Printerpoort kabel in XP!

high flyer zei:
@ emile
ik heb dus de interface die joost bekent maakte gemaakt en heb het ook volgens de afbeeling die op rc-sim.de staat in elkaar gezet en er komt geen signaal over maar als je de weerstand moet verlagen kun je dat dan doen in de pc of moet je daar voor weer naar de winkel

ik ben dan Emile niet, maar weet wel dat de schakeling die ik heb gebouwd voor MPX30x0 zenders is. Jij had toch een ander merk?
Een weerstand is een stukje hardware (heb je zelf gesoldeerd..) dus dat kan je niet met de pc veranderen.

op de PPJoy site staat hoe je je de Debug functie aanzet. Je hoort dan het PPM signaal uit je PC Speaker komen :)

*.reg bestand aanmaken met de volgende inhoud:
Code:
REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PPortJoystick\Parameters]
"RuntimeDebug"=dword:00000001
dit bestand openen, en toe laten voegen aan register.

ben je het geratel zat, dan doe je hetzelfde, alleen dan met deze inhoud:
Code:
REGEDIT4

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PPortJoystick\Parameters]
"RuntimeDebug"=dword:00000000

Elke keer als je de verbinding tussen pin 10 en 18 maakt/verbreekt hoor je een 'tik' uit je PC Speaker, zo kan je horen of het signaal wel bij de pc aankomt ;).

waarschijnlijk overbodig, maar vergeet de boel niet te kalibreren!

EDIT :
na het toevoegen van gegevens aan het register moetje eerst je pc ff rebooten. Daarna werkt het pas.

Bert Scholten zei:
Als ik naar je foto kijk lijkt het wel of de collector aan de ground hangt, of zie ik dit niet goed. In het schema staat n.l. wat anders.
Uitgaande van het PDF bestand klopt er volgens mij echt iets niet nee ... het is blijkbaar bij mij toch anders om ja ... :lol:

Omdraaien die hap dus zou ik zeggen?

Ben benieuwd ...

Grtz,
Emile 8)

Emile, die van jou zou het niet moeten doen! :roll: In de pdf-file wordt een 2N2222A gebruikt, die emitter en collector precies andersom heeft. De BC546 t/m BC550 zijn voor deze toepassing overigens volkomen identiek.

Corrien zei:
Emile, die van jou zou het niet moeten doen! :roll:
Die indruk begin ik dus ook te krijgen ... zal ik hem voor de gein eens omdraaien, kijken of ie het dan OOK doet. :lol:

Ik heb met solderen naar de foto gekeken en heb me dus laten misleiden ... hmzzz 8O

Grtz,
Emile 8)

Ik heb hem nu dus GOED om gesoldeerd en zojuist getest ...
Waarempel zo doet ie het ook ... :lol:

Moet ik het dan zo zien, dat mijn transistor defect is? :?
Ik zal hem eens doormeten ...

Moet ik zeker weer nieuwe foto's maken ... :oops:

Grtz,
Emile 8)

De transistor is toch niet defect ... :o

Ik heb meteen effe een nieuwe foto gemaakt van mijn huidige brouwsel.
download.php

Het wordt er niet duidelijk op met die weerstand verborgen aan de achterzijde maar goed ... :roll:

Grtz,
Emile 8)

De transistor zal heus wel heel zijn, blijkbaar reageert de printerpoort ook al op een beetje lekstroom en is deze tevreden met elke pulsvorm.

dan zal ik toch eens achter de juiste transistor aan gaan, want ik kan dat ding niet kalibreren.
Als ik alleen al mijn rechterkuppel heen en weer beweeg gaan er bij het testen van spelbesturing een stuk of 4 balken bewegen, terwijl ik een schoon programma in de zender heb zonder mix functies e.d.

je zender staat wel op PPM?

image013.png

deze functie stond niet in mijn dropdown menu :? . Heb een andere PPM optie gekozen.

iemand deze functie wel tegen gekomen?

Bert misschien overbodige vraag, maar je hebt je zender toch wel in PPM mode staan en niet in PCM?

Succes,
Emile :P

yep bij versie 0.78 heet dat nu: PPM radio control tx, en stom ik had hem in ppm staan, alleen in een bestaand model, daarna ben ik naar een leeg model gegaan, en die stond dus nog in pcm. Dus nu staat hij wel in ppm. Het ziet er nu beter uit. :oops: (alle kanalen rammelen niet meer zo mee SORRY)

Alleen in het testscherm lukt het kalibreren nog steeds niet, b.v. een kleine beweging zorgt ervoor dat het test kruisje netjes opzij gaan, maar dan springt die weer terug.
Als ik onbewerkte gegevens weer laat geven dan springen die waarden alle kanten op. hoog naar laag en dan weer omhoog,terwijl de knuppelbeweging rustig naar één kant gaat.

