Ik ben de afgelopen paar dagen weer lekker aan het bouwen geweest. Een paar leuke klusjes gedaan.
Grenen verstevigingslatjes in de romp gelijmd. Lopen van de motordome naar het tweede rompspant.
De hele motordome is aan de binnenkant en aan de buitenkant geglast zodat het 1 massief blok is geworden.
Verder met de uitlaattunnel. De huls van de onderste vleugelbuis netjes afgescherm van de hete uitlaten en de warme lucht die erlangs stroomt.
De dempers werden vrij ver voorin vastgehouden en lagen toch wat te los, dus heb ik ze nu ook aan de achterkant ook vast liggen.
Tunnel is bijna af. Deksel erop en gaten+louvres onderin de romp. Oh en niet te vergeten, ik moet nog even de hele tunnel flink in de spanlak te zetten.
Volgende klusje waar ik echt even zin in had.. De uitlaatbochten. Ik had een paar uitlaatbochten gekocht voor een Pilot-RC Sbach. Maar omdat daar de uitlaten verder uit elkaar liggen en de motor hoger in de romp hangt, pasten de bochten natuurlijk niet. Daarnaast lopen mijn dempers schuin omhoog de romp in. Ik moest de uitlaatbochten dus aanpassen. Daarnaast moest er ook een stuk flex tussen vanwege de hydemount (de motor beweegt ten opzichte van de romp en dus ten opzichte van de uitlaten).
De bovenste bocht is zoals hij standaard binnenkwam. De onderste na een uurtje zagen, schuren en hard-solderen.
Even passen, ja hij past!
Meteen door met de volgende bocht. Op de foto lijkt het alsof er 'gewoon' een stukkie flex tussen is gezet, maar dat is niet helemaal juist. Het stukkie flex zit onder een hoek op de bochten gesoldeerd, zodat het tegelijk een stuk omhoog komt en naar binnen buigt. Zo hoeft het flex deel zelf minder te 'corrigeren' om de juiste hoeken te maken. Was dus even passen en meten.
Ben echt tevreden over dit klusje! Ook weer gelukt!
Ik heb een motorkap gekocht voor een Pilot-RC Yak. Die kap heeft bijna de juiste maten!
De kap is echt schitterend gespoten. Foutloos en er zit geen krasje op. Ik zou willen dat ik zo kan spuiten. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe druk een paar chinesen bezig zijn geweest om al die zwart/witte blokjes af te plakken enzo. Eigenlijk zonde om die kap te verzagen, maargoed. De streep voor de zaagsnede staat er al op..
5 minuten dremelen later..
Zoals hier goed te zien is, is de kap net iets te groot. Scheelt maar een paar millimeter, maar te veel om het later te camoufleren.
Dus moet er een stukje tussenuit.
En dan ziet het er zo uit. Op dit moment begon ik een beetje zenuwachtig te worden.. Komt dit ooit nog weer goed?
Kap even tijdelijk tegen elkaar getrokken om wat te passen en te meten.
Dat lijkt al beter! (ja, het past nog niet helemaal, maar de kap zit er op met een paar stukjes tape. Dus niet gecentreerd. Daarnaast is de achter-rand van de kap nog ruw van de dremel en dus ook nog niet netjes recht)
Even de prop erop.
Afstand tussen prop en kap is nu ongeveer 1cm. Wordt nog een paar millimeter meer en er komt natuurlijk een spinner op. De prop komt ongeveer 1,5 cm van de kap als het goed is. Een grotere afstand is efficienter, maar een kleine afstand is visueel mooier.
Ik was waarschijnlijk iets te enthousiast geweest, of ik heb de 2e keer verkeerd gemeten, maar ik vond dat het allemaal beter paste als er een klein spleetje tussen zit.
Glassen die handel! Die houtjes dremel ik er wel weer uit als alles droog is. Helemaal bovenin de foto zie je een tijdelijke ring die de kap in de juiste vorm en de juiste maat (ten opzichte van de romp) houdt. Die ring wordt later nog vervangen door een andere ring met montage-gaten om de kap aan de romp te schroeven. Alleen moet ik die ring nog even uitzagen met de figuurzaag. Maar dat komt op een later moment wel weer.