Pike Perfection ombouw F3J naar F5J

Bij mij ziet het er op dit moment zo uit

Bijlagen

• IMG_1568 (Small).JPG
    IMG_1568 (Small).JPG
    89,3 KB · Weergaven: 370
Nou ik kan weer verder.
Vandaag zijn de servo's en spinner binnen gekomen.

af4757ec32ed59832457512d6a6ae608.jpg

Er is niet stil gezeten, heerlijk lopen stoeien met de Viper en vertraging. Het is voor mij de eerste keer dat ik deze vertraging gebruik.

Eerste hindernis was de plaatsing van het tandwiel, blijkbaar had ik net een iets ander modelletje gekregen dan anders. Na wat navraag was het duidelijk en heb ik het tandwiel op de as van de Viper gelijmd.

113d363ffbf55bfd502aa2a53d2d99d7.jpg

Toen was de flens aan de beurt, deze zorgt voor de verbinding tussen de Viper en vertraging. Netjes geplaatst en vast geschroefd.

3134de20368f048daf3f47084092b300.jpg

Even draaien aan de as van de vertraging..... gebeurt helemaal niks, zaakje zit muurvast. Weer open gemaakt en zo nog 10x.
Geen resultaat.
Ik had het idee dat de flens tegen de ring aan drukt die op de planeet tandwielen ligt.

c3d8244a5c1664d059d36579818f427f.jpg

Ik had bij 2 vlieg collega's navraag gedaan en die herkende dit totaal niet.... tja en nu dan?

Vanochtend gebeld met Andy Reisenauer en het probleem uitgelegd. Hij herkende het wel en gaf aan dat de flens net iets te dik was. Johhhhh echt?? Antwoord van Andy " er moet ongeveer 0,1 a 0,2 mm af.

Dan kan je 3 dingen doen, een nieuwe flens laten komen, zaakje opsturen of je buurman op het werk even lief aankijken en vragen of je zijn draaibank mag gebruiken :)

Binnen een paar minuten was het klusje klaar, ik heb er 0,2mm afgehaald en dat was precies wat ik nodig had. Alles loopt nu zoals het hoort.

Het komt soms 1 keer op de 500 keer voor vertelde Andy, laat ik nu net die ene zijn ;)

Effin dat was het even voor nu. Komende dagen ga ik verder.

Gr Lyckele

Hoe zat het eigenlijk met de as, was de lengte goed of moest deze nog worden ingekort voor het tandwiel er op ging?

Lengte van de as is prima (12mm)
Pas bij 17mm of meer moet je hem inkorten.

Tandwiel moet niet helemaal op de punt van de as bij de viper maar een mm of 2 richting de motor.
Als goed is heeft jou tandwiel een dikke en korte kant. Dikke kant moet in de richting van de vertraging.
Op de foto zit het tandwiel nog gelijk met het einde van de as. Hij moet nog iets naar de motor toe opschuiven.

IMG_9821.JPG

Leuk draadje. Ik ga van de winter ook 1 of 2 perfection zweef rompen ombouwen naar electro. Samen met Lyckele al wat gediscussieerd dat een wat lichter model met de 77 gram Tenshock Viper combo waarschijnlijk heel makkelijk om te bouwen is. Zeker als je de 2 kleine servos naast elkaar zet in samen werking met een 850 mAh accu. Deze setup werkt in mijn orginele electro romp prima.

Met een zwaardere motor/accu/servos zal inderdaad het servo plankje eruit moeten want anders heb je teveel gewicht voorin. Voor een meer allround toestel zou ik wel altijd een 100 grams motor nemen aangezien je dan net wat meer over hebt als het waait.

Hier een foto van servo's tussen de vleugels.
Maar ik denk dat dat krap wordt met de DS359HV's die ik heb

In mijn andere perfection zitten de servo's tussen de vleugel zoals je op de foto laat zien.

