Polaris bouwverslagje

Hallo Johan....

Het pakket is net vanmorgen afgegeven....
Nieuwsgierig als ik ben direct maar losgemaakt..Goed verpakt trouwens !

Ziet er erg gelikt uit. waarvoor mijn dank.

als het goed is moet je de koolstof vandaag binnenkrijgen, graag hoor ik van je..

vriendelijk dank. Gert

Onderdelen voor aanschaf polarisproject

Ben nu bezig met de laatste inkopen voor het polaris projectje met mijn vader. Nu nog wat vragen voor de aanschaf van onderdelen:

1. In de beschrijving lijkt het alsof er een ronde koolstof buis wordt gebruikt voor de vleugels en houten latjes of sate prikkers voor het stabilo en vleugel. Kan ik ook stripjes koolstof gebruiken? Main spar 6x1mm koolstof? en secundaire spars. 1mm x 2mm?

2. Er zitten drie servo's in. Welke maat kan ik gebruiken. 9 grams servo's of ook kleine 4 grams? Bijvoorbeeld 9 grams voor ailerons en 4 grams voor hoogte en richtingsroer?

3. De stuurkabels lijken onderlangs te lopen. Op het forum is ook een voorbeeld om de kabels dmv verenstaal en dun buisje bovenlangs te laten lopen. Wat is de beste optie?

Laatst bewerkt:
- Stripjes koolstof ja. Let er wel op dat je de snede breed genoeg maakt dat het erin past (anders gaat het wringen heb ik gemerkt). Sate-prikkers etc. lijken mij te zwak.

- Minimaal die 9 gr gebruiken, op het hoogteroer komen behoorlijk wat krachten.

- Ailerons kan beiden: of via interne "torque rods" zoals het het noemen, of via holle buisjes. Let op dat die buisjes recht lopen, of iig dat je ze neemt met weinig interne wrijving. Die fout heb ik gemaakt, waardoor ik tijdens het bouwen moest besluiten om 2x 9gr servo voor de ailerons te gebruiken om de wrijving te overwinnen.

ik heb een probleempje met het in hoek brengen v/d motor.
er staat 2 graden schuinte, hoe moet je deze erin brengen??
vanaf waar moet ik beginnen met meten en met wat voor instrument?

Grt wilbert

Als je de bouwtekeningen aanhoudt, en je alles recht op elkaar lijmt, dan zit de hoek er vanzelf precies goed in in. De stabilo zit ook op -2 gr.

De motor vastschroeven met 4 ringetjes van 1mm siliconen tussen de motor en het motorschotje (bijv. van een stukje brandstofslang gemaakt). Voordeel is dat het wat trillingen dempt en je kunt eenvoudig met de schroefjes de side thrust en domping aanpassen.

dus eigenlijk hoeft er niks te gebeuren, zoals mavlo al zij het hoeft niet omdat het er standaart al in zit.
kan het altijd nog toevoegen de siliconen ringetjes als ik merk (later bij het vliegen) dat de motor tog nog iets verkeerd staat.
ik ga nu zoiezo het hele richtingsroer opnieuw bouwen omdat hij echt niet recht en netjes is geworden.

Grt wilbert

Dat is juist. Als je gewoon precies goed snijdt, en je lijmt alles recht op elkaar (dus de staart goed vlak op de hoofdvleugel), dan heb je precies de juiste domping. Omdat plankje van de motorgondel ook steunt op de randen van de 3 lagen van de staart. De zijpaneeltjes van de motorgondel komen vanzelf haaks te staan. Dus je moet wel gek doen om de boel uit de juiste hoek te krijgen. Mocht het toch niet goed staan, kun je inderdaad met ringetjes of slangetje werken.

Althans, ik heb er nu 2 gebouwd en beiden hebben zonder nastelling een perfecte domping: 0 reactie op wisseling van motorvermogen. Overigens is de Polaris ontworpen voor 0 gr. zijstelling.

nog een probleempje.
ik heb carbon staven voor over de lengte maar die zijn net iets te kort.

zou het uitmaken als ik de driehoekvorm wat klijner maak of als ik de carbon staven niet helemaal vanaf de hoofd staaf naar de punt, maar aan allebij net iets eraf.

zo met een beetje afstand vanaf de hoodbuis en de punt:

full

of zo de driehoek wat klijner:

full

full

wat is de beste manier?

of is het echt veelste slap om het op deze manieren te doen?

Grt wilbert

Laatst bewerkt door een moderator:
Met een beetje eigen inzicht moet je er wel komen toch? Persoonlijk denk ik dat je het beste je eerste idee kan gebruiken omdat de staafjes worden gebruikt om het buigen in de lengte richting tegen te gaan.

