Pilatus PC-6 turbo Porter 1,98m

vorige week zo'n 70 magneten (7 soorten oid) besteld bij supermagnete.de - Die stärksten Magnete der Welt . Het doel was om op metalen platen te gaan bouwen en dan spanten / ribben en dergelijke met magneten te fixeren. Ik had heel kleine magneten besteld, maar die blijken alsnog beestachtig sterk te zijn, echt niet normaal. Ik moet dus nog maar eens voor wat zwakkere magneten gaan kijken, want deze krijg je bijna niet meer los als ze eenmaal vastzitten.

Grappig. In het topic over de TF P51 waren ze hiervoor weer op zoek naar gegalvaniseerde staalplaat. Daarvoor heb ik een linkje gevonden van IJZERSHOP NEDERLAND. Ik heb de link voor de supermagneten eens bekeken en zag dat ze bij elke soort magneet een bepaalde treksterkte opgeven. Welke heb jij nu, en welke wil jij gaan gebruiken?

Grappig. In het topic over de TF P51 waren ze hiervoor weer op zoek naar gegalvaniseerde staalplaat. Daarvoor heb ik een linkje gevonden van IJZERSHOP NEDERLAND. Ik heb de link voor de supermagneten eens bekeken en zag dat ze bij elke soort magneet een bepaalde treksterkte opgeven. Welke heb jij nu, en welke wil jij gaan gebruiken?
ik heb inderdaad ook gegalvaniseerde staalplaat besteld, maar dan gewoon via het bedrijf van mn vader. wat ik besteld heb zijn 4 platen van 50x100cm, en het is de bedoeling dat ik per plaat iets bouw. dus op de ene plaat een vleugelhelft, op de andere plaat en romp, enz.
Op het moment dat ik aan iets anders wil gaan bouwen haal ik de galv plaat van mn werkbank en leg deze in een rek aan de muur. Nieuwe galv plaat erop en verder bouwen maar...
Ik hoop op deze manier mijn werkbank een beetje netjes en overzichtelijk te houden.

Over de magneten: de treksterkte op internet lijkt niet altijd heel hoog. probleem is alleen wel dat die dingen zo onwijs klein zijn dat je er bijna geen grip op hebt. tot nog toe heb ik alleen de magneten maar met 2 tegen elkaar getest enzo, dus dat is niet realistisch. met een plaatje balsa van 2mm ertussen klemt hij gewoon goed op een metalen plaat. Ik heb een hele hoop soorten besteld. de dobbelsteentjes van 5x5x5mm lijken een mooie maat te zijn. de blokjes van 10x10x5 ook wel. alles wat groter is dan dat is eigenlijk al te sterk voor het leuk, maar kan soms heel handig zijn.

De Porter heeft bijv underwingtanks. Die zou je prima dmv 2 magneetjes onder de vleugel kunnen bevestigen. weegt heel weinig extra, en is prima weg te werken bij ruim voldoende klemkracht.

zo, na al het klussen en het begin van het collegejaar komen er hier en daar weer wat vrije momenten om aan de Porter te denken. Ik streef er nu naar om iedere dag een half uurtje eraan te werken.
Op dit moment ben ik de rompspanten aan het maken. Leek eerst erg makkelijk, maar ter hoogte van de cockpit moet alles aangepast worden omdat ik anders de binnenkant niet netjes op schaal kan maken. Ik ben dus de tekeningen en boeken ingedoken om te kijken hoe het bij het de echte zit, en heb de tekeningen wat aangepast.

Op dit moment nog weinig interessants om te laten zien, komt binnenkort, inclusief wat foto's van Porters die ik op vakantie in Zwitersland zag.

Nu ben ik op zoek naar een toekomstige setup voor (electro)motor, accu's en regelaar e.d.
Zelf heb ik totaal geen idee wat voor motor erin moet en daarom wilde ik hier wat hulp vragen. Het model is dus 2 meter breed, gewicht nog onbekend. Het model moet zoals het origineel op hele korte afstand kunnen opstijgen en landen, dus hij moet flink wat power hebben.

De prop moet op schaal, dus 12,5-13 inch, vierbladig. Ik heb al wat gezocht naar modelpropellors met verstelbare spoed, maar nog niks gevonden. Weten jullie of deze verkrijgbaar zijn, en zo ja, waar?

Neem eens contact op met Ronald van aken van dit forum.
Ik heb hem zien vliegen met een grote Pilatus, eerst elektro, en later met een turboprop.

Hey die magneten zijn sterk hoor! Als je niet uitkijkt beschadig je het balsa! Ik heb die van 4kg en die is behoorlijk sterk, zeker als je er een paar gebruikt om iets te fixeren. Zelfs de allerkleinste, die ik gebruik om de tekening op zn plaats te houden zijn "met zn allen" zeer effectief...

