Post je eigen ontwerp spuitklusjes Shocky!

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
hallo
hoe kan ik mijn depron het beste een andere kleur geven?
ik heb geen airbrush en stiften werken niet goed omdat het een soort groenig/zwart depron is

of zijn er ander soort stifte?

Wat een inspiratie hier allemaal zeg ! Daar haal ik wel wat ideën uit ! Mijn eerste vlucht moet nog komen maar ik heb inmiddels wel al een paar vliegtuigen bewerkt. Dit is mijn eerste 'eigen' vliegtuig;
(die anderen die ik bewerkt heb heb ik alleen bekeken bij de vluchten ;) )

SUPERSHOCKIE.JPG

Laten we dit topic eens leven inblazen! Ik heb een yak 54 shockflyer, helemaal af :P alleen is hij nog helemaal wit, op de cokpit na. Ik vond het vlammenontwerp dat jeroen heeft gemaakt heel erg mooi! Dus als iemand(jeroen) zin eeft om zoiets voor mij na te maken, ben ik heel erg blij!

Groetjes,
Fabian

fabianvzwol zei:
Laten we dit topic eens leven inblazen! Ik heb een yak 54 shockflyer, helemaal af :P alleen is hij nog helemaal wit, op de cokpit na. Ik vond het vlammenontwerp dat jeroen heeft gemaakt heel erg mooi! Dus als iemand(jeroen) zin eeft om zoiets voor mij na te maken, ben ik heel erg blij!

Groetjes,
Fabian

late we nog eens proberen, Nu het indoor seizoen er bijna aankomt moeten er toch al nieuwe shocks zijn met een mooie paint.
Ik ben er zelf een aan het bouwen, maar die heeft al een paint....(uit een doosje dus :oops: :oops: :oops: )

Grtz Matanza

Ik gebruik de spuitbusjes van Styro Colors welke voordelig te krijgen zijn bij Elbe hobby Supply in Rijen.
Een busje van 150ml kost €3,60. (De busjes van Graupner zijn hetzelfde maar meestal wel iets duurder)

normal_Spuitbusjes.JPG

Hier mijn laatste creatie, een Shockwave 108%.

normal_Shockwave1.JPG

normal_Shockwave2.JPG

@Marcel,
Ik zit er aan te denken om een filmpje te gaan maken wanneer ik onze Yak's ga spuiten. (zoek alleen nog een camera man of vrouw, mijn voorkeur gaat uit naar de vrouw!)

Groeten Jeroen.
ik bied me aan alleen moet je me wel ophalen en helaas ben ik geen vrouw

Zoals beloofd zou ik enige tips geven over hoe je het spuiten van een depron model kunt vergemakkelijken.

Vandaag zal ik het maken van blokjes en overgangen van kleuren toelichten.

Voor dit voorbeeld heb ik een F3A gespoten voor een klant.

1, Om de blokjes te spuiten is het nodig om malletjes te maken waarmee je de niet te bespuiten delen kunt afplakken. Ik heb hiervoor een soort van lamineer plakfolie gebruikt die je normaal voor meubels gebruikt, maar eigenlijk is alles wat plakt en makkelijk te knippen/ snijden is bruikbaar. (had dit zo bij iemand mee kunnen nemen dus dit was een goedkope oplossing) Probeer wel alijd even het te gebruiken materiaal op een rest stukje depron. Als de kleefkracht te groot is dan zal deze het depron beschadigen bij het verwijderen van de mal. Dit is te verhelpen door eerst het materiaal op bv. je broek te plakken en daarna pas op het depron. De kleef kracht wordt hierdoor verminderd.

Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat de vierkantjes allemaal precies even groot en haaks zijn, dit omdat je anders niet uitkomt als je er een patroon mee wilt gaan vormen.

Na het aanbrengen van de blokjes moet het te spuiten oppervlak goed ontvet worden. Ik doe dit altijd met wat Glassex en een doekje. Doe je dit niet dan is de kans groot dat je geen egaal gekleurd oppervlak krijgt.

thumb_1%7E0.JPG

2, In dit voorbeeld maak ik gebruik van een overgang van twee verschillende kleuren. Zorg dat je altijd met de lichtste kleur begint en vervolgens steeds donkere. Je kunt beter bv. drie keer een lichte verflaag aanbrengen dan in een keer de volle kleur aan te willen brengen, dit is omdat anders de aangebrachte verflaag te nat wordt/blijft en al snel onder je mal zal kruipen.

thumb_2%7E0.JPG

3, Het resultaat wanneer de mallen worden verwijderdt
thumb_3%7E0.JPG

4, wanneer je het model ook nog een kleur wilt geven moeten nu de reeds bespoten delen worden afgeplakt. Je kunt hiervoor de al eerder gebruikte mallen voor gebruiken. Let op dat je wederom weer even ontvet voor het spuiten.
Het resultaat na de tweede ronde van het spuiten.
thumb_4.JPG

5, Dezelfde methode kun je ook gebruiken voor andere creaties zoals deze.
thumb_5.JPG

6, Het gehele model gespoten.
thumb_6.JPG

Tot zover het spuiten van de blokjes. De volgende keer zal ik een andere techniek toelichten.

Is dit alles je teveel werk dan kun je me een PB sturen zodat ik ook een model voor jou spuit.

Groeten Jeroen.

Hallo Jeroen,

Ik heb inmiddels ook een airbrush besteld en ga daar ook eens mee stoeien.
Maar mijn vraag, in die kleine cursus van jou staat dat je de blokjes moet afplakken als je de rest van de vleugel geel wil spuiten. Maar kun je dat niet makkelijker van te voren geel spuiten en dan afplakken voor die blokjes.

