Piper Cub J3 Trainer

De set-up is nog een motor met koolborstels en een riem vertraging 1-2 (930-10)
Propeller maat is 13x8-10.
Gewicht met 16 cellen (nc cel) is 2,5 kg, dit ga in de toekomst vervangen door 5s lipo 5000
Servo's dymond 200 geen goeie keus ,beter is de 250(stalen tandwiel)
Hier nog wat foto's.

DSC00349_JPG.jpg


DSC00926_JPG.jpg


Instelbaar stabilo.

DSC00566_JPG.jpg


piper%20007_jpg.jpg


Motorkap paste niet goed, eigenbouw!

DSC01730_JPG.jpg


piper%20002_jpg.jpg
 
Dat bouwen is nog moeilijker dan je denk ;). Na een weekend weg maar begonnen aan de hoogteroeren. Hier de eerste. Ook hier heb ik weer de uitdaging dat het niet helemaal klopt. Bij de lijmtube zie je dat het geheel niet past. Wat zou ik hier kunnen doen?
full

Het balkje wat bij het potlood hoort te liggen. Loopt die over de hele lengte of bestaat die uit 3 delen?

Ps: volgens mij komt het bouwpakket uit 1990 ofzoiets
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Afmetingen van tekeningen zijn nooit echt betrouwbaar ivm. uitzetten/krimpen door luchtvochtigheid :) Zorg dus dat je de gezaagde delen netjes op elkaar laat aansluiten. Linker en rechterhelft moeten wel gelijk zijn aan elkaar, hiervoor gebruik ik een handig trucje (vind ik zelf) Wanneer je de ene helft klaar hebt leg je hier wat folie op waardoor je de tweede helft hier bovenop kunt bouwen :)
Het balkje hardhout onder je potlood is volgens tekening 4" oftewel 10cm lang. Hierbuiten komen dus 2 stukken van balsa, deze verbinding pas maken wanneer je de twee helften klaar hebt anders kun je mijn trucje niet meer gebruiken.
 
Afmetingen van tekeningen zijn nooit echt betrouwbaar ivm. uitzetten/krimpen door luchtvochtigheid :) Zorg dus dat je de gezaagde delen netjes op elkaar laat aansluiten. Linker en rechterhelft moeten wel gelijk zijn aan elkaar, hiervoor gebruik ik een handig trucje (vind ik zelf) Wanneer je de ene helft klaar hebt leg je hier wat folie op waardoor je de tweede helft hier bovenop kunt bouwen :)
QUOTE]
Je oplossing heb ik ook gebruikt en werkt erg handig. Maar je redenering snap ik niet direct. Aangezien in mijn ogen juist de tekening het meest betrouwbaar is....omdat deze niet krimpt/uitrekt...

hoogteroeren zijn in ieder geval af. afwerken en verstevigingen aanbrengen doe ik in een later stadium. Als ik weet welk hout ik over heb.
full

bij de weg: ik lees dat veel leden folie gebruiken. Ikzelf gebruik bakpapier, makkelijk te verwijderen zonder enige problemen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
HELP! Ik ben nu begonnen aan de tweede vleugel, incl verbindingsstuk. Maar nu is er een boek op 2 W-2 ribben gevallen (lief vriendinnetje...) en die zijn dus stuk. Wat kan ik nu het beste doen?
 
Nu ff zonder dollen: je kunt bij de modelbouwzaak toch een plaatje balsa gaan halen en een nieuw ribje snijden? Ik kan je wel een fotocopie van het ribje sturen, als je die erop legt en een nieuwe snijdt kun je die gewoon tegen de kapotte plakken.
 
Nu ff zonder dollen: je kunt bij de modelbouwzaak toch een plaatje balsa gaan halen en een nieuw ribje snijden? Ik kan je wel een fotocopie van het ribje sturen, als je die erop legt en een nieuwe snijdt kun je die gewoon tegen de kapotte plakken.

ah, dat is natuurlijk de makkelijkste oplossing. Ik heb nog een orgineel liggen. Als ik die erop leg zou het toch ook moeten lukken?

ps en andere vriendin...nee man, deze vindt het goed dat het huis vol ligt :)
 
Even terug komen op de "maat-vastheid" van papier. Neem maar van mij aan dat die behoorlijk kan variëren afhankelijk van de luchtvochtigheid en looprichting.
P.S. werk in de afwerking in een drukkerij en loopt dagelijks te stoeien met die "maat-vastheid" van papier :)
 