Ik heb jullie hulp nodig!

Op dit moment ben ik nog bezig met de rompspanten thv de cockpit, en daar hou je weinig ruimte over voor accu's. Er zijn 2 mogelijkheden om de accu's weg te werken:

1.) in de bodemplaat. het moet dan een plat pack worden van 3x2 of 4x2 LiPo cellen. Op deze plaats is weinig ruimte om cellen weg te werken, ze zouden er echt klem in komen te zitten, als het al past.

2.) in de vleugel. Ik weet niet of die meer toegepast word? Theoretisch zou het goed moeten zijn, het gewicht zit precies thv het zwaartepunt, alhoewel het wel erg hoog zit. Toch ben ik benieuwd wat jullie van deze optie vinden en of jullie tips hebben hiervoor.

Niet dat ik enige ervaring heb met bouwen, maar ik weet dat hoogdekkers een mate van stabiliteit (dwarsstabiliteit, dus om de langsas - rollen zeg maar) halen uit het zogenaamde pendule effect. Massa hangt laag en trekt dus de vleugel weer recht.
Omdat je lipos veruit de grootste massa zullen zijn (of in ieder geval, op een punt geconcentreerd) kan ik me voorstellen dat je door het extreem hoog plaatsen hiervan je de stabiliteit verminderd.
Uiteraard hebben 1:1 vliegtuigen ook de brandstof in de vleugel, maar dit wordt toch weer gecompenseerd door een ietwat zwaardere motor.

Succes ermee!

Dank je voor je bijdrage Ton.nl

Het gewicht van motor en overige lading is inderdaad het verschil tussen een fullscale en modelvliegtuig.

Ik heb nog eens goed gekeken en kan eigenlijk alleen concluderen dat de accu's op beide plaatsen niet goed weg te werken zijn. Misschien dus maar gewoon het model mooi schaal maken en dan de accu's in de cockpit leggen waar normaal de stoeltjes zitten.

Ik moet op dit moment eigenlijk tentamens leren, maar het bouwtempo van Han werkt zo aanstekelijk dat ik gisteren de spullen er weer bijgepakt heb. Toen een paar rompspanten op maat geschuurd en wat lastige balkjes gezaagd. Vandaag nog twee spanten gemaakt, en ik zit te twijfelen om nog even wat te gaan lijmen of dat later deze week te doen.
vanwege het trage tempo durf ik nog geen foto's te laten zien, het stelt nog bar weinig voor. zodra het ergens op gaat lijken komen er foto's.

Hoi Jitze.

Nee nu wordt die mooi.:yes:
Krijg ik mooi de schuld van dit alles.
Als je op de chat gezegt had dat de tentamens had,
Dan had ik je ook niet toegesproken van kom op man bouwen.
Maar eerder van oeps leren jij.
Dat bouwen komt later wel.
En als je telang kijkt blok ik je wel een tijdje.:yes:
Tot na de tentamens.

En nu even over je accu's.
Helemaal plat onder de bodem.?
Moet kunnen nog onder de stoeltjes.?
Zo dik zijn de lipo's ook niet meer.

Als je meer wil weten even op de chat.
Anders loop ik vooruit op mijn eigen plannen.

Groeten en leerse.

Han.

Nog eens goed nagemeten. De ruimte onder het vloertje is ongeveer 110x24x300mm, dus kan ik max 3 cellen in de hoogte hebben. 2 keer een 3S3300 pack moet dus wel lukken. het probleem is alleen even hoe ik de romp constructief nog een beetje stevig krijg, want ik kan ter hoogte van de cockpit ook geen rompspanten plaatsen.

Maarja, moet wel goedkomen. Ik ga proberen die accu's onder het vloertje te krijgen.
vanavond weer eens wat lijmen.

zo, vandaag weer wat verder gerommeld, en bij deze dan maar een fotootje.

full

zoals je ziet klopt de tweede romspant voor geen meter. Die is gewoon 1,5 cm te laag... en meer spanten kloppen niet, met verschillen van milimeters tot centimeters. Komende tijd dus wat aanpassen en sommige nieuwe spanten maken.

ter hoogte van de cockpit zit nu nog maar weinig. Die ruimte moet zoveel mogelijk opengehouden worden, dus komen er geen volledige spanten.

vraagje: waarmee lijmen jullie de romp in elkaar? Eerst gebruikte ik altijd CA, maar ik hoorde dat dat na een aantal jaar kapot kan gaan. Daarom gebruik ik nu epoxy. Goed?

nu weer gauw leren...

