Poor Mans Vario

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hmeijdam, 11 nov 2013.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    De vario ijlt ongeveer 0,5 seconden na. Er zit een lowpass filter in de software ingebouwd, omdat hij anders veel te zenuwachtig is en ook hoogteverschillen aangeeft, die er helemaal niet zijn. Dit effect is echter geheel onafhankelijk van de hoogte waarop je vliegt.
     
  2. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Hi,

    Onlangs ook een setje van Hans ontvangen en in elkaar geknutseld.
    Eerdaags hoop ik de spulletjes te gaan testen in een Cularis.

    Waar ik tot nu toe wel tegen aanloop is, dat de PPM ratel van de RC vrij dominant is te horen.
    Bij de Taranis en de Futaba T10CP is dat aan de orde. (2.4 GHz)
    De ratel gaat pas weg indien de ontvanger een meter of 3 verwijderd is van de RC besturing.
    Ik heb wel een paar 100nF en een 470 Elco in de voedingsbaantjes (tussen + en -) geplaatst om eventuele laag en hoog frequent inslag te verminderen... maakt niet veel uit.

    Ben benieuwd of er meerderen tegen dit ratel verschijnsel oplopen?

    Echter indien ik de ontvanger in de broekzak steek, is de ratel weg en ontvang/hoor ik een mooi zuiver vario signaal.
    Deze ervaringen zijn tot nu toe in de huiskamer waargenomen.. zoals gezegd gaat eerdaags de vario maiden.

    Hier wat indrukken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het doosje komt bij Gamma/Karwei vandaan... worden parkers en schroeven in verpakt en is van een soort nijlon oid.. in ieder geval is het mooi stevig en barst niet.
     
  3. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Hallo Hans,

    Het pakketje is vandaag door de brievenbus gevallen. De inhoud ziet er goed verzorgd en professioneel uit. Met solderen kan ik helaas pas over paar dagen beginnen.
     
  4. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag de PMV eens aan de tand kunnen voelen. Prima zweefweer, en dus tussen de nodige andere zweefvliegers kunnen testen.
    En ik moet zeggen dat het prima werkt.
    Met name de gekozen audio toonhoogte en gekozen periodes zijn duidelijk genoeg om een minimale hoogte variatie al te horen, maar ook om de hogere stijgsnelheid en daling goed in te kunnen schatten..
    Ook de meekijkers (die dus mee luisterden)waren onder de indruk over de hoogte gevoeligheid. (enkelen hebben/hadden al Vario's dus konden vergelijken).
    In mijn Cularis had ik 2 Vario's ondergebracht... de PMV en een high sensivity vario van Frsky (telemetri via de Taranis) ik kon dus tijdens de vlucht beiden gelijktijdig uithoren en de hoogte uitlezing/biepjes vergelijken.
    De vario/audio zijn beiden even snel.. van een vertraging verschil is onderling weinig te merken en ook de hoogte gevoeligheid is praktisch hetzelfde.
    De Taranis is volledig instelbaar inzake toonhoogte, deadband, periode timing etc. je moet daar toch behoorlijk in grasduinen om een lekkere instelling te krijgen.

    De PWM geeft eigenlijk al "een optimaal ingestelde Frsky". uit zichzelf. Dus heerlijk eenvoudig met prima performance.

    Natuurlijk is de Frsky op basis van telemetri.. dus kan je met meerdere tegelijkertijd een Vario gebruiken.
    De PWM werkt op 433 MHz en heeft dacht ik een superreg ontvanger.. dus gaat last krijgen als anderen in de buurt ook een PMV gaan gebruiken (dit laatste is een aanname, mogelijk kan Hans hierover wat meer aangeven).

    In ieder geval kwa werking erg blij met deze PMV en voorzien van (voor mij) een prima
    setup/software. Ook wat dit betreft complimenten voor Hans.

