Pokkebootje deel twee

het regelt ECHT...

Ik herken dit.
Het is super bevredigend, om te ontdekken, dat wat je bedacht hebt werkt en soms nog boven verwachting.
Je kunt het grootbedrijf niet één op één toepassen in de modelbouw, maar het principe blijft het zelfde.
Alleen door kennis van het principe kun je verrassende resultaten bereiken.
Persoonlijk heb ik, naast veel plezier beleefd aan je beide topics, ook door jouw inbreng mijn kennis kunnen vergroten.
Ik hoop je ooit in persoon te kunnen ontmoeten.
Behouden vaart en voorspoedige thuiskomst. Henk
 
Je kunt het grootbedrijf niet één op één toepassen in de modelbouw, maar het principe blijft het zelfde.
Ik noem dat "het aanpassen van de parameters"... en als je dat goed doet, dan lukt het min of meer wél... Ongeveer, en met een toegeknepen oog... :p

Ik hoop je ooit in persoon te kunnen ontmoeten.
Daar gaan we echt ons best voor doen, Henk!
Want ik leer (en heb geleerd) van jouw inbreng.
 
Toch vandaag nog weer de hele dag thuis, dussss

Het láátste rondje vóór "de laatste ronde..."


Dit was de eerste keer varen met de veranderde gasaansturing (rustiger gedrag van de governor) en het verschil is redelijk opmerkelijk, óók op het open water.
Half uurtje gedraaid, 8 ml brandstof er doorheen, en geen klap verkeerd van het kleine machientje.

Ik moet zien dat ik aan een grotere verstelbare schroef kom, want ik heb vastgesteld dat de motor met deze schroef eigenlijk ternauwernood belast wordt.
Ik heb (niet heel erg wetenschappelijk, ik weet het) geobserveerd waar het gas ongeveer staat bij voluit varen, en met de duim op het vliegwiel gekeken hoeveel dat ongeveer is. Daarna harder geduwd tot de motor door de knieën ging, en het blijkt dat gevoelsmatig die motor minstens twee keer zo veel koppel kan opbrengen als wat de schroef vraagt. Ik denk dat hij ook wel een 60 of 70 mm schroef van dezelfde bladhoek kan trekken.
Of de drijfstang dat ook leuk gaat vinden weet ik dan weer niet natuurlijk. Tot nog toe blijft alles in ieder geval prima heel, en het is gewoon beangstigend hoe weinig olie er maar door het bottom end van de motor gaat. Hij krijgt in totaal 1,5 ml olie per uur, en ik denk dat (te oordelen aan de bagger in het emmertje onder de uitlaat-drain) 90% daarvan rechtsstreeks via de uitlaat naar buiten gaat, en hoogstens 10% via het carter...
 
Mooi resultaat Bert en petje af daarvoor! Natuurlijk kan die motor wel een grotere schroef trekken, maar waarvoor zou je dat doen? Het vaargedrag is ideaal en snelheid zat. Een grotere schroef geeft een groter afzetmoment en doet het ranke bootje hellen. Vrees dat daarmee het rustige vaargedrag verslechtert. Meer spoed (=vermogen) heb je allen maar nodig als je zou willen slepen. En daar is dit bootje niet geschikt voor. Zou het lekker zo laten en genieten van het varen. T.z.t. zal er best wel een nieuwe uitdaging komen, waarop je je uit kunt leven. Gr. Klaas.
 
maar waarvoor zou je dat doen?
Voor een volgend project uiteraard...
Vooropgesteld dat ik nog zo'n machientje op de kop kan tikken...
En anders heb ik nog zat andere motoren liggen, maar die zijn allemaal groter, en dan kom je in "15 kilo sleepboot" territorium...

Ik bedoel: een 15 cc op 1500 toeren trekt logischerwijs 3 keer zo veel als een 5 cc... Dus zoiets moet op zijn sloffen een 15 kilo boot aankunnen
 
Laatst bewerkt:
@brutus Je zou verschillende bladvormen kunnen (laten) 3d printen? Dan kun je die uitwisselen met de huidige bladen, ze testen en zo spelen met de belasting van het machientje?
 
Dat zou kunnen, al denk ik dat het voor dit bootje gewoon weinig zin heeft, het ding loopt nu al ruim de rompsnelheid.

Het is méér iets voor een eventueel volgend project...

Maar het IS een idee...

Voor wat het waard is: Liggen er nog restanten van dit soort schroeven op de diverse modelbouw-zolders? Voor het geval ik bijvoorbeeld iets hards raak en een blad breek?
 
Al heb ik hem zelf nooit aangeschaft, vroeger sprak deze variable pitch prop qua techniek mij al erg aan.

Als je ze niet meer kunt vinden is het inderdaad een idee om alsnog extra bladen te (laten) 3d printen. Dat kan natuurlijk ook nadat je onverhoopt schade hebt gevaren maar misschien is het een idee dat van tevoren te doen. Zou toch jammer zijn als je geen voorbeeld meer zou hebben
 
De vraag is, hoe goed gaat een 3D geprint blad worden, met name qua oppervlakte kwaliteit?
 
Dat gaat steeds beter; er is meestal nog wel nabewerking nodig, maar dat hangt ook af van het gekozen materiaal
 
Zeer, zeer deftig Brutus!
En heel mooi stil! Echt prachtig ontwikkeld.
Groet Bas
Dank je, Bas... Het was ook een heel leuk "avontuur"...
En geloof het of niet, zeer recentelijk heb ik een heuse Raboesch verstelbare prop van 105 mm diameter plus een set bladen voor 86 mm op de kop getikt...
Je ziet het vast al aankomen...

Oh... en aangezien jij een Adolph Bermpohl hebt... ik moest ook in Odoorn de vaarwaters maar eens onveilig komen maken, denk ik... :D :D :D


:D :D :D zegt er een wat... :p :p :p
 
Bas heeft best wel een mooie vaarplek in de buurt. Zoek maar eens op Zandgat Kremer. Daar wel eens met Bas gevaren. Gr. Klaas.
 
Bij wat beter weer… nu domein van kwak eenden kwak..
Maar idd prima vaarwater.
Wel zeer diep… en laarzen mee… geen steigertje.
Gr Bas

Hier is het nog geen Bermpollens!
In doos… ‘t is Heussen vd Theodorus… blijft schipperen met dat ding…
 
Bas, We weten dat jij liever in hogere sferen bent! Zou toch die handschoen van Theodor maar weer eens oppakken. Kan je nu al garanderen dat met het klimmen der jaren die uitdaging alleen maar groter wordt. Of zo je wilt, de drempel hoger. Is niet om je af te schrikken, maar om je te motiveren. Het wordt zo'n schitterende boot. En als brutus zijn "dreigement" al uitvoert is het maar goed dat de redder paraat is. Fijn weekend! Gr. Klaas.
 
Back
Top