Klopt, nooit mijn bedoeling geweest om 3D te gaan vliegen. Nu eerst leren goed vliegen en later een schaal heli.
Pitch curve moet zekers linear blijven
Voor schaal-heli's? Alsjeblieft niet zeg...
Je hebt als minimum -3 graden, als maximum rond de +10, en je wilt voor schaal zo ongeveer rond de +5 hoveren. En dan ook nog mid stick.... Dat sluit een lineaire curve flink uit: Lineair ligt midstick op +3,5 graden, en dat brengt je hover-punt op ruim boven midstick.
Daarnaast: het gedrag van een rotor is nogal non-lineair voor schaalheli's. Heeft te maken met de toerentallen en de rotorbelasting. Die liggen beduidend anders, en je moet ook HEEL anders omgaan met zo'n ding.
Je wilt voor een schaalheli ideaal een curve die grafisch neergezet ongeveer de vorm heeft van 0-40-70-90-100 waarbij 0 de -3 graden representeert, en 100 de +10 graden. Dan komt je midstick heel ruwweg rond de 5 graden uit (als mechanisch alles goed ingesteld is) en vervolgens kies je het toerental zodanig dat de heli bij midstick ongeveer hoovert. Bij voorkeur een regelaar met governor functie gebruiken, in plaats van een gas/pitch curve. Ik kan iedereen garanderen dat een schaalheli met die instellingen verreweg het meest natuurlijk aanvoelt. Ondanks de afvlakkende curve zul je merken dat de heli zo veel lineairder aanvoelt op pitch, met name in een "schaal-stijl" klim of landingsaanvlucht..
Niet vergeten dat (om maar wat te noemen) een standaard 450 ergens tussen de 700 en 800 gram weegt, maar met een schaalrompje er omheen al gauw in de buurt van de 1,2 kilo. Da's 50% zwaarder, en nogal een verschil.
3D heli's zijn hele andere apparaten, met een volledig andere vermogens/gewichtsverhouding, dat kun je niet vergelijken.
Ik ben er ook voorstander van om gewoon evenveel positieve als negatieve pitch te hebben. Ongeacht je vliegstyle.
Wat voor nut heeft dat in godesnaam, als je dat onderste bereik bij schaalvliegen nooit en te nimmer gebruikt? Het enige wat je bereikt is dat je een heel stuk van de stick-uitslag NOOIT gebruikt in de lucht, en dus het resterende deel wat je wel gebruikt kleiner wordt. Dat gaat ten koste van de precisie, en die precisie,
DAAR gaat het nu juist om: Niet alleen ziet een onrustig op en neer hobbelende heli in hover er minder goed uit, maar je wilt een relatief zware schaalheli, met vrijwel altijd een nogal hard en stug landingsgestel (of een kwetsbaar setje intrekbare wieltjes bijvoorbeeld) erg graag
iedere keer boterzacht kunnen neerzetten. Met schaalheli's zet je nu eenmaal niet, zoals je veel 3D vliegers ziet doen, op 50 cm hoogte domweg je motor uit.
Natuurlijk KAN het, wat jij zegt, maar je maakt het jezelf alleen maar onnodig moeilijk.