Pou Du Ciel in depron

Dit draadje lijkt een monoloog te worden ik heb nog niemand aangestoken lijkt het.
Er zijn helaas geen medebouwers behoudens Harm met de balsa versie.
Gelukkig zijn er wel lezers en daarom ga ik door met het vullen van dit draadje.
Wie weet heeft iemand er ooit nog wat aan.

De voorvleugel in de maak van 6 mm depron.
Koolstof buis van 6 mm erin voor versteviging en koppeling van beide vleugelhelften.

P1090601.jpg

In 2 delen, gemakkelijker voor het vervoer en opslag op de hobbyzolder.
De koppeling d.m.v. 2 koolstaafjes van 4 mm.
P1090604.jpg

Normaal is het middendeel van de vleugel vlak.
Ik heb het middelpunt iets laten doorzakken anders ben ik bang dat ik door het spannen van de tuidraden de vleugel hol trek wat weer geen gezicht is.
Als de tuidraden er aan zitten dan komt hij waarschijnlijk weer mooi vlak zoals op tekening.
P1090610.jpg

Nu de tuig bevestigingen er nog in maken en dan kan deze ook gesloten worden met 3 mm depron.
Ik weet niet of je hard op de folie moet drukken om het te laten plakken dus ik hoop dat die 3 mm niet teveel doorbuigt.
Wordt vervolgd.

krijg je als de spandraden er aan komen en je trek de vleugel dan weer recht geen naad tussen de twee helften in het midden?
of buigt het niet zover door
blijft de achter vleugel ook demontabel ?

trouwens het zit er ook niet verkeerd uit netjes

Nee harm doorbuigen is straks minimaal hij is behoorlijk stijf.
Het ging er mij om dat als ik hem nu vlak gelaten had en dan straks de draden spannen dat hij zichtbaar zou gaan doorbuigen en dat is geen gezicht.
Dat hoop ik nu te hebben voorkomen.
Een naad blijf je altijd zien het zijn immers 2 delen dat is een gevolg van deze keuze.
De achtervleugel blijft demontabel.
We gaan weer vrolijk door.
De folie is vandaag ook binnen gekomen nu de motor e.d. nog.
Ton

Laatst bewerkt:
Dit motortje gaat in de Pou komen.
Nu steekt het asje aan de rechterkant uit.
Voor dat ik de motor straks sloop heeft iemand al eens het asje los gehaald en aan de linkerzijde laten uit steken.

HXT3530-1400motor.jpg

hoi Ton
als ik jou was ging ik dat probleem met die motor eens plaatsen bij
model-electronica,misschien krijg je daar wel een reactie over het veranderen van de as
het is maar een tip

Weer een stapje verder gekomen.
De voorvleugel heb ik de bevestigingen in gemaakt en is nu ook klaar.
Zie het verschil tussen voor en achter.
P1090628.jpg

De motor is ook binnen gekomen en heeft, na wat vragen in een ander draadje, zijn plekkie gevonden.
Het asje kan dus wel verschoven worden maar is niet nodig gebleken.
De propadapter heb ik toch gebruikt om de as en dus de prop voldoende te laten uit steken.

P1090633.jpg

Met wat side en downthrust zit hij zo mooi op zijn plaats.

P1090631.jpg

Nu kunnen we de opbouw beugels maken voor de voorvleugel.
Dat moet natuurlijk voldoende stevig met de romp verbonden worden.
Ton

De snelheid is er even uit omdat er ook nog andere zaken gedaan moeten worden.
Zie ook het nieuwe dakraam, moet nog wel afgewerkt worden maar dat kan later op een regenachtige dag.

De metalen opbouw zit er nu op dus alles even passen.

P1090746.jpg

Het begint vorm te krijgen.

P1090745.jpg

Het metalen frame.

P1090748.jpg

Even de kleurplaatjes erbij die ik in het Hong Kong folie draadje heb gemaakt.
We zien wel wat het wordt!

P1090750.jpg

hallo Ton
volgde je draadje al wat langer. Ziet er mooi uit, ben benieuwd hoe zij/hij (is je vliegtuig mannelijk of vrouwelijk:p?) gaat vliegen.
Ben op zoek naar nieuw projectje nu mijn lazy Bee klaar is, mischien ga ik deze proberen te bouwen.
Succes met de rest van de bouw.

