Pilatus PC-6 turbo Porter 1,98m

Doen we dat dan wel eens? :rolleyes:

Anyway, de Porter ziet er goed uit! :)

Wat voor studies doe je allemaal??? :confused:

Idere dag een kwartiertje wat doen lijkt niet veel, maar toch gebeurt er wat! :p

Heeft Varioprop niet iets moois voor je? :p

Succes met eea. :yes:

jan.

Jan,

vanmiddag nog bij varioprop gekeken. Zijn erg mooie propjes, en door verstelbare spoed wel goed op motor aan te passen.
Over motor gesproken, ik zat te denken aan een 5055-08 motor. Die maken ze bij Robbe, maar ze verkopen bij BP ook een goedkope variant voor $50,-

kwa studies: afgelopen halfjaar bezig geweest met een schakelprogramma Werktuigbouwkunde aan de TU/Eindhoven. Daarnaast 2 dagen in de week werkzaam geweest bij TNO eindhoven.
Komend halfjaar nog steeds schakelprogramma van de TU, en daarnaast gewoon het reguliere programma van de HU.

het idee van elke dag een kwartiertje eraan werken heb ik 2 weken volgehouden in november. Het zou leuk zijn als ik dat weer op kan pakken ja, volgende week gaat dit wel lukken, dan heb ik een iets minder drukke week.

hmz, toch nog eens verder gekeken bij VarioPROP, en ineens mn propellor gevonden!!!

de prop van de echte Porter is 101", dus mijne moet 101/8=12,625"

De prop die daar het dichtste bij in de buurt komt is een 12,4" prop, en deze lijkt ook nog ees het meest op de prop van het origineel!

Zijn er ook nadelen? jazeker, twee zelfs:
- de bladen zijn bedoeld voor schaalvliegtuigen en mogen max 5900rpm draaien.
- de spinner kan een max asmaat van 6mm hebben van de motor.

Er zijn genoeg motoren met een 6mm as, maar deze komen met een 6S accu al snel rond de 10.000rpm uit. Dan zou er dus een gearbox in moeten komen, en hier heb ik totaal geen verstand van, plus dat er geen ruimte voor is.
De motoren met een goede kv hebben een uitgaande as van 8mm...

nog even verder naar kijken dus!

motor en propkeuze

toch weer iets verder gekomen. De mooie prop waar ik gisteravond over vermeldde is helaas toch te zwak. Deze is voor modellen tot 2,5kg.

Er moet dus toch een grotere prop komen. Kwa bladen is er dan keuze uit 12" en 13". De 12" bladen kunnen veel meer rpm hebben, 11.100 en 9.600 respectievelijk.

Deze props moeten gemonteerd op een 8mm as, dus dat probleem is ook verholpen...

Nu ging ik verder kijken voor een motor. Bij HC hebben ze wel mooie Turnigy motoren, en dan ga ik met name voor het 50-65type. Deze is in 4 versies verkrijgbaar, waarbij kv-waarden mogelijk zijn van 270, 320, 350 en 400.

Eerst dus even gekeken hoeveel rpm het origineel draait:
full

ofwel, max 2420 rpm, en dat alleen bij opstijgen. Dit gaat nooit lukken, maar de voorkeur is in ieder geval om de rpm zo laag mogelijk te houden.

Ik denk dat ik voor de 270kv motor ga. Spekjes daarvan:

Model : TR50-65D-270
Input Voltage : 14.8V~36V
Kv : 270 rpm/V } within 10%
Current capacity : 70A/60s
Dimensions : 50mm X 65mm / 1.97in X 2.68in
Shaft diameter : 8mm / 0.31in
Weight with cables : 414g / 14.60oz
Number of poles/magnets : 14
Power equivalent : .50 to .72 glow engine

Recomended Prop: 6S: 19x12 / 8S: 16x10
Recomended ESC: 80A

full

Dus een 80A regelaar.

De keuze van LiPo's ga ik nu nog niet maken. Daarvoor wil ik eerst een goede schatting van het AUW kunnen maken.

Het probleem:
twee 3s LiPo's geven in serie 22,2V. 22,2Vx70A=1554Watt, met een volgas motorlooptijd van 4,5minuut bij 5000mAh.
een enkele 4s LiPo komt beter uit kwa ruimte. Dit geeft echter slechts 1036Watt, maar dan zou ik met meerdere accu's wel de vluchttijd aanzienlijk kunnen verlengen.
Daarnaast twijfel ik nog over de aanschaf van A123 packs...

Laatst bewerkt door een moderator:
vanmorgen ook een aantal lichtgewicht carbon staven besteld voor in de vleugel. Op de bouwtekening staat ouderwets messing en staal aangegeven. Ik wil het wel eens met carbon proberen... Ben benieuwd hoe het gaat. Volgende week hoop ik meer te weten.

edit: niet meer leverbaar bij degene waar ik ze eerder bestelde. Nu via iemand anders aan het proberen.

