurde en een brandje vertoonde.
Als dat op een droge hei gebeurt was........................

Net als de leden die roken op de hei, dat zou vindt ik dan ook verboden moeten zijn.

Dus waar zit nou eigenlijk het gevaar?!?!?!?

Maar om onze eigen ramen niet in te gooien hebben wij dus in goed overleg zelf "regels" opgesteld zodat wij toch veilig kunnen jetten op de hei :yes:

Binnenkort staat de F-15 een upgrade te wachten.

Gaan we van een oude P80 naar een oude P120 :cool:

Gister weer 2 vluchtjes met de F15 gedaan op de hei.

Jammer genoeg maar 2, ten eerste omdat het pas vanaf een uur of 8 rustiger werdt qua wind/thermiekbellen.
Ten tweede omdat m`n neuswiel weer parten speelde.

1 vlucht was weer lekker, de wind was wel nog wel wat vlagerig waardoor de kist erg zoekt door de 2 staartbomen.
Zit er over te denken om er toch rudders in the maken en deze een fraktie naar binnen vast te zetten, dat scheelt wat in het zoeken.
Maar verder vloog die heerlijk.

Landing was ook direct goed, nette neusstand en met gas hoogte houden, neerzetten, uitrollen en even de rem erop :-)

2 vlucht verliep ook goed, met redelijk veel gas gevlogen dus lekker gespeeld.

Tijdens het rondje met de wielen uit (doe ze altijd uit op downwind en maak dan een vlucht over de baan) zagen we direct dat het neuswiel scheef stond, alweer!!).

Dus proberen het neusje hoog te houden, maar op 1 of andere manier kom je dan altijd minder mooi uit dan wanneer alles wel goed is :roll:
Kwam een beetje hard binnen stond pas op het midden van de baan aan de grond maar was ruim voor het einde stil met een beetje remmen :-)

Maar nnu weet ik wel wat de oorzaak van het dwarse neuswiel is, het kon geen gebroken kabel zijn want dan moet het neusiwel door de veer nog steeds in neutraal komen te staan dus het moet wat anders zijn.

En dat was het ook, tijdens het intrekken of de vlucht is 1 van de stuurkabels achter een pen van de retractunit geschoten.
Bij het neerlaten van de wielen is die kabel blijven hangen en dat geeft dus een uitslag van het neuswiel.

Ik had het gear nog een keer op gehaald en weer laten zakken tijdens de overvlucht maar het probleem bleef.

Tijdens de stuiter is wel m`n servohevel gebroken en ik had geen passende bij me dus dat was het vliegen gister avond.

Maar ben nu wel blij dat ik weet wat beide neuswielblokkeringen heeft veroorzaakt.
En is ondertussen ook opgelost, de kabel kan nu niet meer blijven hangen.

Op naar de volgende keer, misschien wel met de 120èr er in :cool:

1 vlucht was weer lekker, de wind was wel nog wel wat vlagerig waardoor de kist erg zoekt door de 2 staartbomen.
Zit er over te denken om er toch rudders in the maken en deze een fraktie naar binnen vast te zetten, dat scheelt wat in het zoeken.

Heefd weinig zin, bespaar je de moeite. Ik heb er ook functionele rudders op maar zowel naar binnen als buiten geeft geen effect gehad bij mij, ook geen effect met giro er op. Later hoorde ik dat ook Philip dat op z'n schaalkist heefd gestest met weinig effect. Het is een typische Avonds F15 kwaaltje waar je vooral last van hebt bij turbulent weer, kan dus van dag tot dag verschillen. Ik heb het vermoeden dat het een vortex van de grote intake hoeken is die door de kielvlakken heen gaat, heb namelijk gemerkt bij die stabiliteits testen dat verhogen van snelheid het effect juist vergroot waarbij je eigenlijk het omgekeerde zou verwachten.

Voor x-wind landingen kun je ze wel iets gebruiken, zei het met mate....

Groetjes,
Gerald

Heee Gerald,

ze zouden niet echt funtioneel hoeven te zijn maar puur om wat meer stabiliteit te verkrijgen.

Dat ze weinig doen als ze bestuurbaar zijn hadden we het al eens over gehad.

En tja, echt een dubbelstaarts kwaal jammer genoeg :-(
Mijn Formost en 337 hadden er ook last van, maar met de roeren iets naar binnen was dat wel te verhelpen/verminderen.

Als je niet beter weet dan zou je denken dat je ongelooflijke storing hebt met turbulent weer.

Gister schudde die af en toe zo hard dat ik maar gas terug nam :-(

Weet wel dat een volgende kist een "gewone, enkelstaarter, full control wordt" welke? dat zien we tzt wel ;-)

Binnenkort ga ik de volgende updates uitvoeren:
- LiPo`s erin, heb ik vandaag binnen gekregen,
- ontvanger stroomvoorziening erin voor de LiPo,
- en de 120`er natuurlijk.

Vergeet je nieuwe servo armpje niet bij de updates te zetten ;)
Waren weer mooie vluchtjes gister.

Groeten Onno

Hahahaha, da`s een goeie, maar of het een update is :roll:

Zal er trouwens een paar in de kist leggen + 1 servo, zal vast nog wel een keer een armpje breken of tanden strippen vrees ik.

We oefenen rustig verder op de landingen, eens kijken of dat met de iets hogere restdruk vand e 120 net zo lekker gaat.

Begin wel steeds meer gevoel voor de kist te krijgen tijdens de nadering.

Mijn T22 heeft ook dubbele kielvlakken en schud bij turbulent weer ook wat met zijn staart, vooral in bochten. Lijkt dus vrij veel voor te komen.

Back