Mvg,

Daniël.

Hmm... was dit draadje al weer een lange tijd niet meer tegen gekomen.

@Daniel
Je kunt de gehele vleugel wel eerst geel spuiten maar dan krijg je nooit een mooie duidelijke kleur blauw als je er over heen gaat spuiten.

Ondertussen spuit ik niet meer met spuitbussen maar heb ik ook een airbrush pistool aangeschaft. Tevens heb ik ook weer diverse nieuwe technieken geleerd waarmee er nog mooiere creaties gemaakt kunnen worden.

Ik zal eens een update maken met wat airbrush werkjes die ik in de loop van tijd heb gemaakt.

Hallo,

Omdat ik deze vraag geregeld krijg even wat info hierover.

Wat voor soort verf gebruik je, welk merk en waar is dat te halen?
Ik gebruik momenteel de merken schmincke en Createx. Beide zijn erg fijn in het gebruik en vooral Createx heeft erg mooie kleuren in hun pallet. Schmincke verf komt in een heel handig glazen potje waarbij in de dop een pipet is verwerkt waardoor er heel precies te doseren is. Beide merken zijn te verkrijgen bij bijvoorbeeld: http://www.airbrush-services-almere.nl/

Verdun je de verf nog of is het spuitklaar?
Beide merken geven aan dat ze zonder verdunnen te gebruiken zijn. Ik zelf doe dit dan ook niet. Dit geeft bij mij tot nu toe nog steeds een goed resultaat, ook in combinatie met een 0,2mm naald.
Ik hoor van andere dat ze dit meestal wel doen, een kwestie van smaak denk ik.

Hoe maak je de airbrush schoon na het spuiten?
Hiervoor heb ik een kleine ultrasoon reiniger aangeschaft wat erg praktisch is. De ultrasoon vul ik dan met water en een paar druppeltjes dreft en amoniak. Vuistregel is wel dat je na het spuiten je airbrush zo snel mogelijk moet schoonmaken / in het water moet leggen om uitdroging van de verf te voorkomen. Meestal schroef ik hem dan ook meteen uit elkaar en loop dan de verontreinigde plekken eerst even na met een klein borsteltje. Deze borsteltjes kun je kopen bij de drogisterij waar ze worden verkocht als tandenstokers.

Welk merk maskeringtape gebruik je en waar te halen?
Ik gebruik voor op depron de gewonen crêpe tape of van het merk KIP de paarse varriant. De paarse variant is “low-tack”en is eigenlijk bedoeld om op vers schilderwerk of behangpapier te gebruiken.
Als je de gele varriant gebruikt is het wel nodig om deze eerst een paar keer op b.v. je broek te plakken of er met je vinger over te gaan. Hierdoor vermindert de kleef kracht en voorkom je schade aan het depron bij het lostrekken.
Het is gebleken dat het niet nodig is om de tape stevig aan te drukken op je werkstuk, voorzichtig erop plakken is al voldoende.
Als je dan bij het spuiten meerdere dunne laagjes spuit krijg je als nog een kaars rechte lijn als je de tape weer verwijdert.

MVG,

Jeroen

DSC04773.jpg

Dat is mijn 1e, die ligt al lang in de prullenbak, maar vind m wel aardig,

ben nog van plan een vliegtuig te gaan spuiten waarbij ie bijna letterlijk in de fik staat!!

Grt Ron

Hallo,

Omdat ik deze vraag geregeld krijg even wat info hierover.

Welk merk maskeringtape gebruik je en waar te halen?
Ik gebruik voor op depron de gewonen crêpe tape of van het merk KIP de paarse varriant. De paarse variant is “low-tack”en is eigenlijk bedoeld om op vers schilderwerk of behangpapier te gebruiken.
Als je de gele varriant gebruikt is het wel nodig om deze eerst een paar keer op b.v. je broek te plakken of er met je vinger over te gaan. Hierdoor vermindert de kleef kracht en voorkom je schade aan het depron bij het lostrekken.
Het is gebleken dat het niet nodig is om de tape stevig aan te drukken op je werkstuk, voorzichtig erop plakken is al voldoende.
Als je dan bij het spuiten meerdere dunne laagjes spuit krijg je als nog een kaars rechte lijn als je de tape weer verwijdert.

MVG,

Jeroen

Jeroen, ik mis het stukje waar je de maskeringstape kan halen zou je dat nog willen vertellen of is dat gewoon in de schilderswinkel.
Die ultrasoon reiniger van welk merk heb je die eigenlijk.

Mvg,

Daniel,

Kip tape is te verkrijgen bij Hornbach, van oorsprong een Duitse DHZ-zaak maar ook met enkele vestigingen in Nederland, waaronder in Tilburg.
AirbrushService Almere heeft alleen de Gele-Kip tape in het assortiment, deze laat geen lijmresten achter, maar kleeft wel iets te beter dan de paarse. Waardoor onderliggende laklagen aan het tape blijven plakken bij het verwijderen.
Volgens Jeroen is dit bij de Paarse niet of veel minder het geval.

Die Ultra-soon reiniger heeft Jeroen van een Webshop, staat ergens op het forum. Misschien zoekje op Ultrasoon en Jeroen doen.

Rick

hier de vleugels van men knuffel in aanmaak , met dank aan men vrouwke die alles mooi afgeplakt heeft en ik alleen maar moest spuiten met men spuitbusjes hihihi , kruipt veel tijd in moet ik zeggen

Back