Polaris bouwverslagje

Hoe staat het verder met je bouw? Ben wel benieuwd.

Ik heb die van mij vorig jaar al afgebouwd en staat nu startklaar op de kast...ik durf er niet mee te vliegen daar ik geen vliegtuig ervaring heb ( wel heli) en niet weet of alles werkt zoals hij zou moeten werken.

Zelf aanleren is iets wat ik graag doe, maar omdat er zo veel bouwtijd in zit vind ik het ergens zonde om hem tijdens de maiden te laten crashen... :P
 
Een keer langs gaan bij een vliegclub en het model laten bekijken. Evt. aansluitend invliegen. Mijn ervaring leert dat er vaak eerst nog wat (kleine) aanpassingen nodig zijn.

groet,

Erik
 
Hoe staat het verder met je bouw? Ben wel benieuwd.

Ik heb die van mij vorig jaar al afgebouwd en staat nu startklaar op de kast...ik durf er niet mee te vliegen daar ik geen vliegtuig ervaring heb ( wel heli) en niet weet of alles werkt zoals hij zou moeten werken.

Zelf aanleren is iets wat ik graag doe, maar omdat er zo veel bouwtijd in zit vind ik het ergens zonde om hem tijdens de maiden te laten crashen... :P

Eigenlijk ben ik net klaar (ben niet zo snel omdat ik vaak geen zin heb). Ik was bezig met bestickeren wat nog niet klaar is. Gevlogen heeft deze nog niet. Misschien morgen als er minder wind is.

Dscn1526.jpg


Dscn1527.jpg


Dscn1528.jpg


De bodem en drijvertjes zijn beplakt met ducktape. De rest doe ik met vinyl stickervellen van de boekhandel.

Bouwfoto's zijn hier te vinden: rc.andreotti.nl - /Polaris100/


Ik heb mezelf ook leren vliegen, met vallen en opstaan uiteraard. Als je nog nooit gevlogen hebt lijkt dit mij geen goeie beginnerskist. Veel oefenen met de Flightsimulator zal ook wel helpen en misschien kan je bij iemand op de club aan de trainingskabel. Op gras is dit wel een makkelijk vliegtuig om te starten en landen.

Het is toch zonde om 'm op de kast te laten staan want het ding vliegt echt heel erg fijn en verveelt nooit.

Succes!
 
Op de simulator gaat het vliegen en landen mij goed af.

Uiteraard heb ik wel geprobeerd om te vliegen, vanaf het water proberen te starten, maar meer dan alleen een beetje scheren is niet gelukt (gedurft).

Jij zegt dat je vanaf gras kunt landen en starten, dat heb ik ook wel eens geprobeerd, alleen wat het gras te lang denk ik, want hij wilde niet echt vaart maken.
 
Op de simulator gaat het vliegen en landen mij goed af.

Uiteraard heb ik wel geprobeerd om te vliegen, vanaf het water proberen te starten, maar meer dan alleen een beetje scheren is niet gelukt (gedurft).

Jij zegt dat je vanaf gras kunt landen en starten, dat heb ik ook wel eens geprobeerd, alleen wat het gras te lang denk ik, want hij wilde niet echt vaart maken.

Dan zou ik toch voorzichtig een poging gaan wagen als het op de flightsim al lukt.

Ja, vanaf gras gaat prima, zelfs hoog gras. Het lukt ook goed met mijn baby polaris. Gewoon vol gas geven. En een beetje siliconen spray op de onderkant helpt ook.

Ik denk dat ik wel ga vliegen morgen, anders kom je naar mijn club met je Polaris. Stuur maar een pb als dat je wat lijkt.
 
Als je onzeker bent en verder geen ervaring met vliegtuigen dan is die onzekerheid deze keer een goede raadgever. Polaris vliegt echt heel fijn, maar is niet om mee te beginnen. En zeker niet gelijk op het water. Zonde van het werk als het binnen 1 minuut weg is toch?

Als je een keer iets richting het zuiden wilt afzakken 25 km onder Rotterdam (en het weer is eindelijk weer eens fatsoenlijk), dan wil ik je graag helpen.
 
Fijn dat jullie bereid zijn om te helpen, dat waardeer ik wel.
@ Andreotti: waar zit jouw club dan?
@mavlo77: en waar doe jij dan vliegen?
 
Fijn dat jullie bereid zijn om te helpen, dat waardeer ik wel.
@ Andreotti: waar zit jouw club dan?
@mavlo77: en waar doe jij dan vliegen?

Kijk, nog keuze ook. We mogen elkaar best een beetje helpen toch?

Mijn club zit tussen Alphen aan den Rijn en Woubrugge in.
 
Hallo mede bouwers ,

Mijn polaris is nu ook bijna vliegklaar , hij is alleen niet van het ''echte'' depron maar van een 6mm xps schuim. Ik heb hem gebouwd in de tijd dat ik eventjes niet verder kon met mijn Empire flying boat ivm droogtijd lijm etc

a5582264-229-S23%20%282%29.jpg


Fotootje van de polaris komt als ie af is , ben zéér benieuwed naar de vliegeigenschappen.

Weet iemand waar je depron in de regio zuid-holland zuid kunt kopen , wil er nog een bouwen maar dan van het echte depron.


Mvg,

Bart
 
En Morph? Ben je wat opgeschoten dit weekend met je Polaris?

Mijne heeft gevlogen vandaag. Perfect! Geen filmpje helaas.
 
