Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

Heee Mannen,

thanks voor jullie reacties, zijn dus nog genoeg volgers hier :yes:

Hier even een terugblik.

Er was eens een vlieger..........................
O nee dat gaat over m`n eerste kennismaking met jets, dat is te ver terug.

Dinsdagavond zat ik te kijken op de site voor de coeds mbt de droogte en het viel me op dat ons gebied geel was na weken van oranje/rood.
Tegen middernacht was het zelfs lichtgroen.

Mhhh, zou het dan toch kunnen :roll:

Wonesdag de hele dag op m`n werk die sit ein de gaten gehouden en de hele dag gewoon groen.
Ja, dan moet het maar gebeuren.

In de pauze de jet in de auto en de kar erachter voor de andere modellen, je weet namelijk maar nooit.
En om 15:00 nog een keer kijken, nog steeds groen en op naar Ede.

Daar aangekomen alles in elkaar gezet, getankt, lucht erin en alles nogmaals helemaal nalopen.
Nou ziet er goed uit en ik zie geen mogelijke problemen meer.

Wachten op m`n meekijker Onno en dan maar eens opstarten.

Motortje loopt en alles schijtn naar behoren te werken.
Kist naar de startplek getrokken, zelf teruggelopen, Onno naast me en starten maar.

Nou dat ging van het leien dakje, tot de eerste bocht.
DAMN, wat doet ie, hij valt veel verder weg dan ik gewend ben.
Okee, vlak leggen iets trimmen en even rust.
Volgende bocht DAMN hetzelfde, WAT IS ER AAN DE HAND.
Even voorbij vliegen en de kist rolt merkbaar weg, zoveel zelfs dat ik onderhand half rol tegen moet sturen $##(*@*!@%#_@
Nog een bocht en weer doorrollen,
Pfff, downwind, even rust met constant bijna half rol erin.
Laatste bocht voor final.
Wat er ook gebeurt hij MOET landen,
Okee redelijek snelheid, hoogte ok, neus hoog, en kom maar binnen.
AI, eigenelijk een meter of 3 te kort, gas erop, iets meer neus erin om hem over die laatste meter te trekken en staan!

Nou heb nog nooit zo`n droge mond gehad.

Kist terug getaxied, mhhh vreemd alles lijkt normaal.
Ik was namelijk bang dat 1 van m`n tailerons verdraaid was tov het nulpunt.
Ze worden nu namelijk vastgeklemd (wel met een verdraai beveiliging maar dat is niet spelingsloos) en was bang dat er 1 losgelopen was.

Maar nee, dat is niet zo, wat kan het dan zijn.
Okee, hij lijtk een stuk gevoeliger dan eerst, dus heb m`n rolroeren iets meer expo gegeven.
De hele aansturing is namelijk veranderd, dus ook dat kan veranderd zijn.
Nog eens alles nalopen, kijk dat kan het ook wel eens zijn.

De rechterflap stond 1mm had 1mm uitslag terwijl die tegen de stop stond.
Stop iets aangepast, kijk dat is nu weer neutraal.
En dat zou het wel eens kunnen zijn, de kist rolde namelijk naar links weg, en vooral in linkerbochten die ik de eerste vlucht alleen maar gemaakt hebt verstarkt dat natuurlijk het rolgevoel.

Okee dan moeten we nog maar een keer.

Voor de 2start was ik wel weer licht zenuwachtig, erger dan voor de eerste vlucht.

Maar daar gaan we weer, rem erop, volgas en weg.
Meteen na de eerste meters vliegen had ik al het gevoel dat de kist weer reageerde zoals ik gewend was.
Dus ben meteen maar los gegaan, verticaal trekken, rollen, een looping, volgas voorbij, rustig voorbij etc.

O wat was dat weer een lekker gevoel.

Maar ja, we hebben ook nog zoiets als een airbrake.
Dus even hoogte opzoeken, wat gas terug en airbrake uit.
De kist zet iets zijn neusje naar beneden en remt lekker af.
Neusje op, gas naar kwart en blijven vliegen.

Nou dat vertrouw ik wel.
Airbrake in, dalen, final, airbrake uit, kwart gas en zo even op 10 meter over het veld kachelen, gas erop, airbrake in en wegtrekken.

AH, wat mooiiiiiiiiiiii.

Nou dan de landing maar, meteen de stoute schoenen aangetrokken.
Op downwind gear uit.
Op final airbrake uit, kwart gas en landen maar :yes:

Geweldige landing, even remmen, terug taxiën en dan de cockpit kap openen.

