Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

Denk dat ik toch ga kiezen de quicklinks direct op de stuurstangen te verlijmen. Zie eigenlijk geen andere mogelijkheid.

Kan je ze er niet met de CNC aanzetten?
Je hebt de machine toch :rofl:

Sorry, kon het niet laten na de reacties die gingen over de CNC.
Je ziet maar, niet alles is met CNC op te lossen. De echte modelbouwer komt ook nog aan de pas.
Laat de plaatjes maar komen hoe het geworden is. Ik geniet van zo'n verslag.
 
€38,80 plus verzending is wel een hele uitgave voor iets wat je uit epoxyplaat binnen een kwartier kunt maken. Leuk dat het allemaal te koop is maar ik hoop niet dat een beginnend F5J vlieger echt denkt dat dit een noodzakelijke investering is. Zeker niet als je in ogenschouw neemt dat je bij het inbouwen van zijtrek en domping en eventueel weer uitbouwen als iets je niet zint met dit prefab schotje in de problemen komt.

Geldt trouwens ook m.i. voor de cnc frees die gebruikt wordt voor het zagen van een gat ter hoogte van de servo's in de romp. Interessant om te zien wat sommigen gebruiken in hun werkplaats maar absoluut overkill.:)

Henk
Nog een echt niet te versmaden voordeel van de dure ring....koeling!
Dat ding geleidt de warmte van je motor naar een belangrijke opp direct achter je spinner, die trouwens hol is
Jou epoxyplaatje is als koelelement niks waard.
Ik heb een Tenshock EDF in gebruik met een 15x8 GM. Gemeten met mijn eagletree datalogger. 450W 30s. Rendement van de aandrijving (electrisch) 81,4%. D.w.z dat je gedurende 30s meer dan 80W dissipeert. Die toestellen hebben zo goed als geen ventilatie! Hoe denk jij die warmte kwijt te raken?
Al eens aan die motor gevoeld na 30s 450W? Ik wel, dankzij die metalen ring kan ik dat gewoon voelen aan de rand net achter de spinner. Gloedheet...maar als die vliegt zal de luchtstroom een welkome koeling brengen voor de ganse motor.

Hier ga ik stoppen met argumenten aandragen, waarom dit beter is. "You can bring a horse to the water....". En eigenwijs zijn we niet he :hammer:
 
Nog een echt niet te versmaden voordeel van de dure ring....koeling!
Dat ding geleidt de warmte van je motor naar een belangrijke opp direct achter je spinner, die trouwens hol is
Jou epoxyplaatje is als koelelement niks waard.
Ik heb een Tenshock EDF in gebruik met een 15x8 GM. Gemeten met mijn eagletree datalogger. 450W 30s. Rendement van de aandrijving (electrisch) 81,4%. D.w.z dat je gedurende 30s meer dan 80W dissipeert. Die toestellen hebben zo goed als geen ventilatie! Hoe denk jij die warmte kwijt te raken?
Al eens aan die motor gevoeld na 30s 450W? Ik wel, dankzij die metalen ring kan ik dat gewoon voelen aan de rand net achter de spinner. Gloedheet...maar als die vliegt zal de luchtstroom een welkome koeling brengen voor de ganse motor.

Hier ga ik stoppen met argumenten aandragen, waarom dit beter is. "You can bring a horse to the water....". En eigenwijs zijn we niet he :hammer:

Na jouw argumenten aangehoord te hebben kan ik me bijna niet voorstellen dat iedere houten, epoxy of wat voor motorschot,anders dan the fabulous aluminium versie , niet na iedere vlucht naast de romp ligt inclusief motor wegens ernstige oververhitting. Overdrijven is ook een kunst niet?:banana:
 
Hihi ben niet boos hoor, maar langer als een kwartier heeft t echt niet geduurd! Het is maar 1 lijntje!