Zo druk bezig geweest met bouwen. Heb de tweede vleugel klaar, lees: even ver af als de andere. Dat houdt in dat deze nog niet is afgewerkt, dat er nog geen servo's zijn ingebouwd en dat er nog "plaatwerk" op moet. Dat komt...dat komt

Ondertussen ook het middenstuk voor de vleugels gemaakt. Echter kom ik er nu achter dat ik hiervoor plywood had moeten gebruiken. Maar ik heb balsa gebruikt. Ik vrees dat dat betekend dat ik mijn middenstuk uit elkaar moet halen en de plywood toepas. Ik merk wel dat deze niet in de voorgesneden gaten past van de W3 en W2 ribben. Of de gaten ofschuren, of de plywood bewerken. Mochten jullie nog tips hebben, dan zijn die welkom. Nu verder met de rudder.

full


ps: taildragger, heb jij nog foto's?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jazeker, ik heb 1 vleugeldeel helemaal af. Zoals je misschien ziet heb ik ook wat extra wigjes ter versteviging ingebouwd.
Gr Ron
nhq6.jpg
 
ziet er goed uit.

ik heb erg veel aan dit draadje. Zo ben ik achter een paar fouten van mezelf gekomen. Zoals het de dikte van de voorste vleugelbalk. en ik zag dat ik het middenstuk van de vleugels verkeerd heb gemaak.
sig-piper-cub-1-6-brushless-5

Taildragger:
Heb jij ook 4 van dit soort latjes in je kit zitten? Geen idee wat ik er namelijk mee moet. het is geen balsa, maar lijkt meer gewoon hout.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo HuisTiran.

Deze balkjes van vurenhout dienen voor het maken van de struts (3/16 x3/8)
Dit staat afgebeeld op de tekening van de rechter vleugel.De struts zijn echt nodig voor de stevigheid van de vleugels.

DSC01728_JPG.jpg


gr EJJK.
 
Dank EJJK. Dat schept een beetje duidelijkheid.

Beide zijkanten zijn af. Deze mag ik nu aan elkaar verbinden. Heeft iemand hier nog tips voor?
-Hoe kan ik het tussenschot het beste bevestigen?
-Moet het tussenschot de "grond" raken?
-welke stap eerst :)
 
Het tussenschot f 3 valt tussen de twee onderste balkjes van de romp maar raakt niet de "grond" en past tot de bovenste balkje zie rode pijl.

DSC00626_JPG.jpg


Het samen voegen van linker en rechter heb als volgt gedaan.
Linker deel op de tekening gelegd en vervolgens de hoofdspant f 3 er haaks op gelijmd plus de balkjes (gele pijl) voor het landingsgestel en dan de rechter kant er op.
Dan de voorkant verder bouwen en dan pas de achterste delen samen voegen.

DSC00625_JPG.jpg


Zo moet het worden.
Het onderdeel met al die gaten is de accu bak.
 
Wow EJJK, bedankt voor de tips. Ik heb ze meteen toegepast. Super handig. daarnaast geven je foto's erg veel extra info waar ik veel mee kan.

Nog een klein dingetje. Mijn tussenschot is (waarschijnlijk door vocht) iets kromgetrokken. Hoe los ik dit het beste op. Een nacht (nat/droog) onder een stapel boeken leggen?
 
Beetje vochtig maken en onder voorspanning laten drogen, en af en toe controleren of hij recht wordt, en geduld hebben.
Mij tussenschot was niet helemaal symmetrisch maar met wat vijl werk kon ik dit eenvoudig oplossen.
De twee ophang beugels voor de vleugel heb ik verbonden met stukje messing buis en gesoldeerd, dit heeft een crash overleeft!
 
Beetje vochtig maken en onder voorspanning laten drogen, en af en toe controleren of hij recht wordt, en geduld hebben.
Mij tussenschot was niet helemaal symmetrisch maar met wat vijl werk kon ik dit eenvoudig oplossen.
De twee ophang beugels voor de vleugel heb ik verbonden met stukje messing buis en gesoldeerd, dit heeft een crash overleeft!

Volgens mij is het redelijk goed gelukt. Ik zal als alles droog is een nieuwe foto toevoegen.

EJJK, in de laatste foto heb je een schotje in de neus gemonteerd. Dat dien ik ook te doen, maar hoe heb je dat gedaan. Heb je deze er gewoon aan de binnenkant tegenaan geplakt of netjes uitgesneden en tussen de balkjes gemonteerd?
 
Back
Top