Poolschip Aurora

Prachtig wat je hier laat zien, uit niets zo'n mooi model neer te zetten, chapeau :worship:
Ga zo door en vooral veel plezier bij het bouwen van dit prachtige project; een Kuifje fan :banana: ;)

Zeer mooi gedaan .

Als ik nog een tip mag geven.

deze tip heb ik ook gekregen van "Beagle" een expert op gebied van statische modelbouw maar dan op een ander forum.

Toch nog even terug een raad, een tip; dekken waarin op de een of ande wijze breeuwwerk is in afgebeeld, met potlood, met inkt, met verf, met garendraad.

---> die schuurt men niet ----> Enkel scrapen !!!!

@Newbie,
bedankt voor de tip maar zelfs al kun je schrapen, dan nog zul je moeten schuren. De strookjes zijn hoe dan ook niet allemaal perfect even dik en vlak. Trouwens, om een mooi resultaat te bereiken bij het vernissen is schuren ook al noodzakelijk.

Geen modelbouw zonder schuren . . . ;)

De groeten, A!H.

't Gaat niet zo snel als ik zelf zou willen . . . er is nog leven na het modelbouwen. Nietwaar?
Kleine update dus:

IMG_5136Low.jpg

IMG_5137Low.jpg

De grootste bovenbouwstructuur is inmiddels herbouwt. De eerste versie woog 270 gr., deze weegt 180 gr.. Stukken beter! Ben ook bezig geweest met wat dekattributen: bolders, stuurwiel, luchthappers, kaapstaander en wat relingwerk en vlaggenmast op de voorsteven.

IMG_5139Low.jpg

:?: Aan alle doorwinterde zeebonken: zo'n stuurwiel achteraan op een schip, diende dat om te manouvreren in de haven?

Cheers, A!H.

Ik moet zeggen dat je hier een fantastisch schip neer zet.
Ik vind het erg mooi!

Gebruiken ze dat stuurwiel niet als ze achteruitvaren???:confused::confused::confused::confused::confused:

Geen idee eigenlijk!

Op sommige schepen staat het roer achterop, denk aan de Cutty Sark.
Als een schip, zeker dat poolschip genoemd mag worden zal het roer in een verwarmde brug staan.
als schepen denk aan ex deurloo vos Shelter die geen zicht achteruit hebben, dan zet men daar een bemanningslid, die met radio de afstand afroept als ze hem in een gaatje proppen.
Het is zeker niet de gangbare plek voor een roerganger, als logische verklaring voor deze locatie zou de noodstuurinrichting (scrabble 3x woorwaarde) kunnen wezen.
groetjes Loek

@Loek: :-D
Zo'n stuurwiel achteraan is bij stoomschepen echt niet uitzonderlijk hoor en het betreft wel degelijk een bijkomend stuurwiel. De Aurora heeft ook nog een overdekte stuurhut.

index.php

Foto: Bryan Young

BrightonLow.jpg

Foto: Martin Hathaway
Soms waren er zelfs twee stuurwielen achteraan, én vergezeld van kompas en 2 telegrafen, zoals hierboven bij de SS Brighton.

Laatst bewerkt:
De grootste bovenbouwstructuur is inmiddels herbouwt. De eerste versie woog 270 gr., deze weegt 180 gr.. Stukken beter!

Als het gewicht zo belangrijk is dan kan je misschien ook nog de bruine triplex tussenschotten in de bovenbouw uitzagen of met een klokboor grote gaten inmaken wat extra gewichtswinst oplevert en niets aan de sterkte vermindert.

Mooi gedaan , Archie !

zo'n stuurwiel op de achterdek was een back-up in geval het stuurwiel op de brug niet meer ging .

afhangend van het type schip en het type voorstuwing ( Diesel - stoom ) werden de roeren op verschillende manieren bediend :

op stoomschepen waren meestal de stuurinrichting door een stoommachien bediend , op Dieselschepen waren dat meestal hydraulische installaties .

de stuurstoommachines waren bediend oftewel met kabels/kettingen op kleinere schepen , of met een telemotor ( hydraulische verbinding tussen de brug en de stuurstoommachien )

de hydraulische stuurmachines worden elektrisch aangedreven & bediend , als je de stuurwiel op de brug manoeuvreert , zet je in feite een "meester step motor" in die informaties aan een hydraulische pomp doorstuurt door middel van een "slaaf step motor" , de pomp stuurt dan olie naar twee hydraulische zuigers die het roerblad bedienen .

de groetjes ,

Laurent

Goh Paul,
Verouderen en weatheren is een beetje boven m'n petje, alhoewel ik het heel knap vind hoe jij dat op je modellen toepast.
Aan de andere kant is het hoedanook een model uit een stripverhaal van Hergé in zuivere klare lijn-stijl en ik denk dat verouderen niet echt in de sfeer van het verhaal zou passen.
Misschien kan het wel minimaal, ik houd het nog in beraad. Als het ooit zover zou komen kom ik bij jou te rade, als dat mag tenminste ;).

De groeten, A!H.

Op sommige schepen staat het roer achterop, denk aan de Cutty Sark.
Als een schip, zeker dat poolschip genoemd mag worden zal het roer in een verwarmde brug staan.
als schepen denk aan ex deurloo vos Shelter die geen zicht achteruit hebben, dan zet men daar een bemanningslid, die met radio de afstand afroept als ze hem in een gaatje proppen.
Het is zeker niet de gangbare plek voor een roerganger, als logische verklaring voor deze locatie zou de noodstuurinrichting (scrabble 3x woorwaarde) kunnen wezen.
groetjes Loek
hadden ze toen al radio communicatie dan????

ziet er mooi uit , groeten, Brandaris

@Archibald,

Boven je pet? Moh.. Gezien je staat van bouwen, kan je denk ik ook wel op een goede manier je model verouderen (mocht je dat alsnog willen).
Vooralsnog wordt het een fraai scheepje!

groeten Paul

Langzaam maar zeker . . .

Nog wat relingwerk verricht.

Het sloependek en vliegtuigdek zijn geplaatst, niet te onderschatten kwa paswerk!

en het brugdek is beplankt.

Tot de volgende etappe: verschansing van het brugdek en de stuurhut.

De groeten, A!H.

dag Archibald ,

mooi werk , inderdaad .

heb je de sloepen zelf gedaan of is het gekocht ? Ze zien er heel mooi uit ...

de groetjes ,

Laurent

Back