Laatst bewerkt:
Carbon

Jitze,
misschien is het toch het overwegen waard om metaal en messing te gebruiken voor de vleugel.
Carbon is sterk en licht, maar kan onder belasting van de vleugel gaan splijten, en dan ben je je stevigheid helemaal kwijt met alle gevolgen van dien.
Ik heb er bij wat kleinere toestellen dezelfde ervaring mee opgedaan, en uiteindelijk tot deze conclusie gekomen.
Groet.

wat voor carbon was dat?

ik heb voor een dlg toestel Skyshark 2P pookjes gebruikt, deze zijn echt gruwelijk sterk. (er zijn ook andere merken die zeer goede vliegerstokken maken, tot praktisch onbreekbare toe)
ik heb er toen een proef mee gedaan om de mogelijkheid van een deelbare vleugel te onderzoeken.

testverslagje, gekopieerd uit een ander draadje:
Proefopstelling gemaakt. Bij deze proefopstelling is een stukje Skyshark 2P pook 6cm in de vleugel verlijmd. In het uitstekende stukje heb ik een gat geboord, met daardoor een sleutelring. Reden hiervan was dat ik ook wilde weten hoe het carbon presteerd als er een gat in zit (gat wel 'afgewerkt' met CA). Het houtje in de werkbank geklemd en een urnster aan de sleutelring gedaan.

http://img509.imageshack.us/img509/5817/foto0177iw6.jpg

Hiermee kon ik gemakkelijk tot de 12kg trekken (was nodig voor de DLG). Om een eventuele mogelijkheid van gewichtsbesparing na te gaan wilde ik weten hoeveel kg ik er maximaal aan kon trekken.

Ofwel, de zwaardere urnster gepakt en doorgetrokken. Toen ik 40kg trok hoorde ik hier en daar wel wat houtvezels scheuren (niet het carbon dus), maar het bleef nog heel. Niet verder getrokken, want de ring van de urnster was door de trekkracht open gaan staan, en hier klemde het vel van mn middelvinger tussen... Ofwel, ik mocht weer met 40kg aan de urnster gaan hangen om mn vinger te bevrijden.
-----

dit had op zich weinig met splijten van het carbon te maken, maar heeft me wel veel vertrouwen in deze stokken gegeven.

Misschien dat ik nog wel wat testjes doe als ik ze binnen heb. Een andere mogelijkheid is om een dunne alu buis van binnenuit te verstevigen met carbon. in dat geval kan het niet splijten en is het tog erg buigvast.

Laatst bewerkt:
Carbon

Hallo Jitze,
zo te zien heb je massief koolstof gebruikt.
Ik had inderdaad holle koolstofstaven gebruikt, en dan is het een ander verhaal.
Doe ook even een trekproef in radiale richting.
Zal met massief ook wel geen probleem zijn.

GRtz.

deze staven waren ook hol hoor. buitendiameter is 6,2mm en de wanddikte is ongeveer 1mm, weet ik niet meer precies. Volgende week krijg ik een lading binnen, dan zullen we wel zien.

Update

Gistermiddag had ik eindelijk een middag vrij, en vandaag heb ik ook lekker kunnen werken.

Gisteren nog wat spanten en latten verlijmd en wat dingen uitgezocht over het interieur van de cockpit.

Vanmorgen een frame gemaakt voor de werkbank. Vanavond met de laser gekeken of de spanten een beetje in lijn stonden en de posities voor de resterende spanten vastgesteld. Verder heb ik nog een stuk van het stabilo gebouwd.

Foto's:

werkbank, een stuk netter nu...:
full

spanten uitlijnen met de laser:
full

Ribbenblok voor het stabilo na schuren. het lijkt wel massief, maar het zijn toch echt 15 ribjes:
full

Het stabilo zover als hij nu is:
full

En als afsluiting nog snel even op de romp gezet (die doppenset dient als gewicht, anders gaat hij achterover):
full

Volgende week hopelijk weer meer updates. Dan is mn rooster nog even rustig voor de drukte weer losbarst.

mini-update

Vandaag niet veel zichtbaars aan de Porter gedaan. Wel veel uitgezocht over de verlichting en wat dingen geschuurd.

Toen was ik het balsa zat, en kreeg spontaan zin om te beginnen aan het achterwiel, dus bij deze.

Het voorbeeld:
full

Eerste deeltjes zijn gemaakt. Op deze schaal valt het best tegen om het echt netjes te maken...

full

Morgen hopelijk meer inspiratie...

update

Vanavond lekker van 6 tot 10 kunnen werken en dan schiet het lekker op!

Ik kwam er vd week achter dat het stabilo van de Porter in zijn geheel ook een aantal graden kan draaien... Dit moet dus op de mijne deels nagemaakt worden. Ik denk niet dat ik het werkend maak omdat dat geen zin heeft op een model, maar het moet in ieder geval wel echt lijken.

Vanavond dus de LE en TE van het stabilo grofweg vormgegeven. Ook het kielvlak opgezet en toen gaan bedenken hoe het het beste vastgezet kan worden zonder dat ik in de knel kom met de aansturing. De echte Porter is voorzien van een simpele pull-pull aansturing, dus deze wil ik gewoon kopieren. Op de plaats van het rode cirkeltje (zo'n 20cm vanaf de roeren) zou ik het liefst de servo's plaatsen omdat daar een deurtje in de romp zit.

