Als de opbouw erop zit zit ook het gewicht wat hoger dat kan het rollen nog wel wat versterken, maar hij ligt dan ook wat dieper wat weer een voordeel zou kunnen zijn.
Zoals Harm ook al zei, de massa bevind zich dan verder van het zwaartepunt, en dat maakt de massatraagheid groter t.o.v. de massatraagheid van het vliegwiel, die juist de oorzaak is van het rollen. Dat zou eerder duiden op een minder sterke reactie op de initiële verstoring.
De stabiliteitsarm (de kracht waarmee het schip zich wil oprichten na een helling) wordt ook wat kleiner als de diepgang toeneemt, en al met al, vergroot dat de slingertijd: een langzamere, rustiger beweging.
Die toerenregelaar "merkt" het rollen van het schip als kleine variaties in het toerental (het vliegwiel gaat wel redelijk constant door, maar de sensor beweegt rondom de as), en de daaruit resulterende correcties hebben ook weer hun negatieve invloed op het slingeren.
Al met al denk ik dat het er alleen maar beter van word als de opbouw er eenmaal op staat. Maar dat duurt nog wel even helaas....
Loopt lekker dat machientje en van die "misslag" merk ik niets.
Nee, je hoort het nauwelijks. Héél soms hoor je even een beetje een plof. Het zijn ook niet echt "misslagen", meer dat de toerenregelaar het spoor heel even wat bijster is, en even een stootje gas geeft of terugneemt.
Jammer dat je vaarvijver zo klein is, kan je die niet groter maken
Ja, klopt... maar het is me nu te koud om een "reddingsactie te ondernemen als hij op de grote plas zou stilvallen (of erger, hij is al een keer bijna afgeborreld in open water).
Massa zit wel verder "naar buiten" (de arm wordt langer), volgens mij kan het dan ook het rollen verzwakken door de massatraagheid.
Dat verwacht ik ook, in elk geval reken ik er wel op.
Wat me vooral opviel, is dat in de voorgaande video (post 352, op ongeveer 00:08) een "hik" in de motor 3 a 4 slingerbewegingen veroorzaakte (als een badeendje) en dat dat er nu hooguit 2 zijn. De beweging is er veel eerder uit. De uitslag van de rol lijkt ook minder te zijn.
Nogmaals, het is allemaal moeilijk keihard vast te stellen...
Het viel me overigens wel op, dat die kimkielen redelijk wat invloed lijken te hebben op hoe het schroefwater om de boot stroomt bij achteruit slaan en hij LIJKT iets anders te reageren, en ook het golfpatroon rond de romp bij vol vooruit lijkt iets anders te zijn, maar dat is allemaal veel te krap in die vijver om daar echt wat zinnigs van te zeggen