Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

_MG_2956.jpg

Super om te zien :thumbsup:

In tegenstelling tot wat ik eerder zei, ik gebruik voor de boeidelen ook 6mm ocume, de 18mm gebruikte ik om het spant te maken (zie onderschrift)

Vandaag ook lekker bezig geweest. toen ik vanmiddag bezig was vroeg ik me af of jij ook aan het knutselen was ;)

Leuk man ! En ja, ik was behoorlijk bezig met de boot !, gister en vandaag. Inmiddels heeft mn straaljager het opgegeven, dus gelijk maar een nieuwe gekocht. Toevallug in de buurt een modelletje van 1,5 jaar jong. (toet toet !!)

_MG_3002-2.jpg

Leuk meisje, dus nog maar een foto :)

_MG_2989-2.jpg

Laatst bewerkt:
Al het grote hak- en zaagwerk is gedaan voor de boot. Vanaf nu is het schuren, epoxy-en en aansluiten van electronica.
In essentie komt het er op neer dat de hele boel weer uit elkaar gehaald wordt, in de epoxy wordt gezet, en weer gemonteerd wordt.
De boot moet wel naar binnen, inmiddels staat de eerste schimmel op de ocume platen :-/ Epoxy lijmt het best met een vochtigheid van hout rond
10/15% dus dat wordt ff drogen de komende dagen.

Proefvaren en daarna de boel een kleurtje geven/duurzaam verven.

Ik heb gister iig. besteld bij conrad:

CAR regelaar 30 Amp, in de badkuip trok de setup max 15 amp.
Servo tester (dat wordt voor/achteruit/neutraal), nog wel een mooi 'handvat" op de console maken...
Aan/uit schakelaar met sleutel
Accu klemmen 50 Amp
2 spanningsrails 0/12V
6 Schakelaars : accu aan/uit, radio/mp3 aan/uit, verlichting aan/uit, enz enz.

De tractie accu is binnen 50Ah, en past precies. Geschatte vaartijd 5 uur....dit wordt echt een coole boot.

Laatst bewerkt:
Heb je helemaal geen voorbeelden buiten de foto's? Heb je ook nog foto's van het begin van de bouw?

Hmm nee weinig, de boel zat zo snel in elkaar dat ik vergeten ben eerder foto's te nemen. Ik ben wel geinspireerd door deze meneer :

Portuguese Style Dinghy | Free Boat Plans

Mijn boot is in feite een 1.1/5 sheet "+" versie van zijn bootje ( ...+... want mijn boot is namelijk nog iets groter/anders/aangepast)

Laatst bewerkt:
Gasknuppel

Ben begonnen met de gasknuppel. Deze gasknuppel komt aan de stuurboordzijde van de console. De knuppel kent 3 standen, en wordt direct verbonden met de servosaver.

1 Vooruit
2 Neutraal (met klik/centrering, dit is nodig anders herkent straks de regelaar zn middenstand niet goed)
3 Achteruit

De klik wordt gemaakt met een kogeltje en veertje van een balpen. Tis een beetje pielen, maar met wat meer veerdruk is de klik met draaien van de as duidelijk voelbaar.

_MG_3003.jpg

Laatst bewerkt:
Ik ga even voor mijn beurt spreken maar ik denk aan een paar honderd euro (300-600) Een beetje afhankelijk of je zelf veel maakt of koopt. Accu is meteen een aderlating want daar ben je zo 80-100 euro voor kwijt. Schroef moet je kopen en voor de rest, hout, epoxy, schroeven en veel arbeid ;)

zeg dank jullie wel voor de feedback :-) Ennu nee, tis niet onbeleefd te vragen.
INschatting van Burp is heel aardig. Even een opsomming (ook voor mij de eerste keer) ;

Schroef/as : 100 euro (kan ook goedkoper bijv staartstuk sloop bb motor)
Accu : 50 euro (kan bijna niet goedkoper?)
Motor : 50 euro (kan goedkoper)
Electronica : 50 euro (als jet al hebt, veel goedkoper)
hout : 150 euro (kan goedkoper, ik gebruik life long guarantee marine ocume)
lijm/glasmat : 50 euro (kan goedkoper)
schroeven schuurspul etc etc : 50 euro (kan goedkoper)
Verf : 50 euro (kan goedkoper)

Dus 500/600/700/800 euro kost een bootje als dit wel. Ik ben denk ik totaal 3 maanden bezig, dus uiteindelijk valt het per maand wel mee ;-)
Belangrijker voor mij is dat ik iets maak wat ik nog nooit gemaakt heb (altijd vliegtuigen, nog nooit een boot), en dat uiteindelijk de kids
(en ook ik) er een hoop plezier aan hebben en gaan hebben. Dat lukt, dus voor een 150 euro per maand heeft iedereen een hoop lol ;-)

Laatst bewerkt:
Als je nu de koste bekijkt en je heb een klein butget valt het tegen.
Maar dit project moet je niet over 3 of 4 maanden bekijken, als je kinderen er 3 jaar mee spelen en er uit gegroeid zijn, dan kan je zeggen : dat is een goede investering geweest ,
pa plezier van het bouwen en de kids plezier met varen...

_MG_3013.jpg

Nieuwe motor, even nadenken hoe we dit gaan monteren. As motor is 8mm, naar cardan moet ik nog een as maken (flexibel??) Iemand ideeen ?
Eigenlijk zou is een 8 naar 6 mm bus willen hebben van aluminium, en van deze bus flexibel willen koppelen naar de cardan. Is dat slim ?

Laatst bewerkt:
_MG_3016.jpg

Met de dremel all rondingen en naden nog eens netjes afgewerkt. wat een p*kke werk zeg. (stof en vooral veel naden)

De boot gaat morgen naar binnen om een week te drogen. Volgende week wil ik de boel in de epoxy zetten. Daarna afmonteren van het beslag en electronica en hopelijk een proefvaart maken !

_MG_3013.jpg

Nieuwe motor, even nadenken hoe we dit gaan monteren. As motor is 8mm, naar cardan moet ik nog een as maken (flexibel??) Iemand ideeen ?
Eigenlijk zou is een 8 naar 6 mm bus willen hebben van aluminium, en van deze bus flexibel willen koppelen naar de cardan. Is dat slim ?

siliconeslang 5mm binnen diameter? mocht je ooits vistuig of wier of wat dan ook aan je schroef hebben dan sloop je je motor niet meer scheurt gewoon de slang. is maar iets wat me net te binnen schiet hoor. dus of het werkt??

Back