Pitts Model 12 (2.2mtr)

Fraggy,,je moet niet jaloers zijn op tempo.
Het geen jij bouwt mag ik graag naar kijken.en niet iedereen heeft evenveel tijd per dag om te bouwen
 
AAAGGGHHHHH,

en dan heeft hij nog een bouwvakantie ook. Nu kan ik het wel schudden. Hij gaat winnen :nooo:

Voor jou geldt hetzelfde als voor Serge, jij bouwt veel sneller dan ik. Wat ik in 2 weken doe, doe jij normaalgesproken in 2 avondjes.

Fraggy,,je moet niet jaloers zijn op tempo.
Het geen jij bouwt mag ik graag naar kijken.en niet iedereen heeft evenveel tijd per dag om te bouwen

Dat vind ik leuk om te horen.

Het is niet eens een kwestie van tijd. Het is vooral een stukje ervaring en handigheid dat ik nog mis soms. Ik vind het vooral mooi om te zien hoe gemakkelijk ervaren bouwers sommige dingen doen. Ik ben 2 avonden aan het puzzelen met iets terwijl een ervaren bouwer het in 2 minuutjes neerzet, beetje lijm erop. Zo, klaar. Volgende klusje.

Ik kan bijvoorbeeld een hele avond bezig zijn met twee aluminium hoekstukjes om een servo in te bevestigen. En dat tikt lekker aan als je dat voor vier vleugels moet doen. Voordat ik die servo exact op de tiende millimeter recht heb zitten ben ik 6 van die aluminium hoekstukjes verder. Nou zal een ervaren bouwer dat gewoon in 1x goed doen (ook wel timmermans-oog genoemd). En als het dan toch een beetje afwijkt zal een ervaren bouwer waarschijnlijk zeggen: "och dat vangt de ball-link wel op". En ik wil het gewoon perfect uitgelijnd hebben omdat ik natuurlijk weer bang ben dat er ergens torsie ontstaat en na 100.000 bewegingen het roerhoorntje afknapt ofzo.

En zo kan ik 100 voorbeelden noemen waar ik waarschijnlijk veel te moeilijk over nadenk en veel te veel tijd mee verspil. Maargoed, zoals ik eerder al zei: ik leer er elke dag weer van en het is ook geen wedstrijd (alhoewel).

Samengevat: ik moet vooral nog leren wanneer ik kan zeggen: "och, dat komt niet zo nauw."
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook zo een ervare bouwer maar ik kijk echt niet of mijn servo,s op een tiende nouwkeurig recht zit
Daar heb je kogolgevrichten voor
Ik volg deeze bouw al een poosje stil
Ik moet zeggen je doet het netjes
Hou wel het gewicht in de gaten
Ik heb jaren geleden een pits s2 ontworpen van 2 meter
vloog prima maar was te zwaar voor het echte werk
was dus nog voor verbetering vatbaar
 
Gisteren is Fraggy even langs gewees. Had de vleugels en het stabilo bij zich. Ziet er goed uit, niet alleen op de foto's.

Keep up the goods work :thumbsup:
 
Gisteren is Fraggy even langs gewees. Had de vleugels en het stabilo bij zich. Ziet er goed uit, niet alleen op de foto's.

Keep up the goods work :thumbsup:

Toen ik op bezoek was heb ik ook hele mooie spullen gezien!

Wat klopt er niet aan dit plaatje??
IMAG0447.jpg


Laat ik het zo zeggen: Dat zijn niet de ontvangeraccu's.
IMAG0448.jpg


Ziet er goed uit! Motorkap op maat, motor gemonteerd, regelaar op zijn plek, accuplaat gemaakt en verstevigd. Ja, die gaat ook lekker!
IMAG0450.jpg


We hebben de accu's aangekoppeld en de motor laten lopen en die loopt als een beer! Mijn ongecalibreerde benen denken dat hij met half gas makkelijk harder trekt dan mijn 58cc MVVS prosport met volgas. Ik stond voor het stabilo en had een korte broek aan, maar bij 3/4 gas vond ik het wel welletjes. Toen sneed het stabilo aardig in mijn kuiten. Natuurlijk hebben we hem ook volgas laten lopen en het werkt echt prachtig! Trillingsvrij en veel stiller dan ik gewend ben met mijn brandstofmotoren. En natuurlijk schitterende techniek!

Indrukwekkend om te zien dat er zo veel power komt uit een electromotor zo groot als je vuist!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de afgelopen dagen de laatste hand gelegd aan de vleugels. De neuslijsten waren de laatste klus.