Sterker nog, de foto is van jouw romp als ik me niet vergis :)

Het volgende punt wat ik wil doen is het motorspant plaatsen en deze verlijmen met Uhu endfest 300.
Op een 6 tal plekken wil ik een sleufje in freezen zodat ik een betere hechting krijg tussen het spant en de romp.

spant.jpg

Tekenen in paint is niet mijn sterktste kant maar het gaat even om het idee :hammer:

Nu vroeg ik mij alleen af hoe Uhu endfest zich gaat gedragen als ik er katoenvlokken aan toevoeg, om het "weglopen"van de lijm te voorkomen. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien @DirkSchipper of @Ariel

Laatst bewerkt:
Misschien een rare vraag, maar waarom denk je een betere hechting te krijgen tussen romp en spant? Het enige wat je doet is sleufjes frezen in het spant. Je vergroot het lijmoppervlakte tussen romp en spant niet, tenzij je in de sleufjes een keg zou plaatsen van hetzelfde materiaal.

Als je het zou willen versterken zou ik eerder kiezen voor een roofing rondom het spant.

Ik maak juist gebruik van het lopen van de lijm.

Hoe ik te werk ga is als volgt:
De neus afzagen met een kleinere diameter dan de spinner. De neus van een F3J moet zich laten vervormen, meer niet. Het spantje komt als het ware klem te zitten. Ik vijl alleen aan de achterkant een paar groeven, dus niet door.
Vervolgens neem ik een draadeind, dikke lange bout met de diameter van het centrale gat. Smeer deze in met vaseline en trek het spantje naar voren. Op de neus een carrosseriering, wederom met vaseline ingesmeerd en een moer. Vervolgens de boel aandraaien, op spanning zetten. Daarna kan je met behulp van het draadeind het spantje makkelijk richten. Rond de neus voor het geval dat ook wat tape. Vervolgens laat ik het geheel op de kop drogen zodat de lijm lekker gaat lopen. Heb ik gelijk een epoxy randje gemaakt voor het spant.
Pas als het geheel is uitgehard, schuur ik de romp passend op de spinner.

Hoop het helder te hebben beschreven.

Veel succes!

Johnny

Laatst bewerkt:
Nu vroeg ik mij alleen af hoe Uhu endfest zich gaat gedragen als ik er katoenvlokken aan toevoeg, om het "weglopen"van de lijm te voorkomen. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien @DirkSchipper of @Ariel
Globaal doe ik hetzelfde als Johnny soarer.

Sleufjes in het spant zagen is nutteloos. Ariel heeft de reden al goed benoemd.
Wat ik met mijn Xplorer en alle andere altijd heb gedaan is: het spant moet groter zijn dan het gat in de neus/romp. Hij kan er dan nooit naar voren uit. Hoeveel groter? ik laat het spant zoveel naar achteren vallen dat de koppen van de motor-bevestiging niet voor de romprand uitsteken. Zo kan de spinner die schroeven nooit raken.

De spinner monteer ik vervolgens bijna strak tegen de romp aan.1 papiertje er tussen (=±0.1mm) is meestal genoeg. Een trekkende prop trekt de spinner toch wel 1-2 tiende mm naar voren waardoor hij vrij komt. En bij een wat hardere landing op de neus wordt de spinner direct door de romp ondersteund (minder kans op een kromme/gebroken motor-as).

Ik verwacht geen ellende van katoenvlokken in in Uhu Endfest. Dat gebeurt ook niet in gewone epoxy, en dat is Uhu endfest ook).

Laatst bewerkt:
Hier kan ik wat mee. Ik dacht door de sleufjes te maken dat ik aan de binnenkant makkelijker wat uhu endfest kon krijgen. Van binnen uit wordt het een beetje gepriegel om langs de rand van het spant de lijm te krijgen.

Je kunt, als het gedroogd is, aan de achterkant nog wat nog wat lijm aanbrengen, en met je pink door het middengat van het spant wat uit-/aansmeren. Als je pink te groot is moet je die van Sandra lenen. Doe ik ook altijd (van Hannie ;) ).

Injectiespuit en een penseeltje. Maar brengt naar mijn ervaring niets extra's.

Lees, de keren dat ik niet die moeite heb genomen zitten de spantjes nog steeds (of Hans B. moet nieuws van het Aspire front hebben o_O

Johnny

Ik heb de uhufest in een injectie spuitje gedaan en een stukje krimpkous als tuuttuutje erop. Ging prima, zal morgen een foto maken Willem.

Hij hangt nu in het hobbyhok als een paling te drogen.

Zoals Johhny hierboven al beschreef @jve
Is hoe ik het spant ook heb gedaan.

Laatst bewerkt:
Back