Poor Mans Vario

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hmeijdam, 11 nov 2013.

  1. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Dag Hans,

    Helaas niet gelukt om "hem" aan de praat te krijgen.
    Een vraag over het solderen.
    Op de foto's in jouw verslag staat O-P 11 verbonden. Op de print layout staat deze niet doorverbonden. Wat is juist?
    Ik wil graag nog een zendersetje ontvangen omdat misschien de ARDUINO de geest heeft gegeven.
    De ontvanger vertoont wel enig levensteken.
     
  2. arnold remkes

    arnold remkes

    Lid geworden:
    23 feb 2006
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Het mooiste dorp in Brabant: EERSEL
    Hoi Hans,
    Dank zij jouw hulp werkt het prima. De fout lag bij mijn soldeertechniek. Een druppel tin op de drukregelaar.
    vario.jpg
     
  3. Gert-Jan

    Gert-Jan

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    756
    Locatie:
    Ureterp

    Ik heb nog niet helemaal het draaidje gelzen maar heb zeker interresse om 1 te maken. Het printje met het spiraal eraanvast. Is dit de ontvanger ?

    gj
     
  4. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het draadje heeft inmiddels 403 berichten, dus dat is nauwelijks meer door te worstelen. De uitleg over het bouwen van de ontvanger begint hier
    die van de zender hier
    Lees dat even door, dan kun je beoordelen of je dat gaat lukken. Ik kan dan een bouwpakketje voor je samenstellen.

    Het printje op de door jou geciteerde bijlage, was een speciale versie die ik op verzoek heb gemaakt voor iemand die parasailing instructeur is. Hij wilde de thermiek van zijn leerling kunnen horen.
     
  5. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    ik heb vandaag ook een setje gekregen van Hans.

    Ik zal van de bouw wat foto's plaatsen , en ook van de softwareaanpassing die ik ga doen. Ik wil dat de PMV een alarmpje stuurt als het ontvangersignaal wegvalt, en op verzoek een indicatie geeft van de accuspanning. Wordt vervolgt !
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Hoe kan ik de interval van de strobe verlengen?

    er zit nu 1 seconde tussen, maar het mag iets langzamer voor mijn toepassing.
     
  7. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    @ Sander . Ik denk dat je in het verkeerde draadje aan het posten bent. Jij hebt het over de Poor Mans Strobe
     
    PH-SVV vindt dit leuk.
  8. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    ;-)

    ik heb het kitje vandaag binnengekregen. Ziet er prima uit dus lekker solderen. Ik heb tussen arduino printje en zender een langere kabel gesoldeerd (40cm) zodat de zender wat verder weg van mn 35MHz ontvanger zit. Ik heb de ontvanger nog niet klaar, maar kan nu al zien op de scoop dat de pmv een mooi signaaltje uitstuurt met stijgen / dalen.

    [​IMG]
     
  9. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hallo Hans,
    Zijn de setjes van de PMV nog te verkrijgen want ik heb daar wel interesse in. Ik begrijp dat je een set zender/ontvanger aanbied?
    Ik ben benieuwd naar de werking. Zelf heb ik nu een vario met statische en dynamische drukmeting (piccolario).

    Als ze nog verkrijgbaar zijn kun je aangeven wat de kosten zijn en/of ik nog opties kan/moet aangeven.

    Groeten, Alex Söntgerath
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Hallo Alex, Ik kan op verzoek een compleet bouwpakketje samenstellen en stuur je even een "conversatie" voor de details.
     
  11. Kcnarf

    Kcnarf

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    423
    sigh.. mijn piccolo ligt ergens in de sloot.....zo veel geld, maar ook goeie vario, dit is een mooi en goedkoop alternatief.

    mijn pmv werkt prima en in 1 keer goed.



    nu nog een mooi , en in stijl , houten kastje maken voor de ontvanger !

    en kijken of ik de code zo kan aanpassen dat er ook spannings bewaking is, en misschien ook "achtung achtung " als mn ontvanger storing oppikt
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2015
  12. Cavemannetje

    Cavemannetje

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Utrecht
    Ook hier een bouwpakketje van de pmv in elkaar gezet en in stijl van het mbf een ontvangerdoosje gebruikt:

    [​IMG]
     
  13. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hier ook inmiddels een werkend setje! Werkt prima. Nog niet in het toestel getest maar zie dat hij met trap op/trap af nauwkeurig werkt en prima de delta aangeeft.