    De max. hoogte die ik mag halen is 300 mtr en die afstand wordt zonder problemen ontvangen.
    Geen idee wat de haalbare afstand zal kunnen zijn.. ik denk dat dit meer afhankelijk is van omgevingsfactoren (achtergrond ruis/storing) en condities. Dit kan per locatie en afhankelijk van de weersgesteldheid (condities) behoorlijk variabel zijn.

    In ieder geval is het heerlijk om met de PMV naar de belletjes te snuffelen... dat gaat prima.

    Inzake de "ratel" van de RC besturing heb ik vandaag verschillende RC besturingen kunnen " beluisteren" verbazend is, dat de Futaba 8 geen enkel rateltje doorgeeft, terwijl een FF9 wel een goede ratel doorgeeft. Een Multiplex bleef ook doodstil. Er zit dus een verschil (bij mijn PMV ontvanger..) in, bij welke RC besturing wordt toegepast.
    Maar ook met mijn ratelende RC besturing is het in de praktijk toch geen probleem.. gewoon de ontvanger aan de andere kant van je lichaam houden tov je besturing.
    Je lichaam schermt voldoende af voor een mooi schoon audio/vario toontje.

    Ben er dus nog steeds erg blij mee.
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Gefeliciteerd met de maiden en bedankt voor de uitgebreide feedback.
    Ik heb vandaag ook eens geprobeerd of ik zo'n ratel geluid uit mijn eigen vario kon krijgen en ik moet mijn Futaba alsmede mijn "eigenbouw Poor Mans HK zender" op minder dan 3cm van de ontvanger houden en dan pas krijg ik storing door instraling. Ik heb dus geen verklaring waarom jij dat bij je ene zender al op een meter krijgt.

    De ontvangermodule die ik heb gebruikt voor de PMV is een Superheterodyne ontvanger. Met de superregeneratieve modules haalde ik 50 meter of zo. Binnen de superheterodyne ontvangers zit echter ook nog wel wat kwaliteitsverschil. Twee PMVs op 433MHz tegelijk gaat niet werken. Dezelfde zender en ontvanger modules bestaan er (voor de Amerikaanse markt) overigens ook op 315MHz.

    De PMV die jij hebt kun je trouwens ook voorzien van een "deadband" potmeter hoor. Ik heb daar een foto van in dit draadje gezet en de software herkent het automatisch als je hem er op soldeert. Nu moet ik wel toegeven, dat ik hem zelf na een aantal proefvluchten weer zo heb ingesteld dat hij altijd een vario signaal geeft. Ik vind die deadband persoonlijk niet fijn, wat natuurlijk niet wil zeggen dat een ander dat ook moet vinden.

    Het doet me plezier om te horen dat je er blij mee bent!
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2015
  6. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Hi Hans,
    Dank voor de reactie.
    Mogelijk is mijn superheterodyne ontvanger (dacht dat die dingen met een redelijk smalbandige en/of met synthesizer/kristal/kanaal werken.. vandaar) wat gevoeliger voor de PPM.. maar is in de praktijk geen issue.

    Met deadband mis ik voor mijn gevoel net de info die ik wil. De door jou gekozen instelling "as is",vind ik in de praktijk het beste.

    Ook het speakertje maakt de lagere tonen minder sterk derhalve is de audio bij level en lichte daling sowieso niet irritant.
     
  7. sfund

    sfund

    Lid geworden:
    1 nov 2003
    Berichten:
    68
    Locatie:
    alkmaar
    Ook ik ben een van de gelukkigen die een keurig verpakte set onderdelen mocht ontvangen.. Heb vandaag echt goed gebruik kunnen maken van de vario. Wat een fantastisch apparaatje! Gevoeligheid is prima, en het geeft heel veel inzicht. Mijn vermoedens van waar thermiek zit, werden erg duidelijk bevestigd. (en het was erg thermisch vandaag)

    De hoogtemeting heb ik weten te schakelen met de drukschakelaar op mijn zender. Om te controleren wat de nauwkeurigheid is, hebben we van mijn collega vlieger de unilog meegenomen. De informatie was op zijn zender live uit te lezen.
    Mijn vario gaf exact de zelfde waarden aan als de unilog. Enige verschil was dat ik moest tellen, en dat in de tijd dat ik aan het tellen was, de unilog alweer was geupdate ;)
    Echt mijn complimenten voor dit meesterwerkje!!