Vormpje tekenen
Romp op tafel, vastschroeven.
Waterpas er op, nogmaals vastschroeven
CNC op 0 stellen
Druk op play and pray [emoji12]

Waar ik nu mee bezig ben is vele malen lastiger. Krijg die servo's maar eens netjes aangesloten op de stuurstangen door dat kleine gat. Wat heb ik mezelf aangedaan [emoji85][emoji85] Denk dat ik toch ga kiezen de quicklinks direct op de stuurstangen te verlijmen. Zie eigenlijk geen andere mogelijkheid. Dan kan ik gewoon de boel rechtstellen, beetje endfest in laten vloeien en laten uitharden..

80dc8784b8481f17e49919c373556eae.jpg
Weet niet of jij echt stuurstangen gebruikt, dus metaal .
Is dit dan geen oplossing , afstellen inbus vastzetten, ruderhorn op servo plaatsen
ruderhorn.JPG
 
4 gaatjes extra in het epoxy spantje (naast de 4 schroefgaatjes om de motor vast te schroeven) zijn genoeg om wat lucht langs de motor te laten stromen en deze weer af te laten koelen.

Maar iedere binnenloper zal wat tijd nodig hebben om echt af te koelen. Het belangrijkste onderdeel, de rotor, zitten binnenin die metalen behuizing waar nauwelijks lucht langs stroomt. Als de motor echt warm is (70graden +), kan het meer dan 45 minuten duren voordat de rotor afgekoeld is.
 
'Helaas' zitten er carbon stuurstangen in de Pike! Maar komt wel in orde[emoji6] We zijn modelbouwers[emoji3]

771a0301d2a9aa15c65a8516275fdb41.jpg

En zie op deze foto mijn (cnc gefreesde[emoji12][emoji12][emoji12]) motorschotje. Zitten openingen in voor de koellucht.

Die alu ring zal het beter doen, maargoed. Dit voldoet ook best wel [emoji6]
 
Laatst bewerkt:
Probleem is dat de romp zo goed als geen openingen heeft zodat de lucht kan doorstromen. Ik zie daar niemand bewust openingen voor maken.....weerstand?
Als je dan het voordeel kan hebben, een metaaloppervlak aan de buitenkant van de vlieger te hebben, in intiem thermisch contact met de motor, lijkt me dat een belangrijke stap vooruit..
 
Als je dan het voordeel kan hebben, een metaaloppervlak aan de buitenkant van de vlieger te hebben, in intiem thermisch contact met de motor, lijkt me dat een belangrijke stap vooruit..

Wanneer je erin slaagt, F5J vliegend tenminste, je motor dusdanig warm te draaien dat je zoiets nodig hebt, doe je toch wat anders niet helemaal goed ............
 
'Helaas' zitten er carbon stuurstangen in de Pike! Maar komt wel in orde[emoji6] We zijn modelbouwers[emoji3]

771a0301d2a9aa15c65a8516275fdb41.jpg

En zie op deze foto mijn (cnc gefreesde[emoji12][emoji12][emoji12]) motorschotje. Zitten openingen in voor de koellucht.

Die alu ring zal het beter doen, maargoed. Dit voldoet ook best wel [emoji6]
Dat motorschotje ziet er mooi uit maar bedenk wel dat bij een wat hardere landing alle krachten komen op de drie verbindingstukjes naar de buitenste ring. Ben je niet bang dat dat afbreekt?
 
f31b02f7937ccbf4266c0eb391622259.jpg


79f453dfdb6f315bf79e6f15a86205e6.jpg


de863f73e544d516e6ec09180c175569.jpg


Het is gelukt! De roeren zijn aangesloten en bewegen soepel en spelingsvrij. Ik heb uiteindelijk dus de quicklinks rechtstreeks op de carbon buisjes ge-endfest. Er was geen mogelijkheid om verder naar achter te werken door dit kleine gaatje. Dan had ik een groter luikje moeten maken. Dit werkt perfect en naar volle tevredenheid! Mooi spul, dat endfest..
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen aan het testen en aan het puzzelen hoe ik de ontvanger en het hele zaakje zo mooi mogelijk ingebouwd krijg. Tikkie offtopic maar voor alle FrSky vliegers die ook redundancy systemen willen gebruiken... Kies op dit moment de rBus-10 en niet de rX8r... Die rX83 heeft een seconde vertraging voordat de tweede ontvanger ingeschakeld wordt in een failsave setting van de hoofdontvanger.. Niet bruikbaar. Heb er voor FrSky een video van gemaakt. Hopelijk gaan ze snel een batterij goede programmeurs aannemen daar.

