Portugese vissersboot nu ook schaal 1 op 3

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 10 okt 2009.

  1. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Lol, nou reken er maar op dat er een kajuit op komt volgens model berkely. We gaan binnenkort op vakantie naar Italie (eigen bootje mee) en daar gaan we eens goed nadenken/schetsen over hoe we dit na de zomervakantie gaan aanpakken. De kajuit moet iig deelbaar zijn (bovenkant los te halen) anders kan de bokko nie makkelijk meer op de kant. De motor gaat iig naar achter op het staartstuk, en ik verbind de twee met een klauwkoppeling (een firma in schoonhoven wist precies wat ik bedoelde en nodig had)

    [​IMG]

    Schroef aanpassen wordt idd lastig, mgoed een andere schroef is ook mogelijk...al denk ik zelf dat het zonder aanpassen ook moet lopen.

    Enneuh, t'is hopen idd dat je dochters ook bootjesgek worden..dat helpt wel...mees is nu al elke avond weg naar vriendjes/vriendinnetjes...met zijn bootje ipv met de fiets :) .
     
  2. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Mees is natuurlijk helemaal de man met dat mooie bootje.:D
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Oh ja!!, hij is vanmiddag met een vriendje gaan varen en hij is gewoon de hele middag weg...
    uur geleden zat ie nog in marnemoende (onze haven) en ik zag hem net langs varen de andere kant op op weg naar de stad. Een schipper van de rondvaart uit oudewater ging met hem op, die vond het helemaal geweldig.(thumbs up!)

    in zn prima rapport van school las ik vanmiddag de opmerking van de juf; " wordt met je boot maar een echte schipper deze zomer ! " ;-)
     
    Laatst bewerkt: 4 jul 2012
  4. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Hij heeft natuurlijk uitgebreid over z'n bootje verteld op school, anders zou de juf er niet speciaal een opmerking over schrijven.
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Wat je zegt, hij heeft het hele proces van bouwen/testen mbv modelbouwforum.nl regelmatig mogen laten zien de afgelopen weken in de klas op het digitale schoolbord.....zelfs zo veel dat de juf zoiets had van ....t'kan wel iets minder ;-) ....(maar ja, de rest van de klas had niets te melden digitaal..dat gaf ook de juf toe....lol)

    Vanavond hebben we mijn boot op de trailer gezet (vakantie, Lago Maggiore)...mees vaart voor het eerst zelf en alleen mijn boot van huis naar de haven, en zet de boot werkelijk in 1 keer strak op de trailer die ik op de helling heb klaargezet. Hij kreeg van schippers die toekeken (en die hopen op een helling-rampscenario...videocamera's klaar) een applaus ;-) .

    Volgens de regels mag het allemaal niet, maar dit mannetje is ook met 6 meter boot een echte schipper. (maar ja dat was ie 5 jaar geleden ook al. (foto..Bunn, Zweden, een enorm meer, helemaal voor ons zelf !.. gasseuh mees!!)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2012
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo,

    na een maandje varen is het tijd om eens de boel uit elkaar te halen. Deels ook omdat het geluid van ketting en motor voor langere tochtjes toch iets te hard is.

    Het bovenste staartstuklager is iig overleden (was te verwachten met deze belasting)
    Als ik dat wil vervangen betekend dat ik de bokko behoorlijk mot slopen. Hmm...nog maar eens over nadenken.
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is jammer.
    Als je nu maar wel weet hoe het op een andere manier langer heel blijft.
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Sja, idd. Ik zet de motor iig de volgende constructie OP het staartstuk met een koppeling. Dat zou het probleem moeten oplossen.

    beetje zoals deze meneer het heeft opgelost.

    [​IMG]
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ik heb alles uit de bokko gesloopt. Bankje motor etc etc. Gaten dichtgeplakt met epoxy, bodem opnieuw in de bootlak.

    We hebben het motorisering probleem tijdelijk opgelost met een Johnson 3.5 pk uit 2004..Koopje, 100 euro op marktplaats. impeller vervangen, en de motor loopt werkelijk als een zonnetje. Wel een 15kg anker op de boeg want met 3.5 pk volgas maakt de bokko bijna een looping...lol

    Mees is de hele dag op het water geweest, helemaal blij.

    [​IMG]
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is wel jammer.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2012
  11. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    klopt, maar tis even niet anders. T'is volop zomer, en mees wil varen...en ik heb voor verbouwen van de bokko nu weinig weinig tijd / energie.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2012

Deel Deze Pagina