Gewoonweg GEWELDIG, WAT EEN HEERLIJK GEVOEL :yes:

Dat vraagt naar meer, dus na een kleine pauze vlucht 3.
Tevens zou deze gefilmd worden en wat foto`s (bedankt Jaap en Onno).

De vlucht zelf was weer helemaal top, kon mezelf weer helemaal uitleven.
Met iets te veel snelheid komt de airbrake niet helemaal uit, maar stoort wel.
De kist gaat wat schommelen door de turbulentie.

Dan een keer kompleet DIRTY voorbij komen, dus met gear en airbrake uit.

En daar weigerde m`n neusje dus :confused:
Okee even hoogte nemen, een keer schakelen gear up/down, mhhh, nog niks.

Hee nu gaat ook m`n gear niet meer in, dan moet ie leeg zijn.
Even positieve en negatieve G`s getrokken.
Damn, nog niets.

Nou dan maar neer zetten met de neus hoog, gooide eert op final de airbrake er nog uit maar besloot die maar weer in te klappen.

Okee, hoogte goed, snelheid goed iets harder dan normaal.
Binnenkomen, neerzetten, en op het moment dat de hoofd wielen de grond raken klapt de neus eruit (zie ook foto 5, het neuswiel wordt net zichtbaar).

Het neuswiel raakt de grond, de kist springt weer op en komt iets harder neer dan normaal, maar geen schade.

Ik lache, net doen of het normaal is, terug taxiën, cockpitje weer open en afzetten.

Ik denk dat er ergens een lek zit waardoor de neus niet uit kwam door een iets te lage druk.
Heb verder ook geen poging meer gewaagd, 3 vluchten waren sowiezo al mijn doel en wil nu eerst de kist even helemaal nalopen.

Ben zeer blij met de airbrake, dat geeft weer een extra dimensie, later de flaps eens gaan belasten.

Op naar de volgende keer met een iets korter verhaal voor jullie hoop ik ;-)

O ja, de vlucht met het weigerende neuswiel staat ook op film, hoop die vanavond te kunnen posten.

Grt,
Berto.

Wat een spannende eerste vlucht is dat geweest :o maar netjes dat je hem weer goed aan de grond hebt gezet :D

Ben erg benieuwd naar het filmpje vanavond! En verder nog heeeeeel veel plezier gewenst met alle volgende vluchten

en.... op naar oss ? :p

Yep, was zeker een spannend vluchtje.
Schoot zelfs een keer door m`n hoofd van dat was hem dan.

Maar gelukkig niet en ben nu weer helemaal in m`n nopjes.

En ja, Oss staat nog steeds op de lijst :yes:

Graag de volgende keer meer details van je eerste vlucht !!!!!!!
hahahahaha.

Succes en hou hem vooral heel ,want zo is veel schoonheid verloren gegaan.

Hi Berto,

Gefeliciteerd met je re-maiden! Dat nerveus zijn op rol ken ik wel van mijn eigen F15. Daar heb ik ook heel veel exponentieel in zitten. De gevoeligheid op rol is ook erg wisselend. Bij hoge alpha is de gevoeligheid heel laag. Blijkbaar zit dat in het ontwerp.

Groeten,
Bart

Gefeliciteerd met de geslaagde re-maiden! :D
Ben benieuwd naar de video!

Grt, Ramses

Hoi Berto

Ik zie dat we gisterenavond wat gemist hebben:( maar ook van onze kant gefeliciteerd met je maiden.

Groeten Gijs André en Thijmen

Mooi gevlogen !

Hee toch iemand blij met hobbels in het veld ;) !

Was een mooie avond !

Ik had het alleen een beetje koud :yes:!

Filmpje

Hee Gijs,

naja, over 2 weken een nieuwe poging (komende week zijn wij er vrijwel zeker niet).

@ what.......

Hobbels, welke hobbels? heb ik dan zulke grote wielen :roll:

En was het de kou of de zenuwen ;-)

Hee Dennis,

Thanxs.

Hier dan ook het filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
He hoe krijg je het voor elkaar.
Zo'n landing!!!! puikhoor.:yes:;)
The timing is perfecct waarom eerder open.
Is toch optijd zo.

Groeten Han.

Heee Mischa,

thankxs, je zal hem vanzelf weer op de hei voorbij zien komen.

