Heee Mannen,
thanks voor jullie reacties, zijn dus nog genoeg volgers hier
Hier even een terugblik.
Er was eens een vlieger..........................
O nee dat gaat over m`n eerste kennismaking met jets, dat is te ver terug.
Dinsdagavond zat ik te kijken op de site voor de coeds mbt de droogte en het viel me op dat ons gebied geel was na weken van oranje/rood.
Tegen middernacht was het zelfs lichtgroen.
Mhhh, zou het dan toch kunnen :roll:
Wonesdag de hele dag op m`n werk die sit ein de gaten gehouden en de hele dag gewoon groen.
Ja, dan moet het maar gebeuren.
In de pauze de jet in de auto en de kar erachter voor de andere modellen, je weet namelijk maar nooit.
En om 15:00 nog een keer kijken, nog steeds groen en op naar Ede.
Daar aangekomen alles in elkaar gezet, getankt, lucht erin en alles nogmaals helemaal nalopen.
Nou ziet er goed uit en ik zie geen mogelijke problemen meer.
Wachten op m`n meekijker Onno en dan maar eens opstarten.
Motortje loopt en alles schijtn naar behoren te werken.
Kist naar de startplek getrokken, zelf teruggelopen, Onno naast me en starten maar.
Nou dat ging van het leien dakje, tot de eerste bocht.
DAMN, wat doet ie, hij valt veel verder weg dan ik gewend ben.
Okee, vlak leggen iets trimmen en even rust.
Volgende bocht DAMN hetzelfde, WAT IS ER AAN DE HAND.
Even voorbij vliegen en de kist rolt merkbaar weg, zoveel zelfs dat ik onderhand half rol tegen moet sturen $##(*@*!@%#_@
Nog een bocht en weer doorrollen,
Pfff, downwind, even rust met constant bijna half rol erin.
Laatste bocht voor final.
Wat er ook gebeurt hij MOET landen,
Okee redelijek snelheid, hoogte ok, neus hoog, en kom maar binnen.
AI, eigenelijk een meter of 3 te kort, gas erop, iets meer neus erin om hem over die laatste meter te trekken en staan!
Nou heb nog nooit zo`n droge mond gehad.
Kist terug getaxied, mhhh vreemd alles lijkt normaal.
Ik was namelijk bang dat 1 van m`n tailerons verdraaid was tov het nulpunt.
Ze worden nu namelijk vastgeklemd (wel met een verdraai beveiliging maar dat is niet spelingsloos) en was bang dat er 1 losgelopen was.
Maar nee, dat is niet zo, wat kan het dan zijn.
Okee, hij lijtk een stuk gevoeliger dan eerst, dus heb m`n rolroeren iets meer expo gegeven.
De hele aansturing is namelijk veranderd, dus ook dat kan veranderd zijn.
Nog eens alles nalopen, kijk dat kan het ook wel eens zijn.
De rechterflap stond 1mm had 1mm uitslag terwijl die tegen de stop stond.
Stop iets aangepast, kijk dat is nu weer neutraal.
En dat zou het wel eens kunnen zijn, de kist rolde namelijk naar links weg, en vooral in linkerbochten die ik de eerste vlucht alleen maar gemaakt hebt verstarkt dat natuurlijk het rolgevoel.
Okee dan moeten we nog maar een keer.
Voor de 2start was ik wel weer licht zenuwachtig, erger dan voor de eerste vlucht.
Maar daar gaan we weer, rem erop, volgas en weg.
Meteen na de eerste meters vliegen had ik al het gevoel dat de kist weer reageerde zoals ik gewend was.
Dus ben meteen maar los gegaan, verticaal trekken, rollen, een looping, volgas voorbij, rustig voorbij etc.
O wat was dat weer een lekker gevoel.
Maar ja, we hebben ook nog zoiets als een airbrake.
Dus even hoogte opzoeken, wat gas terug en airbrake uit.
De kist zet iets zijn neusje naar beneden en remt lekker af.
Neusje op, gas naar kwart en blijven vliegen.
Nou dat vertrouw ik wel.
Airbrake in, dalen, final, airbrake uit, kwart gas en zo even op 10 meter over het veld kachelen, gas erop, airbrake in en wegtrekken.
AH, wat mooiiiiiiiiiiii.
Nou dan de landing maar, meteen de stoute schoenen aangetrokken.
Op downwind gear uit.
Op final airbrake uit, kwart gas en landen maar
Geweldige landing, even remmen, terug taxiën en dan de cockpit kap openen.
Gewoonweg GEWELDIG, WAT EEN HEERLIJK GEVOEL
Dat vraagt naar meer, dus na een kleine pauze vlucht 3.
Tevens zou deze gefilmd worden en wat foto`s (bedankt Jaap en Onno).
De vlucht zelf was weer helemaal top, kon mezelf weer helemaal uitleven.
Met iets te veel snelheid komt de airbrake niet helemaal uit, maar stoort wel.
De kist gaat wat schommelen door de turbulentie.
Dan een keer kompleet DIRTY voorbij komen, dus met gear en airbrake uit.
En daar weigerde m`n neusje dus

Okee even hoogte nemen, een keer schakelen gear up/down, mhhh, nog niks.
Hee nu gaat ook m`n gear niet meer in, dan moet ie leeg zijn.
Even positieve en negatieve G`s getrokken.
Damn, nog niets.
Nou dan maar neer zetten met de neus hoog, gooide eert op final de airbrake er nog uit maar besloot die maar weer in te klappen.
Okee, hoogte goed, snelheid goed iets harder dan normaal.
Binnenkomen, neerzetten, en op het moment dat de hoofd wielen de grond raken klapt de neus eruit (zie ook foto 5, het neuswiel wordt net zichtbaar).
Het neuswiel raakt de grond, de kist springt weer op en komt iets harder neer dan normaal, maar geen schade.
Ik lache, net doen of het normaal is, terug taxiën, cockpitje weer open en afzetten.
Ik denk dat er ergens een lek zit waardoor de neus niet uit kwam door een iets te lage druk.
Heb verder ook geen poging meer gewaagd, 3 vluchten waren sowiezo al mijn doel en wil nu eerst de kist even helemaal nalopen.
Ben zeer blij met de airbrake, dat geeft weer een extra dimensie, later de flaps eens gaan belasten.
Op naar de volgende keer met een iets korter verhaal voor jullie hoop ik ;-)
O ja, de vlucht met het weigerende neuswiel staat ook op film, hoop die vanavond te kunnen posten.
Grt,
Berto.