Pr2 Cox Edition bouwproject

Jij hebt een Baby Bee toch?

engine.jpg

Je kunt geen startveer op een TeeDee zetten. :nosmile: Maakt het erg lastig. Heb wel m'n :oops: 90 size startmotor :oops: er even op gehad. Gaat wel goed, alleen is veel geweld voor zo'n motortje. :) Moet niet gaan hydrolocken, dan is het gebeurd.

Had ook al wat extra brandstof door de uitlaatpoort gegeven. Waar is Bruno wanneer je hem nodig hebt? ;)

Klopt :)

Voor een cox kun je een startmotor maken van een 540 size motor en een 6-cellen accu pakket. In het 1/2A gedeelte op RC-Universe is hier veel over te vinden. :)

Andere startmotor lijkt me idd niet zo'n succes. De drijfstang is zo dik als een cocktailprikker :P

Gebeurd er zo iets .....

afb2505.jpg

P.S. Zoek nog steeds een krukasje (eventueel met carter), voor deze Baby Bee ....

De Pr2 Cox Edition heeft vanmiddag 2 vluchtjes gemaakt! :D Helaas waren deze vluchten niet verschrikkelijk lang door een onbetrouwbare motorloop van de Cox. Heb hem zelf weggegooid en hij vloog perfect weg, alsof hij al uitgetrimd was. :) Eenmaal op snelheid moest ik de ailerons iets rechts trimmen maar de Pr2 vliegt verschrikkelijk strak, op denkbeeldige rails! 8)

Plugkopje gloeit minimaal. Ik twijfel een beetje aan de kwaliteit. Zal vanavond even een bestelling doen bij TowerHobbies voor 2 Cox Hi-compression heads (de geribbelde). Ik vlieg nu met een Cox Hi-power glow head. Ben benieuwd of dit nog verschil uit maakt.

De 40cc brandstof tank gaat ook aardig snel leeg, zou je niet verwachten.

After flight foto volgt nog...

Hey, gefeliciteerd!! Vliegt het geval eindelijk toch nog! :D En dat met deze wind 8O

Met dat lage gewicht zal het wel enorm goed de bocht om gaan. Zat de snelheid er al een beetje in ondanks de motorproblemen?

Paul

Ja, motor liep verre van optimaal en toch wilde hij er goed vandoor! Stond ik van te kijken! Het model heeft weinig last van deze wind, ben practisch de enige die gevlogen heeft vandaag. En dat bij windkracht 6-7?

Door het lage gewicht wil hij inderdaad goed de bocht door. Hij was wel agressief op het hoogteroer dus misschien dat ik daar iets aan ga doen. Exponentieël o.i.d. Door het lage gewicht blijft hij zeer goed uitzweven voor een landing en heeft geen onverwachte stall-neigingen. Wat dat betreft komt hij goedmoedig binnen.

Ik vlieg overigens met een 5.2x5.2 Cam. Mooie snee in m'n vinger! :nosmile: Heb nu een pleister... :lol:

Niet de meest geweldige foto's van mij... :s Wel voorzien van een gehoorbeschermer tegen het gejank van het Coxje... :)

pr2coxedition_36.jpg

pr2coxedition_37.jpg

Nou heb ik geen ervaring met die coxjes, maar is dat zo'n herrie dat je gehoorbeschermers moet dragen? 8O

grt.

Tja, moeilijke vraag. Vond het starten op zolder vanmiddag wel even luid genoeg voor een dagje. ;) Maar ik loop er toch een stukje naast richting het veld. Doe je pakweg 30 seconden over? Maar is toch niet echt prettig. Mijn MVVS 2,5GFR met achter uitlaat schreeuwt het ook dusdanig uit dat mijn oren serieus een *tuut* geluid produceren nadat ik ermee naar het veld gelopen ben. Lijkt me toch niet helemaal goed voor je...

Idd, dan kun je beter van die dingen dragen.
Waar blijven de vluchtfoto's? :P

grt.