@ Han,

Thanxs, We moeten het af en toe spannend houden he :lol:

Weet nu ook zeker dat het komt door de verandering van de aansturing.
Op de oude manier was de overbrenging van de servo arm naar taileron arm +/- 1 : 1,5
Nu is de aansturing +/- 1:1

Dat moet het verschil in vliegen zijn geweest :yes:

Hey man, erg coole landing joh!!! :cool: Neuspoot verstrikt in aanstuur kabeltjes?

Je ziet, als alles lekker getrimmed staat nodigd hij vanzelf uit tot aerobatic vliegen, mooi man :D. Heb de mijne afgelopen woensdag ook weer ingevlogen op Deelen. Zat de hele week al sjagerijnig naar weeralarm te kijken tot deze woensdag ochtend inderdaad ook plots op groen stond!?! :confused: Naja, snel maar gaan vliegen s'avonds voordat ze zich bedenken ha ha ha! Komende zondag weer eerste schaal wedstrijd en had toch wel té veel aangepast om op zo'n dag in te vliegen;

- Andere motor van 8,5kg naar 12kg stuwdruk
- Ander straalpijp/uitlaat systeem
- Gerepareerd elevator mechanisme, trimmen.
- overgegaan van 35Mhz naar 2,4Ghz, dus range check benodigd
- Gear door sequencer had de brui gegeven, moest een ander type in die ik nog had liggen maar met totaal andere afstellingen, dus ook effe checken of de wielen niet de deuren tegenkomen in de lucht ;).

Alles gelukkig ook prima gegaan, 4 vluchtjes gemaakt. Man, wat een power heb je dan opeens zeg, dat ding gaat loodrecht omhoog na de start en blijft maar gaan, geweldig. Moeten maar eens een keer wat afspreken, kunnen we twee grijze eagles naast elkaar hangen.

Groetjes,
Gerald

Heel mooi berto :) Je maakt het soms wel spannend ;) Nu even de boel nakijken en dan lekker wat vluchten maken. Start ziet er super uit, vermogen meer dan genoeg.

Heee Gerald,

het waren zeker niet de stuurkabels, dat heb ik in het begin al meegemaakt en toen stond het neuswiel 45gr verdraaid tijdens de landing dat is ook niet goed.

Nee het is echt een luchtlek, de mains wilden ook niet meer in en na de landing was de druk nog maar 2 bar ipv de gebruikelijk 5 a 6 bar.

Nu alleen nog even zoeken waar dat zit maar ik heb een vermoeden.....

Haha, jij hebt er dus ook gebruik van gemaakt, CTR Deelen heeft die avond dus 2 F-15`s te verwerken gekregen ;-)

En dat verschil in stuwkracht zal jij helemaal wel merken, jouw F15 is nog wel even wat lichter dan de mijne.
Sowieso wordt die van mij nog iets zwaarder met het andere gear, en later de wieldeuren en tank + raketten.

Vindt dat ook wel leuk, beetje lange aanloop (als het wil kan die veel eerder los, dit was trouwens ook de 80mtr baan) en dan vlot weg klimmen.
Zal ik volgende keer weer eens doen.

Moet sowieso weer even het/een programmaatje gaan vliegen.

En dat afspreken moeten we zeker eens doen.
Sta op de lijst voor Deelen en wordt komende tijd benaderd als het goed is.

Mag ik nog niet meteen jetten maar dat loopt wel los op de duur, we moeten naar de toekomst kijken toch ;-)

Vind trouwens het effect van de airbrake goed merkbaar maar niet "vervelend".
Heb er namelijk diverse verhalen over gehoord maar vond het alleszins meevallen.

Hoop de volgende keer dan ook een filmpje te hebben met een landing met airbrake en bij het terug taxiën de cockpit open.

Onno was te geschrokken volgens mij om door te filmen ;-)

Spreek en zie je tzt weer.

Heee Herman,

Tja, blijft toch leuk he zulke filmpjes.
Zeker even nakijken, iedereen zat op nog een vlucht te hopen maar ik had voordat ik uberhaupt ging vliegen voor mezelf al besloten dat 3 vluchten het maximum zou zijn.

Wilde daarna het model even helemaal nalopen, er is toch een hoop gedaan dus een extra controle is een must.
Heb al gezien dat een deel van het hittedoek wat om de uitlaat zit los is geraakt, de uitlaat moet er dus even uit.

Verder het luchtlek natuurlijk en verder even alles nalopen :yes:

Maar het voelde weer HEERLIJK :yes:

Grt,
Berto.

Back