Bouwverslag Piper L4 Paolo Severin 1/3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 1 apr 2018.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.821
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hoe sterk zijn die servo's?
    In mijn 1/4 piper had ik 20 kilo servo's.
    In mijn 1/4 husky met 45 cc had ik 4 kilo servo's, met beide nooit problemen gehad.
    Het zijn toch flinke roeren die met een brandstof motor toch lekker kunnen klapperen.
     
  2. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Als in de vorige eeuw een servo van 4 kg sterk genoeg was is hij dat nu ook.

    Je had het over de tank.
    Ik weet niet hoe de tank van de Piper eruit ziet.
    Ik had voor mijn oude Tiger Moth een tank vanblik gemaakt voor in de vleugeltank.
    Van blik de vorm gemaakt en vervolgens gesoldeerd.

    Ton
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.821
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De mijne was wel 1/4 schaal he.
    Deze 1/3 dat scheelt nogal wat.
    Het is misschien niet de kracht die nodig is om te sturen.
    Maar het klapperen van de grote roeren (door de motor) wat erg veel van de servo's vraagt.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2018
  4. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Inmiddels dit topic weer eens oppakken nu ik niet verder met de Pitts kan en nog geen kans heb gezien om de Spit in te vliegen. Ben dus bezig met het tekenen van een tank voor in de cockpit op de "juiste" plaats. De gedachte is om deze van plaatstaal (0.5mm) te lasersnijden en in elkaar te solderen. Ophangen in rubber shockmounts van M3 lijkt me leuk om eens te proberen, maar twijfel of die stevig genoeg zijn. Anders kan ik ze altijd nog vervangen door M4 of gewoon door kunststof propjes.
    Schermafbeelding 2021-05-05 om 21.13.57.png


    Ik heb het buizenframe van de romp opgemeten en ingetekend om te kijken of de tank past. De inhoud zoals ie nu getekend is bedraagt 0.98 liter. Meer dan genoeg lijkt me.
    Het gewicht komt op ongeveer 260 gr (zonder fittings en buisjes voor ontluchting etc.). Misschien wat aan de zware kant. Zal eens kijken of ik m ook in 0.3 mm plaat kan laten maken. zou dan nog 156 gr moeten zijn (Oh, ja, ook zonder soldeer.....).
     
    tjarko, femmo, bipeflyer en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Zo, de Pitts is klaar en heeft gevlogen en tuinproject deel 1 is ook klaar. Dus ik kan weer verder met de Piper.
    Voordat ik aan de tank verder ga heb ik nog wat andere dingen gedaan. Ook overweeg ik om nog wat gewicht te sparen en de tank van epoxy te maken, zoals Gerard ook voor zijn F84F heeft gedaan. Dus ben eens begonnen met een oermodel te maken van Plasticplaat.

    20210818_212611.jpg

    20210818_215425.jpg

    Dat was nog net voor mijn vakantie. Maar nu ik weer verder ga heb ik even zin om wat anders te doen dan met epoxy knoeien (net als spuiten, niet mijn favoriete bezigheid). Dus ik heb nog wat aan de zijroer stuurkabels gewerkt. Om ze op de juiste plek (schaal) achter uit de romp te laten komen én niet in de war te komen met de hoogteroer stang heb ik de kabels door een set rollen gevoerd. Op deze manier komen ze ook vrij gelijkmatig uit de opening in de bespanning, want door het draaien van de servo met grote uitslag bewegen de kabels nogal veel zijdelings heen en weer. (nog te volgen?).

    20210512_205328.jpg

    Ik heb de rollen zo gemaakt dat de kabels er niet af kunnen springen.

    Daarna aan de voorkant weer verder. De gasservo ingebouwd.
    20210512_205228.jpg

    Hierbij viel me op dat er iets niet klopt aan de neus van het toestel. De voor-gelaserde aluminium bekleding had ik er al op zitten en past bijna perfect en strak. Maar bij het aanmeten van de motorkap zag ik dat er een vreemde knik in de bovenkant zit. Heb lang gepuzzeld om te oorzaak te vinden en weet niet zeker of ik iets fout heb gedaan, maar gewoon de onderdelen uit de bouwdoos gemonteerd zoals aangeleverd. Dan klopt er toch iets niet met de bouwtekening (of de onderdelen). Als ik daar de hoek van het motorspant met de bovenkant uitmeet met de hoekmeter, dan zit er een behoorlijk verschil in:

    20210515_182217.jpg

    Ik heb het motorspant eraf gehaald en op de tekening gelegd, maar dat klopt precies. ECHTER, in zijaanzicht op de rekening zit het spant 8 mm hoger. Ik heb dus een heel nieuw motorspant gemaakt dat 8 mm hoger is. Daardoor moest het tussenspant en latje naar het motorspant ook aangepast worden. En paste de aluminium bekleding natuurlijk niet meer. Dus van plastic folie een nieuw patroon gemaakt:

    20210523_224722.jpg

    En weer van aluminium een heel nieuwe bekleding. Intussen ook de motorkap uitgezaagd en aangepast op de romp. Nu past alles weer netjes zoals het hoort en volgens tekening.

