Pilatus PC-6 turbo Porter 1,98m

stofmasker is inmiddels gevonden.

ik zit een beetje tegen het indekken van stabilo / kielvlak aan te hikken... nooit gedaan...

dus eerst maar even wat anders doen.

Hoi Jitze,

Heb een linkje voor, ik kwam dit linkje afgelopen week tegen. Mogelijk iets vooruit op je bouwschema, maar binnenkort heb je er misschien wat aan :D

Leuk verslag verder, ik blijf het volgen :proost:

Hoi Jitze,

Heb een linkje voor, ik kwam dit linkje afgelopen week tegen. Mogelijk iets vooruit op je bouwschema, maar binnenkort heb je er misschien wat aan :D

Leuk verslag verder, ik blijf het volgen :proost:

Dag Rob,

dit linkje gaat zo te zien over folien. Met indekken bedoelde ik het volledig met balsa indekken van het stabilo. Hierna wordt alles geglast, geplamuurd en daarna gespoten. Folie heb ik dus gelukkig geen last van.

Het indekken met balsa heb ik overigens ooit wel 1x gedaan. Dit was een jaar op 6 geleden bij het eerste vliegtuig wat ik van tekening bouwde. Ik probeerde een vleugel van 90cm breed in 1x in te dekken met dikke CA... en dat zonder hulp en ervaring :p was een redelijk hectische klus...

Hopelijk vanavond een klein updateje van een deels ingedekt stabilo!

Dag Rob,

dit linkje gaat zo te zien over folien. Met indekken bedoelde ik het volledig met balsa indekken van het stabilo. Hierna wordt alles geglast, geplamuurd en daarna gespoten. Folie heb ik dus gelukkig geen last van.

Het indekken met balsa heb ik overigens ooit wel 1x gedaan. Dit was een jaar op 6 geleden bij het eerste vliegtuig wat ik van tekening bouwde. Ik probeerde een vleugel van 90cm breed in 1x in te dekken met dikke CA... en dat zonder hulp en ervaring :p was een redelijk hectische klus...

Klopt, gaat over folien, vandaar ook de opmerking dat dit waarschijnlijk wat vooruit liep op je bouwschema :-)
Ik dacht dat je ging folien na het indekken, waarschijnlijk ergens verkeerd gelezen :oops:

Succes met indekken!

Hoi Jitze.

Even een tip vanaf deze zijde,
Als je plankjews samenvoegd eerst een tapeje over de naad.
Openvouwen houtlijm er tussen dichtklappen en overtollige lijm weg halen met
een vochtig doekje.
Zo sluit alles mooi aan en ligt alles even hoog.

beech%20287.jpg

Groetjes Han.

Anders effe op de cam langs komen voor hulp.:p

Han en Jan :D,

bedankt voor de tips! Hier moet ik een eind mee komen. Ik heb hier alleen snelle houtlijm, maar ik denk dat het daarmee wel moet lukken. Stabilo is niet heel groot.

@ Rob: dankje.

Ik had nog een vraagje (ja, ik blijf bezig):
ik heb nog een aantal Robbe FS100 servo's liggen, dit zijn gewoon standaard servo's. Zijn deze geschikt voor hoogte / richting, of zou ik lichtere kunnen nemen? Deze wegen 44 gram, lichter heeft altijd voorkeur.

mini-update

Gelukt!
full

het was maar een klein vak, dus ik heb het met CA gedaan. Eerst de achterlijst met dikke CA, daarna naar voren gaan lijmen met dunne CA. Andere kant zal wel met houtlijm moeten. Maar eerst even de bevestiging en aansturing doen.

ik heb de kracht van de servo's vanavond even gevoeld. Dit is ruim voldoende. Misschien toch maar gewoon erin zetten... kunnen later evt nog vervangen worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
update

Zo, gisteren en vanmorgen weer iets gedaan. Stabilo en kielvlak zijn nu aan beide kanten ingedekt. De indekking loopt trouwens iets door zoals je misschien wel ziet op de foto's. Dit is op de echte Porter ook.
Middenstuk stabilo nog niet gedaan omdat hij eerst vastgemaakt moet worden.

full

Stabilo en kielvlak zijn inmiddels wel klaar voor bevestiging, dus kan ik met iets anders beginnen.

Status op dit moment:
full

P.S.: Het was weer gezellig gisteren op de chat bij Han. Veel geleerd :p bijvoorbeeld dat Onno de zwager van Berto is... Ik dacht dat het een tweelingbroer was, zelfde leeftijd, namen passen leuk bij elkaar...

Ramen

Jitze,
hoe dik is het balsa van de deuren ?
Ik ben met mijn Dornier-228 ook met de raampjes bezit, en moet nog de beste manier verzinnen om de raampjes er in te zetten.
Hoe ga jij ze er in zetten, en van wat voor materiaal ?