Ik ben begonnen met de neuslijsten uit te snijden uit een 15mm balsa plank. Ze zijn net een paar millimeter breder uitgesneden dan de neus van de vleugel. Ik heb even het midden afgetekend en vervolgens het de neuslijst op de vleugel gelijmd met witte houtlijm.
IMG_1752.JPG


Grof in vorm geschaafd. Ik ben voor dit soort klusjes erg blij met mijn davidschaafje. Daar kun je erg nauwkeurig mee werken.
IMG_1755.JPG


Er komt een aardige hoeveelheid krullen van vier neuslijsten af.
IMG_1757.JPG


Ik heb de neuslijst afgekeken van mijn Knol Extra.
IMG_1767.JPG


Malletje gezaagd uit een stukje rest triplex.
IMG_1761.JPG


En dan is het tijd voor het schuurblok en na een uurtje stofhappen zien de scharnierlijsten er zo uit:
IMG_1759.JPG


Allerlaatste klusje aan de vleugels. Er moet nog een klein stukje vliegtuigtriplex op de laatste rib van de vleugels. Maar dat doe ik later wel een keer.
IMG_1758.JPG


Nu de vier vleugels af zijn, moet er nog een klein stukje vleugel worden gemaakt. De middenvleugel. Daarvoor moeten de struts op de romp en moet de bovenste vleugelbuis uitgelijnd worden. Hij zit er nu tijdelijk losjes in. Maar ik moet meer ruimte maken voor de glas huls waar de buis in komt te liggen. Dat komt goed uit want de bovenste vleugel wijkt in de hoogte nog 2mm af van de onderste vleugel. Dan kan ik mooi nog even corrigeren.
IMG_1770.JPG


Mooi plaatje voor de carbon fetishist!
IMG_1772.JPG


de Hydemount is ook binnengekomen. Deze is op maat gemaakt voor de DLE111.
Ik heb op mijn andere kisten een zelfbouw rubbermount zitten, maar een Hydemount schijnt nog veel beter trillingen te dempen. En daarmee ook een hoop geluid te reduceren. Zelfs nog beter dan een veel complexere hydromount. Een Hydemount is veel eenvoudiger in te bouwen. Je schroeft de hydemount op de romp en vervolgens de motor op de hydemount. Alles is pas gemaakt en het een en ander wordt geleverd met passende boutjes en inslagmoeren.
IMG_1774.JPG
 
Het uitlijnen van de vleugelbuis van de bovenvleugel ten opzichte van de vleugelbuis van de ondervleugel en het stabilo heeft me wel een paar uurtjes gekost, maar voor zover ik kan zien en meten zit alles nu recht ten opzichte van elkaar! Erg blij mee.

Goed, snel verder gegaan met de rest van de middenvleugel.

Drie triplex ribjes afgetekend op triplex. Figuurzaag ligt al klaar. Die zal ik de komende dagen nog veel zien helaas.
IMG_1776.JPG


Na wat figuurzagen hebben we dan uitgezaagde ribjes.
IMG_1778.JPG


Ribjes op de huls.
IMG_1780.JPG


Hulp-neuslijst erop.
IMG_1783.JPG


Huls definitief vast geglast aan de struts. Je ziet onder het glasweefsel nog net de stukjes triplex die ik gebruikt heb om de buis 'recht' te krijgen.
IMG_1786.JPG


Alles een beetje uitlijnen.
IMG_1787.JPG


De struts lopen schuin weg en dus sluit de vleugel daar niet netjes op aan. Er zit dus nog een wortelrib voor waar de vleugel op aansluit. Een heel gepruts om die wortelrib er netjes op te krijgen!
IMG_1788.JPG


Maar dan moeten de vleugels er natuurlijk wel op. Gelukkig was het lekker weer, want ik heb binnen niet genoeg ruimte om de vleugels er op te zetten. Ja in de woonkamer, maar daar ga ik maar even niet schuren en zagen.
IMG_1789.JPG


Mooie hoogdekker! Kan zo dienst doen als sleepkist.
IMG_1790.JPG


Shearwebs in de middenvleugel.
IMG_1793.JPG


Ribjes rondom de huls nog wat opgevuld en dan hoeft de middenvleugel alleen nog maar te worden beplankt.
IMG_1802.JPG



Maar voordat ik de middenvleugel ga beplanken wil ik eerst wat anders doen. Namelijk de motorophanging bouwen. Ik kreeg netjes de tekeningen aangeleverd. Helemaal op maat voor de DLE111 en de hydemount. Helemaal fantastisch, want dan hoef ik niet na te denken, maar alleen de tekening te lezen. (en dan kan er ook al genoeg fout gaan!)
IMG_1806.JPG


Malletjes uitsnijden.
IMG_1805.JPG


En dan maar weer een paar uurtjes gezellig samen met de figuurzaag. Alles uit 3mm "vliegtuigmultiplex".
IMG_1808.JPG