    20211106_164818.jpg

    20211106_164835.jpg

    Ja, ja, een flink gat voor de Kavan, maar het moet toch (komen ook nog van die deflectoren op en eigenlijk nog een 2e cilinder... 20210523_230444.jpg

    Groeten
    Roel
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2021
    jmk1, Helikapoter, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Prachtig prachtig!
     
  7. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Thx!
    Had ook al het instrumentenbord gemaakt met de aangeleverde onderdelen. Geen problemen mee gehad. past allemaal keurig.
    (heb er meteen wat krasjes en slijtage in gemaakt voor het schaal effect, dat is nou het voordeel van werken met de originele materialen....)
    20211109_202605.jpg

    Het was wel een gepriegel om de houten blokjes te monteren en het panel op de juiste positie te krijgen en daarvoor moest ik de rondingen in de bekleding ietsje aanpassen. Maar het is gelukt.
    20211109_215345.jpg

    20211109_215739.jpg
     
    jmk1, Helikapoter, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Die shockmounts zijn sterker dan je denkt. Ik heb een Big Lift met een 15 cc viertakt op vier M6 shockmounts en dat zit al 18 jaar goed. Ik wilde ze paar jaar terug voor de zekerheid eens vervangen, maar kreeg ze niet uit het motorschot los gedraaid... maar het rubber ging bij die poging dus ook niet kapot!
     
  9. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Henri,

    Bedankt. Ik denk wel dat je gelijk hebt. Die M3 dingen die ik heb besteld zijn waarschijnlijk wel van Chinese kwaliteit en voelen niet echt robuust aan. En er komt toch al gauw een kilo aan te hangen, maar ik ga het zeker proberen. Het is ja ook geen Jet of kunstvluchtkist. en als er 1 stuk gaat is er zo weer een nieuwe ingedraaid.
     
  10. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Ben verder gegaan aan de voorruit, want die moet met een strip vastgezet worden op de motorbekleding. En moet daar ook op aangepast worden. Ik wil dat nu al passend hebben, omdat de bekleding er straks weer afgaat om de Akkus en tank in te bouwen en om de romp in de primer te zetten en geel te spuiten.
    Eerst de als platen boven op gemonteerd en da de ruit erop. Die zijn al op maat gesneden met de laser door Severin en passen nagenoeg perfect. moest alleen de ruit aan de onderkant iets aanpassen omdat de neus bekleding iets hoger zit.

    20211116_214508.jpg

    20211116_214519.jpg

    20211116_233808.jpg

    20211116_233829.jpg

    De rubbers uit de kit heb ik vervangen door een veel dunnere variant die ik toevallig had liggen (nee, niet per toeval, ooit op de Prowing gekocht :koud:).
     
    jmk1, Helikapoter, ramses en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard

    Ondanks dat ik het met Ton helemaal eens ben, hebben jullie toch wel gezien dat er andere servo(s) in zitten. Hacker had deze zomer Ditex servo in de aanbieding en heb ik maar eens flink ingekocht. Dus er zitten toch nieuwe in. Voornaamste reden is dat die op High V gaan en dus kan ik makkelijker een stroomvoorziening erin zetten met een zwaardere Akku.

    Roel
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Ik ga nog even door met posten... (want eigenlijk had ik dit al allemaal in de afgelopen weken gedaan, dus niet dat jullie denken dat ik erg snel ben...)

    Het stripje dat onder aan de ruit moet komen is gewoon een platte strip met gaatjes, maar bij de originele Piper is het een gevouwen strip. Vind ik mooier, dus maar eens proberen om dat te maken.
    20211118_204248.jpg

    Eerst had ik de dezelfde strip opnieuw uit aluminium gemaakt om het origineel te bewaren, mocht alles mislukken. Dan kan die er altijd nog op.