    Het lijkt me leuk om toch ook aan de softwarekant wat te knutselen.. welke usb interface heb ik daarvoor nodig?
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor het compliment, leuk om te horen :D

    Ik kan me voorstellen dat je niet alle 366 berichten van dit draadje gaat zitten doorlezen, maar in bericht 75 zit de USB interface verstopt. Succes met tweaken. Als uitgangspunt kun je het beste deze versie van de software nemen.
     
  9. sfund

    sfund

    Lid geworden:
    1 nov 2003
    Berichten:
    68
    Locatie:
    alkmaar
    Stiekem had ik het hele draadje wel doorgespit, maar blijkbaar heb ik niet alles in me opgenomen... ik kon het me niet meer herinneren... Bedankt!
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Even een update op het ontwerp.

    Één van de bouwers heeft de slaap goed uit blijkbaar, want die mailde mij dat hij een 330K Ohm weerstand in het bouwpakket had zitten en niet de 1M Ohm weerstand die ik in de handleiding noemde. Ik heb de weerstand van 1M Ohm op enig moment vervangen voor een 330K Ohm weerstand omdat de vario dan net iets harder klinkt op maximaal volume. Dat heb je bij gebruik van de oortelefoon absoluut niet nodig, maar bij gebruik van de speaker is het net wat beter.

    Ik nam aan dat niemand die ene weerstand zou gaan nameten, dus had het hier niet gemeld. Foute aanname dus :roll:

    Mocht iemand het geluid met de speaker dus niet luid genoeg vinden op maximaal volume dan kun je een 330K Ohm weerstand in plaats van (of simpelweg parallel aan) de 1M Ohm weerstand solderen. Desnoods aan de onderzijde van de print.
     
  11. houtjesplakker

    houtjesplakker

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Omgeving van Gouda
    Hallo Hans,

    Afgelopen week 2 dagen met de vario gevlogen. De PMV doet het echt geweldig. Met name over de hoogte meting ben ik erg enthousiast.
     
  12. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    Vandaag deze poor mans vario in actie mogen zien.
    Ben onder de indruk maar blijf met de volgende vragen zitten (het kan zijn dat er volledig overheen gelezen heb):
    Wat als er meer mensen op het veld bezig zijn met dit type vario?
    En wat als ik meerdere kisten vast wil uitrusten met deze vario (dus meerdere sensorunits in omloop heb (die natuurlijk niet tegelijk worden ingeschakeld))?
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Peter,
    Ik quote even uit de tekst in het eerste bericht in dit draadje
    Meerdere zenders gebruiken met één ontvanger is geen enkel probleem. Ik heb zelf in al mijn zwevers een PMV zender zitten en heb maar één ontvanger. Ik hoef dus nooit een vario over te pluggen van het ene in het andere vliegtuig.
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2014
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.678
    Locatie:
    Voorburg
    :oops:
    En over precies die heb ik heen gelezen. sorry

    Op het ogenblik zijn er meerdere op de club in de maak en we zijn gezegend met een redelijk enthousiast groepje zwevers die elkaar ook dikwijls treffen.
    Vandaar dus dit probleem.
    Verder werkt het spul voorbeeldig heb ik kunnen observeren.
    (in de praktijk beter dan mijn jeti vario helaas)
    Misschien heeft er toch iemand nog een idee om de vario exclusief voor een gebruiker te maken? (ik mis helaas voldoende inzicht in elektronica om dit te overzien)
     
  15. JenR

    JenR

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Lochristi, Belgie
    Als je een open-tx radio hebt (9x, taranis), dan kan je hetzelfde hardware ontwerp gebruiken maar dan niet met een aparte ontvanger maar met de telemetrie van open-tx zelf. Je hebt dus ook niet de antenne nodig, daarvoor gebruik je je receiver.