Die van Morph heeft ook gevlogen. Helaas maar heel kort....... :sad:

Ik was aan het roer. In de pre-flight check bleken ailerons reversed (nogmaals het belang van pre-flight weer eens onderstreept). Maar zwaartepunt zat ver naar voren. Batterij heel stuk naar achteren geschoven, maar nog steeds ca. 1 cm voor de step. Enfin, toch maar op het water gegaan. Kwam moeilijk los uit het water (step was niet scherp maar meer 45 graden). Na take-off schoot ik omhoog, maar direct neus weer horizontaal gebracht om snelheid te maken. Daarna flauwe bocht naar rechts en wat up. Maar toen sloeg hij dus om. En al snel was op lage hoogte de neus naar beneden. Ja dan wordt het lastig... Het ging zo snel dat ik het in mijn gedachte niet meer kan reconstrueren. Maar een ding is zeker: controle was weg. Hij rolde of door, zonder te reageren op mijn compensatie tot hij echt in een positie was waarin hij niet meer te redden was.

Kunnen twee dingen zijn: er zat iets mis in de mechanica. Bv een speling in de controls ergens. Of iets bleef klemmen in het torque-rod mechanisme. Een andere mogelijkheid die ik toch niet uitsluit is dat het zwaartepunt toch ernstig verkeerd zat (wellicht step niet op de goede plek, en daardoor verkeerde referentie), in combinatie met dat het toestel toch vrij zwaar is. En zodoende dus in een high speed stall geraakt.

Maar ik verneem net dat alles weer gerepareerd is, dus kunnen we in de herhaling.
 
Die van Morph heeft ook gevlogen. Helaas maar heel kort....... :sad:

Ik was aan het roer. In de pre-flight check bleken ailerons reversed (nogmaals het belang van pre-flight weer eens onderstreept). Maar zwaartepunt zat ver naar voren. Batterij heel stuk naar achteren geschoven, maar nog steeds ca. 1 cm voor de step. Enfin, toch maar op het water gegaan. Kwam moeilijk los uit het water (step was niet scherp maar meer 45 graden). Na take-off schoot ik omhoog, maar direct neus weer horizontaal gebracht om snelheid te maken. Daarna flauwe bocht naar rechts en wat up. Maar toen sloeg hij dus om. En al snel was op lage hoogte de neus naar beneden. Ja dan wordt het lastig... Het ging zo snel dat ik het in mijn gedachte niet meer kan reconstrueren. Maar een ding is zeker: controle was weg. Hij rolde of door, zonder te reageren op mijn compensatie tot hij echt in een positie was waarin hij niet meer te redden was.

Kunnen twee dingen zijn: er zat iets mis in de mechanica. Bv een speling in de controls ergens. Of iets bleef klemmen in het torque-rod mechanisme. Een andere mogelijkheid die ik toch niet uitsluit is dat het zwaartepunt toch ernstig verkeerd zat (wellicht step niet op de goede plek, en daardoor verkeerde referentie), in combinatie met dat het toestel toch vrij zwaar is. En zodoende dus in een high speed stall geraakt.

Maar ik verneem net dat alles weer gerepareerd is, dus kunnen we in de herhaling.

Oei, da's vervelend.

Ik denk dat Morph wel bij de juiste persoon is aangeschoven. Je hebt een stuk meer ervaring dan ik. Fijn dat je je hulp hebt aangeboden, het zal uiteindelijk wel goed komen.

Het was wel een prachtige dag om weer eens wat vlieguren te maken.

Ik ben benieuwd naar de 2e poging...

Groetjes,
André
 
Inderdaad, het was een prachtige dag gisteren...voor een mooie crash. Hij heeft iets van 7 seconden maiden flight gehad hahaha

Polaris lag goed in de kreukels, maar is nu weer vakkundig *kuch* hersteld.


Waar ik ook nog aan zat te denken door de manier waarop hij naar beneden dook, is dat de lipo wellicht los is gekomen en zo in de neus is gaan zitten waardoor het zwaartepunt volledig voorin kwam te liggen. Heeft iemand toevallig een tekening waarop ik het middelpunt kan zien van de Polaris?

Als de eerstvolgende mooie dag zich weer voordoet en Mavlo heeft weer tijd dan gaan we het zeker weer proberen, ik ben niet voor 1 gat te vangen.
 
Inderdaad, het was een prachtige dag gisteren...voor een mooie crash. Hij heeft iets van 7 seconden maiden flight gehad hahaha

Polaris lag goed in de kreukels, maar is nu weer vakkundig *kuch* hersteld.


Waar ik ook nog aan zat te denken door de manier waarop hij naar beneden dook, is dat de lipo wellicht los is gekomen en zo in de neus is gaan zitten waardoor het zwaartepunt volledig voorin kwam te liggen. Heeft iemand toevallig een tekening waarop ik het middelpunt kan zien van de Polaris?

Als de eerstvolgende mooie dag zich weer voordoet en Mavlo heeft weer tijd dan gaan we het zeker weer proberen, ik ben niet voor 1 gat te vangen.

Zonde hoor. Maar gelukkig was het te fixen zo te horen. Hopelijk heb je toch een fijne middag gehad.

Je lipo theorie zou kunnen, da's mij ook eens overkomen. Zelfs dat de lipo volledig uit de Polaris hing te bungelen na een duikvlucht op z'n kop. Gelukkig liet de stekker niet los en kon ik zonder schade landen.

Ja, het CG ligt exact op de "step". Maar mijn ervaring is dat 1 of 2 centimeter meer naar voren ook nog prima vliegt. Naar achter heb ik nooit geprobeerd.

Ben benieuwd naar de 2e poging. Ik zou er graag bij zijn en heb daar best tripje naar het zuiden voor over.
 
Back
Top