Toch vandaag nog weer de hele dag thuis, dussss
Het láátste rondje vóór "de laatste ronde..."
Dit was de eerste keer varen met de veranderde gasaansturing (rustiger gedrag van de governor) en het verschil is redelijk opmerkelijk, óók op het open water.
Half uurtje gedraaid, 8 ml brandstof er doorheen, en geen klap verkeerd van het kleine machientje.
Ik moet zien dat ik aan een grotere verstelbare schroef kom, want ik heb vastgesteld dat de motor met deze schroef eigenlijk ternauwernood belast wordt.
Ik heb (niet heel erg wetenschappelijk, ik weet het) geobserveerd waar het gas ongeveer staat bij voluit varen, en met de duim op het vliegwiel gekeken hoeveel dat ongeveer is. Daarna harder geduwd tot de motor door de knieën ging, en het blijkt dat gevoelsmatig die motor minstens twee keer zo veel koppel kan opbrengen als wat de schroef vraagt. Ik denk dat hij ook wel een 60 of 70 mm schroef van dezelfde bladhoek kan trekken.
Of de drijfstang dat ook leuk gaat vinden weet ik dan weer niet natuurlijk. Tot nog toe blijft alles in ieder geval prima heel, en het is gewoon beangstigend hoe weinig olie er maar door het bottom end van de motor gaat. Hij krijgt in totaal 1,5 ml olie per uur, en ik denk dat (te oordelen aan de bagger in het emmertje onder de uitlaat-drain) 90% daarvan rechtsstreeks via de uitlaat naar buiten gaat, en hoogstens 10% via het carter...