    Dan heb ik op de draaibank 2 V-vormige rollen gemaakt (gewoon in PVC). De hoek is 150gr.
    De rollen met een schroef in de boorkop en de machineklem gezet zodat ze nog net vrij kunnen draaien.
    20211117_213217.jpg

    Door de x-as de verstellen kan ik de druk op de rollen makkelijk veranderen en de strip er makkelijk tussen zetten. "rollen klaar, bakken maar":

    20211117_211637.jpg

    20211117_213152.jpg

    20211117_211646.jpg

    Ik heb eerst de originele vorm gebruikt, maar uiteraard past die niet, dus op goed geluk de ronding aangepast (zie eerste foto, transparant deel) en opnieuw gerold. Nou, soms heb je geluk:

    20211118_204120.jpg

    20211118_204152.jpg

    Schroefjes zijn zo in de aluminium gedraaid, wel voorgeboord. Daar moet later nog een drupje epoxy of zo achter komen.

    Ben wel tevreden zo.

    Groeten Roel
     
    jmk1, mac, ramses en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Prachtig toestel, prachtig bouwwerk!

    Betreffende gewicht besparen;
    Ik plaats tegenwoordig een tank voldoende voor een 15tal minuten vliegen. Ik veronderstel dat dit bij de valach 120 ergens rond een halve liter zal zijn op een Piper? Zodoende bespaar je al gewoon 400 gr aan brandstof alleen. Want eerlijk, tanken we niet altijd allemaal helemaal vol? Ook de tank is weer een stukje lichter.

    Met lipo’s doe ik net hetzelfde. Mijn toestellen met een 6tal servo’s erin vlieg ik met 2 stuks 1500mah ontvanger lipo’s. Deze volstaan ruim voor een dag vliegen. Ze zijn ook gemonteerd op een slede. Zo wissel ik ze snel tussen de verschillende modellen en doen ze dienst in 3 verschillende toestellen. Ze worden frequenter gebruikt wat ik ook als een voordeel zie. En het gewichtsverschil tegen pakweg 2x 2500 is ook opmerkelijk. En steeds laden en stockeren buiten het model is ook weer een voordeel.

    * Edit; zelfs maar 2x1500mah zag ik net!
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Mr. Tucano

    Mr. Tucano

    Lid geworden:
    17 apr 2008
    Berichten:
    369
    Locatie:
    België
    Roel, je hebt hellemaal men aandacht :wave
    wederom een mooi superproject om te volgen.

    Wat ik me afvroeg, bij het maken van die raamlijst; draai je de strip door de rollen terwijl ze beide stilstaan met de hand of is de rol op de frees toch aangedreven door de frees?

    Heb zelf eens een tijdje opzoek geweest achter de dunne rvs tubing waarvan men de rompen maakt, maar zo dun niet gevonden.
    Tenzij bij TC zelf, maar de betaal je de hoofdprijs jammer genoeg.

    Ik kijk alvast uit naar je verdere bouwkunsten.


    @Paul denk niet dat deze piper te vliegen is met een valach 120, maar de Kavan 50 een meer dan realistische krachtbron is.
     
  15. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.265
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    @Tucano; ja klopt, ik was even in de war omdat ik net ervoor het verslag van de Messerschmitt M23 had doorgenomen. Onze 1/3 balsa usa j3 vliegt ook gewoon met een zg62.
     
  16. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    @tucano. Nee de frees is niet aangedreven. ik duw de strip er met de hand door. de wielen draaien vanzelf een beetje mee (soms help ik een beetje met de andere hand als het te strak gaat).
    Wat de dunne RVS buis betreft, daar heb ik ook lang naar gezocht en dit gevonden: https://www.ethen-rohre.de/en/home/ Die maken ze en hebben veel op voorraad. Echter als particulier daar bestellen/kopen is moeizaam (ik heb eens een aantal jaren geleden met ze gebeld, MOQ = 650euro, dus moet je snel met een aantal mensen samen iets bestellen. Prijzen niet openbaar => je krijgt een offerte voor wat je nodig hebt).
    Ik denk overigens dat ook Severin als grootafnemer ze niet bij TC besteld, die ze nu overigens zelf moet leveren lijkt me....

    @Paul @Tucano: inderdaad, geen Valach, maar Kavan. Overigens heb ik de Valach VM85 boxer ook (eigenlijk voor de Pitts) maar die gaat straks/ooit op de N28. Zou ook prima op de Piper kunnen, maar de Kavan is veeleer mooier.

    groeten
    Roel
     
  17. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    p.s. heeft nog niemand de spelfout gevonden??? ;).... Jan Brilman???? ook niet???
     
    Chip vindt dit leuk.
  18. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
  19. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Was jij niet voor de N28 een heeeele
    mooie rotatie motor aan het maken?
     
  20. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    ja, maar staat niet boven aan op de lijst...:(
     

Deel Deze Pagina