De plaat waar de brandstoftank op komt te liggen. Ik kan echt geen figuurzaag meer zien!
IMG_1812.JPG


Ik moest wat sleufjes maken waar de motorplaat in komt te haken. Ik kreeg de tip om dat met een scalpel te doen. Werkt prima, maar wel een beetje eng omdat je veel kracht moet zetten om door het triplex te snijden en die scalpelmesjes zijn ontzettend scherp. Maar het ging gelukkig zonder persoonlijke verwondingen.
IMG_1807.JPG


Even proefpassen. Ja, past allemaal als een puzzel in elkaar!
IMG_1810.JPG


En lijmen maar. De motorplaat bestaat uit twee stukken 3mm multiplex die op elkaar zijn geplakt.
IMG_1815.JPG


De achterste van de twee is uitgehold om wat gewicht te besparen.
IMG_1816.JPG


Tankplaat er even 'los' in om te passen.
IMG_1813.JPG


750cc tank op zijn plaats.
IMG_1814.JPG



Volgende klus is grenen balkjes plaatsen van het tweede rompspant naar de motorplaat en de tankplaat verstevigen zodat hij niet doorzakt onder het gewicht van de (gevulde) tank. En dan kan de motorplaat aan de romp worden geglast.
 
Bedankt heren, leuk om te horen!

Eclipse, de Hydemount komt rechtstreeks bij Merle Hyde vandaan. Die heeft hem op bestelling gemaakt voor me. Ze bestaan volgens mij voor alle soorten motoren. Voor zover ik weet is hij ooit begonnen met mounts voor methanol motoren op F3A kisten.

Ik heb de mount niet zelf besteld, dus ik heb de adresgegevens van Merle Hyde niet paraat. Maar als je er belang bij hebt wil ik wel dat even navragen.
 
Ik heb nog weer het een en ander gedaan de afgelopen week.

Motordome afgewerkt en hydemount even gepast.
IMG_1818.JPG


Motor er ook even opgeschroefd om te zien of het allemaal recht zit.
IMG_1819.JPG


Ja, alles past. Alles er weer af en glassen die handel!
IMG_1826.JPG


Volgende klusje: Bovenkant van de middenvleugel indekken.
IMG_1827.JPG


Nou, dan moet alles maar weer eens even in elkaar om te zien of het past en hoe het staat.
Zie ook de nieuwe heli die ik voor mijn verjaardag heb gekregen! Ook leuk!
IMG_1833.JPG


Vanuit een andere hoek.
IMG_1837.JPG


De achterkant van de bovenvleugels loopt mooi door in de middenvleugel.
IMG_1839.JPG


Dan maar snel weer verder met het volgende project. De uitlaattunnel.
Ik heb de huls voor de onderste vleugelbuis geisoleerd met balsa. Die loopt straks door de tunnel heen.
IMG_1841.JPG


Verstevigen van de tank-plaat.
IMG_1843.JPG


Gaten opgevuld met balsa. Dit wordt de bovenkant van de tunnel.
IMG_1845.JPG


Hier het spant waar de uitlaten in komen.
IMG_1846.JPG


Alles in elkaar gelijmd. Huls nog wat beter geisoleerd.
IMG_1852.JPG


Vanaf de voorkant in de tunnel gekeken. Helemaal achterin zie je een soort 'springschans'. Dat balsa plankje schermt de huls af zodat de warme lucht niet langs de huls wordt geleid.
IMG_1854.JPG


Uitlaat nummer 1 in de tunnel.
IMG_1855.JPG


Uitlaat twee ernaast.
IMG_1857.JPG


De uitlaten zijn Krumscheid KS 86 VS-5 dempers. Lekker kort, dun en licht, maar ze schijnen toch stil te zijn. Perfecte combinatie lijkt me zo. De smoke nippels zal ik niet gaan gebruiken.

Andere kant van de tunnel. De uitlaten liggen schuin omhoog en komen boven de huls uit. De tunnel moet nog een stuk worden doorgetrokken naar achteren. Daar heb ik de 'puzzelstukjes' al voor gezaagd. Alleen nog in elkaar lijmen.
IMG_1856.JPG


Die uitlaattunnel was even wat passen en meten en prutsen, maar ik ben wel tevreden hoe de uitlaten erin liggen. Zeker omdat het allemaal erg krap is.
 
hoi , mooi verzonnen om die silliconen rubbers voor de uitlaat zo te monteren en te borgen met sateprikkers , zo had ik het nog nooit gezien .
zo zie je maar al denk je alles wel een beetje te weten dan leer je toch weer wat foefjes die je meeneemt naar een volgend project .

ga zo door .
ziet er weer goed uit ;)

mvg eric
 
Ik ben de afgelopen paar dagen weer lekker aan het bouwen geweest. Een paar leuke klusjes gedaan.