Als je de driehoek wat verkleint, het tweede idee, dan kom je meer in de breedte richting en die heb je al versterkt. Gewoon het eerste dus...

inderdaad de grotere tubes...desnoods na het drogen even een dun laagje transparante acryl er over...dan is het echt waterproof

Ben even met de Action verf aan het knutselen geweest op een proefstuk van 30x30 cm. Het gaat om de gladde kant, waarop ik ook een zone heb opgeschuurd met fijn schuurpapier (als test).

Na 3 lagen met de verfroller met verdund verf valt me op dat de geschuurde zone veel intenser is qua kleur en dat op de gladde stukken nog het niet echt super hecht.

Dus de boel eerst opschuren?

Oplossing gevonden....

Eerst met Glitsa polyurethaanlak voorbehandelen, zodat de kleur ook niet gelijk in de depron zakt op de geschuurde stukken. Dit geeft tevens een versterking. Op de gladde laag geeft dit een goed hechtende basis.

Vervolgens in enkele lagen de acrylverf erop, waarna weer aflakken met een enkel dun laagje Glitsa. Dan geeft het nooit meer af. Overigens ik noem steeds Glitsa, maar andere PU parketlakken zullen ook werken natuurlijk ;).

polaris frees-setje

@ Johan:

Was je tevreden met de geleverde koolstof? ;)

Ik neem aan dat je bij de 70% versie de vleugel ook in 6mm doet ? aangezien de uitsparingen in de rompzijkant ook 6mm zijn...

Ik neem aan dat je anders niet de stijfheid in de vleugel krijgt die je wilt.

gr Gert

Koolstof was goed Gert.

Ik heb bij mijn gekeken en daar is de gleuf 3 mm. :confused:
3mm vleugel moet genoeg zijn , ik zet er 2x een 2 mm staafje in.
hij mag rustig een beetje door buigen , met 2x carbon breekt hij niet .

Gewicht is ook een stuk lager als de 100%

Mvg Johan

Mede naar aanleiding van dit draadje ook zelf maar eens een Polaris in elkaar gezet.
Helaas niet veel bouw-foto's genomen.
4243637347_9e64562e09.jpg

Vond het een behoorlijk prutswerk om alles in die staart-tunnel te krijgen zeg, na een avondje frustratie heb ik besloten de servo's allemaal aan de buitenkant te plaatsen en quicklinks te gebruiken ipv. met pianodraad verder te prutsen.
Op onderstaande foto kan je (met moeite) de roer en ailleron servo's zien zitten.
4244578900_5a7015f137.jpg

Deze opstelling leverde wat meer gewicht aan de achterkant op, ik heb de batterij-tray uiteindelijk weggelaten en de neus van binnen uitgehold om de Lipo ver genoeg naar voren te krijgen.

Filmpje door Nika (4 jaar) van de derde en laatste vlucht op nieuwjaarsdag in de sneeuw.

Hoewel dus wat ongelukkig geeindigd ben ik zeker overtuigd van het ontwerp, en ga er zeer binnenkort weer een in elkaar plakken !

Ai ai, wat jammer zeg! Hij zag er goed uit. Ik vroeg me bij je filmpje direct af waarom je continu zo ontzettend laag vloog? Bij elk stuurfoutje komt de grond snel dichtbij, zoals je helaas gemerkt hebt. Hopelijk heb je snel weer een nieuwe Polaris. Succes!

Ik heb in de afgelopen 2 dagen bij elkaar 2 uur de Polaris in de lucht gehad. Gisteren was wel mooi bij ondergaande zon over de besneeuwde weilanden met een dunne laag dikke mist erboven. Het had wel wat om dan zo vol gas snelheid te maken op de grond, en dan zo uit de mistlaag omhoog te schieten. Ik zal binnenkort wat fotootjes plaatsen.

Zo laag ? Omdat je hem anders helemaal niet meer zag in het filmpje ! Haha, het waaide nogal, eigenlijk net niet genoeg power en toch beetje overmoedig omdat het zo leuk was met die sneeuw ;)

Aha, ja dat snap ik. Ik wilde hem ook op de foto en video hebben, maar de cameraman had er ook moeite mee. Dus ook inderdaad lage fly-by's gedaan.

Maar goed, je doet je forumnaam wel eer aan trouwens :mrgreen:...

Hier wat fotootjes van mijn vlucht gisteren op een besneeuwd weiland. Er kwam op een gegeven moment vrij dichte grondmist opzetten bij een temperatuur van tegen de -10 ºC...

IMG_5426.jpg

IMG_5360.jpg

IMG_5580.jpg

IMG_5397.jpg

IMG_5461.jpg

Back