mvg.
Andreas

Dag Andreas,

Leuk dus misschien toch een mede bouwer.
Je zult het wel gezien hebben er is ook een balsa versie.
Ik zou even wachten tot een van beide klaar is want ik denk dat we problemen gaan krijgen met het CG wat erg voorin zit.
Dus er zal veel gewicht voorin moeten, ik hoop dat het gaat lukken.
Zo ver zijn we dus nog niet we zien wel.
Ik heb een pdf van een model wat erg op deze Abbott Baynes versie lijkt.
Mocht je die willen bouwen stuur even een pbtje met je e-mail.
Succes
Ton

hoi Ton
het ziet er erg mooi uit zo,nu de bekleding nog
ik ben nog niet zover heb er een week niets aangedaan,heb de achtervleugel wel klaar liggen maar moet nog in elkaar gezet worden
ga de voorste vleugel morgen denk ik bespannen het wordt toch slecht weer,zie er wel een beetje tegenop zit met die s slag om te bekleden maar zal wel weer lukken
ik snap niet dat je je zorgen maakt om het CG punt
als ik de voorste vleugel er op heb staan dan zit het zwaarte punt zonder lipo bij mij nog aan de goede kant klinkt misschien raar,maar als ik de lipo er in doe held hij echt voorover

Laatst bewerkt:
Ha die Harm,

Ja ja beginners vrees of zoiets, had ik met de Lazy Bee ook.
Wat gebeurd er dan als je de achtervleugel er bij zet?
Ik ben benieuwd.
Ton

Als eerste het roer beplakt.
De rondingen komen daar het minst mooi uit de bus.
De ene kant heb ik iets door het midden van de ronding de andere kant op geplakt.
De sluitkant heb ik wederom weer iets over de eerste geplakt.
Omdat het een ronde buitenbocht is hou je uiteraard materiaal over en gaat het plooien.
Knippen of snijden jullie die kleine plooitjes om de paar mm iets in om ze daarna pas over elkaar te plakken??
Ik het graag.
Alvast bedankt
Ton

P1090756.jpg

begin is er dus
ik ga zoals bij het roer altijd eerst even een randje om de ronding doen naar gelang de dikte van het depron in jou geval,en dan de grote opervlak plakken en de met scheermesje zo kort mogelijk afsnijden en dan vast strijken je krijgt dan minder matriaal op de ronding, anders krijg je wat jij laat zien
je woont te ver weg anders kwam ik langs

hallo Ton
Je hebt een pb voor de tekeningen. Ik wacht met de bouw nog even af hoe het jullie vergaat. En wil op het ogenblik beginnen met houtbouw dus dan lijkt mij de trainer van Johan een betere keuze om mee te beginnen.

mvg.

Andreas

begin is er dus
ik ga zoals bij het roer altijd eerst even een randje om de ronding doen naar gelang de dikte van het depron in jou geval,en dan de grote opervlak plakken en de met scheermesje zo kort mogelijk afsnijden en dan vast strijken je krijgt dan minder matriaal op de ronding, anders krijg je wat jij laat zien
je woont te ver weg anders kwam ik langs

Leuk maar Lelystad is aardig uit de buurt.
Als ik het goed lees dan bedoel je een smal strookje rondom de vleugel.
Ik heb er even een voorbeeldje van gemaakt zie foto.

P1090757.jpg

Ik moet tijdens het plakken er heel hard aan trekken zodat de zijkanten al rond gaan staan.
(misschien moet ik hem alleen voor het randje wat heter zetten zodat hij beter rekt)
P1090759.jpg

Inderdaad geeft dit minder vouwen aan de zijkanten.
Plak je nu de grote vlakken net over het randje van dat strookje.
Je gaat dan niet over de vleugelrand heen?
Maak anders even een close up van de zijkant van jou vleugel.
Ton

hallo Ton
Je hebt een pb voor de tekeningen. Ik wacht met de bouw nog even af hoe het jullie vergaat. En wil op het ogenblik beginnen met houtbouw dus dan lijkt mij de trainer van Johan een betere keuze om mee te beginnen.

mvg.

Andreas

Maak je mailbox maar leeg ik stuur ook de nodige info mee.
Ton

Ps. De trainer van Johan heb ik ook besteld goed voor een ervaring met houtbouw.
Tevens heeft hij een mooie handleiding op dit forum.

Laatst bewerkt:
zal proberen het uit te leggen.
IMG_0715.JPG

bij de vleugel ga je gewoon de bespanning aan brengen en de kanten vast zetten en even om de hoek gaan wel voldoende eurocurver over nemen die flauwe bocht trek je met de strijkijzer wel rond dan afsnijden je krijgt ook nog een scherpe bocht aan de vleugel daar zet je de strijkijzer op en tegelijk om de bocht trekken en dan plakken ,je kunt als je het verhit
uit elkaar trekken zo haal je de kreukels er uit

zal nog even proberen een proef stukje te laten zien

Laatst bewerkt:
IMG_0716.JPG

en.
IMG_0717.JPG

hoop dat dit duidelijk is ,denk erom eerst de onderkant van de vleugel doen en dan de bovenkant dan zie je de aanzet niet aan de bovenkant
het stukje wat ik heb afgesneden rond plakken met de bout .

graag even berichtje als het duidelijk is

Back