 
Een hele batterij van programmeurs aannemen doen ze bij Frsky zeker niet! Daarom is de apparatuur naar verhouding zo goedkoop. En de software is voornamelijk open source met wel een hele batterij van vrijwillige programmeurs op het internet.
 
Een hele batterij van programmeurs aannemen doen ze bij Frsky zeker niet! Daarom is de apparatuur naar verhouding zo goedkoop. En de software is voornamelijk open source met wel een hele batterij van vrijwillige programmeurs op het internet.

Hihi we gaan weer offtopic. Maar dit is niet geheel juist. OpenTX is inderdaad open source en door community gebouwd. De firmwares in hun rf modules en ontvangers zijn helaas proprietary.. De Horus is inmiddels buiten OpenTX ook voorzien van een eigen menu-driven besturingssysteem voor diegenen die OpenTX te lastig vinden. (En goedkoop kun je t ook niet meer noemen helaas, voor wat betreft de Horus dan) .

Over dit onderwerp verder in het FrSky topic, hier weer Pike gerelateerd posten lijkt me [emoji6]
 
Dat motorschotje ziet er mooi uit maar bedenk wel dat bij een wat hardere landing alle krachten komen op de drie verbindingstukjes naar de buitenste ring. Ben je niet bang dat dat afbreekt?
In mijn Xplorer zijn die drie stukjes nog een stuk (1/3e?) smaller, en houden het probleemloos. Ook bij minder zachte landingen.
 
Vandaag de hele mikmak ingebouwd:

Allereerst de backup ontvanger. Deze komt achterin met de antenne's naar buiten.

e14c833aba941abe7d3a98245bedc8a6.jpg


8722d6918160e74c88fee66efbe3f4c7.jpg


Dan de redundancy bus, de hoofdontvanger en een vario. Lekker op elkaar gestapeld.

ab6d3fb6ad501979f399fd7bf4dfb3db.jpg


fa416301120890463afdd4d66013aed4.jpg


Past precies. Dit hele zaakje vervolgens tot bijna tussen de vleugels gedrukt. Heb nu veel ruimte voor de accu!

c11ae34fe927bf1c497ad76287a69e40.jpg


Reisenauer vertelde me dat met GM bladen een recht middenstuk op de spinner mooier is. Daar ben ik het achteraf denk ik niet geheel mee eens. Eens zien of we die spinner nog even omruilen voor een Z spinner

213f6cdacc2a5f69ff5794e491eec9f6.jpg

b3fec74385d13c37943abb11b153640c.jpg


Door dat hele redundancy verhaal haal ik mijn streefgewicht niet meer, maar ach.. Hebben weer eens iets nieuws geprobeerd.

Pike Perfection LS
Romp: 564
Joiner: 72
Stabilo: 40
Vleugel1: 532
Vleugel2: 536

Enkel accu nog daarbij. 1850 gram zal t zijn.
 
459cd8af4bd0af5a175851c9ea838345.jpg


8d23500296ae50f42ffbfcfb99e72a2c.jpg


43765d28072758d9354fa4c0a3349adf.jpg


f4a12d23c745074fd07c6a5b1190858b.jpg


ce6d1eb75c863d5c18517f79250d661a.jpg


Moet echt naar een lichtere accu. Deze TP1300 moet ik volledig naar achteren drukken om een CG van 108 te krijgen. Ff 3s 1000's bij SLS bestellen.
 
Haha lol, nee 108 is goed toch? Ik laat het lekker zo! Geen lood nodig. Straks iets lichter accu'tje en klaar is kees. Bij deze romp een iets groter spinnertje nemen en dus de neus verkorten is uiteraard ook een optie. Maar het zit volledig naar wens zo [emoji6]
 
Back
Top