Bouwverslag Piper L4 Paolo Severin 1/3

Kwam op zolder bij het opruimen nog een grote bouwdoos tegen. Doos opengemaakt, bleek een Piper L4 van Paolo Severin te zijn. schaal 1/3, mooie maat. Maar eens aan begonnen.
20180321_215146.jpg

Eerst de aansluit-ribben voor de vleugels gemaakt. Mooi freeswerk, past erg goed.
20180401_142625.jpg

morgen verder.

groeten
Roel
 
Ik dacht al , waar heb ik mijn bouwdoos gelaten.
Ik was hem al een tijd kwijt. :(:(:(:(:(

Leuk dat de bouw gestart is.
Hebben we weer iets moois om te volgen.

Ton
 
De twee aansluitribben zijn klaar,....maaaarr...De romp is toch niet helemaal correct in elkaar gezet in Italië. De rib voor de voorruit aan de bovenkant was blijkbaar scheef erop gesoldeerd en moet eigenlijk netjes verticaal staan.
20180401_142754.jpg


hierdoor past ie niet netjes in de aansluitrib (beide kanten):

20180401_210642.jpg


dus maar voorzichtig opnieuw gesoldeerd en nu past ie beter:

20180401_142703.jpg
 
Ik heb zoiets nog nooit op mijn zolder gevonden. Zal nog eens goed zoeken. Dit is wel de top in kits denk ik. Succes met de bouw, ik ga het zeker volgen. Groeten John
 
Wat een mooie romp, heb een keer op prowing een romp van Severin in mijn handen gehad, zeer licht en stijf.
En die Kavan motor!
Juweeltje, ongebruikt zo te zien. MK1 dus zonder ontsteking, hou je hem als gewone gloeiplug motor?
Ik heb ook een (gebruikte) MK1 en een MK2 liggen, denk eraan die op een 1/3 spacewalker of 1/3 FlyBaby te zetten.
4 cylinder maken met een dummy setje (BUSA?)

Ga het volgen

Succes Willem
 
Dag John, Jan, Willem,

Bedankt voor het volgen en de interesse. Ik zal mijn best doen er wat regelmaat in te houden. De zolder is inmiddels leeg op een oude spiraalveer matras na.

Het is inderdaad een nagenoeg nieuwe Mk1, Willem. Ik heb deze een jaar of 3 van een Duitser uit Duisburg overgekocht. Die stond enkel in de vitrine en heeft alles 1 keer ingelopen bij de fabriek (volgens hem...). Ik denk m voorlopig zo te laten op gloeiplug, maar sta open voor elk goed advies! Zag op youtube nog ergens een filmpje staan van iemand die hem op benzine had omgebouwd, maar kan daar verder niks meer over vinden (contacteren via youtube is ook niet gelukt). Heb er alleen geen beschrijving meer bij. Heb je er toevallig nog een en zou je me die dan willen inscannen?
Voor dummy cilinder had ik een file gevonden op Grabcad van de echte Continental in 3D en deze verschaald naar 1/3 en met de 3D printer gemaakt. Ik kan je wel een paar files bezorgen. Dan heb je een erg mooie dummy cilinder.

Groeten
Roel
 
Hallo Roel
Ik heb zelf 3 stuks MK1 en 1 stuks MK2 in mijn motorenverzameling.
Ik heb meerdere ombouwsetjes voor benzine.
ook meerdere ombouwsets voor en on board starter.
1 van de ombouwsetjes voor "vonkjes" om een MK1 om te bouwen naar MK2 zit nog nieuw in de Kavan doos.
Heb dus veel info over deze motoren.
 
Hoi Willem,

Ik geloof dat ik bij de juiste persoon ben aangekomen :). Het is tot nu toe een van de mooiste motoren die ik ooit in de handen heb gehad. Ben er erg content mee! Wat is je beste ervaring en advies? Toch maar ombouwen naar mk2 met ontsteking? (lijkt me wel). En hoe ziet het uit met echte benzine? Moet daar ook nog iets anders dan alleen maar ontsteking voor worden aangepast?

Groeten
Roel
 
  • Like
Reactions: Cnn
Intussen verder met de metalen bekleding van de voorkant. De plaat is mooi voorgesneden bij de kit bijgevoegd. Ook het gat voor de tankdop dus. Die had ik al vooraf exact volgens tekening in het houten stripje geboord. helaas. Past niet.
20180413_203008.jpg

Dus nu geleerd om eerst de onderdelen te passen alvorens dingen volgens tekening te maken. Het blijft toch dat de tekening niet helemaal gelijk is met het uiteindelijk ontwerp van de onderdelen. Ik maak wel een nieuwe strip.

groeten
Roel
 
Ja Roel, dit is idd een beauty van een motor.
Heb er ooit (lang geleden) ook van gedroomd...
Veel plezier er mee!

gr.Peter
 
Dank Peter. Ik kwam deze "per toeval" tegen en heb daarna pas de Piper gekocht (maar zat wel zo in de planning).

Intussen weinig gedaan op een paar spaarzame momenten na. Enkel de bekleding op de neus gemaakt en dat was niet zo makkelijk. Lijkt het op zich wel. eerst heb ik het houten spantje aan de bovenkant er weer afgehaald. Deze stond volgens tekening goed, maar moet blijkbaar iets naar achter staan. Ik heb dit spantje pas eronder geschoven en gemonteerd nádat ik de bekleding er goed op had. Daarna links en rechts met schroefjes vastgezet en dan pas de flappen aan de onderzijde gebogen. Dit gaat het makkelijkst door de aluminium plaat lokaal even iets op te warmen en te laten afkoelen. Daarna de flappen vastgezet met zelftappers aan de onderzijde en de plaat afgetekend voor later weer op maat af te knippen. Zo eindelijk zit het fatsoenlijk. Toch erg veel passen en meten.

20180521_143555.jpg


20180521_143528.jpg


20180521_143518.jpg


Van het weekend maar eens wat aan de staart gaan doen en kijken hoe de servos etc erin moeten. Ook nog eens goed nadenken welke tank ik erin ga zetten, liefst iets wat op schaal lijkt of zo, want alles is vanuit de cockpit erg goed zichtbaar. Waarschijnlijk wordt het zelf een tank maken, maar hoe...?

Groeten
Roel
 
Tussen het mooie weer door dit weekend nog wat assemblagewerk gedaan. Het stabilo met hoogteroeren in elkaar gezet en de hoogteroer aansturing en servo ingebouwd. Eigenlijk alkemaal recht toe recht aan werk. Alles is aanwezig zo ongeveer, enkel de buis naar het hoogteroer is niet in de bouwdoos (staat ook niet op de stuklijst). Heb daar een carbon buis voor genomen, die ik toevallig nog had liggen.
20180603_215147.jpg

20180603_215159.jpg

Groeten Roel
 
Back
Top