Bouwverslag Piper L4 Paolo Severin 1/3

Mooi hoor Roel.

Nog even over je Tank, je kan het geheel ook in een vacuüm zak doen en factum trekken zo houd de vacuüm zak het glasvezel mooi strak getrokken over de scherpe hoek.
Het vacuüm trekken kan gewoon met een simpel hand vacuüm pompje voor dit soort dingen.

Groet Jan.
 
Thanks. Alle eer aan Paolo Severin:koud:

Heb de bovenkant ook al vastgezet:
20220403_163838.jpg


Verder met het laatste stuk, dat op de vleugeltip uitkomt. zal niet makkelijk worden.
 
Oh, Jan,... goed idee! ga ik volgende keer zeker proberen. Heb notabene nog ergens een klein vacuümpompje staan. Het is gewoon niet mijn ding om met epoxy en glasmat te werken, maar goed, valt te leren.
 
  • Like
Reactions: Cnn
.
Heel erg mooi werk weer inderdaad :thumbsup:
Krijg je de duct-tape nog eenvoudig los, zonder restlijm op het triplex?

Groeten, Ramses
.
 
Hoi Ramses,

Ja, de duct-tape laat prima los. totaal geen lijmresten. eigenlijk laat ie op den duur bijna vanzelf los, maar gelukkig is de lijm sneller hard. het is wel de tape van de Action...

Groeten Roel
 
Zo. De draad weer even oppakken na de zomer vliegen met de Pitts en de eerste ervaringen met de Spitfire met elektrische aandrijving.
De vleugels zijn eigenlijk klaar om te gaan bespannen. Ben verder niks bijzonders tegen gekomen wat afwijkend is van de bouwbeschrijving. Wel was het lastig om de ronding van de neus-beplanking aan de vleugeltip te realiseren. de voorgebogen triplex moet eigenlijk in een dubbele kromming op de randboog gelijmd worden. Daarvoor heb ik de beplanking (het gedeelte wat nog uitsteekt, zie foto van manual hieronder) met een natte doek en een heet folie-strijkijzer erop gestoomd en in vorm gestreken. Dat gaat redelijk goed. Goed laten drogen en daarna met epoxy overal vastgezet.

Schermafbeelding 2022-12-03 om 14.53.07.png


20220502_211610.jpg


Bij het maken van de rolroeren kwam ik erachter dat de voorgevormde halfronde triplex delen niet pasten (radius te klein en 1 zijde te kort). Bij het aanbrengen van de eerste scheurde deze. Daarom maar nieuwe gemaakt door een strook triplex kletsnat te maken en tussen 2 in elkaar passende PVC buizen gestoken en in de brandende zomerzon een middag te laten drogen. Lukte perfekt!

Rolroeren afgemaakt zoals "beschreven" in de manual.
20220605_191015.jpg

(op de foto nog de originele triplex delen van de bouwdoos).

20220605_191026.jpg


En zo ziet een vleugel uit als ie nagenoeg klaar is:

IMG-20221106-WA0001.jpeg


alleen alle cap-strips moesten er nog op.
 
Laatst bewerkt:
Tussendoor nog even de romp in de verf gezet:
20221203_141000.jpg


en het landingsgestel in elkaar gezet.
20221203_141136.jpg

Niks bijzonders, behalve dat de meegeleverde rubber O-ringen spontaan na een paar dagen breken en los springen. Mmmm? Doet Toni Clark nu ook al Chinese rommel in zijn bouwdozen?? Ik denk het niet. De O-ringen zijn hier volgens mij ook niet voor bedoeld. Ik denk dat ik maar echte elastiek erin zet zoals ook in de Pitts en ander bouwdozen.
 
Laatst bewerkt:
En deze week begonnen met het bekleden van de staartvlakken. Daarvoor gebruik ik Proficover van TC. Werkt prima en je hoeft niks op het stalen frame aan te brengen van lijm of zo. Gewoon er lekker op strijken op een hoge temperatuur (180C). Wel heb ik van te voren de uiteindes van de buizen netjes rond gemaakt en afgeplugd.
20221119_090336.jpg


20221119_090256.jpg


20221119_090310.jpg


De eerste is klaar:
20221124_195753.jpg
 
.....en toen kwam ik erachter dat de achterlijst (scharnierlijst) van het hoogteroer behoorlijk was krom getrokken door de spanning van de Proficover2 (op de foto wel wat lastig te zien, maar is toch ruim 1-2 mm in het midden).
20221128_210254.jpg

Dat maakt het roer eigenaardig zwaar om te scharnieren. Het stabilo trekt daardoor ook licht krom als het roer beweegt. Dat hoort niet, dus de bespanning er weer afgehaald.
20221202_172956.jpg


Eerst eens naar het stabilo zelf gekeken en origineel zitten er nog een paar verstevigingen in (zie tekening), dus die heb ik er maar tussen gelast van dunwandige RVD buis:

Origineel uit de bouwdoos: (zie ook tekening ...)
20221128_210344.jpg


en de aangepaste versie:
20221128_210352.jpg


Is nu ook nog beter op schaal :koud:.

Voor het hoogteroer heb ik er ook nog iets tussen gezet. Is dan wel weer niet zo schaal, maar toch veel beter:
20221130_202649.jpg


Inmiddels is deze ook bespannen en getest en nu scharniert het super soepel. Zoals het hoort lijkt me.
 
vandaag begonnen met rib stitching. Ik dacht eerst om dezelfde methode zoals bij mijn Pitts te gebruiken, maar had daar even geen zin in. Dus wat gegoogeld en toen kwam ik dit tegen:
Dus maar eens aan de slag.

Eerst een stripje proficover2 gesneden en erop gestreken:

20221204_151145.jpg


20221204_144830.jpg


De afstanden aangetekend met potlood en langs de ribben een gaatje door-en-door geprikt met een naald:
20221204_154552.jpg


20221204_151215.jpg


Dan een naald met garen van onder erdoor heen en van boven weer terug naar beneden:
20221204_153538.jpg


En weer terug naar boven:
20221204_153611.jpg


Lusje maken en er doorheen rijgen:
20221204_153659.jpg


Vast trekken en dan naar het volgende gat:
20221204_153501.jpg


En dan weer aan de overkant naar beneden en rechts weer terug.

Alle klaar, dan een strook pinker-tape of Zackenband er over heen strijken:
20221204_154651.jpg

20221204_154656.jpg

Dit heb ik gemaakt met een laser. (uiteraard "op het werk"). Zou bij elk stadslab ook moeten kunnen.
 
Ah, dat heeft Roel dus net als in 't echt gedaan. Ik wist nog niet dat er ook nog een strook onder de stiksels aangebracht werd. Maar dan vraag ik me nog af waarom dat was ... gewoon uit nieuwsgierigheid.
 
Back
Top