@Alexzzz

Bij die van mij is 95dB gemeten (er direct naast staan) toen liep hij nog niet optimaal, en dat was nog met startspring. En die vreet ook nog wat vermogen weg dus hij moet nog meer toeren kunnen maken.

Hoe komt het dat een startveer vermogen onttrekt van de motor? Komt de propellor continue tegen het meenemerhaakje aan of iets in die trant?

Heb in ieder geval een .049 startveer besteld bij TowerHobbies. Kostte 3,50$, nou dat valt ook wel te overzien. :) Misschien werkt het, anders maar lekker niet. Ben wel benieuwd of ik hem kwijt kan in de cowling. Betwijfel het, heb de cowling precies om de TeeDee heen gebouwd...

Ik ga morgen eens een Cam 4,7x4,7 proberen. Wat blijkt? Een Cox TeeDee .049 is oorspronkelijk bedoeld voor een 5x3 propellor, ik draai momenteel een 5,2x5,2 cam. Dat is dus redelijk fors. Misschien dat het Coxje met die prop wél op toeren komt en daarmee ook een stabielere motorloop ontwikkeld. Gewoon blijven zoeken naar een ideale setup... :)

Het grijze plastic gedeelte zit vast aan de krukas, en het gedeelte van de veer wat hier omhoog steekt zit om de cylinder. De rest van de veer zit weer om het grijze plastic heen, behalve het uitstekende dingetje die er nu tegen aan ligt vlak voor het haakje.

Het grijze plastic draait, en het 'haakje' schuift steeds over het grijze plastic heen. Dus werkt als een soort van 'rem' overdreven gesteld.

cox_04.jpg

Je hebt ook startveren die je achter de prop haakt. Deze gaan als ze een slag hebben gemaakt van de prop af en dan ben je van deze weerstand af.

Op de mijne zit een 6x3 Master Airscrew.

En in die 5x3 props zaten ook nog tiploodjes, voor vliegwiel effect heb ik mij laten vertellen.

Haha.. Met die 4,7x4,7 cam prop begint het pas echt leuk te worden! :twisted: Zojuist even geprobeerd. Een stuk meer toeren en loopt betrouwbaarder dan met de 5,2x5,2. Toch is het toerental een beetje variabel. Zakt iets in, maakt weer toeren... Na enig schudden van het model bleef hij uiteindelijk volle toeren maken! Zo hoort het!

...zou eventueel nóg kleiner kunnen gaan dan de 4,7x4,7...

2000-ste posting van mij! 8)

....waarom denk ik nu dat ik naar de opticien moet als ik je foto zie, Jorrit. Niets mis met je gezicht als ik me goed herinner....ohja, je staat ook al in je avtar...

Hans Delemarre

Jorrit zei:
Haha.. Met die 4,7x4,7 cam prop begint het pas echt leuk te worden! :twisted:

Toerentallen, dat wil ik zien!! :wink: Desnoods een geluidsopname :D

Ik weet niet voor wat voor toerentallen die cox ontworpen is maar misschien is een APC 4,5 x 4,1 of 4,1 x 4,1 nog iets om te proberen.

Paul

Een Cox Tee Dee 049 of 051 hoort op de grond voor een C/L mouse racer ongeveer 20.500 rpm te draaien. Prop is meestal iets in de buurt van 4,5x4.

Het ding komt pas echt tot leven met een opgeboorde carb en carter druk uit het pijpje uit de zijkant. Dan ben je ook van een onregelmatige motorloop af.

M'n 4,7x4,7 is vanavond gesneuveld bij een, niet helemaal onvoorziene, landing omdat de motor weer uitgevallen was. Jammer joh! :) Vrijdag avond/zaterdag heb ik pas kans om een nieuwe te halen in Bussum. Even wachten dus op concrete data e.d.

Vond die foto niet helemaal cosmetisch verantwoord dus ben er even met Photosoep overheen gegaan... ;)

Back