@Joost: Bij mij werkt het deels. Ik krijg het maar niet voor elkaar om alle kanalen in Realflight werkend te krijgen. Hij mist kanaal 4 van mijn zender. Ik ben gisteren zowat de hele dag bezig geweest met het "mappen" van de functies. Heb jij dat ook moeten doen? Ik heb een MPX cockpit...

Uit de handleiding: PPM R/C transmitter timing parameters
timing staat op:
min 1000 us
max 2200 us
sync 3500 us
Klopt dat of moet je deze wijzigen voor de fc28?

The timing parameters presented below are applicable to the PPM R/C transmitter interface.

album_pic.php

The PPM R/C IRQ interface measures the durations between two consecutive low-to-high transitions of the IRQ pin. This means that PPJoy does not care whether the timing pulses are high or low. (Normal or Inverted signal)

The three applicable timing parameters are:

PPM min servo pulse width specifies the minimum duration, in microseconds, between timing pulses. If the duration between two consecutive pulses is less than this value the corresponding joystick axis will report its minimum position.
PPM max servo pulse width specifies the maximum duration, in microseconds, between timing pulses. If the duration between two consecutive pulses is more than this value, but less than the minimum sync pulse width, the corresponding joystick axis will report its maximum position.
PPM min sync pulse width specifies the minimum duration, in microseconds, of the sync pulse. An inter-pulse duration greater than this value marks the beginning of a new frame.

Uhm, 'mapping' heb ik gebruikt om bepaalde kanalen die bedient worden met de schakelaar, als joystick schakelaar te laten werken. Wieltjes inklappen / flaps etc.

verder heb ik kanaal 3 en 5 omgedraaid in m'n zender, maar dat maakt als het goed is niets uit. (Kwam ff beter uit in Realflight)

weet je zeker dat je een 'schoon' zender model hebt? Alle servo's en sticks goed toegewezen, uitlagen op -100% tot 100%

desnoods sla je kanaal 4 over, en zet je de missende knuppel as op kanaal 5 ;) (als dat kan met je Cockpit, met mijn MPX3010 lukt dat.)

@Joost
De schakeling met de transistor van Emile, niet de jouwe.
Mapping is een probleem, want ik kan op scan klikken, maar iets vinden doet hij niet. vandaar dat ik dacht dat er wellicht iets met de timing niet in orde is.

@emile: Wat heb jij bij mapping en timing staan? Aangezien je met een fc18 werkt zou dat overeen moeten komen.

als ik bij 'Mapping' de assen probeer te veranderen, en ik klik op scan, krijgt hij ook niets door. :roll:
Bij buttons (next) lukt het wel (stick/schuif/schakelaar in een uiterste stand brengen)

Bert Scholten zei:
@emile: Wat heb jij bij mapping en timing staan? Aangezien je met een fc18 werkt zou dat overeen moeten komen.
Ik heb zojuist effe gekeken of ik hetzelfde probleem kon ontdekken, maar bij mij werkt de hele kalibratie soepeltjes. Ik heb alleen maar 6 kanalen aangestuurd, (2 knuppels (4 assen) en 2 schuifen). Ik heb effe gekeken bij mij zitten de 2 schuiven op kanaal 6 en 8. M.a.w. alleen 5 en 7 heb ik niet getest .. maar dat ga ik nu ook wel even doen hoor. Dan weten we of ie echt 8 kanalen zonder modificatie ziet.

Wat overigens ook een probleem zou kunnen zijn is je BIOS instelling. Uit mijn hoofd staat mij iets bij dat mijn LPT Poort in de BIOS van je Moederbord op ECP+EPP staat. :?

Ik heb verder gewoon de originele waarden gebruikt, dus heb niks aan hoeven te passen. :roll:

Succes,
Emile 8)

Bert Scholten zei:
Uit de handleiding: PPM R/C transmitter timing parameters
timing staat op:
min 1000 us
max 2200 us
sync 3500 us
Klopt dat of moet je deze wijzigen voor de fc28?

The timing parameters presented below are applicable to the PPM R/C transmitter interface.

album_pic.php

Hier staat, dat je voor elk type zender zowel het schema met weerstand+zener als transistor+weerstand kunt gebruiken. Het laatste is wat veiliger (als men foutjes maakt of). De timing van 'min 1000us' kan overschreden worden als knuppeluitslagen op meer dan 100% worden gezet. De overige parameter worden door elk merk/type behaald.

Problemen zullen dus voornamelijk gezocht moeten worden in het volgen van de handleiding. Er kan uiteraard ook nog geprobeerd worden het andere schema te gebruiken: de pulsvormen zijn nooit zo mooi als hierboven, meestal zijn ze wat afgeschuind. Het is daardoor mogelijk dat de printerpoort beter triggert als het signaal ondersteboven wordt gezet.

Back