    De bouw ging goed. Even niet op zitten letten en ik had het ic-voetje dwars gesoldeerd (-; Maar litze doet zijn werkt dan prima. Een nieuw voetje had ik nog liggen uit eigen voorraad.

    Hans je hebt een kan stukje werk geleverd om voor een beperkt budget een hele leuke simpele vario te maken ! Complimenten.
    Ik ga er zeker nog 1 bijbestellen bij je maar daar zal ik je een PM over sturen.
     
  14. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
  15. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Gefeliciteerd met de geslaagde bouw.
    Hoe heb je de antenne van de ontvanger gemaakt? Ik zie dat niet goed op de foto, maar als het dat witte opgevouwen draadje is, dan neem ik aan dat je die bij gebruik gestrekt uit het doosje laat steken?
     
  16. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hoi Hans.
    Ik heb voor de ontvangerantenne het spoeltje gebruikt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  17. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    De witte draad is de opgevouwen oortelefoon.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 feb 2016
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Het spoeltje werkt het beste als het "ruimte om zich heen heeft". als het vlak over een print loopt, gaat daar wat signaal verloren. Gewoon uitproberen dus, maar als je dan bijvoorbeeld geen 300 meter haalt, dan zou ik het spoeltje in de ontvanger herpositioneren.
     
  19. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Hoi Hans, bedankt voor de tip!

    Had ik eigenlijk moeten weten, net als de kooy van Faraday natuurlijk. Maar we gaan het proberen en we zien hoever we komen. Veranderen is zo gedaan.
     
  20. Rob2011

    Rob2011

    Lid geworden:
    24 okt 2009
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Waddinxveen
    PMV met datalogger

    Het is al weer een tijdje stil in dit draadje. Is er dan niets meer te verbeteren aan de Poor Man Vario? Tuurlijk wel!
    Je zou hem kunnen uitbreiden met een datalogger. Misschien vinden jullie dit ook wel leuk. En na jarenlang meekijken in dit forum kan ik wellicht iets bijdragen.

    Ik had van een ander Arduino projectje nog een bordje liggen met daarop een micro SD lezer/schrijver. Deze dus. Ik heb dit bordje aan de andere zijde van de Arduino Nano bevestigd en daarmee kan je dan diverse soorten data (in dit geval de hoogte en de tijd) naar een micro SD kaartje wegschrijven. Elke vlucht, oftewel elke keer als je de PMV+ aanzet, wordt de data aan de file 'FLYDATA.TXT' op het micro SD kaartje toegevoegd. Vervolgens kan je dan de data plotten met bv Excel.

    Vlucht1.jpg
    De PMV+ is nog steeds geschikt voor 'the poor men'. Het bordje kost 1 euro en een micro SDkaartje heb je nog wel ergens liggen. Meer dan een paar Mb zal de file nooit worden (als je niet langer dan een dag continue gaat vliegen), dus elk kaartje is goed.


    Hier zie je schematisch hoe de datalogger op de Arduino wordt aangesloten. We gebruiken hiervoor SPI en de pinnen D4, D11, D12 en D13. En uiteraard 5V en GND.

    SchemaPMV+2.jpg

    Ik heb het micro SD bordje op de andere kant van de Nano bevestigd als waar de BMP zit. Zie foto.
    Om de verbindingen te maken heb ik een stukje gaatjesprint gebruikt (het groene printje onder de Nano).
    Daaronder zit een stukje bruin karton voor isolatie en daaronder het SD bordje.
    Achteraf is het misschien simpeler om het bordje gewoon met 6 draadjes aan te sluiten ipv met het tussenprintje. De volgorde van in elkaar solderen vereist nl vooraf enig denkwerk. En het pakje wordt wat dunner.
    De verbinding naar het zendmoduul zit er op dit plaatje nog niet aan.

    forum1.jpg

    Ik heb de sketch zo gemaakt dat de hoogte en tijd elke halve seconde wordt weggeschreven. Probleempje is wel dat wanneer je de hoogte afroept, de Arduino een tijdje stil staat vanwege de gebruikte delay-commando's voor de piepjes. En wordt er dus ook gedurende meerdere seconden niets gelogd. Wil je een mooie grafiek zonder gaatjes moet je dus van de hoogteschakelaar afblijven.

    Rob
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2016

Deel Deze Pagina