    Zie hier: https://code.google.com/p/openxvario/

    Ik ben van plan om mijn poor mans vario om te bouwen naar een openxvario, naar het schijnt werkt dit beter dan de variometer van frsky zelf (die inderdaad niet zo goed presteert als mijn poor mans vario).
     
  16. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    PMV.

    Wéér een PMV in de lucht !
    Dankzij het uitstekend verzorgde pakketje van Hans, en zijn uitvoerig stappenplan op dit forum, is ook dit een geslaagd exemplaar geworden.
    Als variant is de ontvanger deze keer in een chique zeepdoos (!) ondergebracht.
    De processor en de druksensor zijn van een transparante krimpkous voorzien omdat de oorspronkelijke nét te krap was.
    Ik heb het ontvangerkabeltje n.l. nog over de sensorprint gelegd als soort trekontlasting (én je blijft nog wat van je werk zien ! ).
    Op onderstaande foto zijn oud en nieuw bijeen gebracht.
    Links een oude, maar nog steeds dienst doende Engelse "Cosim" variometer van fabrikant Cobb-Slater uit de jaren direkt ná WO 2.
    Simpel; groene bolletje omhoog = stijgen, rode bolletje omhoog = dalen.
    Met daartussen de schaalverdeling van 0,5 - 20 ft/sec.

    [​IMG]

    Hans, laat de voorjaarsthermiek maar komen !
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Gefeliciteerd !

    Rechts :confused:
    (ik hoop niet dat dat door de soldeerdampen komt)
     
  18. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Engelse vario.

    Je had gelijk Hans, komt omdat de Engelsen links rijden en wij rechts :).
    Inmiddels opgelost.
    Thanks.
     
  19. Poor man's Vario

    Nederland is weer een PMV rijker!

    Na het lezen van het artikel in Modelvliegsport, was ik zeer geïnteresseerd in de PM V. We zijn in onze vereniging een K6E motorzwever aan het bouwen van 3,8mtr.
    Hier wil ik graag een variometer in hebben.
    Meteen een mailtje gestuurd om een soldeer pakketje te bestellen.
    Zeer snel en keurig verpakt kreeg ik het pakketje thuis gestuurd.

    Het solderen moet wel netjes gebeuren.
    Maar het resultaat is verbluffend.

    Om de ontvanger in te bouwen heb ik een servodoosje gebruikt.
    Een echte poor man's vario dus.
    Het doosje past precies: een paar millimeter speling in de batterijbox en het printje op maat gezaagd.

    Ik heb hem getest tot 10 meter. De vuurdoop krijgt hij volgend voorjaar.

    Hans bedankt voor het ontwerp, programmering en support.

    Eddie Janssen

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Andreotti

    Andreotti

    Lid geworden:
    20 jun 2012
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En weer 1:

    [​IMG]

    Deze moet nog in een doosje gestopt worden, maar dit is het (werkend) resultaat na een middagje rommelen.

    Ik heb me niet helemaal aan het "recept" gehouden. De audioversterking met de LM386 heb ik vervangen voor een transistor (bij gebrek aan beter) en ik heb een 7805 spanningsregelaar gebruikt om een 2S of 3S lipo aan te kunnen.

    Wat ik wel vreemd vindt is dat de zender alleen aan gaat als er ook piepjes verstuurd worden. Als er niks verstuurd wordt, dan hoor ik ruis en af en toe wat signalen van buitenthermometer. Ik had verwacht dat het zendergedeelte altijd zou uitzenden.

    Ik ben wel nog van plan om de software aan te passen om met een spanningsdeler het lipo voltage te kunnen monitoren en daar ook een signaal van te versturen als deze bijna leeg is. Dat heb ik bij mijn arduino-quadcopter ook al eens gedaan (maar dan met LED indicatie).

    Groetjes,
    André
     

Deel Deze Pagina