Grenen verstevigingslatjes in de romp gelijmd. Lopen van de motordome naar het tweede rompspant.
IMG_1858.JPG


De hele motordome is aan de binnenkant en aan de buitenkant geglast zodat het 1 massief blok is geworden.

Verder met de uitlaattunnel. De huls van de onderste vleugelbuis netjes afgescherm van de hete uitlaten en de warme lucht die erlangs stroomt.
IMG_1859.JPG


De dempers werden vrij ver voorin vastgehouden en lagen toch wat te los, dus heb ik ze nu ook aan de achterkant ook vast liggen.
IMG_1860.JPG


Tunnel is bijna af. Deksel erop en gaten+louvres onderin de romp. Oh en niet te vergeten, ik moet nog even de hele tunnel flink in de spanlak te zetten.
IMG_1861.JPG


Volgende klusje waar ik echt even zin in had.. De uitlaatbochten. Ik had een paar uitlaatbochten gekocht voor een Pilot-RC Sbach. Maar omdat daar de uitlaten verder uit elkaar liggen en de motor hoger in de romp hangt, pasten de bochten natuurlijk niet. Daarnaast lopen mijn dempers schuin omhoog de romp in. Ik moest de uitlaatbochten dus aanpassen. Daarnaast moest er ook een stuk flex tussen vanwege de hydemount (de motor beweegt ten opzichte van de romp en dus ten opzichte van de uitlaten).

De bovenste bocht is zoals hij standaard binnenkwam. De onderste na een uurtje zagen, schuren en hard-solderen.
IMG_1863.JPG


Even passen, ja hij past!
IMG_1864.JPG


Meteen door met de volgende bocht. Op de foto lijkt het alsof er 'gewoon' een stukkie flex tussen is gezet, maar dat is niet helemaal juist. Het stukkie flex zit onder een hoek op de bochten gesoldeerd, zodat het tegelijk een stuk omhoog komt en naar binnen buigt. Zo hoeft het flex deel zelf minder te 'corrigeren' om de juiste hoeken te maken. Was dus even passen en meten.
IMG_1869.JPG


Ben echt tevreden over dit klusje! Ook weer gelukt!
IMG_1871.JPG


Ik heb een motorkap gekocht voor een Pilot-RC Yak. Die kap heeft bijna de juiste maten!
De kap is echt schitterend gespoten. Foutloos en er zit geen krasje op. Ik zou willen dat ik zo kan spuiten. Ik kan me alleen maar voorstellen hoe druk een paar chinesen bezig zijn geweest om al die zwart/witte blokjes af te plakken enzo. Eigenlijk zonde om die kap te verzagen, maargoed. De streep voor de zaagsnede staat er al op..
IMG_1875.JPG


5 minuten dremelen later..
IMG_1876.JPG


Zoals hier goed te zien is, is de kap net iets te groot. Scheelt maar een paar millimeter, maar te veel om het later te camoufleren.
IMG_1880.JPG


Dus moet er een stukje tussenuit.
IMG_1884.JPG


En dan ziet het er zo uit. Op dit moment begon ik een beetje zenuwachtig te worden.. Komt dit ooit nog weer goed?
IMG_1886.JPG


Kap even tijdelijk tegen elkaar getrokken om wat te passen en te meten.
IMG_1887.JPG


Dat lijkt al beter! (ja, het past nog niet helemaal, maar de kap zit er op met een paar stukjes tape. Dus niet gecentreerd. Daarnaast is de achter-rand van de kap nog ruw van de dremel en dus ook nog niet netjes recht)
IMG_1889.JPG


Even de prop erop.
IMG_1891.JPG


Afstand tussen prop en kap is nu ongeveer 1cm. Wordt nog een paar millimeter meer en er komt natuurlijk een spinner op. De prop komt ongeveer 1,5 cm van de kap als het goed is. Een grotere afstand is efficienter, maar een kleine afstand is visueel mooier.
IMG_1892.JPG


Ik was waarschijnlijk iets te enthousiast geweest, of ik heb de 2e keer verkeerd gemeten, maar ik vond dat het allemaal beter paste als er een klein spleetje tussen zit.
IMG_1893.JPG


Glassen die handel! Die houtjes dremel ik er wel weer uit als alles droog is. Helemaal bovenin de foto zie je een tijdelijke ring die de kap in de juiste vorm en de juiste maat (ten opzichte van de romp) houdt. Die ring wordt later nog vervangen door een andere ring met montage-gaten om de kap aan de romp te schroeven. Alleen moet ik die ring nog even uitzagen met de figuurzaag. Maar dat komt op een later moment wel weer.
IMG_1894.JPG
 
Back
Top