Philip Avonds F-15c Strike Eagle, BosModelAir

hey,

Weet je toevallig wat je F 15 weegt zonder brandstof aan boord? Ik heb een skymaster F 15 ,en de weegt 12kg, wat ik nogal zwaar vindt..Kwestie van effe te vergelijken..
thx,

didier

Yep, dat weet ik toevallig ;-)

Mijn F-15 weegt leeg iets over de 9,5 kilo (9,7 oid).

De Skymaster F15 weegt een stuk zwaarder daar deze ook full control is uitgevoerd (en een iets zwaardere turbine heeft schat ik zo).

Is wel iets wat ik nu al mis full control :-( mijn volgende jet wordt dat dus zeker wel weer :yes:

Yep, correct.

Mis vooral de richtingsroeren om ook met cross wind gewoon recht op de baan te kunnen starten en landen.

Schaal inbouwen heeft weinig nut, daar deze te klein zijn om enig nuttig effect te hebben.
Kan ik ze wel weer vergroten maar dat schijnt nog steeds weinig uit te halen.

skymaster

@Berto.

Die Skymaster scheelt inderdaad behoorlijk in gewicht met de Avonds, denk dat die Skymaster niet wegkomt met een P80er, moet minimaal een P120er in.
Ik heb even rond de Skymaster F15 van Bernd gelopen toen hij in Stadskanaal was, en hem in m'n handen gehad.
Volgens PJ moet het goed vliegen als die eenmaal airborn is, maar heeft denk ik niet zulke goede langzaam vlieg karakteristiek als de Avonds.

Ger.

@Berto.

Die Skymaster scheelt inderdaad behoorlijk in gewicht met de Avonds, denk dat die Skymaster niet wegkomt met een P80er, moet minimaal een P120er in.
Ik heb even rond de Skymaster F15 van Bernd gelopen toen hij in Stadskanaal was, en hem in m'n handen gehad.
Volgens PJ moet het goed vliegen als die eenmaal airborn is, maar heeft denk ik niet zulke goede langzaam vlieg karakteristiek als de Avonds.

Ger.
Ik heb me laten vertellen dat dat een Jetlegend F15 was..

hey, bedankt voor de snelle reactie, het is dus wel wat ik dacht die SM is véél zwaarder..
Mijne heeft ook gewoon taileron aansturing, geen aileron's, wel flaps..Heb er een evobooster 130 inzitten, en dat gaat prima, enkel langzaam vliegen is niet bepaald wat het moet zijn. Landingen zijn dus ook een klein drama.. Heb veel zin om naar een avonds over te schakelen, dat vliegt een stuk trager als't moet heb ik de indruk..

@Koen jr.

Ooops, Jetlegend??? ik geloof je direct.

Afijn, de F15 in het formaat waar we het uiteindelijk over hebben is met zo'n 14.5 kilo minimaal, getankt geen allemans vriendje.

De 130er G Booster sleurt deze Skymaster F15 wel van het dek af maar zal niet overhouden.
In de F15 van PJ staat een P160er en dat gaat wel overtuigend weg, landen ook, maar is natuurlijk heel wat peut kwijt na zo'n 6 minuutjes.

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
De Jetlegend versie is een maatje groter, de Skymaster/Extreme is gelijk.

Wat betreft langzaam vliegen kan die PA verise het wel, m`n eerste landing was er 1 uit het boekje al zeg ik het zelf.
Jammer alleen dat m`n neuswiel eronder uit schoot.

En bij m`n waterduik kon de neus ver omhoog zonder dat ie wegviel.

Ben benieuwd hoe langzaam dat was maar dat hoop ik tzt te kunnen meten in real time.

Kissie staat er weer helemaal klaar voor, en morgen gaan we eens kijken wat ie gaat doen.

Moet nu toch einelijke eens meer dan 1 vlucht per dag kunnen maken ;-)

Heee Klaas,

wij komen wel naar de hei en de F15 zal in de auto staan.