Grtz,
Hans.

ik heb het balsa slechts 1mm gemaakt, omdat op foto's het raam direct achter de buitenplaat van de deur lijkt te zitten. Het raar lijkt ook nog eens erg dun, dus het wordt een enkel dun kunststof raampje.
Ik heb 3x5mm latten gesneden voor in de deur. Na schuren zal dit 4,5mm zijn verwacht ik.
De binnenplaat van de deur wordt waarsch 1,5mm, afhankelijk van hoe stevig het straks aanvoelt en wat meer schaal is.
om het raampje heen zal aan de binnenkant nog een soort kozijntje moeten worden. Misschien dat ik daarvoor maar eens de Han-manier ga gebruiken met balsa latjes met de nerf haaks op de lengterichting.

ik heb ooit in een vliegtuig een overheadsheet gebruikt als raam :p mochten de raampjes van de Dornier evt erg klein zijn, dan zou je dit ook kunnen gebruiken. Je zou er zelfs dubbel glas van kunnen maken!

update

Vanavond had ik weer een klein beetje tijd, dus even de indekking voor de rechterzijkant gemaakt:

full

ik ben blij! Voorlopig zie ik toch zo hier en daar even wat tijd vrij te krijgen om aan de Porter te werken! Hopelijk gaat dat zo door!

mini-update

gisteren de onderkant van de romp ingedekt en de zijkant zoals op de vorige foto zit nu ook verlijmd. Daarvoor eerst even de romp 'vierkant' en haaks geschuurd.

vanavond had ik zin om details te maken, en met name iets uit de cockpit. Dus even wat tekeningen geprint en aan de gang gegaan. Dit is eigenlijk het eerste schaalonderdeel dat ik maak, dus het is even spannend... ik moet duidelijk nog de slag te pakken krijgen wat betreft materiaalkeuze en ook het bewerken.
Zaterdag ga ik weer even wat materiaal inslaan, hopelijk wordt de keuze dan ook wat ruimer.

Ik ben begonnen met het eerste setje pedals. Ik kreeg hem niet lekker scherp op de foto, dus vandaar dat het deze keer maar een mini foto is. weer even de 5 cent erbij gelegd als vergelijk. Ik moet zeggen: de schaal valt me vies tegen... ieder detail wordt klein...

full

mini-update

gisteren was een feestdagje omdat ik 4 jaar verkering heb met mijn vriendin. Om dat te vieren kreeg ik leuke cadeautjes van mijn lieverd: een soldeerstation, PIC programmeerbord en USB>COM converter om deze aan te sluiten.

Dit bordje dus gelijk maar gesoldeerd.

full

Wat kan / wil ik ermee? Het kleine zwarte bankje wat erin geklemd zit (naast 18P) is een PIC (microprocessortje). Deze kun je programmeren, en moet in mijn geval de verlichting van de Porter aan gaan sturen.

Je kunt hem ook andere leuke dingen laten doen zoals: bij 1 signaal vanaf de zender de deur openen, even wachten, para's eruit mieteren, weer een tijdje wachten, deur sluiten.

Voorlopig eerst ff het spul aan de gang krijgen en ermee leren werken...

cockpit begin

Vanavond weer even aan het rommelen geweest. Ik heb de vloer voor de cockpit gemaakt, althans, voor het voorste deel.

Ook het schot voorin de cockpit gemaakt en als proef even snel een zijpaneeltje gemaakt om te kijken of alles goed gaat komen met de rondingen van de motorkap en de deur. Daar ben ik overigens nog niet uit, binnenkort verder kijken.

ik moest een spant weghalen, deze heb ik als hulp weer vastgezet met 2 druppeltjes slo-zap.

full

Heeft iemand een idee waar ik klein zwart noppenleer kan krijgen?
ik dacht aan van die anti-slip matjes, maar die zijn niet goed genoeg. Het enige wat perfect zou passen is het leer van de hoofdsteunen van de Intercity's van de NS :p maarja, daar snij ik niet zomaar een stukje uit... Het bewijst alleen wel dat het bestaat...

Ik weet niet of ze er zwart noppenleer hebben, maar kijk eens bij het papier assortiment van een kunstmaterialen zaak (Gouden Gids > kunstenaarsbenodigdheden). Daar zitten redelijk wat vellen met textuur bij. Misschien ook iets voor de stoeltjes? Met papier hou je het ook licht.
Ze hebben ook van die velletjes knutsel-schuim dat heel erg op een rubber vloer zal lijken.

mini-update

weer een kleine update om te laten merken dat er af en toe nog iets gebeurt aan de Porter.

Papier met noppenstructuur heb ik nog niet gevonden. Wel kwam mijn vriendin nog met het idee om een stuk van een rubber matje te gebruiken wat bij Ikea te koop is. Dit lijkt er best veel op. Andere opties bekijk ik nog.

De PIC programmer werkt inmiddels, dus binnenkort kan de verlichting geprogrammeerd worden.

Het rudder is ook gemaakt, foto komt nog wel een keer. Het stabilo ben ik niet tevreden over, die gaat nog een keer over.

Een poosje terug heb ik pedals gemaakt die pijn doen aan je ogen. De schaal viel me tegen, en is nog steeds lastig.
Toch hoop ik wel steeds beter te worden met schaalbouwen, en dus ben ik overnieuw begonnen. Deze keer gaan de pedals wat geavanceerder worden en ik ben begonnen met de gasveren voor de 'teen-remmen'.

full

Dit ziet er in ieder geval al beter uit... Het zal nog een aantal avondjes duren voor het af is op deze manier, maar dan wordt het in ieder geval wel mooier.

zoals Jan steeds zegt: Learning al the time...

Kan het niet laten om toch even een update te posten.

Ik mag namelijk sinds vandaag solo vliegen!!!

Een aantal jaar geleden veel op de sim geoefend. Vorige zomer slechts 2 keer gevlogen. Afgelopen week had ik eindelijk wat tijd, dus zaterdag lekker gevlogen. Vanmorgen weer even gevlogen en het (mini-)examen gehaald. De komende tijd en in ieder geval deze zomer ga ik dus lekker veel vliegen, anders durf ik niet met de Porter alstie eindelijk af is.

Overigens, de motor voor de Porter is besteld. Daarover binnenkort meer!

Back