Is dit tever en ga ik last krijgen van speling? Of moet het wel gaan?

photo:
full

Romp

Jitze,
die romp lijkt erg veel op de romp die ik momenteel bouw voor mijn Do-228,
rechttoe rechtaan doosje bouwen :-)

Waarom de servo niet gewoon t.p.v. de vleugel ?
dit bespaart je wellicht wat compensatiegewicht in de neus van het toestel.
Aangezien het een STOL-kist is zou ik dus het gewicht zo laag mogelijk proberen te houden om de karakteristieke vliegeigenschappen te behouden.
Als je dan te veel gewicht naar achteren verplaatst moet je dus vooraan compenseren -> extra gewicht, dus moet de snelheid weer hoger worden.
Welk vleugelprofiel heeft de kist trouwens ?

Grtz.

Jitze,
die romp lijkt erg veel op de romp die ik momenteel bouw voor mijn Do-228,
rechttoe rechtaan doosje bouwen :-)

Waarom de servo niet gewoon t.p.v. de vleugel ?
dit bespaart je wellicht wat compensatiegewicht in de neus van het toestel.
Aangezien het een STOL-kist is zou ik dus het gewicht zo laag mogelijk proberen te houden om de karakteristieke vliegeigenschappen te behouden.
Als je dan te veel gewicht naar achteren verplaatst moet je dus vooraan compenseren -> extra gewicht, dus moet de snelheid weer hoger worden.
Welk vleugelprofiel heeft de kist trouwens ?

Grtz.
ik zat net je draadje te lezen en wilde gaan reageren. De Porter heeft een Clark-Y profiel, dit zou je voor je Dornier ook goed kunnen gebruiken denk ik.

Overigens, de Porter heeft een erg lange neus en ik hoop er een erg dikke motor in te doen, dus ik verwacht dat het CG weinig problemen op zal leveren.

Als je het goed doet heb je bij pull-pull geen last van speling . . .

jan.

Dan ga ik het proberen goed te doen ;) Ik vind het wel een prettig idee als ik achteraf nog bij de servo's kan komen, dus daarom wilde ik ze iets verder naar voren plaatsen.

Bedankt voor de reacties!

overigens, de Porter weegt in de staat van de laatste foto 176 gram...

vandaag zo'n 30 vleugelribben uitgesneden. Vanavond kan ik helaas weinig doen, mn ouders komen op bezoek.

Kan even weinig schuurwerk doen nu, moet steeds hoesten en niezen als ik geschuurd heb, dus eerst een stofmasker aanschaffen voor ik weer verder ga.

groeten,
Jitze

hoesten

Goed idee Jitze om een stofmasker te dragen.
ikzelf heb er ook last van.
Als het een beetje tegenzit krijg je ook nog geirriteerde luchtwegen er van.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat er in balsahout een stof zit die behoorlijke irriterend kan werken op je luchtwegen.

Succes met bouwen verder.

update

stofmasker is inmiddels gevonden.

ik zit een beetje tegen het indekken van stabilo / kielvlak aan te hikken... nooit gedaan...

dus eerst maar even wat anders doen. Mijn vader bracht woensdag de langverwachte platen voor op de werkbank. Het zijn platen van 1200x600mm, waarbij bij een lange kant 30mm omhoog is omgezet. Op deze platen kun je ideaal bouwen met magneten!

ik heb er 4. Als ik iets zat ben hang ik de plaat inclusief bijbehorende zooi tegen de muur en pak een nieuwe plaat...

Nog even over het bouwen met magneten van supermagnete.de - Die stärksten Magnete der Welt : dit gaat geweldig, mits je de goede magneten gebruikt. Ik heb een aantal kleine vierkante en rechthoekige magneten, die werken niet echt lekker. De kleintjes zijn lastig beet te houden en de grotere zijn te sterk.
Wat ik wil aanraden is om veel cilindrische mageten te kopen. Ik heb ze zelf van 25mm lengte en 4mm doorsnede. Deze werken formidabel om ribben te fixeren!

In de vleugel zit een carbon stok verwerkt van 6mm. Dit is puur als aanvulling op de 3x5mm balsa latjes die erin zitten, de stok weegt maar 9 gram ofzo en voegt veel sterkte toe...
Hoe ik de vleugeldeling precies wil maken weet ik ook nog niet. Eerst even uitzoeken hoeveel V-stelling de echte Porter heeft.

full

Mijn vader bracht woensdag de langverwachte platen voor op de werkbank. Het zijn platen van 1200x600mm, waarbij bij een lange kant 30mm omhoog is omgezet. Op deze platen kun je ideaal bouwen met magneten!

Bofferd! :D

jan.

Dankje Jan!

Misschien dat ik vanavond het stabilo ga doen. Eerst nog even de bevestiging afmaken.

p.s.: zoooo jammer dat het weer bijna gedaan is met mijn vrije tijd... vanaf volgende week begint het laatste halfjaar waarin weer >40 studiepunten gehaald moeten worden...

Back