Misschien dat Leon de F9F wel van de hei gaat vliegen maar ik de F15 voorlopig niet :-(
Daarvoor moet ik hem nog even beter kennen vindt ik zelf en speelt het mindere motorvermogen bij de take off ook mee.

Maar misschien als het morgen overdag echt heel goed gaat......... (lees niets stuk of waterigs ;-) )

Heb wel weer een Formost thuis staan voor wat af- en inregelen en als de eigenaar het goed vindt hoop ik die een keer vanaf de hei te vliegen (maar dat valt dan weer in het niet bij de F15 of F9F :roll: ).

Maar vanaf een uur of 4 staan we weer op de hei :yes:

Laatst bewerkt:
Nog even voor de vergelijking:

Jetlegend en Skymaster geven voor de F15 1 op 9,5 gelijke afmetingen en aandrijving op...

Mijn Jetlegend F15 weegt met halfvolle tanks, taileron aansturing zonder aileron of flaps, maar wel met richtingroeren 12,5 kilo. De geardoors zijn ook niet gebruikt.

Nog niet gevlogen maar wel een stuk zwaarder dan de Avonds dus.

Mvg Bernd

Hoeveel brandstof heb je totaal bij je?

Die van mij net geen 4 ltr.

Als ik er even vanuit ga dat jij hetzelfde meeneemt en je halfvolle tanks van het gewicht aftrekt.

kom je uit op: 12,kg - (2ltr kero x 0,8 kg/ltr = ) 1.6 kg brandstof = net geen 11 kg

Scheelt 1,2 kg wat de PA lichter is.

Zit je alleen met verschil in turbine, een P120 bv weegt +/- 80 gram zwaarder dan een P80.
Ook heb ik er nog 2x 4 cellen ontvangerpacks inzitten a +/-100 gram en een zware 7 cellen ECU akku a 350/400 gram.

Binnenkort gaan die 2x 4cellen eruit voor 2S LiPo`s stroomverzorging.

Heb zelf geen enkele wieldeur, geen air brake (iets voor later) (wel wielremmen) en een zware pop erin :roll:

Ik neem 3,8 liter kerosine mee, stroomvoorziening 2 stuks 2S lipo 2200 MAH van Emcotec en een 2500 MAH standaard ECU accu voor de P120.

De piloot is niet zwaar, er is geen gewicht nodig om op het zwaartepunt uit te komen maar het model is ARF toch wel redelijk voorzien van stevige spanten, koolstofversterkingen en genoeg lijm in de constructie. Ook het onderstel, poten, wielen en retracts zijn behoorlijk stevig (hoop ik). De broekpijp die werd meegeleverd heb ik gewogen en doet ongeveer 500 gram.

Succes met je volgende vlucht!

Mvg.Bernd

Ik denk dat we uit al deze vergelijkingen mogen concluderen dat de avonds met ruime voorsprong de lichtste van alle F 15's is, en daardoor waarschijnlijk ook de best vliegende..enkel jammer dat ze zo duur zijn...

Nou de F15 is dus toch niet in de auto blijven staan!
Die Berto, met zijn "voorlopig niet", gaat altijd harder dan'ie zelf denkt. Volgens mij las ik ook ergens in het draadje van de Formost dat die voor seizoen 2010 vliegklaar gepland was... en nu vliegt'ie al met een F15. ;-)

Super om te zien vliegen zo'n jet zeg! :yes:
Geen spijt dat ik toch nog even naar de hei gegaan ben ook al heb ik zelf niet kunnen vliegen.

Wel iets schade aan het landingsgestel, maar dat viel mee zo te zien. Komen de foto's en filmpjes ook nog online? Ben benieuwd!

@ Bernd,

LiPo`s komen er bij mij ook nog in, hoop binnenkort m`n Jeti ontvangerspanningsregelaar binnen te krijgen en dan gana we ombouwen.

Thanxs, zo volgt een verslag.

@ Didier n,

enkel jammer dat ze zo duur zijn...
Heb nog wel een ducted fan ombouw opknappertje liggen ;-)

@ Klaas,

heb geduld. zal zo een verslag schrijven.

Films volgen vanavond of morgenavond, of later ;-)

Back