Laatst bewerkt door een moderator:
Epoxy is prima, maar droogt langzamer, is duurder, en zwaarder ;)

Ik zou gewoon voor sec.lijm gaan. Meestal als de lijm kapot gaat is dat het resultaat van een model wat landt met een te hoge verticale snelheid ;)

Als alles netjes past, en je netjes lijmt is er met sec.lijm niets aan de hand gehad. Nog nooit gehoord van een model wat uit elkaar viel...

okee, dan lijm ik voortaan de belangrijke constructieve delen met epoxy, en de rest gewoon met secondenlijm. Bedankt voor je antwoord!

Afgelopen zaterdag weer verder gegaan aan de hobbyruimte. Ook bij MRHobby langsgeweest voor een hele bos hout en nog wat dingetjes als ABS en wat depron om mee te experimenteren voor landingsgestel, stoeltjes en dergelijke. Eindelijk ook goede bouwnaalden gekocht (T-vormig).

Ondanks mijn gebrekkige werkbank (werkblad ligt op een soort behangtafel) vandaag weer verder gegaan met de Porter en een hoop dingen klaargemaakt om te lijmen. Morgen dus lijmen! ik zal dan ook weer wat fotootjes schieten.

Vanavond aan het lijmen geweest. Foto's plaatsen heeft weinig zin, lijkt op die verder naar boven, alleen nu zit het vast...

Om nog even te bewijzen dat ik de laatste tijd niet stilgezeten heb wat plaatjes:

foto0343yy0.jpg

in mn huiskamer heb ik een soort moodlight gemaakt. Het is een grote lichtbak die de hele kamer rondloopt. De verlichting kan in alle kleuren die je wilt, of programma's dat ze overlopen enzo.

foto0356gh2.jpg

hobbyruimte links

foto0355xa6.jpg

hobbyruimte rechts. Achterwand is niet echt bijzonder, staat alleen een grote Beta kar.
Zoals je ziet is het nog een troep op de grond. En de werkbank is ook nog niet fatsoenlijk. Maarja, er kan op gebouwd worden, dus dat doen we dan maar.

Hebben jullie al gelezen dat foto's uploaden voortaan voor iedereen mogelijk is? via directe links > afbeeldingen & fotoalbums kun je een fotoalbum aanmaken.

Vanaf nu is mn draadje hopelijk iets sneller omdat de mbf server gemiddeld sneller is dan imageshack.

zo, vanmiddag even wezen shoppen. Een setje French Curves / Schaatscurves en een alu liniaal gekocht. Die dunne metalen liniaals heb ik helaas nergens kunnen vinden.

Vanavond ook weer ff zitten knutselen aan de Porter. Gisteren had ik weer een nieuw plaatje 4mm gelamineerd voor spant 2 die niet klopte. Vanavond een nieuwe spant gemaakt daarvoor, ongeveer 1cm hoger, dus de tekenaar zal wel hebben zitten slapen.

Ook nog de stukjes zijwand boven de deur gemaakt van 2mm balsa met 3mm latjes erover, zie foto. overigens, de spanten die niet recht staan zitten nog niet gelijmd... voor jullie beginnen te zeuren :p

full

Nu weer even studeren...

Edit: ik gebruik op mijn laptop veel de vingerafdruklezer om in te loggen bij diverse wembmails e.d. zodat ik de wachtwoorden niet hoef te onthouden. Maarja, ga je eenmaal met CA aan de slag -> daaaaag vingerafdruk

Laatst bewerkt door een moderator:
geen update helaas... ik had gehoopt om in de kerstvakantie lekker te kunnen werken. Helaas moesten er 3 tentamens geleerd worden en ging dat dus niet door...

Ik vind het erg jammer om te concluderen, maar het komenden half jaar gaat waarschijnlijk de drukste worden van mijn studie. ik studeer dan nog deels aan de TU Eindhoven, en volledig aan de Hogeschool Utrecht. Dit is iets te druk om ernaast te kunnen modelbouwen.

Helaas komt er dus heel weinig van bouwen. Iedere dag als ik langs de hobbyruimte loop kijk ik even naar de Porter en vind ik het weer jammer...

Wel ben ik nog verder aan het zoeken naar een leuke setup. Een belangrijk deel hieraan is toch wel de propellor die redelijk schaal moet zijn (12 of 13 inch), en in ieder geval vierblads moet zijn.

Een kleine zoektocht leverder op dat APC weinig tot geen 4-blads propellors maakt, en verder kon ik weinig vinden. Kunnen jullie me hiermee helpen?

voor jullie beginnen te zeuren

Doen we dat dan wel eens? :rolleyes:

Anyway, de Porter ziet er goed uit! :)

Wat voor studies doe je allemaal??? :confused:

Idere dag een kwartiertje wat doen lijkt niet veel, maar toch gebeurt er wat! :p

Heeft Varioprop niet iets moois voor je? :p

Succes met eea. :yes:

jan.

Back